Huono ryhti - Terveys ja hyvä olo

TaskuMyy

Nyt jelppejä, miten parantaa huonoa ryhtiä? :roll:
Tuntuu, että lyhistyn kasaan :roll: :oops:

Sivut

Kommentit (17)

zanzibar

venyttelet ja tarkkailet sitä ryhtiä että koitat pitää sen suorana.. joogat ja pilatekset vois kans auttaa ku niissä vahvistetaa noita tukilihaksia..

TaskuMyy
zanzibar
venyttelet ja tarkkailet sitä ryhtiä että koitat pitää sen suorana.. joogat ja pilatekset vois kans auttaa ku niissä vahvistetaa noita tukilihaksia..

Jos pelkkä venyttely auttaisi, koska en tykkää pahmmin joogaamisesta..
Ellen sitten sais inspiraatioo alottaa syksyllä joogan :)Kahton nyt.
Siin se onkin, ko unohan kahtoo asentoa, meen iha automaattisesti lysähtämään koneellakin :roll: :(

zanzibar

ja sit kannattaa tehä selkälihaksia, tosin tasapainossa vatsalihasten kanssa.. oni vatsaansa treenavaki unohtaa ton selän ja ryhti kärsii.. ja musta pilates vois olla parempi ku jooga.. meillä täälä on ainaki tosi hyvä pilates..

edit. pilates treenaa myös lantion pohjan lihaksia :wink:

TaskuMyy

Täytyy kahtoo josko pystyis alottaa pilateksen :roll: Itellä taitaakin olla pilates video, mutta ei jaksa yksin mielenkiinto riittää siihen :roll: Täytyy tosiaan kahtoo, josko alottaa sittennii pilateksen, jos ei oo kamalan kalliita :roll:

Msuh

[size=9]^ Minua hauskuutti kun nuo Taskiksen :roll:-hymskät ovat tuossa niin nätissä linjassa :lol:[/size]

Ainakin seisomaryhtiä voi reenailla siten, että laittaa sopivankokoisen kirjan päälaelle ja yrittää kävellä sitä tiputtamatta. Siinä automaattisesti ojentautuu täyteen pituuteensa. Ainakin noin äitee on minua neuvonut tekemään :D

Emmily_

Vahvista selkä- ja vatsalihaksia ja rupea kiinnittämään siihen ryhdin suorassa pitämiseen huomiota.

Harmittaa ittenikin kun huomaan et tietokoneella niin helposti ryhti menee ihan miten sattuu.. :(

marimma

Kaikkein helpoimmin sen ryhdin muistaa kun pistää päälle jotain niin älyttömän kireetä tai "tönkköä" ettei voi istua muuten kun suorassa. Eli esim. korsetti jossa ois muutakin kun ne muovirälppänät sisällä. Tai sit vaan paketoi ittensä niin tiukkaan kaulaliinaan esimerkiks (tää muuten toimii kun pistää rintojen alle niin mahaa painaa ilkeesti jos "lysähtää") :D

Emmily_
marimma
Kaikkein helpoimmin sen ryhdin muistaa kun pistää päälle jotain niin älyttömän kireetä tai "tönkköä" ettei voi istua muuten kun suorassa. Eli esim. korsetti jossa ois muutakin kun ne muovirälppänät sisällä. Tai sit vaan paketoi ittensä niin tiukkaan kaulaliinaan esimerkiks (tää muuten toimii kun pistää rintojen alle niin mahaa painaa ilkeesti jos "lysähtää") :D

Tommosia virityksiä ei varmaan jaksa olla koko ajan pitämässä.. :lol:

marimma

Ei mut kyllä se nopeesti auttaa ;)
Kun vaan pitäis kotona ollessa niin ei menis kauaa ja huomais pitävänsä ryhtiä muutenkin :D Mulla ainakin ollu nyt tosi helppoa olla melkein ryhdissä (en voi olla niin suorassa kun te tai selkä v*ttuaa, mut) kun on tää kietasuhame sidottu kiinni vähän rintojen alapuolelle (ettei alamahaa paina) niin jos lysähtää istumaan niin ei kyllä saa happea ja ahistaa niin ihan huomaamatta koko ajan on ryhtikin parempi :)

KataTheBlondi

Mulla oli pienenä notkoselkä. Äiti neuvoi että vatsaa sisään niin korjaantuu. Nyt miulla suht hyvä ryhti on. Tosin notkoselkää vieläkin hieman. Toisinpäin on vähän paha lähtee neuvomaan mutta yhtä huonoo ryhtiä se on nuin toisinkin.

NeitiMielenkiintoinen

Mulla on mielestäni notkoselkä ja kaikenlisäksi vielä huono ryhti. Olen miettinyt korsetin hankkimista, mut äiti ei siitä niin kovin innoissaan ole. :roll:

TaskuMyy

Hahaha.. en muista yhtään onko miulla vielä turvaliivit tallella kotopuolessa, neko pistän päälle niin pakosti istusit suorassa :lol: :lol:
Pitäski kahtoo joskus ko menee kotia.. :lol:

Emilie

Itse omistan kolme korsettia. Yksi on muoviluutettu vyötärömalli, joka on lähinnä koristekäyttöön tarkoitettu. Siloittee nätisti kurveja ja soveltuu arkiseen käyttöön, sillä ei ole turhan jäykkä päällä. Toinen on metalliluutettu rinnan yli menevä kaunokainen, jolla saa kiristettyä dramaattisesti senttejä vyötäröltä. Kolmannessa on edessä plansetti, joka tukee erittäin hyvin ryhtiä. Lisättäköön vielä että oikea ja hyvä korsetti ei satu tai tunnu ikävältä päällä. Kuitenkin sellaisen käyttäminen ei onnistu ilman totuttelua tai jos sattuu olemaan kovinkin mukavuuden haluinen. Nuorempana tuli pistettyä korsetti ylle ainakin kerran viikossa, nykyään jätän ne bilekäyttöön, konsertteihin ja kaupungilla hengailuun. Vaikka korsetti hetkittäin tekee ryhdistä paremman se ei kuitenkaan korvaa hyviä vatsa-ja selkälihaksia. Ellei päätä aloittaa tightlacingia (korsetin käyttöä jatkuvasti), mutta silloinkin on muistettava pitää huolta yläkropan lihaksista.

marru

Heippa!
Itse olen saanut taistella ryhdin kanssa teinivuosista lähtien.

Kolme vuotta on mennyt koko ajan parempaan suuntaan :) Nykyisin olen tosi tyytyväinen, mutta silti se vaatii jatkuvaa treenausta.

Omasta kokemuksesta suosittelisin säännöllistä liikuntaa. Kesällä helposti lyhistyy, kun on kaikki harrastukset kesätauolla.

Tällä hetkellä mun lemppari on vatsatanssi.
Katso www.vatsatanssi.fi sieltä löytyy useimmat paikalliset yhdistykset. Rohkeasti mukaan vaan, kaikki meistä on ollut joskus aloittelijoita. Itsekin olin melkoinen tumpelo, sitkeällä yrittämisellä olen kehittynyt jo tosi hyväksi :)
Siitä olen saanut suurimman avun, enkä voisi enää elää ilman.
Kaiken lisäksi se on tosi kivaa, oppii paljon uutta koko ajan, kivat kaverit ja hyvää musaa :) Ja ihania tanssiasuja ja huiveja, korostaa naisellisuutta :)

Olen kokeillut myös pilatesta ja joogaa, ne on kans ok.
Ratsastajilla on myös hyvä ryhti ja muilla tanssijoilla. Melontaa olen kans kokeillut kesällä ja se oli kivaa ja hyvää ryhdille.
Kuntonyrkkeilyä ja karatea on myös tullut kokeiltua, lyönnit irrottaa mukavasti jumittuneita hartioita.
Uimisesta on myös ollut apua. Sekä kuntosalilla lempilaitteisiini kuuluu soutu, sekä sellainen missä tehdään yläselän kiertoliikettä.
Venyttelyt pitää ottaa kotona ihan päivittäiseen rutiiniin.

Sauvakävely on must! Ota sauvat mukaan lenkille, silloin ryhtikin pysyy parempana ainakin sen lenkin ajan. Ja samalla saat selkään kiertoliikettä.

Itse venyttelen joka aamu noin puoli tuntia sängyssä ennen nousemista. Sen huomaa aika pian jos sen jättää tekemättä, kuin myös sen että se on tullut tehtyä :)

Lantionpohjan lihakset tulee kuntoon vatsatanssilla, se on ryhdin perusta. Voit myös kokeilla Geisha kuulia aluksi, jotta pääset hyvin alkuun.

Suosittelisin myös varaamaan lääkärin ajan. Saat lähetteen fysioterapeutille, jolta saat henkilökohtaisen ohjelman. Myös erilaisia selkäryhmiä on järjestetty. Sitten voit käydä jollakin hieroja/fysioterapeutilla, hieronta auttaa kipuun, kiristykseen ja pääset paremmin alkuun. Muutenkin suosittelisin käymään säännöllisesti hierojalla. Itse löysin tosi ihanan hierojan. Samalla saan uusia virikkeitä sieltä aina kotijumppaan ja kannustusta.

Hierojalle voit saada myös lääkäriltä lähetteen, jos on paikat jumissa niin saat siitä sitten kelan korvauksen. Kannattaa kokeilla eri hierojia jotta se mieluinen löytyy. Kysy työkavereiden ja tuttujen suosituksia.

Sitten olen ajatellut kokeilla myös akupunktiota lähiaikoina, eräs tuttavani suositteli sitä.

Erityisesti kiinnitä huomiota nukkumis asentoon. Selällään ilman tyynyä nukkuessa selkä pysyy hyvässä ryhdissä. Kyljellään tulee helposti käperryttyä. Ja selästä ammattihieroja näkee kummalla kyljellä sinulla on tapana nukkua? Selkä venyy silloin toiselta puolelta enemmän.

Eli suosittelen mahdollisimman monipuolista ohjelmaa, joka päivä jotakin. Vatsatanssi on ollut siitä kiva että sitä voi tehdä myös kotona ja tulee tehtyäkin, kunhan vain laittaa stereot pauhaamaan niin liikettä ei voi vastustella, siitä tulee tapa.

Kokeile myös lemppariani halausliikettä. halaa / rutista itseäsi, sitten vaan käännä vartaloasi nopeasti puolelta toiselle, vasemmalta oikealle, nopeammin ja nopemmin, vielä nopeammin, niin nopesti kuin pystyt! Poistaa tehokkaasti kireyttä selästä. Peppu ei saa liikkua.

Kirjaa ylös tapoja jolla voit saavuttaa hyvän ryhdin. Huonona päivänä kun mikään ei huvita voit silmäillä listaa ja valita listalta mitähän tänään tekisin. Muista että pysyviä muutoksia ei tapahdu ihan hetkessä, mutta vuoden päästä voit jo havaita selkeitä muutoksia. Muutaman vuoden kuluttua olet jo lähellä päämäärääsi :) Riippuen tietenkin kuinka pahaksi tilanne on edennyt.

Raskauden aikana ja silloin kun lapset on pieniä ja niitä joutuu kantamaan kaiken aikaa, niin silloin ryhtisi joutuu todella koetukselle. Olisi ihan hyvä, jos se olisi hyvässä kunnossa ennen sitä. Vaikkakaan se ei ole mikään este raskaudelle.

Selkävaivat kannattaa otta vakavasti, sillä ne voi mennä vain pahempaan suuntaa ellet tee mitään. Leikkaukset on todella ikäviä ja niistä ei toivu ikinä kunnolla. Ennalta ehkäisy on kaikkein parasta.
Muista kantaa aina laukkua molemmilla olkapäillä, hanki kunnon reppu.

Sitten sänky kannattaa kans ostaa kunnollinen. Vietäthän siellä suurimman osan aikaa elämästäsi :) Ryhtivaivat ei ole mikään ihan yksinkertainen juttu, kaikki vaikuttaa kaikkeen.

gliss

Täällä joutunut pakon edessä ryhtiä parantamaan. Sain selkävamman 6 viikkoa sitten, ja sitten kun vaan pystyi istumaan ja kävelemään, niin tukiliivi päällä ja koko ajan todella hyvässä ryhdissä. On todella kyllä sitten muuttunutkin, jotain hyvääkin tälläisessä...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat