turner oireyhtymästä - Terveys ja hyvä olo

lana^

Onko kellään muulla samaa? tai tiedättekö jollain olevan. Mulla on ja en tunne/tiedä ketään muuta kellä olisi. Olisi kiva tavata joskus samanlainen ihminen.:)
turner siis meinaa sitä että en kasva ilman lääkitystä ja kehity kunnolla. olisi kiva tietää että onko täällä muita samanlaisia? :) mult voi kysyä aiheesta jos joku askarruttaa. :)

olisi kiva muutenkin keskustella lyhyt kasvuisuudesta kun joitakin tuntuu haittaavan kun on lyhyt. (olen kuullut paljon siitä kun olen lyhyt) minkä sille voin että olen tällainen. Joudun kolmen kuukauden välein käymään taysissa tämän takia.

Kommentit (8)

mandii

Minulla on erittäin lievänä. Murrosikä alkoi ja eteni normaalisti ja kehityin kyllä täysin normaalisti ja normaaliin aikaan ilman mitään lääkkeitä ja minulla on ihan aikuisen vartalo. Jäin kuitenkin 150-senttiseksi. Sitten on lyhyyden lisäksi joitakin piirteitä, joita perinnöllisyyslääkäri laittoin Turnerin piikkiin: vaalea iho, paljon luomia sekä vahvat ja paksut hiukset.

Peruskouluaikoina en ollut sinut lyhyyteni kanssa. Siinä iässä se oli kova paikka. Myös paikallisen keskussairaalan nuorisolääkäri kohteli minua kuin vammaista, kun oli ilmeisesti innoissaan löydöksestä, jota ei ollut koskaan nähnyt (hyvin lievä Turner, joka ei kuitenkaan näy minussa paljon mitenkään). Lähettiin Tampereelle perinnöllisyyslääkärille, joka ihmetteli, miksi olin siellä, kun olen kuitenkin täysin terve enkä tarvitse mitään toimenpiteitä. Eniten minua siis vitutti lähinnä juntin lekurin suhtautuminen. Lyhyys ei enää haittaa. Kun pari vuotta sitten muutin yliopisto-opintojen perässä muualle, huomasin että maailmassa on paljon lyhyitä naisia.

TiCo^

Mulla ei alkanut murrosikä ilman lääkkeitä. Ja on vieläkin estrogeeni ja kasvuhormooni lääkitys menossa.

Mulla kans on se kun monet ihmiset kohtelevat niin tyhmästi mua. Paljon luomia ja hyvät hiukset on myös mulla.

TaskuMyy
TiCo^
TaskuMyy en usko että on mitn rajoja. mutta suurin osa ei kuitenkaan kasva yli 160. Ja
jos kasvaa niin tosi harvinaista.

Pakkko tyhmänä kysyä, kun en ole ks. ''sairauteen'' perehtynyt.
Että millä periaatteella diagnoosi tehdään? Onko mahdollisesti jtn oireita?

TiCo^

TaskuMyy oireita ei ilmene ennen kuin sillon kun pitäisi alkaa kehittymään naiseksi. Miehillä tät tautia ei voi olla. menkat ei ala, et kasva ja rinnat ei kehity. Minulla se todettiin heti ku olin syntynyt( yleensä ei todeta , mutta olin tutkimuksissa muun asian takia) Diagnoosi tehdään [size=9](kai)[/size] kasvuhormoonin erityksen perusteella ja x-kromosomia tutkitaan jotekin. Kun turner naisella x-kromosomi puuuttuu kokonaan tai puoliksi tai on vain hajonnut.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat