Isäni terveys pelottaa - Terveys ja hyvä olo

Kuukissa

Meidän, tai lähinnä isän suvussa on paljon sydänvikaa. Isän isä kuoli siihen ennen kuin ehdin syntyäkään, isän äiti on ollut monet kerrat henkihieverissä, isän kaksoiveli myös, isän sisko jne.. Eli odotettavissa oli valitettavasti, että jo perintötekijöiden vuoksi isäkin vielä jonain päivänä sairastuu.. silti tämä kaikki tuli niin nopeasti.. ei kuitenkaan osannut varautua että tämä päivä koittaisi..

isä kävi rasituskokeessa ja sitä kautta sepelvaltimokuvauksessa joka oli eilen. iso tukos ja alkavia tukoksia löytyi, ja isä lähti tänä aamuna kuopioon leikattavaksi..

pelottaa. isä on ollut aina mulle se johon olen aina voinut luottaa ja kenen puoleen olen aina voinut kääntyä ja kuka on aina lohduttanut.. tottahan se on, että vanhempiaan ei saa aina pitää, joskus vielä on laskettava irti, mutta että näin pian. itse olen 19, veli 14. isä itse täyttää maanantaina 47, menee synttärit teholla, huomenna leikataan.. äitikin täytti talvella vasta 50 ja viime kesällä hänellä todettiin dementia.. rankkaa.........

onko teillä omia kokemuksia? tekis hyvää vaihtaa niitä ja jutella vähän.. ettei pää nyt ihan sekoais.. jouluna olin niin huolena kaikesta ku mummo meinas kuolla, että itsekin sain paniikkikohtauksen....

Kommentit (9)

SinRuid

Voi ei, hurjasti voimia sinulle!! :( :(
En voi sanoa että "tiedän miltä susta tuntuu" kun en koskaan vastaavaa tilannetta ole kokenut. Voin vain yrittää ymmärtää..
..ja ovathan nuo leikkausmenetelmät huimasti kehittyneet, isälläsihän voi olla kymmeniä vuosia elinaikaa..!?

celia

Kuukissa: Jaksamista sinulle!

Suomessa lähes joka suvussa on sydän- ja verisuonisairauksia joten omilla elämäntavoillaan voi suuresti vaikuttaa niiden puhkeamiseen. Onhan sitten tietenkin tapauksia jossa vaikkapa henkilö A elää niin terveellisesti kuin voi; ei juo, ei tupakoi, syö terveellisesti, harrastaa liikuntaa jne. ja kuolee sydäninfarktiin 45-vuotiaana. Tai sitten henkilö B joka ryyppää silloin tällöin, vetää röökiä ketjussa, ei liiku, syö epäterveellisesti roskaruokaa yms. elää 80-vuotiaaksi.

Ja vaikka kuinka lähiomaisilla olisi joku perinnöllinen sairaus, ei se ole yksi yhteen että se varmasti tulee vaan pelkästään RISKI.

shazzer

Kuukissa kauheasti jaksamisia sinulle!

En tiedä miksi, olen lapsesta pitäen pelännyt että isälle vois sattua jotain. Isä täyttää kohta 60v joten ei ole mikään nuori enää. Ja jollain verenpainelääkityksellä ollut jo monta vuotta.
En vaan osaa kuvitella elämää ilman isää, joten mielessä liikkuu pakostakin :cry:

kis22

Voin melkein tietää miltä susta tuntuu, mun isä taisteli syövän kanssa kaksi vuotta ja ramppasi sairaala-koti väliä kokoajan.

En oikein osaa sanoa mitään muuta, jaksamisia sulle!

Gitta

Kuukissa, voimia sinulle paljon.

En voi sanoa, että teidän miltä susta tuntuu, koska kaikki me tunnetaan eri tavalla asiat, mutta voin kuvitella hieman, koska oma äitini on monesti ollut syöpätutkimuksissa, ja kasvainleikkauksissa, ja aina sitä on jännittänyt mitä sieltä löytyy.
Erään rakkaan ihmisen menetin leukemialle parin vuoden taistelun jälkeen, ja sen jälkeen erään toisen rakkaan ystävän, itseäni vieläpä nuoremman myöskin taistelulle toisia sairauksia vastaan.

Elämä voi olla rankkaa, ja toivon että siellä menee kaikki hyvin. Toivottavasti sinulla on siellä joku jonka läsnäolokin jo toisi lohtua.

Kuukissa

kiitos paljon teille kaikille sanoistanne..
on mulla mun poikaystävä onneks tukena, ihana onkin.. ollaan kohta oltu vuosi yhdessä ja täytyy myöntää, että ennen kun tavattiin, laitoin kädet ristiin ja rukoilin että löytäisin sen ihmisen jonka kanssa voin jakaa elämäni ja oikeasti rakastaa. ja myös kuka on mun tukena vaikeina aikoina. uskon että mun rukoukseen vastattiin <3

nii. isälle tehtii ohitusleikkauksessa 5 ohitusta. olis kuulemma kuollu varmasti jos olis ehtiny kohtaus tulemaan. mummokin on sydänvalvonnassa, oli joutunu tänä aamuna.. se ei jaksa enää pitkää.. tekee pahaa ku läheisien on paha olla..

Laurau

Tiedän osaltani miltä susta tuntuu, itsellänikin huoli isän terveydestä on valtava.
Sillä on ties kuinka monta lääkitystä päällä, periytyvää sydänsairautta (sen isä eli isoisäni kuoli 55vuotiaana sydänkohtaukseen) ja diabetes joka on aiheuttanut lääkkeinensä rajua laihtumista ja ruokahalun menetystä, ja muita sairauksia joista en edes tiedä. Ainakin vatsassa sillä on ollut jotain vikaa jo pidemmän aikaa, kasvaintakin epäiltiin mutta sellaista ei onneksi löytynyt. Isä on 58vuotta, eli eipä mikään nuorukainen sekään enää.

Täällä tuli heti tiukkaa tekstiä siitä, miten terveet elämäntavat pelastaa, ja kaikki varmasti tiedostaa ton itsesestäänselvyyden. Oma isä ei kuitenkaan polta, ei juo tippaakaan alkoholia, syö todella terveellisesti ja lenkkeilee päivittäin ja nää sairaudet on periytyvien (todella surkeiden) geenien aikaansaannosta. Eli aina tää habitus suomalaisten epäterveellisistä elämäntavoista ja sitämyöten verisuonisairauksista ei mee ihan yksiin, koska sitä periytyy ihan terveellisiä elämäntapojakin noudattaville ihmisille, valitettavasti.

kuukissalle oikein paljon voimia ja toivoa paremmasta! toivottavasti meijän rakkaat isät sinnittelee vielä pitkään (:

Kuukissa

kiitos.
kävin tänään isän luona sairaalassa, kun siirrettiin kuopiosta tänne kotiin päin sairaalaan. ja jos hyvin käy niin isä pääsee jo huomenna kotiin!

äiti itkee tuossa vieressä ja sanoo että sitä pelottaa mein tulevaisuus.. että isä näytti niin sairaalta.. :oops:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat