tamponin asettaminen hankalaa - Terveys ja hyvä olo

Embo

Mä oon varmaan aika nolo, mutta en oo ikinä oppinu tamponin laittoa. Ei siinä muuta, mutta sit en vaan käytä niitä. Joskus testaan huvikseni, et osaisinko - mut ei... :oops:

Sivut

Kommentit (23)

steffy

Pystyn harvoin käyttämään tamponia, sillä se sattuu kun emättimessä on ehkä noin 4-5cm syvyydessä jokin patti... En tiedä mikä se patti on ja toivoisin täältä saavani apua ja kysellä onko kenelläkään ollut saman tapaista ongelmaa? Ja voisiko joku tietää mikä se on?

Tsein

Missä kohden emätintä? Tarkoitatko, että seinämässä vai siellä pohjassa? Jos pohjassa, on kyseessä kohdunnapukka eli sinulla on aika lyhyt emätin. Tampoonin osuessa kohdunnapukkaan, voi aiheutua kipua, lähinnä vihlontaa. Jos tästä on kyse, täytyy etsiä tampoonimerkki, joka sopii tai käyttää muita kuukautissuojia. Jos olet käyttänyt Tampaxeja, ne laajenevat pituussuunnassa ja aiheuttavat helposti tuota em. kipua. Sitten taas esimerkiksi OB laajenee leveysuunnassa ja estää samalla paremmin ohivuotoja kuin Tampax ja ei välttämättä aiheuta samalla tavalla kipua.

mimu

Mikäköhän mättää kun kokeilin tamponin laittoa tässä vuos takaperin ja sehän meni aivan metsään! sain sen kyllä paikoilleen mutta kun nousin seisomaan niin päälle iski kylmä hiki, heikotus ja paha olo. äkkiä tamponi ulos ja siitä huolimatta lyhistyin vessan lattialle (olin kyllä tajuissani). Kärsin pahoista menkkakivuista mutta en usko niiden vaikuttaneen asiaan? :? Säikähdin ainakin perusteellisesti enkä oo toista kertaa kokeillu :shock:
Mistä moinen?

Sheena
Tsein
Jos olet käyttänyt Tampaxeja, ne laajenevat pituussuunnassa ja aiheuttavat helposti tuota em. kipua. Sitten taas esimerkiksi OB laajenee leveysuunnassa ja estää samalla paremmin ohivuotoja kuin Tampax ja ei välttämättä aiheuta samalla tavalla kipua.

Itse käytin Tampaxeja silloin kun kuukautiseni alkoivat, mutta nykyään käytän OB:tä, juuri ko. ongelman vuoksi... Ja niitä ob:tä saa nykyään asettimellakin, jos sitä murehdit.

figaro

Tulipa uutta tietoa tännekin. En koskaan ole ajatellut tuota laajenemissuuntaa. Pitänee pitkästä aikaa kokeilla tamponeja ja jättää Tampax kaupan hyllyyn.

Tsein

Jees, toivottavasti on apua. Itse olen todennut myös esim. Dailysin tampoonit oikein hyviksi. Asettimella niitä ei taida saada (ehkä en ole kiinnittänyt vaan huomiota kun en asettimellisia itse käytä), mutta ovat OB:n kanssa samalla tavalla leveyssuuntaan laajenevia ja vieläpä halpoja.

celia

Itsellänikin tamponin asettaminen oli aluksi teknillisesti hankalaa mutta kyllähän se siitä sitten suttaantui :lol: En ymmärrä kyllä miten jotkut pystyvät käyttämään ilman asetinta olevia tamponeja, ihan hygieniankin takia :shock:

marimma

No tuskin ne asettimetkaan mitään super hygieenisiä on kun ne koneilla valmistetaan. Joten eiköhän ne sormet oo pestyinä ihan samaa hygienia luokkaa :D

Tsein

Joo, eipä oo tapana pas*asilla käsillä mitään tampoonia laitellakaan. Jos se olisi epähygieenistä, eipä olisi markkinoilla tampooneja ilman asettimia.

SunLion

niin no enmä kans ymmärrä miks pestyt sormet ei olis tarpeeks hygieeniset?

onhan peniskin "epähygieeninen" ellei sit suihkusta suoraan alota. ;)

marimma
SunLion

Ja sekin epähygienisoituu ihan koko ajan kun iho erittää erinäisiä aineksia pintaan :D

SunLion
marimma
SunLion

Ja sekin epähygienisoituu ihan koko ajan kun iho erittää erinäisiä aineksia pintaan :D

öö siis siinä on sekä normaaliflooraa eli terveellistä bakteerikasvustoa, että kyllä haitallisiakin bakteereita...ja suurin osa niistä ihon erittämistä on kylläkin joko "desinfioivia" taikka sitten estää aineiden pääsyn läpi ihon..

kis22

Semmosta miettinyt että miten vaihdatte tamponin jos olette kaupungilla? Ihan hygieniasyistä varsinkaan jos ei vessassa ole saippuaa?

Ite olen aina pitänyt mukana käsiendesifiointiainetta, mitenköhän saako siitä tarpeeksi puhtaat kädet?

Ajattelin tähän topikkiin tunkea tän kun tuolla puhuttiin jo jotain hygieniasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat