Mikä vikana? (painonhallinta) - Terveys ja hyvä olo

nelma

Olen pian 18-vuotias, syön mielestäni ainakin suht' terveellisesti ja liikuntaa harrastan ainakin kohtalaisesti. Syömäni ruoka on mielestäni monipuolista kotiruokaa. Ruoka ei ole mitenkään erityisen hiilareihin pohjautuvaa, ei juurikaan valkoista vehnää tai perunaa, ja liha on yleensä kanaa ja kalkkunaa. Kasviksia kuluu paljon. Herkuttelua tulee harrastettua joskus, 100 g karkkipussi tai jätskiä tai jotain ehkä kerran viikossa. Laskin joskus että kilokaloreita tulisi päivässä keskimäärin 1200.
Syksystä kevääseen olen harrastanut aeroicia/jumppaa keskimäärin kolmesti viikossa. Koiran kanssa lenkkeilen päivittäin ja kuntopyörääkin. Nyt kesällä pyöräilen työmatkoja n 7 km päivässä nopealla tempolla. Työ on puutarhanhoitoa ja siten aika fyysistä.
Mielestäni syömisteni ja kulutukseni pitäisi olla aika hyvässä balanssissa, mutta jokin on kai silti pielessä sillä painoni vain nousee nousemistaan. Vielä syksyllä olin mitoissa 162 cm/56 kg mihin olin ihan tyytyväinen, mutta nyt painoa on jo 61 kg. Painoni heittää aina välillä kuukautisten ja syömisten mukaan parilla kilolla, mutta tämä alkaa olla jo liikaa. Ennen olin vielä ihan tyytyväinen kroppaani ja tunsin itseni viehättäväksi, mutta nyt on alkanut tuntua että rajat ovat ikävästi lähentyneet. Mielelläni painaisin 55 kg. Alan olla jo melko hämmentynyt. Osaisiko joku vinkata missä saattaisi olla vika ja miten muutama kilo saattaisi karista?

Sivut

Kommentit (31)

Wizzy

Lihas painaa enemmän kuin läski. Teet aika fyysisiä hommia, joten lihasmassaa siinä tulee ja sitä mukaa paino nousee hiukan. Pelasin ite futista 12 vuotta ja nyt ku syksyllä lopetin ni paino putos 58:sta 54:ään. (Olen vissiin pelkkää läskiä nykyää... :lol: ) Eli uskaltaisin väittää et paino johtuu lihaksista, joita oot saanu.

nelma

Niinno kyllä täytyy iteki myöntää että että aerobicin myötä on ainakin reidet saaneet massaa, mutta vielä tammikuun tienoilla paino oli 55 kieppeillä vaikka syksyn olin treenannut jo samalla temmolla kuin keväänkin... :?

Kuinkakohan paljon satunnainen alkoholin juominen vaikuttaa? En kyllä juo paljoa normaalisti, mutta toukokuussa oli yksi lomaviikko jonka aikana kuluikin sitten enemmän... Voisiko yksi biletysviikko tuoda kiloja?

SunLion

onko sun vyötärönympärys kasvanu vai katotko vaan vaakaa? oot voinut saada lihasmassaa...jos taas paino jatkaa nousemistaan nii että senttejäkin tulee voisi olla hyvä jutella lääkärin kanssa. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminnassa lihoo luonnottoman paljon vähäisellä energian saannilla ja liikunnalla.

kersa

Saat aivan liian vähän energiaa!

Laihduttajallekin minimikalorimäärä päivälle on siinäö 1800 kcalin luokkaa. Mulla on ihan sama ongelma, paino ei putoa koska oon niin tajuttomalla säästöliekillä. Keho tottuu alhaiseen energiansaantiin, ja käyttää energianlähteenä varastoja, jolloin pienikin määrä energiaa suun kautta varastoituu "pahan päivän" varalle.

Pitää syödä tarpeeksi hyvää rasvaa, proteiineja ja hiilareita, jotta rasva palaa. Kutrin sivuilta: "Moni laihduttaja kuvittelee että mitä vähemmän syö, sitä enemmän laihtuu. Valitettavasti asia ei ollut ihan niin yksinkertainen. Jos elimistö saa liian vähän energiaa käytettäväkseen, se vähentää automaattisesti kalorikulutusta. Alle 1200-1400 kcalin meneminen on turhaa ja epäterveellistä. Jos liikkuu muutenkin kuin sohvalta jääkaapille, kannattaa syödä vähintään 1500-1800 kcal. Normaali aikuinen nainen kuluttaa n. 1800-2500 kcalia päivässä."

Jos et saa tarpeaksi energiaa, mm. rasvanpolttokyky heikkenee. Ala syömään kunnolla!!

nelma

SunLion:
vyötäröstä on vaikea sanoa kun en ole sitä pitänyt niin tarkkaan silmällä (mitannut erittäin satunnaisesti) mutta kllä siihenkin on tainnut pari senttiä tulla... Kuinka yleistä kilpirauhasen vajaatoiminta mahtaa olla ja millainen on geenien vaikutus? En nyt tiedä uskoisinko että kyseessä saattaisi olla se, mutta tuli vain mieleen että tädilläni oli joku kilpirauhasjuttu...

kersa:
Olen kokenut kyllä säästöliekinkin. Minulla oli reilu vuosi sitten syömishäiriö josta onneksi pääsin yli jonka aikana keskimääräinen energiansaanti oli ehkä 300-500kcal päivässä... Säästöliekillä laihtuminen on tosiaan erittäin vaikeaa. En kuitenkaan ymmärrä mtien tämä nykyinen ruokavalioni sitten poikkeaisi "normaalista syömisestä". Omasta mielestäni rasvoja ja proteiineja tulee syötyä tarpeeksi, ja kaikki kai aika hyvässä suhteessa. Mitä pitäisi vielä lisätä sitten?

Amorous

Kyllä mullekkin on sanottu et esim. mun kokosen ihmisen energian tarve olis päivässä 1200 kaloria. Ettei se kyllä mun mielestä liian vähän ole. Aika semmonen ihanteellinen. Tosi vaikea muuten sanoa miksi painosi nousee. Voi tuossa ottaa lääkäriin yhteyttä jos se paino nyt jatkaa nousemista.

fuu

Ilman mitään sairautta ei paino nouse jos et saa liikaa energiaa. Oletko ajatellu listata parin viikon syömisiä ylös, jopa grammojen mukaa? Se antaa hieman tarkempaa kuvaa siitä mitä oikeasti tulee syötyä. Itse olen ollut samassa tilanteessa eikä kysessä ollut mikään muu kuin liika napostelu ja annoskoot, kummasti sitä huijaa itseään että syö muka vähemmän. Toki terveydellisetkin seikat pitää tarkastaa!!

SunLion
nelma
SunLion:
vyötäröstä on vaikea sanoa kun en ole sitä pitänyt niin tarkkaan silmällä (mitannut erittäin satunnaisesti) mutta kllä siihenkin on tainnut pari senttiä tulla... Kuinka yleistä kilpirauhasen vajaatoiminta mahtaa olla ja millainen on geenien vaikutus? En nyt tiedä uskoisinko että kyseessä saattaisi olla se, mutta tuli vain mieleen että tädilläni oli joku kilpirauhasjuttu...
kilpirauhassairaudet suvussa altistaa omille...kannattaa siis mittauttaa, verikoe se vain on.

marika_

Mun kokonen ihminen jonkun lekurin mukaan kuluttaa n. 1500kcal/vrk elintoimintoihin ja normaaliin jokapäiväseen elämään. Esim. 30min juoksulenkillä (10km/h) kuluttaisin n. 350kcal. Eli tästä tulee 1850kcal. Joten en kyllä ymmärrä millä logiikalla 1800kcal dieetillä laihtuu, ellei urheile todella paljon.

Mut kyllä mä veikkaisin kanssa et suurin osa tosta on lihasta. Voihan siinä vyötärönympäryskin vaikka pikkusen kasvaa, jos ei varsinaisesti ole vetänyt hirveetä rasvanpolttotreeniä ja ne vanhat läskit on edelleen siinä lihaksen päällä.

Voihan sitä tietysti käydä tsekkauttaan olisko kilpirauhasen vaajatoimintaa tai muuta sairautta, mut aika harvinaisiahan noi kuitenkin on.

nelma
fuu
Ilman mitään sairautta ei paino nouse jos et saa liikaa energiaa. Oletko ajatellu listata parin viikon syömisiä ylös, jopa grammojen mukaa? Se antaa hieman tarkempaa kuvaa siitä mitä oikeasti tulee syötyä. Itse olen ollut samassa tilanteessa eikä kysessä ollut mikään muu kuin liika napostelu ja annoskoot, kummasti sitä huijaa itseään että syö muka vähemmän. Toki terveydellisetkin seikat pitää tarkastaa!!

Mietin itsekin aluksi että juuri tuo naposteluhuijaus olisi loogisin selitys... Mutta kun joskus reilu kk sitten huomasin painon nousseen lopetin muutin mielestäni aika lailla kaiken mahdollisen kotinapostelun porkkanalinjalle. Entisenä syömishäiriöisenä olen jotenkin ajatellut että lasken edelleen vaistomaisesti kaiken mitä pistän suuhuni, mutta ehkä olen päässyt jo tavasta mikä sinäänsä on jo positiivista. Ehkä voisin tosiaan ruveta pitämään ruokapäiväkirjaa...

Äh en nyt tiedä pitäisikö tuo kilpirauhasjuttu ottaa vakavasti... Kuinkakohan vainoharhaiselta vaikuttaisin jos soittaisin omalääkärille ja varaisin ajan verikoetta varten, jonottaisin pari kuukauta eikä siinä sitten mitään olisi?

fuu

En usko, että painon nousu johtuu lihasten kasvusta. Niin paljon kun sitä itse yleensä toivookin. Toki paino voi liikunnan harrastamisen myötä pari kiloa kohota, koska lihaksiin kertyy nestettä, mutta ei lihakset aerobicilla kasva. Ensinnäkin kasvaakseen lihas tarvitsee energiaa ja proteiinia, eli täytyy syödä enemmän kuin kuluttaa ja toiseksi täytyy tehdä kovaa treeniä, siis lyhyttä sarjaa ja lähes maksimipainoilla, tätähän jumppa ei ole. Hyvilläkin geeneillä varustettu treenaaja saa lihasta vuodessa maksimissaan 5kg, tai siis se alkaa olla maksimirajoilla, toki tämäkin on henkilökohtaista.

Mutta, oletko huomannut syöväsi jotain erityisen turvottavaa, josta kertyisi nesteitä? Älä stressaa liikaa tuosta määrästä, sillä tiedän kokemuksesta sen olevan syömishäiriöiselle erityisen vahingollista.

nelma

Jep, pitäisi nyt koittaa välttää asian turhaa stressaamista ja pään vaivaamista. Riski sairastua syömishäiriöön tuntuu olevan aina, varsinkin jos on stressiä... Omasta mielestäni syön kuitenkin terveellisesti ja liikun tarpeeksi. Asia on vain saanut minut kovin hämmentyneeksi. :?
Ja ehkä eniten pelottaa se ettei tämä painonnousu tunnu loppuvan ollenkaan!

Mitkä ruuat voisivat olla tällaisia turvottajia?
Minulla on laktoosi-intoleranssi ja maito tosiaan turvottaa mojovasti, mutta osaan kyllä vältellä laktoosia... Vaikuttavatko makeutusaineet mitenkään?

Sarah
nelma
Mitkä ruuat voisivat olla tällaisia turvottajia?
Minulla on laktoosi-intoleranssi ja maito tosiaan turvottaa mojovasti, mutta osaan kyllä vältellä laktoosia... Vaikuttavatko makeutusaineet mitenkään?

No ei se maito/laktoosi-intoleranssi sitä painonnousua aiheuta vaikka turvottaisikin sillä tuollainen turvotus olisi ilmaa. Samoin vehnä yms. aiheuttaa ilma-turvotusta. Suola tms. aiheuttaa nesteenkertymistä ja voi siten näkyä painonnousuna. Urheillessa nesteitten pitäisi lähteä liikkeelle, samoin kahvia juomalla - en siis kehota mihinkään nestepoistokuuriin vaan ennemminkin niin että jos nestekierto on kohdillaan niin ainakin tiedät ettei painonnousu tästä johdu.

nelma
Sarah

No ei se maito/laktoosi-intoleranssi sitä painonnousua aiheuta vaikka turvottaisikin sillä tuollainen turvotus olisi ilmaa. Samoin vehnä yms. aiheuttaa ilma-turvotusta. Suola tms. aiheuttaa nesteenkertymistä ja voi siten näkyä painonnousuna. Urheillessa nesteitten pitäisi lähteä liikkeelle, samoin kahvia juomalla - en siis kehota mihinkään nestepoistokuuriin vaan ennemminkin niin että jos nestekierto on kohdillaan niin ainakin tiedät ettei painonnousu tästä johdu.

Joo kyllä minä tiedän että satunnainen turpoaminen ole sama juttu kuin lihominen. Olen kyllä lihonut ihan oikeastikin enkä vain "turvotuslihonut". Mietin vain mikä maidon lisäksi olla välteltävä tarvittaessa jos turvotus vain jatkuu...

enkelin

mulla normaalikulutus on päivässä ilman liikuntaa jotain 1400. liikunnan ja työn avulla sen voi sit kasvattaa vaikka lähemmäs 2000.
mulla on kans hieman vaikeuksia laihtua, mut mulla toi johtuu ehdottomasti alkoholin käytöstä ja juhlimisesta yleensäkin. kesällä on kaikkia kissanristiäisiä joka viikko, jolloin tulee sit syötyä vähän huonommin, siis liikaa liian epäterveellistä ruokaa... :(

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat