Ongelmana makeat herkut - Terveys ja hyvä olo

heica

(Siirtäkää johonkin muuhun keskusteluun jos tarvis)

Eli itse harrastan liikuntaa päivittäin ja rankempaa liikuntaa muutaman kerran viikossa, syön terveellistä ja monipuolista ruokaa. Ongelmana on siis makeat herkut, joita tulee syötyä lähes päivittäin. Karkkipäiviä on kokeiltu ja myös sitä, että jätetään kokonaan herkut pois. Mutta kun ratkeaa, niin se on menoa ja tuntuu ettei mikään auta :(
Tää makeanhimo iskee aina illan suussa. Aamusin ja päivällä ei tule mieli makeeta mutta illalla on aina pakko saada...

Onko mitään hajua mikä voisi olla avuksi? Syön säännöllisesti ruokaa, ja voisi jopa sanoa että säännöllisesti herkkujakin :oops:

Sivut

Kommentit (43)

Rasberry

Siis mä tiedän, että tää kuulostaa aivan typerältä ja luulet ettei toimisi, mutta hedelmät! Hyvän ja herkullisen naposteltavan ei tarvitse olla rasvassa ja sokerissa lilluvaa mössöä. Hävität kodistasi kaiken mitä iltaisin sortuisit syömään, ja makeanhimon iskiessä syö joku hedelmä ja juo lasillinen vettä. Voit myös tehdä eksoottisista hedelmistä (mm. papaija, mango, erilaiset melonit tms.) ihanan salaatin, johon lorautat päälle luonnonjogurttia, hunajaa ja pähkinärouhetta.
Kaikkea kannattaa kokeilla! Kyllä sulle joku oma "selviytymiskeino" löytyy :)

heica

Joo, kiitti vinkistä! :D
Oon noista hedelmäjutuista kuullu ennenkin, mutta ne ovat yleensä jotain tyyliin "ota omena" -lausahduksia, jotka ei innosta. Että mieluummin sillon valitsen palan suklaata kuin omenan

SunLion

sulla on sokeriaddiktio..kannattaisi kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota.. Kun saa tarpeeksi energiaa ruoasta, ei tee mieli mässytellä makeaa.

heica

hmm, SunLion haluisitko selittää vähän tarkemmin? :D
... no pitääpä kattoa. Kyllä mä tuun ruuasta täyteen siis siten että syön ruokaa joka on täyttävää, en sillä että ahtaan itteni ylitäyteen mitä sattuu.

Lukretia

En tiedä, varaatko kaappeihin makeita herkkuja. Itsellä auttaa, kun kaupassa käydessäni ostan vain esim. yhden suklaapatukan. Jos samalla kertaa kaupasta ostaa monen päivän ruoat, en itse ainakaan esim. seuraavana iltana viitsi pelkän karkin takia lähteä kauppaan. Tekee kyllä kovasti mieli jotain, mutta kun ei kerran kaapissa ole, niin ei ole. :)

heica
Lukretia
En tiedä, varaatko kaappeihin makeita herkkuja. Itsellä auttaa, kun kaupassa käydessäni ostan vain esim. yhden suklaapatukan. Jos samalla kertaa kaupasta ostaa monen päivän ruoat, en itse ainakaan esim. seuraavana iltana viitsi pelkän karkin takia lähteä kauppaan. Tekee kyllä kovasti mieli jotain, mutta kun ei kerran kaapissa ole, niin ei ole. :)

Tää se on kun en itse osta, vaan sitä karkkia aina jää muilta tai sitten muut kantavat sitä kotiini (siis lahjana tms. :D)... esim. poikkikseltä voi jäädä, veljeltä tai kavereilta enkä raaski heittää roskiin... tai no kyllä raaskisin, mutten pysty :oops: enkä edes muista millon ite oisin karkkia ostannu :o

marika_

Mulla ei karkinhimoon pahimmillaan auta yhtään mikään muukun sit vaan syödä sitä karkkia. Mut siis pyrin ostaan jtn kovia karkkeita (esim. Haribon kaatissäkki on namnam), niitä ei mulla tuu syötyä kun ihan muutama kun ykskin kestää suuussa niin kauan. Jotain nallekarkkeja (tai muita jotka menee about sekunnissa alas) sit taas vois mättää monta kourallista...

SunLion

no siis, me just puhuttiin miehekkeen kans, et nyt kun on vähentänyt hiilarit minimiin ruokavaliosta, kaikki maistuu hirveen makeelle, jos vähänki on hiilareit..vaikka ananas, tomaattipyrekkin :D ja kun syö puhdasta ruokaa (ei eineksiä, sekotuksia...paljon tekee ite alusta lähtien ja miettii mitä ruokiin tulee) niin kaikki teollinen ällöttää...Tää voi kuulostaa teennäiseltä, luin itse asias ja kuulin näist asioist etukäteen, en oikein tahtonut uskoa, mut ite oon kokemuksen kautta niin todennu :D

siksi karkkia ja makeitakaan ei pahemmin kaipaa....ne ei vaan maistu kun muutenkin on makeat pois ruokavaliosta.

mutta aloittajalle tosiaan..selkärankaa vain vaatii herkkujen vähennys! ei kenenkään oo pakko syödä herkkuja..kokeile aluks ananasta vaikka makean tilalle ja tosiaan se karkkipäivä käyttöön..ei se helppoa varmaan oo, mut päätöksii, päätöksii ;)

amnika

Mulla täysin sam ongelma kuin heicalla, nannaa menee vaikkei itse ees haluais, mut sitä vaa menee. Aivot käskee syödä suklaata ym. Kääk, ja pelkään että lihonlihonemistaan ja päädyn pian 4D:n dokumenttiin APUA syön itseni hengiltä ;S

ilakka
heica

Tää se on kun en itse osta, vaan sitä karkkia aina jää muilta tai sitten muut kantavat sitä kotiini (siis lahjana tms. :D)... esim. poikkikseltä voi jäädä, veljeltä tai kavereilta enkä raaski heittää roskiin... tai no kyllä raaskisin, mutten pysty :oops: enkä edes muista millon ite oisin karkkia ostannu :o

Jos kyse on riittävän läheisisitä "karkinkantajista", niin eikös niille sit vois vähän vihjasta, etteivät toisi karkkia mukanaan.. Tai ainakin veisivät mukanaan sen, minkä ovat tuoneet. Vaikea sitä on mistään herkuista pysyä erossa, jos niitä lojuu kotona. Varsinkin jos kyseessä on joku avattu pakkaus, mikä on jäänyt vaikka jostain illanistujaisista.

olivia p

Mulla on kans just samanlainen tapa, illalla on pakko saada mässyttää herkkuja! Ja sehän vasta kauheeta on jos ei niitä herkkuja ole, tuntuu että on pakko lähteä kauppaan.
Minkä ite oon kokenu hyväks, on banaanit, mandariinit, omenat, piltti-soseet, säilykepersikat mehussa ja hedelmäjogurtit.
Toisinaan kun ei niin-kovin-kovasti tee mieli, menee makeanhimo ohi kun laittaa hyvänmakuista purkkaa suuhun ja keksii muuta mielekästä tekemistä.

Rasberry
olivia p
Minkä ite oon kokenu hyväks, on banaanit, mandariinit, omenat, piltti-soseet, säilykepersikat mehussa ja hedelmäjogurtit.

Näissä kannattaa vain ollaa tarkkana sokerimäärissä. Jogurtit sisältävät aivan järkyttävät määrät sokeria, myös rasvattomat, säilykehedelmistä puhumattakaan. Mutta tottakai löytyy myös tuotteita joissa energiasisältö on hieman ideaalimpi siihen mitä ajatte takaa :)
Mutta kaikki sitrushedelmäthän ovat aivan mahtavia. Kannattaa myös kokeilla esim. kuoria appelsiini ja pilkkoa hedelmälihat, ja laittaa ne hetkeksi pakastimeen. Hileiset appelsiinilohkot on vähän erikoisempi makuelämys, varsinkin jos on jäätelön ystävä :)

ether

Kromin syöminen auttaa kuulemma myös makeanhimoon - itse en ole kokeillut, sillä toistaiseksi olen pystynyt pitämään itseni aisoissa; makeaa ei tule syötyä, kun sitä ei yksinkertaisesti ole.
Karkkipäivän pitämistä kokeilin myös joskus, mutta totesin, että luvallinen, viikon-kaksi odotettu mässäilytuokio venyy herkästi ylipitkäksi, vaikkei lopulta enää tekisi mielikään makeaa. Nykyään sallin itselleni jotain pientä hyvää kun siltä tuntuu. Pieniä pakkauksia ja laadukasta (lue: hieman kalliimpaa) suosimalla pääsee myös aika pitkälle. Pahimman himon iskiessä turvaudun hedelmiin. Etenkin pakastimessa vähän aikaa jäähdytelty tuore ananas on aivan mielettömän hyvää.

Itselläni oli joskus tapana syödä iltaisin tuhottomat määrät leipää, mutta se loppui, ulkomailla asuessani, kun opin syömään ns. eteläeurooppalaiseen (?) tyyliin myöhään illalla. En sitten tiedä onko tästä nyt yleispäteväksi neuvoksi, mutta päivällä nälkä on ainakin omasta mielestäni helpompi pitää poissa järkevillä välipaloilla, ym. Joskus seitsemän/kahdeksan aikoihin syöty pääruoka pitää kylläisenä nukkumaanmenoon asti, muttei jätä kuitenkaan ähkyä joka vaikeuttaisi nukahtamista.

enkelin

itse olin viikon matkalla keski- ja etelä-euroopassa, ja voi kauhea sitä ruokaa, mitä tuli syötyä! ostokset kyllä tehtiin paikallisissa marketeissa, mutta ei sieltä sitä terveellistä ruokaa tai terveellisiä välipaloja löytänyt kirveelläkään! jotain hedelmiä yritin syödä, kuten banaania tai appelsiinia. vaikeuksia kuitenkin tuotti se, että olen tottunut syömään salaattia päivittäin, ja sitä ei nyt ollut saatavilla. ja leipä on mitä on... ja kun kaveri taas veteli surutta naamaan kaikkea epäterveellistä, osti mitä mieli teki, tuli itsekin syötyä todella epäterveellisesti. ihan ällöttää!!!
tänään söin vikan karkkipussini. seuraavan aukaisen vasta jouluna, ja se saa sitten olla laadukasta suklaata! mulla toimii karkkilakko, kun siinä on tavoite, että joskus saan syödä suklaata. jo kolmena vuonna on tuo ennen joulua pidetty lakko toiminut, ja joka vuosi olen sen aiemmin aina aloittanut. nyt se pitenisi 2 kuukaudella, mutta uskon sen onnistuvan, sillä muuten tunnen etten pysty ollenkaan kontrolloimaan itseäni.
mutta joo, tykkään itsekin jätskistä, karkeista ja suklaasta. toisaalta en tykkää syödä niinkään makaronia, riisiä tai perunaa. joitakin ruokia kyllä, mutta mieluummin nautin pihvini höyrytettyjen kasvisten kera.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat