kutina häpyhuulissa - Terveys ja hyvä olo

Sunburn

Alapää on kutissu jo ainaki viikon ihan hirvittävästi. Tai oikeestaan vaan häpyhuulet. Uskon kutinan johtuvan pikkuhousun suojien käytöstä kun alkoi tuo kutina samoihin aikoihin kun aloin niitä käyttää. Vaihdan suojan vähintään päivittäin ja nyt tajusin olla pitämättä ollenkaan. Pyöräili sattuu ihan vietävästi. Tässä hetki sitten tajusin katsoa onko häpyhuulissa haavoja tms. niin olihan ne ihan turvonneet ja kuivat, ja joistain kohin jopa hilseili. Laitoin niihin bepanthenia ja nyt sekin loppui, niin mietin voiko tavallista kosteusvoidetta laittaa häpyhuuliin? Ihan kauhulla odotan maanantaina töihin pyöräilyä. Koko ihoni on kyllä kutissut viimeisen kuukauden ajan ihan joka puolelta, aina välillä. Voiko häpyhuulet kuitenki kutista samasta syystä kun muu iho? Jos kotona on vaikka huono huoneilma..

Sivut

Kommentit (16)

Sunburn

Kaapissa näytti olevan Hydrocortison voidetta, mitä olen käyttänyt kutinaan muualla kehossa. Saakohan sitä käyttää häpyhuuliin? Ei siinä ainakaan lue ettei saisi mutta pakko varmistaa jos kukaan tietää..

ena

Ihan ku jostakin olisin lukenu ettei cortisonia ainakaan säännöllisesti saa käyttää, kun se ohentaa lima kavoja tai jotain. Oonko nyt ihan väärässä?!? Luulen että voi jonku kerran käyttää jos sitten käy vaikka sitä bepanthenia ostamassa. Ei kyllä mitään fakta tietoa oo :wink:

Sunburn

Joo, ihon ohenemista voi aiheuttaa jos käyttää liikaa..

Taidanpa tosiaan tehä nuin että muutaman kerran vaan käytän. Kyllä se ainaki tuota kutinaa rauhottaa huomattavasti, ainaki muualla iholla. Ite luotan bepantheniin joka asiassa, että sekin ois varmasti paras tämän hoitoon. Pitää käydä sitä viikonlopun jälkeen ostamassa

Pennsylvania
Sunburn
Sitäkin vähän pelkäsin! :shock: Entä jos se ei olekkaan mutta hakee silti siihen sen hoitokuurin? Eikai se mitään pahaa tee..?

En usko, että tekisi pahaa, mutta koska en ole selvittänyt asiaa niin kannattaa tietysti varmistaa vielä apteekissa. Oireet kuitenkin kuulostavat mun korvaan kyllä aika selkeiltä.

Rasberry

Juu, kyllä tuo hiiva on. Eli mä suosittelisin Canestenin Kombi-pakkausta, jossa tulee mukana myös hoitovoide, jos tulehdus on levinnyt ulkoisiin synnyttimiin. Auttaa siis kaikkiin vaivoihin :)

diian
jn-
hiiivasienilääkkeen pakkaus-selosteessa ainakin lukee, että ei pidä käyttää kuukautisten aikana.

Itse käyttämissäni taas on lukenut, että voi aivan hyvin käyttää kuukautisten aikana. Mutta kannattaa etukäteen selvittää, lääkkeissä voi olla hyvinkin paljon eroja.

Tuoteselosteessa sanotaan aina, jos tuotetta [u]ei[/u] saa käyttää kuukautisten aikaan, esim. Canestenia ei suositella käyttämään vuodon aikana, kun taas esim. Starogyniä voi käyttää myös vuodon aikana. Kuitenkin aina suositellaan hiivan hoitoja käytettäväksi kuukautisten ulkopuolella, jotta alapää olisi luonnollisessa tilassaan, ja että limakalvot "imisivät" vaikuttavat lääkeaineet itseensä paremmin.

Faunastic

Siis oletteko niin lääkäräitä, että sanotte olevan hiiva, jos koko keho kutisee aina välillä? Mulla meinaa vähän samaa ongelmaa nyt ollu viikon... :shock:

Rasberry
Faunastic
Siis oletteko niin lääkäräitä, että sanotte olevan hiiva, jos koko keho kutisee aina välillä? Mulla meinaa vähän samaa ongelmaa nyt ollu viikon... :shock:

Ei täällä kenelläkään koko keho ole kutissut? :lol: Ei tarvitse olla lääkäri tietääkseen että alapäätä jos kutisee ja vuoto on omituista, kyseessä on suurimmaksi osaksi hiivatulehdus. Ja hoitolääkkeet eivät ole vaarallisia vaikka sen ottaisi "turhaankin". Jos oireet jatkuu, voi mennä sitten sinne oikealle lääkärille :wink:

laara

ei välttämättä ole hiivaa. itselläni oli jonkin aikaa sitten samanlainen eikä ollut hiivaa, meni vaan canestenin voiteella paljon pahemmaksi.
Lääkäri sano jälkikäteen että jos ihottumaa/kutinaa ilmenee niin ensimmäinen hätävara on hydrocortisoni. Sitä voi kuulema laittaa. Kannattaa käydä lääkärissä, jos tosiaan viikon jo oot kärsiny. Ei oo mukava vaiva tuo :(

Rasberry

Mutta hydrokortisoni-voiteesta kannattaa muistaa se, että sitä ei saa käyttää limakalvoille pitkäkestoisesti! Olisiko ollut maksimissaan viikko? Eli todella kelpaa vain hätävarana jos muuta ei löydy. Ohentaa ihoa, eritoten siis limakalvoa, ja näin altistaa lisää tulehduksille ja ihovaurioille.

Mirzi

Jep mulla kans ollu kutinaa mitä luulin hiivaksi ja käytin hiivalääkkeitä eikä ne auttaneet.. mulla kyse on herkistä limakalvoista. ACO:n intiimivoide auttoi minulla, sitä myydään apteekissa ja se on tarkoitettu juuri alapään kosteuttamiseen, suosittelen. Mutta lääkärissähän kannattaisi käydä jos haluaa olla varma siitä, että mistä oman itsen kohdalla on kyse. Sitä siis suosittelen lämpimästi ainakin jos oireet ei hellitä (itsellä on rauhoittanut paljon mieltä kun on saanut oikeaa tietoa ja varmuutta asioista.. mutta kukin tavallaan) :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat