Laktoosi-intoleranssi - Terveys ja hyvä olo

lily

Kertokaapas laktoosi-intoleranssia sairastavat vähän kokemuksia laktoosittomasta elämästä. Mulla todettiin ko. sairaus hiljattain ja olen ihan pihalla kaikesta, mikä pitäisi ottaa huomioon tuon takia. Minkä merkkiset laktoosinpilkkoja-pillerit ovat mielestänne hinta-laatu-suhteeltaan parhaita? Myös kaupassakäynti on ärsyttävää ja aikaa vievää puuhaa kun yrittää etsiä laktoosittomia tuotteita. Ja ne maksaakin niin pirusti :evil: Litra maitoa on melkein tuplahintainen tavalliseen maitolitraan verrattuna. Kivaa näin opiskelijan kukkarolle :(
ä-r-s-y-t-t-ä-ä :evil:

Sivut

Kommentit (24)

Ametisti

Minä olen myös laktoosi-intoleranssia sairastava. Pillereitä en ole testannut vielä. Ehkä joskus sitten. Näin opiskelijana meinaa itku tulla aina kauppareissun jälkeen, ku kaikki laktoosittomat tuotteet maksaa niin paljon :( Hyla-maito maistuu ihan hirveältä ja näyttää pahasti siltä, että en voi enään syödä hyla-tuotteitakaan. Maha ei tykkää. :x
Kyllä sitä tulee niin monesti kirottua, kun on laktoosi-intoleranssi. Kaikkia ihania jäätelömakujakaan ei saa laktoosittomina! :( :lol:
Mutta hyvin tämän kanssa pärjää, vaikka tuotteet kalliimpia ovatkin ;)

lily

Nähtävästi mullekaan nuo hyla-tuotteet eivät sovi. Parina päivänä olen syönyt yhden hyla-vanukkaan ja koko ajan mahassa kiertää. Koko alamaha on kosketusarka :( Aamuisin maha alkaa sattua 6-7 aikoihin niin paljon, että on pakko nousta ylös ja yrittää jollain ihme asennoilla saada oloa paremmaksi kun muutakaan ei keksi. Parissa tunnissa yleensä helpottaa hieman ja seisaalla ollessa kipua ei oikeastaan tunne muuten kuin painaessa. Kiva istua koulussa 8 tuntia :(
Tää on niin tätä, miks just mulle piti tällainenkin siunaantua, ihan kun ei ennestään ois tarpeeksi kremppoja olemassa.

Drama Queen

Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta kirjotan kuitenkin. Jos maito ei käy niin on myös olemassa soija ja kaura maitoja, jugurtteja, jäätelöitä jne. Hinta on korkeampi kuin vastaavissa maito versioissa. Jäätelöitä, jugurtteja ja myös vanukkaita löytyy useampia eri makuja. Lemppareita on Oatlyn kolakinuski jäätelö ja Alpro Soyan tummasuklaa vanukas.

nostars

laktoositon maitojuoma maistuu ihan normaalille maidolle, ainakin mun mielestä, se ei ole ees makeaa. eli ei pelkkä laktoositon maito, vaan maitojuoma. kantsii kokeilla. minusta tuntuu että laktoosittomia tuotteita on ihan älyttömästi, toisaalta jäätelöitä ym. herkkuja ei niinkään :evil: ja maksavatki puolet enemmän ku normaalit. ja ainiin, mignon niminen suklaamuna on muuten laktoositon. ja täyttä suklaata. namnamm!
ja kaikissa kaupan tuotteissa vaikka ei päällä luekkaan että laktoositon, saattaa tuoteselosteessa olla et laktoosia 0g tai vastaavaa. äkkiä sitä oppii ettimään ne sopivat tuotteet :)

lily

^ Ei muuten maistu. Mun suuhun se on ainakin liian makeaa. Tavallista maitoa voisin juoda vaikka litran putkeen, mutta eilen ostin tuota maitojuomaa kokeeksi, enkä saanut edes lasillista alas. Tottumiskysymys tietty, eiköhän se ajan kanssa ala alas menemään. Silti tulee ikävä tavallista maitoa :(
Voiko muuten noita laktoosinpilkkojatabuja syödä päivässä mielin määrin, vai aiheuttaako ne liikaa käytettynä jotain sivuvaikutuksia? Ei sillä, että pysyisin tavallisessa ruokavaliossa ja niitä mätkisin nassuuni jatkuvasti, mutta esim. kavereitten luona ollessa en viitsi niitä mua varten pakottaa ostamaan kalliita laktoosittomia tuotteita (enkä jaksa itse kantaa omia ruokiani kylään..).

apila

Sairautta ei ole todettu, mutta maalaisjärellä olen ajatellut, että se on. Edes maitoon tehtyä karjalanpiirakkaa en pystynyt syömään ilman vatsakipuja :(

Totuttelemistahan tämä vaatii, hyvästi suklaa ja villevallattomat ! :

Lukretia

Jännä muuten, ostan meille kotiin Hyla-maitoa, koska miehen on juotava sitä. Mulla oli kauheat ennakkoluulot Hylaa kohtaan, mutta MUN makuun se maistuu aika lailla samalta kuin se tavallinen. :)

amethystine

Mulla on laktoosi-intoleranssi. On ollu kymmenen vuotiaasta asti, tai ehkä aiemmin, mutta sillon todettu. Ja varmasti jos vasta on todettu tauti, niin tuntuu laktoosittomat tuotteet erilaisilta ja liian kalliilta ja maistuu pahalta, mutta voin luvata, että siihen tottuu! Kun se tauti kuitenkin on, niin on huomattavasti helpompi totutella niihin uusiin tuotteisiin, kuin syödä jotain tabletteja (paitsi tajuan kyllä esim. kylässä ollessa). Kuten monessa muussa asiassa, on tässäkin kyse tottumuksesta. Opettelin juomaan HYLA maitoa, koska sillon ku olin lapsi, ei laktoosittomia juomia ollut olemassakaan. Nyt jos juon tuota maitojuomaa, niin ei se maistu millekään, siitä hylasta on tullu se "tavallinen" maito mulle. Ihan tavallinen maito maistuu siltä ku siihen ois vettä sekotettu.. :roll:

Ja minun tapauksessani intoleranssista ei oo ollu haittaa ihan tavan ruuissa. Siis kouluruokaa syön ihan tavallista vaihtoehtoa, mulla se ei kypsennettynä tuota ongelmia. Toisilla toki voi olla pahempi vaiva.. Ja kesäisin syön myös tavallista jäätelöä pieniä annoksia, esim. pienen tuutin voin syödä. Sit alkaa mahankosku jos syön enemmän. Kun kullankin kanssa ostetaan tavallista jäätelöä, otan sitä vaan hillityn määrän. Jäätelöissä ne laktoosittomat vaihtoehdot on tosiaan aika huonoja.

Amala

Minullakin on maalaisjärjellä todettu laktoosi-intorelanssi. :lol: Eipä tuo kauheasti ole vauhtia hidastanut, vähän vain joutuu miettimään mitä suuhunsa laittaa ja kuinka paljon. En enää voi syödä edes suklaata paria palaa enempää ilman mahavaivoja. :cry: Mutta onneksi minulla on Elivon laktoosinpilkkojia eli niitä kapseleita. Niitä sitten otan aina yhden, jos iskee kauhea himo syödä jotain hyvää laktoosipitoista ruokaa paljon. Hyvinhän nuo ovat auttaneet, mutta hinnasta en tiedä, koska äitini joskus toi näitä kokeiluksi. :roll:

Minäkin olen niin tottunut hyla-maitoon, että maitojuoma maistuu ihan oudolta. :lol:

nele

Itsellä ei ole "tautia" (eikös me suomalaiset olla poikkeuksia kun monilla meistä sitä ei ole, vaikka muualla maailmassa se on aika yleistä), mutta avokilla on. Hänen kauttaan olen siis itsekin tottunut syömään Hyla-tuotteita.
Maitoa en juo pelkälteen, vaan kaakaossa ja muroissa saan maitoni ja niiden kanssa en huomaa maidoissa eroa. Toisinaan kyllä ostetaan minulle normimaitoa, kun se on halvempaa jos litkutan kaakaota litratolkulla. Kalinka-jogurtit ovat parhaita!

Tuo mies syö kuitenkin toisinaan myös esim. tavallisia jäätelöitä. En sitten tiedä onko hän lievempi tapaus. Tosin jos hän syö vaikka paljon jäätelöä tai muita maitotuotteita kerralla, niin sitten nappaa sellaisen pillerin, kun muuten tulee maha kipeäksi.

Nuorempana luulin, että jos minulla todetaan laktoosi-intoleranssi, se olisi hirveää koska en saisi syödä monia herkkuja, mutta nyt olen huomannut, että lievä laktoosihäiriö ei ole niin paha miltä vaikuttaa. Onneksi noita mitälie kapseleita on olemassa.

mangusti

Täällä myös laktoosi-intolerantikko. Sehän ei sitten ole sairaus eikä allergia, enemmänkin ominaisuus.. (kaikki siilit ovat myös!) :D
Mulla todettiin jo 8-9-vuotiaana ja silloin pystyin syömään vähälaktoosisia tuotteita. En ole enää vuosiin pystynyt niitäkään tuotteita syömään, mutta silti herkkuja löytyy. Ja kaiken voi tehdä laktoosittomana! Pitää vaan opetella ja kokeilla. Ja tosiaan, vaikka pakkauksessa ei erikseen lukisikaan "laktoositon", niin silti se voi olla..
Olen huomannut että voin syödä tuotteita joissa on laktoosia enintään 0,5g/100g, joten nekin tuotteet käyvät, jotka ovat valmistettu tehtaassa, jossa käsitellään maitoa.
Silloin joskus kun ei ollut esim kermoja ja jäätelöitä laktoosittomana, oli hieman inhaa, mutta nykyäänhän tulee koko ajan uusia tuotteita!
Voi sitä ilon päivää kun laktoosittomat raejuusto, rahka, kermaviili ja viilit tulivat, hypin ilosta :lol:

Terhen

Komppaan edellistä: laktoosi-intoleranssi ei todellakaan ole mikään sairaus! Se on ominaisuus, tai vielä selvemmin ilmaistuna elimistön normaalitila. Toisten elimistö sietää sitä paremmin, toisten huonommin. Ihminen on ainoa nisäkäs, joka vielä aikuisenakin käyttää toisen eläimen maitoa vaikka ei todellakaan tarvitsisi. Harmillista miten maitoyhtiöiden itsepintainen vuosikymmeniä jatkunut maitopropaganda on iskostanut suomalaisten mieliin harhaluulon, että maitoa pitää juoda koska se pitää terveenä. Höpönlöpö sanon minä. Ne samat ravintoaineet saa helposti jostain aivan muualta, sitäpaitsi ei ole mitään takeita siitä, että ne maidosta edes imeytyisivät elimistöön.

Minusta on outoa että ostetaan kaikenmaailman laktoosia pilkkovia pillereitä, eli pakotetaan elimistö väkisin vastaanottamaan jotakin mitä se ei halua. Eihän kukaan esim jotain omenaakaan väkisin yritä syödä, jos on sille allerginen???
On totta, että maidon välttäminen ruuissa on vaikeaa, erityisesti ravintoloissa, mutta onneksi nykyään vaihtoehtoja on.
Siirtykää hyvät ihmiset kasvimaitoihin...

Vida

Muistaakseni noita laktoosinpilkkojapillereitä, joita itse käytän, saa syödä päivässä n. 8 kappaletta.

Mulla todettiin laktoosi-intoleranssi joskus ala-asteella eli olen elänyt tämän kanssa jo lähes pari kymmentä vuotta. Alussa oli todella herkkä maha ja piti todella välttää kaikkea, mikä oli perusmaitoon tehtyä tai sisälsi muuten laktoosia. Ajan kanssa asia helpottui ja nyt saan oireita ainoastaan kuormittavasta syömisestä tai esim. maitoon tehdyistä keitoista (eli ruuista, joissa on paljon laktoosia). Syön ihan normaalisti mm. jäätelöitä ja suklaata.

Maitojuoma on todella hyvä maidon korvike. Meillä puoliskonikin on oppinut juomaan sitä ja sanoi, että se maistuu ihan perusmaidolta. Itse en osaa enää sanoa eroa, kun en ole juonut maitoa pitkään aikaan. Hyla-maitoa en ole koskaan halunnut sellaisenaan juoda juuri sen makeuden takia. Muroissa jne. se menee kuitenkin ihan hyvin.

Eikös Suomessakin ole laktoosi-intoleranssi jo n. 17% väestöstä? Nyt maitoa on todella helppo välttää, koska tuotteita on kaupoissa pilvin pimein. Kun tämä minulla alkoi, niin asia ei ollut vielä ihan niin yksinkertainen, vaikka HYLA-tuotteita olikin.

Laktoosipillereitä on hyvä pitää mukana, kun ei aina tiedä millaista ruokaa missäkin tarjotaan. Kaikki eivät muista, että jollakin voi olla allergia.

Maitotuotteita pitää kuitenkin muistaa syödä, jotta elimistö saa mm. kalkkia.

Terhen

Kalkkia saa myös kasviksista. Tämä on yksi niistä maitoyhtiöiden suoltamista propagandaluuloista. Kalkkia, kalsiumia ja proteiinia saa aivan tarpeeksi myös kasvikunnan tuotteista ja näistä se myös imeytyy paremmin.

Terhen
Vida

Maitotuotteita pitää kuitenkin muistaa syödä, jotta elimistö saa mm. kalkkia.

Tätä kohtaa siis tarkoitin tuolla harhaluulolla, taisin muotoilla lauseen vähän epäselvästi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat