Huuliherpes - Terveys ja hyvä olo

kuulas

En löytäny aihetta koskevaa keskustelua.

Onko mulla kohtalotovereita? Aina sillon tällön huulen tai nenän ympäristöön tulee hirveä herpesrakko, joka on siinä sitten n. viikon. Erittäin epämiellyttävää... :cry: Näkyy tosi kivasti eikä saa oiekin mitenkään piiloon... Nyt oon ollu kaks päivää kotona kun ie haluta lähtä ihmisten ilmoille tän näkösenä...

Kommentit (11)

vattu

hmm no minulla joskus, mutta nykyään ei ole piitkään aikaan ollu tuota vaivaa (*koputtaa puuta*), kun opin tietämään millon tuo olis tuloillaan niin osannu välttää sen. Eli siis... ennen rakkulan muodostumista, kun alkaa tuntua siltä, että olis herpes puhkeemassa niin laitan apteekista saatavan siihen tarkoitukseen käyvän laastarin muutamaksi tunniksi/yön ajaksi. Toinen keino on myös, että kihelmöivään :lol: kohtaan painaa jollain kuumalla. Esim. kuumaa vettä (keitettyä) ja kupin reunalla siis. Tai jollain muulla tavalla. En tiedä onko tuo nyt ihan oikeasti toimivaa, mutta jostain luin ja voin kyllä todeta, että itse olen näillä keinoilla välttäny herpeksen puhkeamisen pitkäksi aikaa.

nele

Minulla ilmenee satunnaisesti. On tuo ikävä vaiva, mutta oppinut elämään sen kanssa. Minulla kun alkaa kihelmöinti, niin näppylä tulee hetkessä. En ikinä kerkeä laittaa mitään herpesvoidetta, kun yhtäkkiä se on vain putkahtanut esille. Itse aina revin (vaikka kaikki kehottaa olemaan repimättä) ja kuorin rakkulaa ja tällä tavalla saan kihelmöinnin pois ja rakkulasta huomattavasti pienemmän. Saan sitten myös peitettyä sen hyvin meikillä, jolloin sitä tuskin huomaa. Paranemisaika on sama kuin poikakaverillani (n. 5pv), joka käyttää voidetta, mutta itsellä rakkula on huomaamattomampi.

Sea horse

Täällä yksi kohtalotoveri. Nytkin yksi iiiiso rakkula huulessa. Vielä kaiken lisäksi sellaisessa kohdassa että kaikki varmasti huomaavat.

Mulla tää puhkeaa vain kovan stressin jälkeen ja tulee todellakin ihan hetkessä. Tänäänkään ei edes kihelmöinyt tms. kun oli vain putkahtanut tuohon huuleen.. Ikävä juttu. Nyt on 1/3 alahuulesta huuliherpeksen peittämänä.

Kaiken lisäksi huuleni näyttää rupivaiheen aikana siltä, kun olisin saanut kunnolla turpaan. Huoh. No, kyllä tämän kanssa elää, ilmenee kuitenkin niin harvoin. :roll:

Celestia

Itsekin valitettavasti joudun joskus tästä kärsimään, onneksi tositosi harvoin nykyään kylläkin. Joskus se virus pysyy mulla piilevänä monta vuotta eikä puhkea sinä aikana ollenkaan rakkulaksi, joskus taas on puhjennut parin kuukauden välein, vaihtelee paljon. Tällä hetkellä on taas menossa piilevä kausi, viimeksi on rakkula ollut huulessa joskus reilu vuosi sitten.

Hoitoon olen käyttänyt apteekista saatavia http://www.apteekkishop.fi/?mod=show_product&pr_id=984&g_id=5&sg_id=50 Compeed-huuliherpeslaastareita jotka ovat todellakin osoittautuneet toimiviksi. Hinta on hieman korkea mutta kyllä nuo on joka sentin arvoisia, niin paljon ne on helpottanut oireita ja lyhentäneet paranemisaikaa :) Pari kertaa ovat toimineet jopa niin hyvin, että ovat estäneet kokonaan rakkulan puhkeamisen. Viimeksikin kun tunsin pientä kihelmöintiä huulessa ja huomasin siinä pienen rakkulan alun, laitoin heti laastarin paikoilleen ja kun sitten aamulla otin sen pois niin huulessa ei ollut enää mitään ja oireet olivat kadonneet :) Tosiaan suosittelen noita laastareita kokeilemaan, toimivat sata kertaa paremmin kuin huuliherpesvoiteet.

Sea horse

Mulla taas tuntuu, etteivät laastarit auta. Edellisen huuliherpeksen aikaan, kävin ostamassa laastareita. Mulla oli laastari huulessa noin neljän tunnin ajan - ja pam! herpes oli turvonnut ihan järkyttävän kokoiseksi rakkulaksi... Se oli ainut kerta kun mulla on ollut huuliherpes huulessa kolme viikkoa (plus jätti kamalan arven joka näkyy yhä). Sen kokemuksen jälkeen en oo ainakaan vielä uskaltanut niitä käyttää... :x

Sarah

Tämä saattaa nyt teidän mielestänne kuulostaa maailman idioottimaisimmalta kysymykseltä, mutta miten erottaa huuliherpeksen tavallisesta finnistä huulen reunalla? Voisiko herpesrakkulaa erehtyä luulemaan finniksi tai toisinpäin?

Sea horse
Sarah
Tämä saattaa nyt teidän mielestänne kuulostaa maailman idioottimaisimmalta kysymykseltä, mutta miten erottaa huuliherpeksen tavallisesta finnistä huulen reunalla? Voisiko herpesrakkulaa erehtyä luulemaan finniksi tai toisinpäin?

Ei musta voi erehtyä luulemaan finniksi, koska rakkulaan ei tule sitä valkoista päätä. Mulle sitä paitsi huuliherpes tulee ihan huuleen, ei siihen reunalle (joillekin tulee kyllä muuallekin, nenän alueelle tm.). Mutta "rupivaiheen"(en tiedä miksi sit kutsutaan, siis se aika kun siihen tulee päälle sellanen samanlainen kun haavassa on) aikana moni kaveri on kysynyt, että keneltä olen saanut turpaan.. Luulivat siis ihan tosissaan, että huuleni reunalla oli haava, ja että olen tapellut jonkun kanssa. :lol:

Celestia

^ Juu ja huuliherpesrakkulaa yleensä kirvelee ja "polttelee" siinä vaiheessa kun se on aktiivisimmillaan. Lisäksi yleensä ennen rakkulan puhkeamista huulessa alkaa kihelmöidä ja kutista siinä kohdassa mihin se on puhkeamassa. Ja myöskin tuore rakkula kutiaa melko lailla. Eli aika monta erilaista "oiretta" kuin finneissä, joten ei munkaan mielestä niitä oikeen voi sekoittaa toisiinsa : )

celia
Sea horse
Sarah

Ei musta voi erehtyä luulemaan finniksi, koska rakkulaan ei tule sitä valkoista päätä. Mulle sitä paitsi huuliherpes tulee ihan huuleen, ei siihen reunalle (joillekin tulee kyllä muuallekin, nenän alueelle tm.).

Offtopic mutta kun minulle tuli ensimerkki vesirokosta luulin sitä finniksi ja yritin puristaa :lol: Olin siis 17 tuolloin. Siinä oli sellainen valkoinen pää ja ihan finnin näköinen, ihmettelin kun ei puhjennut puristelusta huolimatta. 2 päivää myöhemmin se olikin vesikello ja niitä oli vähän enemmänkin.. :? Tai no onhan vesirokon aiheuttava virus myös tätä herpes-sarjaa. :)

Lois Lane
iipppo
Noniin, lauantaina olis ylioppilasjuhlat ja TIETENKIN minulle puhkesi eilen mahtavan kokoinen herpesrakkula alahuuleen, josta kaikki sen huomaavat. Nyt äkkiä vinkkejä millä saisi sen mahdollisimman nopeasti pois, tässä on kolme päivää aikaa, eikä naurata yhtään :D
En ole vielä uskaltanut kokeilla herpeslaastareita, jotkut kertovat niiden pahentavan ja jotkut parantavan, siksipä emmin vielä ostanko perus zoviraksia vaiko...

En tiedä, voiko tätä nyt suositella kenellekään... Mutta itse käsittelen huuliherpesrakkuloita kynsilakanpoistoaineella, kuivattaa kivasti. Ja myös sitä tulikuuma muki -kikkaa käytän. Ja noi vielä tuntuu auttavan enemmän kuin mitkään maailman herpesvoiteet. :roll:

iipppo

Noniin, lauantaina olis ylioppilasjuhlat ja TIETENKIN minulle puhkesi eilen mahtavan kokoinen herpesrakkula alahuuleen, josta kaikki sen huomaavat. Nyt äkkiä vinkkejä millä saisi sen mahdollisimman nopeasti pois, tässä on kolme päivää aikaa, eikä naurata yhtään :D
En ole vielä uskaltanut kokeilla herpeslaastareita, jotkut kertovat niiden pahentavan ja jotkut parantavan, siksipä emmin vielä ostanko perus zoviraksia vaiko...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat