Kutiseva pää...mistä voisi johtua? - Terveys ja hyvä olo

Halinalle

Hei!

Kyselen teiltä apua ärsyttävään ongelmaani eli pään kutinaan. Onko kellään samanlaista vaivaa? Koko ajan tekisi mieli raapia ja iho tuntuu jo hieman ärtyneen. Sitten olen vielä niin vainoharhainen, että olen alkanut pelätä täitä, tosin itselläni ei ole lapsia enkä ole ollut lasten kanssa tekemisissä muutenkaan. En ole myöskään lainannut kenenkään päähineitä yms. tai omiani muille. Pari vuotta sitten sain silloiselta poikaystävältäni syyhypunkkitartunnan ja siitä asti olen ollut liiankin varovainen pelätessäni kaikenmaailman iholla ryömiviä otuksia...

Sivut

Kommentit (17)

Tsein

Hilsettä? Jos päänahka on kuiva ja hilseilee, se myös kutiaa helposti. Täithän puolestaan voivat pahalla tuurilla tarttua vaikka julkisessa kulkuvälinessä penkistä. Kutiavalle päänahalle löytyy varmasti omat hoitotuotteet, joten käyhän etsiskelemässä.

Itse huomaan, että päänahka alkaa kutiamaan, jos hiukset/päänahka on liian pitkään pesemättä. Oireet katoavat aina pesun jälkeen.

Pennsylvania

Itselläni on herkkä ja kutiseva päänahka, joka viime syksynä ilmojen kylmetessä kuivui lisää ja alkoi myös hilseilemään. Head&Shoulders citrus -shampoo tehosi hilseisiin, ja siitä asti olen myös jatkanut sen käyttämistä ilman hilseilyäkin, kun se on pitänyt päänahan kumman rauhallisena (ja tukan todella puhtaana). Kuulostan joltain mainostajalta :D

Apteekista nappasin joskus mukaan kokeilupakkauksen sellaista päänahan hoitoainetta, jonka piti helpottaa päänahan ärtymystä ja kutinaa. En ole koskaan muistanut testata sitä, mutta apteekkiin suuntaamalla jotain tuommoista pitäisi löytyä.

Halinalle

Kiitos vastauksista :) Mulla on kyllä ennenkin ollut tällaista tosi pahaa kutinaa, muistaakseni viime syksynäkin viikon verran raavin päätäni niin, että kumma kun ei iho hajonnut. On myös tietty niin, että kun alkaa raapia niin ei siitä loppua tule vaan kutina vain yltyy. Täytyy varmaan huomenna mennä apteekkiin kyselemään jotain aineita tähän päänahkaan. Hilseshampookin tosiaan auttaisi varmaan :)

Pennsylvania

Jos kutinat syksyihin sijoittuu pääosin, niin tuolla ilmojen viilenemisellä (ja pakastumisella erityisesti) on mun ihooni ainakin ihan hirveän kova vaikutus. Muutoin täysin normaali ihoni muuttuu siinä kylmenemisvaiheessa kauttaaltaan superkuivaksi, kiristäväksi ja kutisevaksi. Ja aina, jos talvella tulee jotain nopeita pakkasennousuja, iho reagoi kuivahtamalla.

Carmencita

Kuulostaa samalta, kuin mulla oli pari vuotta sitten. Käytin omasta mielestäni laadukkaita kampaamohiustuotteita (mm. Kerastasea ym.) ja pitkään aikaan tuli käytettyä erästä shampoota. Sitten alkoi kutina, märkää talia tuli päänahasta. Kävin lääkärissä, todettiin, ettei ole kyse täistä ja lääkäri määräsi kortisoniliuosta. En kuitenkin tullut hankkineeksi sitä, vaan vaihdoin shampoota. Nappasin marketista XZ:n shampoon ja hoitiksen ja päänahka palasi normaaliksi.

SYY: Silikoni. Ei vain yksinkertaisesti kestä päänahka shampoossa, eikä hoitoaineessa sitä silaria. Vaihdoin sen jälkeen täysin silikonittomiin tuotteisiin ja vielä nytkin, kahden vuoden jälkeen, jos satun käyttämään silikonia sisältäviä tuotteita, kutina palaa.

Silikonin väitetään muodostavan hiukseen ja päänahkaan silikonikerroksen, joka ei päästä talia läpi pois hiuspohjasta. Ja kun käytin samoja tuotteita melkein vuoden, ilmeisesti tuli jokin yliherkkyys, koska aikaisemmin en koskaan miettinyt mitä päähäni lätkin. Että näinkin voi käydä.

Seini

Jos kutina tosiaan johtuu kuivasta päänahasta, niin kannattaa koittaa pestä pää jollain vesipitoisella voiteella (ite oon käyttänyt Humektania). Auttaa ihan kivasti =) Sitten tietysti hilseshampoo ja hyvä hoitoaine auttaa.

Piperr

Mulle tehtiin samalla kertaa permis ja hiustenvärjäys, joiden jälkeen parin päivän päästä päänahasta alkoi irtoilla semmosia ihmeellisiä "levyjä" kuivaa ihoa! Menin ihan shokkiin, koska siis mulla on vielä kaiken lisäks mustat hiukset, joten noi valkoset suuret haituvat ei näyttäny kovin kivoilta.. Äitini osti mulle XZ:n tyrniöljyhoitoa, mikä auttoki ihan saman tien. Nimestä huolimatta tää ei tehny hiuksista silti mitenkä rasvasen olosia, vaan ihan hyväntuntuset. Tätä löytyy käsittääkseni ihan tavallisista tavarataloista ja on iha älyttömän riittosaa. Minä ainaki siis sitä suosittelen kokeilemaan :)

Halinalle

Jeps. Itseasiassa kokeilinkin jo tuota XZ-hilseshampoota, jota olen ennenkin käyttänyt. Nyt ei ainakaan tosin ole hilsettä, mutta näyttää tuo silti rauhoittavan päänahan :) Tosi hyviä tuotteita nuo XZ:t muutenkin. Suosittelen myöskin kaikille, joilla vaan jotain hius- tai päänahkaongelmia on.

heksu
Seini
Jos kutina tosiaan johtuu kuivasta päänahasta, niin kannattaa koittaa pestä pää jollain vesipitoisella voiteella (ite oon käyttänyt Humektania). Auttaa ihan kivasti =) Sitten tietysti hilseshampoo ja hyvä hoitoaine auttaa.

Tyhmä kysymys mut kysyn kuitenkin ^^ Mullekki kerran vinkattiin tuosta, että humektania vois käyttää. Kärsin kuivasta päänahasta ja kutinasta. Mulla on muutenkin atooppinen ihottuma....

Mutta, miten sitä käyetään? Levitetään vaan päänahkaan? mut eiks hiukset jää sillon rasvasiksi? Mulla muutenki aina tuntuu hiukset likasilta ja rasvasilta vaik päivittäin pesenkin.

Maria---

Itselläni on erittäin herkkä ja kutiseva päänahka. Kävin lääkärissä tiedustelemassa asiasta ja mulle ei edes epäilty ensin täitä mut kuitenkin sit tehtiin oikein perusteellinen täitarkastus. Täitä ei ollut ja en muista mitä lääkäri sanoi, mutta jotenki päädyttiin tutun kampaajan puheille. Samainen kampaaja sitten tilas jotain erilaista shampoota. Sitä kun käytin n. puol vuotta ni eipähän pää kutissut. :) Et kannattaa varmaan kysyä kampaajalta myös apua. (Jollei lääkäriltä sitä saa)

Itselläni on atooppinen ihottuma ja silloin tällöin illalla ennenkuin menen suihkuun, rasvaan pääni perusrasvalla. :)

Elbou

Täitartuntaan ei tarvita lapsia, täit viihtyvät lähes kenen tahansa pehkossa, tosin likaisissa vähemmän kuin puhtaissa. Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä, mulla nimittäin oli täitartunta hiljattain. Urgh, karsea kokemus. :-&

En mäkään ollut päähineitäni lainaillut kenellekään tms. Sain sen mitä luultavimmin, kun istuin jollain nojatuoleistamme. Älä siis sulje täitartuntaa täysin poiskaan.

Pyydä jotakuta tutkimaan päänahkasi tai kokeile kammata täikammalla valkoisen paperin päällä, josko päästäsi mitään öttiäisiä tippuisi.

blaah:)

bio+ balance moisturizer auttoi ainakin mulla kutiavaan päänahkaan.
Kyseessä on siis päänahkaan suihkun jälkeen hierottava voide, joka ei kuitenkaan jätä hiuksia rasvaisiksi. Itse olen kaks viimesintä talvea tuota käytänyt ja ainoa asia mikä mulla kunnolla auttaa..

Niin ja jos käytät paljon muotoilutuotteita yms. niin olis suotavaa välillä pestä hiukset syväpuhdistavalla shamppoolla. se voi nimittäin olla että päätä kutittaa ihan jo sen kaiken tuotejäämänkin takia.

olematon

hyi, kaveri kenen luona olin hetki siten käymässä kerto että heillä oli koko porukalla täitä, eikä ihan vähää. Arvatkaa vaan että tuliko musta heti ihan luulosairas. Tosin mulla kutiaa yleensä aina samat kohdat päästä (jostain kumman syystä) ja sit jos raapii nialkaa kutiamaan vaan enemmän ja enemmän. Ja välillä hilseileekin.

olivia p

Itellä tulee hilsettä - tai ei se nyt oikein hilsettäkään ole vaan vähän niinkuin märkää ihottumaa päähän joka sitten kuivuu ja kutisee.. Raapiessa ihottuma taas aukeaa ja märkii, ja taas kuivuu ja hilseilee pois.. Ankarasti kutisee pää..

Tää on siis allergiaa jostain ja sitä esiintyy silloin tällöin - ei tietoa miksi, lapsena asian kanssa ramppasin lääkärissä mutteivat saaneet selkoa. Vanhemmiten onneksi ollut vähemmän.

Käytän kans H&S shampoota aina, pitää päänahan suht rauhallisena ja hiukset tosi puhtoisina. Vaivaa on tuskin ollenkaan tän shampoon kanssa, vaikka tuo ihottuma ei varsinaista hilsettä olekaan.

Sen olen huomannut että jos pesee hiuksia liian usein niin vaiva saattaa pahentua ja silloin ilmestyy myös hilsettä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat