Häiritsevä tissuttelu / juominen - Terveys ja hyvä olo

Gitta

Minulla on paha ongelma alkoholin kanssa.

- tekstiä poistettu-

kiitos.

Kommentit (11)

Tsein

Minusta kuulostaa, että se on nimenomaan äitisi, jolla on ongelmia alkoholin kanssa. Sinun ongelmasi taas on ihan toisaallta. Suosittelisin hankkiutumaan ammattiauttajalle, jotta löydät itsellesi keinon käsitellä tunteitasi eikä sinulla ole tarvetta satuttaa itseäsi tunteaksesi jotain/helpottaaksesi oloasi.

Ehkä voisit harkita kotoa poismuuttamista. Pääsisit fyysisesti pois ympyröistä, jotka aiheuttavat sinulle pahaa oloa. Se voi osaltaan auttaa korjaamaan niitä henkisen puolen ongelmiakin samalla, mutta silti kannattaisi käydä juttelemassa asiasta lääkärin kanssa, jotta osaat vastaisuudess käsitellä asioita muullakin tapaa kuin viiltelemällä itseäsi.

Jotenkin tuosta tekstistä, sen pituudesta ja sisällöstä, jää sellainen kuva, että sinulla on todella tarve saada puhua asiasta. Etsi itsellesi ihminen joka on valmis kuuntelemaan sinua ja tunteitasi. Äidistäsi ei valittettavasti taida siihen olla.

Ja lopuksi sanottakoon, että kuulosti ihan siltä, että sinut on aivopesty kuvittelemaan, että kaikki on sinun vikasi. Näin asia ei todellakaan ole! Kyllä tuollaisesta juomisen määrästä pitäisikin olla huolissaan, vaikka äitisi ei sitä ilmeisesti itse tajuakaan.

Gitta

Kiitos Tsein vastauksesta.

Elämäntilanteeseeni ei oikein sovi nyt kotoa muuttaminen, ja muutenkaan en haluaisi tämän asian takia lähteä. Kun kuitenkin suurin osa ajasta on niin ihanaa kuin vain voi.

Muutin jo kerran hieman alle vuodeksi kotoa muualle, ja silloin sanoin äitini juomisen olleen yksi syy. Silloin se ymmärsi, ja oli pahoillaan.
Mihinköhän se unohtui nyt kun muutin takaisin.

Ja mitä tuohon viiltelyyn tulee, niin ei se niin virallista ole, että siitä kannattaisi välittää, kunhan pienillä terillä ja neuloilla teinixraaputtelen.

Ehkä pitäisi jonnekin lääkärille mennä sitten, mutta se tuntuu niin hassulta, olen tavallaan sen verran vanhanaikainen, että kannatan sellaista kahdestaan kasvotusten keskustelua, mutta siihen ei toisalta äitini tässä aiheessa pysty.
'Ei puhuta siitä just nyt' oli aina sen vastaus.

Tsein

Jo se, että viiltely tulee ajatuksena mieleen tai sitä tekee edes "vähän", on tarpeeksi iso syy hankkia itselle apua. Kyllä siitä kannattaa välittää ihan tosissaan. Asioilla on tapana johtaa yhdestä toiseen.

Voisit hakeutua esim. terveyskeskuksen kautta psykologin juttusille ja keskustella nimenomaan siitä, miten pystyisit keskustelemaan asiasta äitisi kanssa. Samalla saat purettua omaa pahaa oloa siellä, eikä ole välttämätöntä kaataa asioita suoraan äidin niskaan (vaikka ehkä olisi sen ansainnut). Silloin keskustelu äidinkin kanssa voi olla hedelmällisempää, kun olet ensin itse selvillä omista tuntemuksistasi.

mamelukki

Itselläni on hieman sama ongelma, vaikka asia koskee kyllä miestäni eikä äitiäni. Mieheni juo joka viikonloppu (käsittäen pe, la & su) ja silloin hän muuttuu (kuten varmaan moni muukin ihminen).
Itse en alkoholia käytä juuri ollenkaan ja ärsyttää kun toinen on humalassa ns. aina.
Mieheni sanoo juovansa stressin vuoksi, joka johtuu työstä. Kaipaan myös vinkkejä tämän lopettamiseen vaikka olen mielestäni kokeillut kaikkea.
mm. sanonut päin naamaa että en tykkää hänen alkoholin käytöstä, uhannut suhteen purkautumisella ym.
Hänellä on myös tapana lainata humala-päissään (joskus huomattavan suuriakin summia) rahaa, etenkin jos olen ottanut häneltä kortit ja käteiset pois käytöstä. Rakastan häntä, enkä haluaisi luopua. Viikolla mies on aivan mahtava ja ihana sekä huomaavaineen eli ns. kaikkea mitä nainen haluaa. Auttakaa!
[size=18]Ja Gitta[/size] anteeksi tämä purkautuminen tänne, mutta aihe oli kohdallaan. Toivottavasti myös sinä saat apua ongelmaanne. :D

ena

Todellakin kuulostaa että äitisi on aivopessyt sinut luulemaan että vika on sinussa ja vielä onnistunut siinä! Ei kenenkään kuitenkaan tarvi nähdä äitinsä aina juovan ja olevan humalassa. Viiltelykin on aina ongelma, koska itsellä on ollut melko isoja huolia eikä silti niin pitkälle ole tarvinnut mennä. Suosittelen etsimään toisenlaisen tavan purkaa tunteita. Vaikka sitten lenkkeily jos ei oo ketään kelle puhua. Saa yksin rauhassa miettiä asioita. Pakko vielä sanoa, että aika harvoin alkoholisti huomaa satuttavansa toisia tai myöntää ongelmansa. Varsinkin kun äitisi ei tiettävästi ole päällisin puolin juopon oloinen.

jn-

Muakin on alkanut viime aikoina ärsyttämään avomieheni jatkuva tissuttelu, juo joka viikonloppu yleensä sekä pe,la ja su ja nykyään joinain päivinä viikollakin, koska "tekee niin hirveästi mieli olutta".
ongelma ei ole vielä mikään paha, mutta on ruvennut vähän pelottamaan koska mieheni isä oli alkoholisti ja ihan joi lopulta itsensä hengiltä. Olemme tästä keskustelleet mutta mies ei näe tässä juomisessa olevan mitään ongelmaa... Eikä jaksaisi koko ajan nalkuttaakaan tästä asiasta.
Enkä kyllä loppujen lopuksi oikeen mitenkään voi hallita ja määräillä aikuisen ihmisen alkoholin käyttöä, että kai pitää vain toivoa ettei tämä asia muutu ihan oikeaksi ongelmaksi meidän suhteessa :?

Gitta

Ihan hedelmällistä se on kuulla muidenkin omakohtaisia kokemuksia aiheesta.

mamelukki, ymmärrän, että sinullakin on ristiriitaiset fiilikset. Nimenomaan juuri kun toinen ihminen on välillä maailman ihanin olento, mutta sitten välillä niin ärsyttävä. (Vaikkakin edelleen syytän vain itseäni ahdasmielisyydestä...)

Olen kuullut, että jos toisen juomisesta huomauttaa sille kasvotusten, ei pitäisi korostaa 'sinää' eli, että 'kun sinä juot' ja 'sinä sinä...' , vaan pitäisi korostaa 'minua', eli 'minua häiritsee' etc. Mutta itselläni tuo ei ole ainakaan toiminut.

Katsellaan eteenpäin, toivottavasti miehenne ymmärtävät jossain kohtaa tuntojanne, ennen kuin tilanne menee liian ongelmaksi ja ahdistavaksi.

mamelukki

Pitäisi varmaan kokeilla tota 'minä' & 'minua' -juttua, jos se auttaisi. Olen kyllä varma että korostan aina sitä että "miksi sinun pitää", "onko sinun pakko". Kiitos vinkistä. :D
Ja jn- minulla on sama juttu. Mieheni äiti oli alkoholisti ja jätti usein lapsensa heitteille. Asiaa ei auttanut yhtään että miehelläni oli vielä 5 nuorempaa sisarusta, joita hän sitten joutui kaitsemaan. Muutaman kerran kaikki ovat olleet sijaiskodissa ja väliaikais-lastenkodissa. Heidän äitinsä oli masentunut ja loppujen lopuksi tappoi itsensä alkoholilla.
Ei se elämä ole hänellä helppoa ollut. :? :(

Gitta

En ole vähään aikaan taas satuttanut itseäni. Hyvä niin. Saisi 'vanhat' arvet / jäljet haalistua kyllä pikku hiljaa.

Mutta itkettää ja on yhä paha olla, enemmän kyllä äidin takia, että sillä on näin kamala tytär, ettei voi antaa edes vähän juoda. Hmh.

Päätin etten mene lääkärin puheille, ei tämä ole kuin omien korvieni välissä. Saan itse kärsiä jos olen näin ahdasmielinen ja tiukka.

Kiitos paljon kaikille jotka vastasitte.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat