Elintenluovutus - Terveys ja hyvä olo

Nyytikki

Ajattelinpa viritellä keskustelua otsikon kuvaamasta aiheesta. Mitä mieltä olette elintenluovutuksesta? Oletko itse valmis luovuttamaan elimesi kuolemasi jälkeen? Miksi, miksi et? Tässä vain esimerkkikysymyksiä, olisi kiva, jos saataisiin elintenluovutuksesta muitakin mielipiteitä. Keskustelulla ei ole tarkoitus painostaa ketään luovuttamaan elimiään :)

Itse tilasin juuri korttini, allekirjoitin sen ja laitoin lompakkoon. Eli täällä on tuore elintenluovuttaja. Minä en tee mitään elimilläni, kun kuolen, joten miksi en antaisi niitä silloin jollekin tarvitsevalle, jonka henki riippuu niistä? Tilasin kortin myös miehelleni, mutta hän saa itse päättää asiasta ja kortti on toistaiseksi pöydällä odottamassa.

Lisäinfoa ja elintenluovutuskortin tilaaminen: http://www.lahjaelamalle.net/index.html

Sivut

Kommentit (40)

Tapsu

Jos oon jo elintenluovuttaja-kortin allekirjottanu ni pitäiskö sit vastata että "kyllä, olen jo"? Kun ensin jotenkin tajusin että se tarkoittais että olisin jo luovuttanu jonkun elimen joskus :D mut ehkä tajusin väärin :) sen takia kysyn.

Mutta siis. On elintenluovuttajakortti lompakossa ollu jo reilusti yli vuoden, ja siellä pysyy. Mun mielestä ihan hyvä juttu allekirjottaa tollanen, kun enhän mä just niitä elimiä tarvii sit kun oon kupsahtanu. Toi mieheke ei oo allekirjottanu enkä tiä aikooko edes, mutta se on sitten sen päätös :)

Olis se toisaalta hienoa jos kaikki allekirjottais ton niin ei ois sit niin tiukasti elimistä pulaa (kun ihmisiä kuitenki kuolee päivittäin ja suurin osa menee hautaan elimineen). Jos joskus käy köpelösti että vaikka oma mies tai lapsi kuolis tulevaisuudessa (hirveä ajatus :shock:), ja saisin sitten elimistä päättää, niin antaisin ne pois. Paitsi jos toinen ois nimenomaan toivonu että saa elimensä mukaan hautaan. Sitten en tiedä viitsisinkö, kun tulis ehkä sellanen olo että pettää toisen.

Mutta siis, oon ihan tän jutun puolesta *peukut pystyyn* :wink:

Nyytikki
Tapsu
Jos oon jo elintenluovuttaja-kortin allekirjottanu ni pitäiskö sit vastata että "kyllä, olen jo"? Kun ensin jotenkin tajusin että se tarkoittais että olisin jo luovuttanu jonkun elimen joskus :D mut ehkä tajusin väärin :) sen takia kysyn.

Niin siis elintenluovutuskortin allekirjoittaneet voivat vastata "Kyllä, olen jo" mutta toki voi kertoa täällä, jos on jo luovuttanut jonkun elimen :) Ja tietty elimen jo luovuttaaneetkin siihen voivat laittaa "Kýllä, olen jo" :D

marimma

En oo vielä. Kohta. Sit kun muistaisin pyytää niitä kortteja tuolta jostain kun ei netistä saanut tilattua enkä paperille halua tulostaa kun ei se säily :)

Nyytikki

marimma: Hieno juttu :) Minähän tilasin tuolta aloitusviestin linkistä ja ne tulivat kyllä tosi nopeasti, ihmettelin, että olipas helppoa :o Kai noita saa terveysasemiltakin?

Edit: Niin ja en tosiaan itsekään halunnut tulostaa, koska paperinen kortti olisi heti piloilla..

marimma

Mä oon koittanut tuolta monenmonta kertaa tilata, mutta se ilmottelee aina jotain virhettä tai muuten vaan antaa ymmärtää ettei tilaus oo mennyt perille. Joten käynpä tässä joskus sitten hakemassa apteekista/terveyskeskuksesta/sairaalalta tai jostain :) eiköhän niitä noista saa :)

marimma

Mites muuten, kennelles kaikille ootte ilmotellu että teillä on tällänen luovutuskortti? :) Sehän ei oo siis sidoksissa yhtään mihinkään ja sen voi vaan heittää mäkeen jos tuntuu että ei enää ehkä haluakkaan luovuttaa mitään (kannattaa infota lähipiirille muutoksesta) :)
Ja luuletteko että nämä ihmiset muistaa sen? Ja kunnioittaa sitä päätöstä? :)

Nyytikki

Olen juuri kertonut isälleni, äidilleni ja avomiehelleni. Kyllä he sen varmasti muistavat ja kunnioittavat päätöstäni, mutta tosipaikantullen veikkaan kuitenkin, että se nyt ei tule ekana mieleen. Uskoisin, että jos joku kysyisi, he kertoisivat minun haluavan antaa elimeni.

Isän reaktio oli "ethän sinä saa puhua tuollaisia, et ole kuolemassa".. isä on niin suloinen :) mutta hänkin varmasti ymmärtää syyt. Äidistä idea oli hyvä, avomies ei sanonut vielä juuta tai jaata, vähän ehkä vieroiksui sitä, että häneen koskettaisiin kuoleman jälkeen ja availtaisiin.. Ihmisillä on niin erilaisia reaktioita.

marimma

Mä ainakin tosi mielelläni annan pois jos se vaan jonkun muun pelastaa :)
Ihan sama tuleeko sinne mun tuhkauurnaan mun sydän mukaan (tää on muuten melkein yleisin mitä ei haluta luovuttaa) tai onko munuaiset tallella. Kuka niitä siellä uurnassa kaipaa :)

Tapsu

Oon muistaakseni kertonu vanhemmille ja sit poikaystävä kans tietää. Hän on kans just sitä mieltä että häntä ei kuoleman jälkeen mennä räpläämään :roll:
Mutta kyllä varmaan muistaa jos tulee sit sellainen tilanne että ois aihetta kertoa.

Kepatäti

Tuli vaan mieleen todeta, että tiedättehän, että hyvin harvat ihmiset on elinluovutuskelpoisia? Tai siis kaikkihan on, mutta kuolinsyyllä on paljon tekemistä sen kanssa, onko kelvollinen.

Lähinnä kai pelkästään onnettomuudessa kuolleet kelpuutetaan? Lähes kaikki taudit (eli siis jos olet kuollut esim. syöpään) taitaa estää siirron.

Itseäni ajatus kauhistuttaa. Tiedän, että pitäisi tuo kortti allekirjoittaa, mutta jotenkin kai koen sen oman kuolevaisuuteni hyväksymisenä ja oon vielä siinä tilassa, että haluan ajatella eläväni ikuisesti :oops: Eli suomeksi, en pysty enkä tahdo ajatella omaa kuolemaani saatikka sitten sitä, mitä sen jälkeen tapahtuu.

marimma

Mut eihän siinä kaikki elimet tuhoudu jos on joku tauti :)
Eikös ne oo pääasiassa siitä että ehditäänkö niitä pelastaa, onko niille just sillä hetkellä tarvetta jne :)?

Tapsu
Kepatäti
Tuli vaan mieleen todeta, että tiedättehän, että hyvin harvat ihmiset on elinluovutuskelpoisia? Tai siis kaikkihan on, mutta kuolinsyyllä on paljon tekemistä sen kanssa, onko kelvollinen.

Lähinnä kai pelkästään onnettomuudessa kuolleet kelpuutetaan? Lähes kaikki taudit (eli siis jos olet kuollut esim. syöpään) taitaa estää siirron.

Mä ainakin tiesin :) Tullu kateltua Housea ja mitä lie liikaa :lol:
Mutta siis, eihän sitä tiedä miten kuolee, mutta aattelen että jos hyvin käy, mun elimet kelpaa jollekin. Sitä siis toivoisin, jos kuolisin.

Tsein

Minua myös lähinnä karmaisee ajatus siitä, että kajotaan toisen kroppaan kuoleman jälkeen. Jos mietin ihan silläkin, että joku läheinen kuolisi ja sitten vielä joutuisi antamaan hänen elimensä pois... tuntuu aika ikävältä. Haluaisin uskoa, että ruumis sinällään on pyhä eikä sitä kuoleman jälkeen sovi mennä leikkelemään. Jos vain mahdollista, niin haluaisin itse lähteä sellaisena kuin olen tullutkin, kokonaisena. Toki ymmärrän myös muut mielipiteet asiasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat