Seuraatko energiasisältöjä? - Terveys ja hyvä olo

Pennsylvania

Luen yleensä luvut pakkauksista, pääasiallisesti mielenkiinnosta. Kalorimääriä en laskeskele, enkä sokereita tai muuta, vaikka syytä vissiin olisi. Leipähyllyllä valkkailen runsaskuituisia tapauksia, ja korkeat proteiinimäärät luen ehdottomasti eduksi, kasvisruokailijana kun lihojen myötä protskut jäävät herkästi vähemmälle. Valitettavasti opintotuilla ei pysty sisällyttämään aterioihinsa kaikkea tarvittavaa tai oikeissa määrin. Hiilareita meillä vedetään luultavasti suositeltavaa enemmän. Pastan ja riisin olen opetellut nykyään ostamaan aina tummana, ja esim. proteiini plus -merkillä varustettuina. Rasvat ostelen kasvisrasvoina, niissäkin levitteet mielellään mahdollisimman pienellä rasvaprosentilla. Nykyään olen pyrkinyt pitämään sekä omassa että miehen ruokavaliossa lähtökohtana ne 400-500g kasviksia päivässä, ja mielellään jotain 6 siivua tummaa leipää. Muut aterioinnit sitten siihen päälle. Kaikkinensa uskon, että muuten syötäisiin ihan ok järkevästi, mutta karkeista ja jätskeistä tulee sitten överisti turhia sokereita.

Sivut

Kommentit (37)

Kepatäti

Mä katson aika tarkkaan ravintosisältöjä tietyistä tuotteista, etenkin pastat on sellaisia, mitä vahtaan.

Kaikesta tsekkaan kalorimäärät, mutta juuri esim. pastasta, leivästä yms. seuraan myös aika tarkkaan hiilihydraattien määrää ja nykyään erityisesti kuidun määrä on mulle tullu tärkeeks.

Tosin, mä vaan tarkastan ne siitä paketista ja valitsen sitten sen mukaan terveellisemmän vaihtoehdon. Syödessä en sitten niitä enää vahtaile.

Sliver

Kyllä mie aika usein kattelen paketteja, kaupassa ei tule oikeastaan ostettua kun vain mahdollisimman vähäkalorisia tuotteita, mutta onhan sitä joskus oikeus se kaloripommikin ostaa ja nauttia :) Joskus olen ehkä liiankin tarkka noiden kanssa jne. mutta sille ei voi mitään, jotenkin tuohon on jäänyt koukkuun.. :/

Saijaa

Kaloreita tulee tarkkailtua ja tuotteiden kaloripitoisuuksia vertailtua aika paljonkin, varsinkin silloin, kun laihdutan (eli esim. nyt :D). Vähän aikaa sitten huomasin, että rakastamassani valmisruoka-kinkkukiusauksessa on 100 kaloria vähemmän kuin vastaavassa, eri valmistajan kiusauksessa. Luulisi kuitenkin suht samanlaista mättöä olevan, siksi tuo ero tuntui huimalta :roll:

-Maya-

Adele, se oli Vaasan joku uus leipä, on sellasessa ruskeessa paperipussin tyylisessä pakkauksessa ja siinä on 6kpl sellasia pieniä pyöreitä leipiä.. :) tosi hyviä on, tuo jälkiuunileipähän on sellasta kovaa, mutta nää on ihan "peruspehmeitä"..maistuu ihan mummon tekemältä leivältä.. :wink:

adele^^
-Maya-
Leivästä katon paljonko siinä on kuitua sillon kun mulla on terveysvaihe päällä.. :lol: se siis vaihtelee että katonko vai en..nyt on sellasta leipää, jossa on 14% kuitua ja se on tosi hyvää.. :) herkuistakin kyllä katon, mutta ne lukemat ei paljoa paina sillon kun oikeesti tekee jotain mieli.. :roll:

Voitko mainostaa sen verran, et kerrot minkä "merkkinen" tuo leipä on?

Yavanna

Rasva- ja hiilihydraattipitoisuudet tarkistan melkein aina. Jossain tietyissä tuotteissa tarkistan myös kalorimäärän (esim. salaattikastikkeet).

Maaria

Leivästä katson aina paljon siinä on kuitua ja yritän ostaa sellaista missä on lähemmäs 10%.. Jos ostan jotain uutta tuotetta, mitä en ole ennen syönyt, niin tulee kyl katsottua mitä se pitää sisällään. Joo ja katson esim. juustosta rasva-%:n jne.. Herkuista en katso ikinä mitään... itsepetosta heh..

JeniFer

Kyllä seuraan. Vähän liikaakin. Erityisesti rasvaprosentti ja kuidun määrä ovat tärkeitä. Jos rasvaa on yli 10% tuote jää varmasti kaupan hyllyyn. Kuitua on leivässä oltava vähintään 6g/100g -mieluummin enemmän. Kaloreita seuraan myös aika tarkasti.

-Maya-

Leivästä katon paljonko siinä on kuitua sillon kun mulla on terveysvaihe päällä.. :lol: se siis vaihtelee että katonko vai en..nyt on sellasta leipää, jossa on 14% kuitua ja se on tosi hyvää.. :) herkuistakin kyllä katon, mutta ne lukemat ei paljoa paina sillon kun oikeesti tekee jotain mieli.. :roll:

SunLion

Seuraatko syömiesi elintarvikkeiden kaloripitoisuutta? Jos kyllä, niin teetkö sen orjallisesti jokaisen tuotteen kohdalla?

Seuraatko kalorien sijaan rasvaprosenttia? Entäpä hiilihydraattien määrää/laatua?

Vai tyydytkö vaan päättelemään että tämä lienee runsasenergistä, ei voi syödä paljoa?

Itse seurasin syömishäiriövaiheessa kaloreita paljon...nykysin en kaloreita enää pahemmin tsekkaa, mutta katson kyllä useimmiten rasvaprosentin vähintään. Välillä katson myös hiilihydraattipitoisuuksia. En seuraa enää orjallisesti energia sisältöä mutta pyrin arvioimaan mitä voi syödä minkäkin verran.

Lukretia

Vahtaan kalorisisältöjä. Pystyy siten vähän arvioimaan, paljonko on syönyt esim. aamiaisella. Valikoin kaupan hyllystä vähempikaloriset vaihtoehdot. Kalorien katsominen pitää järjen päässä myös karkkihyllyllä. Ei voi ostaa kovin suuria annoksia herkkuja, kun monesti suklaan kalorimäärä on järkyttävät 550 kcal / 100 g. :( En kamalasti kuitenkaan kiinnitä huomiota niihin rasva-, hiilihydraatti- ja proteiinimääriin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat