Apua Kuorsaukseen - Terveys ja hyvä olo

Niisan
TuoTyttö
Maksaa varmasti enemmän kuin Somnoguard mutta eipä tarvii itse kikkaila sitä sopivaksi suuhun.

:cry: Kyllähän se helpompaa olisi, ja kapitalismikaan ei toimi ellei raha kierrä, mutta yleensä kyse ei ole nuukuudesta. Joskus sitä rahaa vain yksinkertaisesti ei ole.

Se sovitus ei itse asiassa ollut kovinkaan vaikeaa, loppujen lopuksi. Ohjeet ovat selkeät ja Somnoguardin materiaali on jonkinverran uudelleenmuokattavissa. Peilistä ei mitenkään pysty näkemään kaikista vinkkeleitä, joten paras tapa olisi sovittaa kovana ja katsella tarkasti, pehmentää se, sovittaa hyvin varovasti hampaisiin, katsoa missä on huomioitavaa, pehmentää se uudelleen, korjata ja purra hieman lujemmin, tarkistaa, pehmentää, purra vielä kovemmin, jne... Oma sovitus osui nappiin vasta viidennellä kerralla ja onhan se aika murjotun näköinen, mutta nyt se onkin tosi tiukka, alaleuka on ja pysyy edessä eikä liiku vaakatasossa yrittämälläkään! Muutamia viikkoa takanapäin, ja nyt alan jopa tottumaan siihen. Ja keskeytymättömään uneen. :D

Koska Somnoguardin on tarkoituskin saada joskus pois suusta, en usko että suuni auki loksahtaminen on mikään vika itse Somnoguardissa. Minulla vain on liian suuri liikerata leukaperissä.

Sivut

Kommentit (21)

Niisan

Kuorsaus ei ole tahdon asia sen enempää kuin homouskaan, ja kuorsaajan syyttäminen pahentaa ongelmaa moninkertaisesti. Kuorsaajalla on aina stressaavaa, omaa harkintakykyä heikentävää univajetta, ja syyttäminen vain kasvattaa stressiä moninkertaiseksi.

Itse kuorsaan, ja kovaa. Seurauksena vuosikausien julmettu univaje (ja siitä johtuen kärttyisyys ja sosiaalinen eristyneisyys) sekä päivittäiset vaaratilanteet aina kun poistun sängystä unenpuutteesta sekavana. Pikkukieli leikattiin, mutta köyhänä opiskelijana muuta apua ei sitten herunutkaan. Oppilaitoksen ja kunnan lääkärit vain voivottelivat ja lähettelevät psykiatrille (kahdelta eri psykiatrilta muuten tuli diagnoosi "pääkoppa kunnossa", mutta se vain "jotenkin" jäi merkitsemättä potilasrekisteriin).

Loppuvaiheessa en pelkästään miettinyt itsemurhaa, vaan myös suunnittelin sen pienintä yksityiskohtaa myöten! Mitä #$@ väliä sillä olisi? Oloni paranisi (kyllä, paranisi!) ja olisin vain yksi kolmesta suomalaisesta joka tekee itsemurhan joka päivä koska ei saa mitään apua yhtään keneltäkään, edes omilta kumppaneiltaan! Ongelma pääsi jo niinkin pahaksi, että jos olisin mätkinyt jotakuta pesäpallomailalla (kuten niin usein mieli teki), en olisi edes käsittänyt tekeväni mitään väärin! Pääkoppa kunnossa mukamas... No ei enää, kun en kerran saanut unta enkä apua keneltäkään! Suomalaiselta lääkärikunnalta meni käsitteet "syy" ja "seuraus" aivan täysin sekaisin.

Mutta onneksi pääsin pidemmäksi aikaa ulkomaille, ja täällä lääkärit olivat ihan oikeasti avuksi. Ensikäynnillä kuorsauksen syyksi löytyi hengitysteiden tukos, ei pelkästään kurkussa vaan myös sieraimissa (nenäontelo oli täysin kunnossa). Kun sieraimet tukkeutuvat unen aikana (tai leukalihakset rentoutuvat), suu aukeaa ja leuka valahtaa alas tukkien kurkun -> kuorsausta ja heräilyä.

Kaupasta sain (reseptittä) haettua sierainten levitykseen eräänlaiset putkenpätkät jotka sijoitetaan nenän sisälle. Auttavat urheilussakin upeasti! Myös erilaisia nenän sisälle sijoitettavia jousiviritelmiäkin löytyi, mutta ne sattuvat joskus ja putoilevat. Myös Suomessa myytävät nenän ulkopuolelle liimattavat jousiteipit (täällä paljon voimakkaammat kuin Suomen vastaavat) olivat kertakäyttöisiä ja tuovat vain päivän helpotuksen kun liima ja muovin kimmoisuus pettävät. Nuo kymmenen euron putkenpätkäparit taitavat kestää hautaani saakka (joka on niiden ansiosta onneksi lykkääntynyt).

Kurkun ahtaumaan taas sopivat vekottimet, jotka pitävät alaleuan edessä ja paikallaan. Niitä on mm. Suomessakin ilman reseptiä myytävä hammasmuotti http://www.kuorsaus.net/ Somnoguard, joka itse kotona sovitetaan paikalleen ja pitää leuan tiukasti paikallaan.
Oma ongelmani sen suhteen on, että kun makaan selälläni, alaleuka loksahtaa apposen auki, muotti putoaa ja sitten leuka pääsee taas valahtamaan alas kohti kurkkua. Siksi omistan myös pään yli sidottavan remmin (erittäin epämukava) ja tukevan paksun kaulurin (parempi ja aivan erinomainen flunssan aikana, mutta painaa niskaa selällään maatessa), jotka estävät leukaa aukeamasta.

Eli nenissä sieraintenlevittimet, suussa muotti pitämässä leukaa edessä ja leuan alla tuki pitämässä suuta kiinni. Nyt näytän öisin hirviöltä :wink:, mutta enää en kuorsaa, en heräile puolen tunnin välein enkä pysy tietoisena koko yötä. Nyt nukun, ja menestyn koska kykenen keskittymään pitkästä aikaa vuosikausiin. Suomeen jääneet ystävät kirjoittelevat iloisesti, ja paikallisistakin löytyi uusi elinkumppani!

Eikä mitään kiitosta suomalaiselle lääkärikunnalle.

Älkää ihan tosi syytelkö kumppanianne kuorsaamisesta, hänellä on jo erittäin vakavia ongelmia muutenkin. Kuorsauksen voi parantaa, mutta siitä kärsivällä ei ole enää voimia ajatella oikeaa apua tuovia tapoja itse.

TuoTyttö

Tuollaisia hammasmuotteja kuin Somnoguard, saa kun menee hammaslääkärille ja sanoo että haluaa kuorsaus/purentakiskon. Samasta kiskosta on myös apua jos kärsii narskuttelusta.

Kisko tehdään hammaslaboratoriossa suustasi otetuun jäljennökseen jolloin se varmasti pysyy paikallaan ja ajaa asiansa. Maksaa varmasti enemmän kuin Somnoguard mutta eipä tarvii itse kikkaila sitä sopivaksi suuhun.

Mutta tosiaan katsotuttaisin ensin nielu- ja kitarisat ja hengitystiet noin yleensä ennen kuin menisin kiskoa hakemaan jos kuorsauksesta kärsisin. Ja uskoisin että nenäkurkkulääkäri kiskoa ehdottais kokeiltavaksi jos ei mitään ihmeellistä tutkimuksissa löydä.

Morgan

Osaako KUKAAN auttaa, kun mies kuorsaa tuhannen desipelin voimalla? :D

Mä tulen tosissani hulluksi, kun en saa nukuttua muualla kun sohvalla toisessa huoneessa..

[color=red]-edit: otsikko by sunlion[/color]

Chocolat

Sama juttu meillä! :D Välillä mies kuorsaa niin kovaa että siihen herään (eli todella usein..) ja välillä päästää sellaisia yhtäkkiä ihmeellisiä röhkäsyääniä että meinaan saada sydänkohtauksen kun pelästyn :D Välillä ottaa niin päähän kun haluaisi nukkua mutta jos toinen kuorsaa, otan hänen nenästään kiinni, tönäsen häntä, tai käännän kyljelleen. Nykyään tähän onneksi olen jo tottunut jonkun verran, enkä niin helposti herääkään. Toinen juttu onkin sitten unissapuhuminen mitä hän harrastaa..

Lukretia

Omakin mies kuorsaa, muttei ilmeisesti pahimmalla mahdollisella tavalla, kun se ei mun nukkumiseen juuri vaikuta. Jos häiritsee, tönäisen häntä, ja hän lopettaa kuorsauksen. Siinä ajassa, kun hän ei vielä ole aloittanut kuorsausta, saan itse jo unen päästä kiinni.

Puutarhis

Seurustelet ehkä mun entisen avomieheni kanssa. Hän kuorsasi niin lujaa, ettei edes naapurihuoneessa kyennyt nukkumaan. Olen minä joskus viettänyt yöni kylpyammeessakin, kun sinne asti kuorsaus ei kuulunut :lol: .

Vuosien mittaan meille muodostui tapa, että minä menin kymmeneltä nukkumaan ja sain nukkua aamu neljään. Isäntä tuli siinä vaiheessa nukkumaan ja nukkui puoleen päivään. ä en vaan kyennyt nukkumaan hänen kuorsatessaan. Hän näet teki sitä jopa mahallaan maatessaan... Muutamana yönä mies ei kuorsannut, mutta silloinkin hän makasi sairaalassa happinaamarin alla :D ... Olisko miehellä ollut sitten diagnosoimaton uniapnea :shock: .

Mutta jottei kaikkien parisuhteisiin muodostuisi noin epänormaaleja tapoja, niin kuorsauksen ehkäisemiseksi tuolta kitalaesta voidaan polttaa jotakin pisteitä, minkä pitäisi ehkäistä kuorsaaminen (eli lääkärihommia). Lievä kuorsaaminen voidaan ehkäistä nukkumisasennon muutoksella eli mies kyljelleen tai vatsalleen.

Tuossa olisi linkki uniapneasta, joka voi tosiaan ilmetä mm. kuorsaamisena.
[url]http://www.uniapnea.fi

celia

Meilläkin mies kuorsaa ihan missä asennossa vaan. Tuupin, hakkaan ja potkin mutta hiljaisuutta kestää sen 5sek. :? Uniapnea mittauskin tehtiin viime keväänä minun pyynnöstäni (se piuhojen virittely oli hermoja raastavaa) ja sinä yönä en voinut tuuppia miestä hänen kuorsatessaan kun oli se mittaus :roll: Ei kuitenkaan suureksi yllätyksekseni ollut uniapneaa. :shock:

Msuh

Minunkin ukkoni kuorsaa sen verran, että intissäkin tupa-/telttakaverit ovat huomautelleet :lol: Mutta niinä öinä kun kuorsaus on pahimmillaan, ei naurata kyllä tippaakaan :-# Kultaa en viitsi joka välissä herättää (eikä siitä kyllä ole hyötyäkään), joten loppuyöksi hautaan pääni tyynyn alle ja yritän tukkia korvani. Vanhemmillani on sama ongelma ja isä nukkuukin nykyisin lähes joka yö olohuoneen sohvalla, sillä muutenkin huonouninen äitini ei saa millään nukuttua muuten. Itse en haluaisi tuollaiseen tilanteeseen joutua, hyvänen aika :shock:

Amala

Minunkin poikaystäväni kuorsaa. Onneksi hän ei kuorsaa kovinkaan lujaa ja olen niin tottunut kuorsaamiseen (isäni kuorsaa niin, että se kuuluu alakerrasta yläkertaan), joten minusta se on vain rentouttavaa. Outo, minäkö? :lol: Eräs asia kyllä minua häiritsee öisin... Satun olemaan niitä herkkäunisia ihmisiä ja poikaystäväni puhuu/huutaa unissaan. Ei ehkä mikään paras yhdistelmä. :D

agarina

Mun mies ei kuorsaa, se kehrää. :lol: Selällään nukkuessaan se siis pitää sellaista hassua kurnutusta, joka on vähän niin kuin kissan matalaäänistä kehräystä. Sitten tarvitsee tökätä, mies vaihtaa asentoa, ja kissapedosta tulee taas nallekarhu.

Sen sijaan mies kalisuttaa hampaitaan. Ei siis narskuta hankaamalla niitä sivusuunnassa toisiinsa, vaan kalisuttaa louskuttamalla leukaansa pienissä, nopeissa sarjoissa. Silloin miestä ei onneksi tarvitse herättää (eikä tätä tapahdu kovin usein), vaan laittaa käsi hellästi leualle - siihen se loppuu.

coquelicot
Amala
Minunkin poikaystäväni kuorsaa. Onneksi hän ei kuorsaa kovinkaan lujaa ja olen niin tottunut kuorsaamiseen (isäni kuorsaa niin, että se kuuluu alakerrasta yläkertaan), joten minusta se on vain rentouttavaa.

Minunkin isäni kuorsaa "alakerrasta yläkertaan" mutta sitä suuremmalla syyllä en haluaisi vieressäni nukkuvan ihmisen kuorsaavan. :x Kullan vieressä unisena kyhnätessä ei haluaisi mitään isään liittyviä mielleyhtymiä. Yleensä kuorsaus loppuu aamulla siinä vaiheessa, kun kyllästyn ja lähden aamutoimia tekemään. Joskus olen pyytänyt yrittämään olemaan kuorsaamatta ja saanut nukkua ihan hyvin mutta toinen on sitten nukkunut huonosti yrittäessään skarpata. :?

Hilavitkutin

Meilläkin kuorsaus on melkein jo ongelma. Mutta toisin päin :oops:
Minä muutun kuulemma öisin kuorsauskoneeksi ja lisäksi hytkyn ja pyörin niin ettei viereinen, muutenkin huonouninen miekkoseni saa nukuttua. Toivottavasti ongelma ei johda minkäänlaisiin sohvatoimenpiteisiin :?

shazzer

Telkkarissa mainostettiin jotain tuotetta joka auttaisi kuorsaukseen. Saatavilla apteekista, onko kukaan kokeillut? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää tehoaako noi oikeasti

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat