Ylikunto - Terveys ja hyvä olo

Jensu

Hei mistä tunnistaa sen tilan jos elimistö on ylitreenattu? Sehän voi tulla siis myös muille kuin kilpaurheilijoille. Silloin elimistö on liikaa rasittunut eikä liikunta enää paranna kuntoa.

Kommentit (3)

Antigone

Netistä varmaan löytää googlettamalla tarkemmat oireet, mutta itse ainakin jouduin ylikuntoon pari kesää takaperin, ku oli muodostunut rutiiniksi pyöräillä 30 kilsaa päivässä töihin ja sen jälkeen käydä 5-10km juoksulenkillä kuutena päivänä viikossa.. Lihakset väsyi niin, etten jaksanut istuuduttuani enää nousta ylös, nousi kuume ja olo oli surkea. Pakkolevolle sitten vain.. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan, että kuinka paljon oikeasti jaksaa ja mennä sen mukaan.
:)

3lin4

Itse en ole onneksi kokenut ko.olevaa tilaa, mutta viikottainen treenimääräni on sen verran suuri, että kehoa pitää kuunnella jatkuvasti.
Ensimmäinen merkki lienee se, että yksinkertaisesti ei jaksa niin hyvin kuin ennen. Lihakset väsyy ja lopulta olet siinä tilassa, ettet jaksa kauppakassia kantaa. Kuume,heikotus ja jopa rytmihäiriöt ovat myös ylikunnon merkkejä.

Vain yhdellä tavalla ylikunnon voi estää:palautuminen. Mielummin jättää yhden-kaksi treeniä tekemättä kuin on puoli vuotta tai jopa vuoden tekemättä mitään(ylikunnon iskiessä)

vitney

Ylikunnon kyllä huomaa, mutta valitettavasti usein vasta sitten kun se on jo melko pahassa vaiheessa. Itselläni oli tuossa vuosi takaperin ylikuntoa jokapäiväisestä salitreenistä, lenkkeilystä ja joinain päivinä vielä näiden lisäksi spinningiä/body pumppia. Kolmen ja puolen kuukauden ajan ei ollut ainuttakaan kuumeetonta päivää, kärsin jatkuvasta nuhasta ja välillä yskästäkin. Yöunet jäivän n. 4 tuntiin, ruoka ei välillä tahtonut maistua ollenkaan, väsytti ja mikään ei oikein innostanut; muuta kuin urheilu siis. Olin vihainen ja itkin ja raivosin jos jostain syystä joku treeni jäi väliin. Parantuminen kesti noin puoli vuotta ja edelleen pitää ottaa rennommin välillä sillä menee yhä helposti ylikunnon puolelle.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat