Entä jos väärä diagnoosi? - Terveys ja hyvä olo

TaskuMyy

En tiedä kuinka monelle tulee KeskiSuomalainen, kuka lukenut ks. lehden esim.kirjastosta..
Sunnuntain(16.12.07) lehdessä oli juttu kun joku ulk.maal. lääkääri oli tehnyt väärän diagnoosin 38v naiselle!
Lääkäri [color=darkblue][u]Antoine Geagea[/u][/color] oli tehnyt Maaritille väärän diagnoosin ja nainen menetti turhaan rintansa!
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/patologi-sai-vakavan-huomautuksen-jo-...(34055).ece

Mietin, että miten uskaltaa enää luottaa lääkäriin?
Itse varmaan vaatisin monta tutkimusta uudestaan ja eri lääkäreillä!

Kommentit (14)

marimma

Mun täytyy sanoa että en mä ainakaan ulkomaalaiseen lääkäriin luottais, siis jos en puhuis sen kanssa samaa kieltä sujuvasti. Eli jos tämä ulkomaalainen lääkäri puhuu mulle huonoa suomea, niin en todellakaan usko mitä se sanoo. Niin helposti pienet asiat ja asiayhteydet vaikuttaa näissä jutuissa niin paljon jos ne sanotaan väärin.

Mutta jos ihan rintojenpoistosta on kyse niin en kyllä uskois yhtään ketään ekalla kerralla.

Rasberry

Jos kukaan on seurannut mtv3 Faktalta ohjelmaa "Diagnoosi tuntematon", ei väärät diagnoosit ole mitään kummoisempaa. Itse katson sarjan joka arkiaamu.. :)

Mut onhan tällainen Suomessa silti aika kummallista. Lääkärin nimikin kyllä kuulosti sen verran ulkomaalaiselta, että tässäkin tilanteessa voi isot herrat uudestaan miettiä niitä huonoa suomea puhuvien ja ymmärtävien työllistämistä.. :roll:
Silti olisi jokaisen ymmärrettävä myös se, että kukaan, ei edes huippulääkäri ole täydellinen, eikä hän tiedä jokaista tällä pallolla olevaa diagnoosia. Virheet ovat mahdollisia, ja mielestäni hyvin inhimillisiä. Luulisi kyllä että silti tässä tilanteessa olisi potilan tilaa tutkinut joku muukin kuin kyseinen lääkäri ja huomannut mahdolliset eriäväisyydet. En ole tästä tapauksesta kuitenkaan aikaiemmin kuullut ja taustat epäselviä, että sen enempää en uskalla alkaa analysoimaan. :)

marimma

Tossa jutussahan oli sanottu noista että 166:sta näytteestä/ihmisestä se oli diagnosoinu väärin 15.

Ja 92 vuonna se ei ollu edes tutkinu tiettyjä näytteitä.
ja 80 luvulla lehtijuttujen mukaan se ei tutkinu papanäytteitä.

olematon

Noin yleisesti ottaen haluan aina suomalaisen lääkärin. Tai ainakin sellasien joka puhuu SUJUVAA suomea. Koska mullekin yks ulkomaalainen lääkäri väitti silmät kirkkaina ett "olette raskaana". Vaikka se yritti kysyä että oletteko raskaana, kun halus tietää voiko määrätä jotain tiettyä lääkettä.

TaskuMyy
marimma
Tossa jutussahan oli sanottu noista että 166:sta näytteestä/ihmisestä se oli diagnosoinu väärin 15.

Ja 92 vuonna se ei ollu edes tutkinu tiettyjä näytteitä.
ja 80 luvulla lehtijuttujen mukaan se ei tutkinu papanäytteitä.

En tajua, että kun se sai 80-luvulla JO ekat ''varotukset'' niin miksei menettänyt lupia!!! :evil:

Nannerl

Minäkin luin tuosta kyseisestä patologista lehdessä.

Valitettavasti jokaiseen ammattikuntaan, lääkäreihinkin, mahtuu jokunen epäluotettava tapaus. Ja olen kyllä TaskuMyyn kanssa samaa mieltä, että kun on tahallaan jättänyt näytteet tutkimatta, niin olisi pitänyt jo silloin ottaa ammatinharjoittamisoikeudet pois. Patologi kuitenkin on niin avainasemassa juuri syövän ja sen tyypin tunnistamisessa, ja sen perusteella taas päätetään tärkeistä hoitolinjoista.

Yleisesti ottaen minä kuitenkin luotan lääkäreihin, eikä minulla ole mitään ulkomailta tulleita lääkäreitä vastaan. Mutta kieltä kyllä lääkärin pitäisi osata sen verran, että ymmärtää, mitä potilas sairaudestaan kertoo, ja vastaavasti on osattava kertoa potilaalle mitä tehdään ja miksi.

celia

Voin kertoa ihan lähipiiristäni tällaisen väärän diagnoosin. Ja suht pahasta virheestä on mielestäni kyse.

Äitini meni valittamaan vatsakipuja, verta ulosteessa ym. terveyskeskukseen. Ilman sen kummempia tutkimuksia lääkäri määräsi äidilleni lääkkeet mahahaavaan, ja puolen vuoden lääkkeiden syömisen jälkeen (eikä ollu mitään halpoja) meni uudestaan lääkäriin ja pääsi kolonoskopiaan (=paksusuolen tähystys) missä todettiin paksusuolen syöpä. Että näin. Äitin oli silloin 36 tai 37, nyt 43. Onneksi selvisi siitä.

celia

Minäkin yleisesti ottaen lääkäreihin luotan (töissä ainakin pakko luottaa siihen mitä tehdään/mitä lääkkeitä ym) JOS minä tulen ymmärretyksi ja ymmärrän lääkäriä (tarkoitan lähinnä kielimuuria). Ei sinänsä ulkomaalaisia lääkäreitä vastaan mitään, esim. entisessä työpaikassani oli aivan ihana virolainen naislääkäri. Mukava, iloinen ja paneutui työhönsä tosissaan. Tosin määräsi vähän aikaa sitten mutsille astmalääkkeitä poskiontelontulehdukseen (ja äidilläni ei edes ole astmaa..). :?

Ja ainakin PHKS:ssa pari virolaista mieslääkäriä oli mukavempia kuin eräät 5 suomalaislääkäriä yhteensä. :roll:

Rasberry
celia
Voin kertoa ihan lähipiiristäni tällaisen väärän diagnoosin. Ja suht pahasta virheestä on mielestäni kyse.

Äitini meni valittamaan vatsakipuja, verta ulosteessa ym. terveyskeskukseen. Ilman sen kummempia tutkimuksia lääkäri määräsi äidilleni lääkkeet mahahaavaan, ja puolen vuoden lääkkeiden syömisen jälkeen (eikä ollu mitään halpoja) meni uudestaan lääkäriin ja pääsi kolonoskopiaan (=paksusuolen tähystys) missä todettiin paksusuolen syöpä. Että näin. Äitin oli silloin 36 tai 37, nyt 43. Onneksi selvisi siitä.

Meidänkin äiti sai kerran huonoa suomea puhuvalta ja ymmärtävältä lääkäriltä "hieman" väärän lähetteen. Äiti kertoi lääkärilleen kaatuneensa sauvakävelylenkillä ja satuttaneensa oikean käden sekä nilkan. Lähetteessä luki että äiti kaatui saunassa, ja näin ollen hoitajat olivat valmistautuneet palovammapotilaaseen... :roll: huoh.

TaskuMyy

Itse kanssa voin sanoa, että äiti meni joku noin 3vuotta sitten kauppaan. Tuli kaupasta, meni istumaan autoon.. tuli tosi kovat kivut oikealle puolelle.. Ei muutako lancella lääkäriin ja lääkäri tokas että umppari vaivas. No sitten ko se oli leikattu pois..
Niin jälkitarkastuksessa lääkäri totesi, ettei se ollutkaan umppari! :evil: :evil:

Kyllä ois tehny mennä mieli hyökkään sen lekurin kurkkuun!

marimma

Umppari ei oo onneks mitään muuta kun täysin ylimääränen kappale kehossa :) Ainoa sen tehtävä on tulehtua/puhjeta mitä se nyt sitten onkaan jos se niin haluaa tehdä :D

celia

Kaverillakin oltiin menossa umpilisäkettä leikkaamaan vatsa-/selkäkipujen vuoksi, kunnes joku tajusi ottaa virtsanäytteen ja kas, olikin pelkkä virtsiitti. :roll: Pikkasen vähemmällä selvisi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat