Kokemuksia sairaanhoitajista - Terveys ja hyvä olo

Esmeralda

Hei! Olen sairaanhoitajaopiskelija ja haluaisin kuulla erilaisista kokemuksistanne sairaanhoitajista liittyen opiskelutehtävääni.

Millainen on hyvä sairaanhoitaja, ja onko sellaista sattunut kohdalle?
Millaiseen sairaanhoitajaan ette haluaisi törmätä?
Kaikista vastauksista on hyötyä, eikä niitä anneta ulkopuolisten käyttöön :)

Sivut

Kommentit (16)

Msuh

- Ammattitaitoinen, luotettava, sosiaalinen sekä antaa riittävästi informaatiota.
Terapeuttini on mielenterveyteen erikoistunut sairaanhoitaja, hän on aivan ihana ihminen! Hän on empaattinen, ymmärtäväinen ja rohkaiseva. Hän antaa sellaisen vaikutelman, että olen aivan yhtä ainutlaatuinen kuin muutkin potilaat, eikä kohtele minua kuin jotain liukuhihnatavaraa...

- Välinpitämättömän oloiseen, jonka palveltavana tuntee olonsa vaivaantuneeksi :?

omaruru

En ainakaan haluaisi törmätä sellaisiin kylmiin, töykeisiin ja koppaviin, mutta pari on valitettavasti sattunut matkalle. Yleensä kyllä riittää että on empaattinen ja ystävällinen.

olematon

-Sellainen, joka on läsnä sille henkilölle joka on tullu saamaan hoitoa. Eli siis puhuu tälle, kertoo mitä tapahtuu, on ystävällinen ja vastaa kysymyksiin niin tarkkaan kuin vain mahdollista. JA tietenkin helläkätinen. Antaa sellasen kuvan, kun olis vaikka kaikki maailman aika sille potilaalle, ettei tule sellasta mielikuvaa et "kunhan tosta vähän vasurilla hutasin pari potilasta". Kaikin puolin asiallinen. Koittaa asettua tavallaan potilaan asemaan.

-Sellaiseen, joka selkeästi ei tiedä mitä on tekemässä, ei ole varma mitä pitää tehdä. Töykeä ei saa olla, eikä kovakourainen. Näitä on ikävä kyllä osunut kohdille. Myös potilaan toiveita tulisi mielestäni noudattaa niin paljon kuin vain mahdollista. Joillekin voi oll aisokin kynnys tulla vastaanotolle, ja sitten jos hoitaja tekee jotain mitä sanoo että "ei", vaikka olisi mahdollista jättää tekemättä, niin se siitä sitten..

yaniz

On sattunut kohdalle. Hyvä sairaanhoitaja on ammattitaitoinen, empaattinen ja välittää. Ymmärtää, jos on jotain pelkoja sairaalassa oloon liittyen. Muistaa tuoda kipulääkkeet yölläkin leikkauksen jälkeen ja tekee parhaansa, että potilas voi hyvin.

Kuten jo sanottiinkin, välinpitämättömiin. Sellaisiin, jotka eivät hoida tehtäviään (kuten kerran leikkauksen jälkeen yöllä, että olin vihainen!) tai sellasiin, jotka eivät osaa tehtäviään (kuten kerran verikoetta otettaessa ko. sh pisti minua molempiin käsiin, toiseen 2 kertaa ja toiseen 1 ja 2 kertaa suonen läpi ennen kuin sai asiansa hoidettua. Se OLI kivuliasta).

celia
yaniz
(kuten kerran verikoetta otettaessa ko. sh pisti minua molempiin käsiin, toiseen 2 kertaa ja toiseen 1 ja 2 kertaa suonen läpi ennen kuin sai asiansa hoidettua. Se OLI kivuliasta).

Hui :shock: Onni onnettomuudessa ettet saanut laskimotulehdusta tuollaisen seurauksena.

yaniz

Onni todellakin! Tosin vasen käsi oli käyttökelvoton reilut kaksi viikkoa, eli en pystynyt nostamaan pieniäkään asioita (esim. jakamaan edes pelikortteja). No, mutta omalla kohdallani tuo kokemus on ainoa laatuaan. Lääkäreistä löytyy pahempia kokemuksia. :D

~tulitikkutyttö~
Esmeralda
Kaikista vastauksista on hyötyä, eikä niitä anneta ulkopuolisten käyttöön :)

No mutta täällähän kaikki vastaukset ovat jo valmiiksi julkisesti kaikkien ulkopuolistenkin luettavissa ja käytettävissä... :roll:

Hyvät ja huonot sairaanhoitajat on mielestäni hyvin kuvattu edellisissä vatauksissa.

Cadillac
yaniz
tai sellasiin, jotka eivät osaa tehtäviään (kuten kerran verikoetta otettaessa ko. sh pisti minua molempiin käsiin, toiseen 2 kertaa ja toiseen 1 ja 2 kertaa suonen läpi ennen kuin sai asiansa hoidettua. Se OLI kivuliasta).

Älähdän, koska olen alalla.. :wink: Välillä suonet ovat oikeasti hankalia, vaikka olisi taitava ja kokenutkin ottaja. Joillakin "madot" käyttäytyvät aina hyvin, joillakin ihmisillä ne karkailevat alta ja puhkeavat mitättömän pienestä virheliikkeestä. Itselläni on todelliset ongelmasuonet, joiden kanssa ovat olleet pulassa jopa veripalvelun superkokeneet hoitajat.

Toki on mahdollista, että kyseessä oli kohdallasi harjaantumaton henkilö, en sitä kiistä.

Laurau
Cadillac
yaniz
tai sellasiin, jotka eivät osaa tehtäviään (kuten kerran verikoetta otettaessa ko. sh pisti minua molempiin käsiin, toiseen 2 kertaa ja toiseen 1 ja 2 kertaa suonen läpi ennen kuin sai asiansa hoidettua. Se OLI kivuliasta).

Älähdän, koska olen alalla.. :wink: Välillä suonet ovat oikeasti hankalia, vaikka olisi taitava ja kokenutkin ottaja. Joillakin "madot" käyttäytyvät aina hyvin, joillakin ihmisillä ne karkailevat alta ja puhkeavat mitättömän pienestä virheliikkeestä. Itselläni on todelliset ongelmasuonet, joiden kanssa ovat olleet pulassa jopa veripalvelun superkokeneet hoitajat.

Toki on mahdollista, että kyseessä oli kohdallasi harjaantumaton henkilö, en sitä kiistä.

just meinasin sanoa, että itseasiassa tuo on suht normaalia, kaikilla ei oo suonet hirveä pinnassa ja helposti löydettävissä ;)

Rasberry

^ Yhdyn kyllä edellä olevien tytskyjen kommentteihin. On multakin jouduttu suonta etsiä oikein kaivamalla, kun ei vaan sattunut kohdalle. Kyseessä oli todella ihana, 25 vuotta alalla ollut sairaanhoitaja, joten ei todellakaan ollut ammattitaidoista kyse. Hän oli ottanut minulta aiemminkin verikokeen täysin kivuttomasti.

Hyvä sairaanhoitaja on empaattinen, avoin ja sosiaalinen. Nykyään oon huomannut, että useimmiten nämä mukavat ja reippaat hoitajat ovat nuoria, joka on kyllä helposti "ymmärrettävissä": he ovat vielä niin uusia ammatissa, ja he luovat suhteita potilaisiin. Näin ollen he ovat enemmän henkisesti läsnä, ja yrittävät todella auttaa potilastaan. Vanhemmilla hoitajilla on potilaiden hoito jo rutiininomaista, mutta se näyttääkö sitä potilaalle, on kyse ammattitaidoista. Huonoja hoitajia on sattunut tielle, mutta niin on sattunut myös niitä nuoria ja vanhoja, ihania ja lempeitä sairaanhoitajia, jotka ovat niin oikeassa ammatissa.

yaniz
Laurau

just meinasin sanoa, että itseasiassa tuo on suht normaalia, kaikilla ei oo suonet hirveä pinnassa ja helposti löydettävissä ;)

Joo, mutta kun minulla verikokeen otto oli yhdessä vaiheessa arkipäivää ja minulla on erittäin hyvät ja näkyvät suonet. Tämä ko. sairaanhoitaja oli iältään mielestäni 55-65 vuotias (en tiedä, oliko mies vai nainen..) ja puhui samaan aikaan kännykkään.. Että tässä kohtaa kyseessä oli kyllä ihan ammattitaidoton ihminen, eikä vika mielestäni ollut suonissa/kokemuksen puutteessa ym. Koska on minulla ollut nuoria kokemattomiakin verenottajia, joiden kanssa tietysti joskus vaatii kärsivällisyyttä, mutta kuten sanottu, on ihan ymmärrettävää, ettei sitä yhdessä yössä opi.

Ja mitä tulee vielä noihin harjoittelijoihin, niin niitä on sattunut kohdalle (lähinnä lääkäriharjoittelijoita) ja onhan se ollut ''hienoa'' olla auttamassa jotakuta tällaista opiskelijaa/harjoittelijaa. Joskin yleensä kyllä tuskallista.. :lol: Mutta tekemällä oppii.

yannah

ei kohtele valinpitamatomasti, on mukava ja ottaa sun asian tosissaan eika vahattele sita. on sattunut kohdale monta mukavaa sairaan hoitajaa.

SELLAISEE PARIIN JOHON OLEN JO TORMANNY. ei sua mikaa vaivaa ihan kunnosa oot lahde jo pois mun tyo vuoro loppuu ihan just ei oo aikaa tutkia sua!!!
kylmia ja inhottavia osaa olla jotkut... onneks enemma oon tormanny mukaviin.

celia

Itselläni enemmän huonoja kun hyviä kokemuksia sairaanhoitajista. Mutta en yleistä, ehkä kohdalleni ovat tulleet vaan kaikki mulkut.

Kokemukset ovat siis niiltä osin kun olin lähihoitaja-opiskelijana eri yksiköissä. Olin siis pohjasakkaa, alinta kastia, etenkin keskussairaalassa. Sain kyllä kuulla sen monesti kuinka minusta tulee VAIN lähihoitaja ja he ovat sairaanhoitajia. Olivat liian tärkeitä "paskahommiin" (perushoitoon). Kohtelu oli karmeaa. Ei vastattu kysymyksiin, katsottiin nenänvartta pitkin, naurettiin pilkkaavaan sävyyn jos jotakin asiaa ei tiennyt, ei tervehditty/toivotettu hyviä huomenia jne jne. Oli todella kiva 8 viikon jakso.

Työterveydenhuollossa oli ainakin todella mukava sairaanhoitaja. Vaikka vaikuttikin siltä ettei olisi uskonut että olin flunssassa. Katsoi silmiin, KUUNTELI, oli rento ja ystävällinen. Menisin mielelläni uudestaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat