Suuret mielialanvaihtelut - PMS? - Terveys ja hyvä olo

rei

huh oireesi kuulostavat aivan samalta kuin minun oireeni juuri ennen kuukautisia. Ennen en tiennyt yhtään mistä se johtui, ja olinkin melko hukassa. Nyt asiaan on auttanut järkevä ajattelu, että oireet johtuvat kuukautisista, etten ylireagoisi asioita. Kuitenkin aika usein saan juuri tuollaisia raivokohtauksia, itkukohtauksia ja minulla on n. viikon mittainen syvä melankoliankausi. Tämä yhdistettynä kaikkeen ikävään mitä syksyllä tapahtunut niin vetää kyllä mielen matalaksi. :(

Kommentit (6)

hellulandia

SSRI-masennuslääkkeet voivat auttaa paremmin psyykkisiin PMS-oireisiin kuin e-pillert. Mars lekuriin. Niin ne Jenkeissäkin tekee...

Theea

Minkäköhän takia evoluutio on "kehittänyt" naisille tällaisen vaivan kuin PMS? :lol:

Itse en kärsi kovin pahoista PMS:sta, mutta kosketus omaan itseen tuntuu jotenkin hämärtyvän. En jaksa olla edes läheisten ihmisten kanssa tekemisissä, haastan riitaa turhista asioista, sosiaaliset tilanteet tuntuvat ahdistavilta samoin kuin esim. ihmistungoksessa oleskeleminen. Normaalisti suorastaan viihdyn kauppakeskuksien tungoksessa.

Olen huomannut, että liikunta todellakin auttaa. Jos ei poistamaan omituista oloa niin ainakin tunnin lenkki pitää sinut poissa haastamasta riitaa :lol:

Teille, jotka kärsitte todella pahoista PMS:sta suosittelen lääkärillä käymistä (HUOM! Naislääkärillä käymistä). Ei kannata kärsiä tuollaisesta, jos apua on saatavilla.

Aiheesta hieman poiketen: Miehillä ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, minkälaista on olla nainen PMS:ien aikaan... EI MINKÄÄNLAISTA KÄSITYSTÄ... :shock:

Puutarhis
fall
Hain aiheesta aikaisempaa keskustelua, mutten löytänyt. Joten jos olen vain toivottoman huono etsimään, niin siirtäkää toki. :)

Olen kärsinyt hyvinkin suurista mielialanvaihteluista ehkä siitä lähtien kun olin noin 9-vuotias, mutta viime aikoina (noin viimeisimmän vuoden aikana) tilanne tuntuu pahentuneen huomattavasti. En nyt siis puhu pelkistään yllättävistä itkukohtauksista tai raivonpurkauksista, vaan koen muuttuvani täysin eri ihmiseksi viikkoa ennen kuukautisia. Ajattelen siis asioita, joita en normaalisti ajattelisi ja jotka saavat minut jälkeenpäin suorastaan voimaan pahoin. Muutun myös väkivaltaiseksi, ja ollakseni vahingoittamatta muita ihmisiä (viime kuukautisten aikana, täysin ilman järkeenkäypää syytä, kävin käsiksi nuorempaan veljeeni, jota potkaisin niin lujaa kylkeen, että hän itsekin ihan säikähti) olen ajautunut vahingoittamaan itseäni. Hirveiden kohtausten vallassa tuhoan tavaroita ja raastan itseäni terävillä esineillä, hakkaan käsiäni ja jalkojani seiniin ja usein jopa huudan ääneen.
Kuukautisten kahden viimeisimmän päivän aikana paha olo katoaa täysin; tuntuu kuin jokin kiristävä lenkki olisi otettu pois takaraivosta ja tunnen taas olevani aivan oman itseni. Asia vaivaa, sillä alkaa jo itseänikin tympimään se, että lähes kahtena viikkona kuukaudessa koen itseni täydeksi hirviöksi (myös ulkonäöllisesti, sillä omakuvani vääristyy ja joskus myös näännytän itseäni kuukautisten aikana), enkä osaa lainkaan hallita itseäni. Tämä häiritsee myös arkielämääni, sillä esimerkiksi opiskeluni kärsii kun välillä vaivun aivan täyteen apatiaan ja menetän mielenkiintoni muuta mailmaa kohtaan.
Pelkään tämän myös kuluttavan seurustelusuhdettani, vaikka poikaystäväni onkin tähän asti ollut ymmärtäväinen. Itse en ainakaan jaksaisi näin ailahtelevaisen ihmisen kanssa pitkään oleskella. :?

(Lisäisin vielä, että näin äärimmäisenä tilanne on jatkunut vain vajaat puolisen vuotta.)

Tämän vuoksi olen kehitellyt itselleni pelon hormooneita kohtaan ja siksi aina myös siirtänyt ja siirtänyt e-pillereihin siirtymistä seurustelusuhteessani, mutta viimeaikoina olen miettinyt, että niistä saattaisi myös olla apua. Neuvoja? Ainakin fyysiset kivut pillerit kuulemma poistavat, eikö?

Oireesi kuulostavat pahemman luokan PMS-oireilta. Olen lukenut, että joillakin E-pillerit voisivat tuoda avun tuohon tilaan. Toiset joutuvat syömään rauhoittavia PMS-oireiden aikaan ja jotkut jopa vakituisesti mielialalääkkeitä, jotta oireet eivät ole noin voimakkaita.

Itse en ole väkivaltainen, mutta saatan ennen menkkoja itkeä 3 päivää putkeen. Sille siis ei ole mitään syytä, mutta sisäinen paha olo on aivan järjetön. Työpäivät ovat yhtä tuskaa, jos pitää ihmisten kanssa olla tekemisissä, jopa puhelimeen vastaaminen saa minut voimaan pahoin. Tekisi mieli vain hautautua johonkin kuoppaan ja jäädä sinne rypemään itsesäälissä. Mikään ei kiinnosta ja muiden ihmisten näkeminen tuntuu maailman karmeimmalta asialta. Olen siis normaalisti kuitenkin avoin, sosiaalinen ja reipas.

Suosittelisin, että menet lääkärille juttelemaan oireistasi. Edes hormonit eivät ole syy olla väkivaltainen toisia ihmisiä (tai itseään) kohtaan ja loppujen lopuksi nuo oireesi saattavat ajaa lähimmät ihmisesi pois läheltäsi.

Omat PMS-oireeni pysyvät siedettävinä ja järjen rajoissa säännöllisellä liikunnalla (mitä en ole viime aikoina harrastanut). Se on eräs hoitokeinoista, joka auttaa jossain määrin myös kuukautiskipuihin.

simpukka

No mulla ainaki on noi pillerit auttanu tohon mielialaan. Ne tasottaa tota hormonitoimintaa, sillai et noita äkillisiä piikkejä ei ainakaa mulle enää tuu.. Suosittelen kyllä kokeilee. Voihan ne sit lopettaa jos siltä tuntuu. Syöt kato vaikka sen kolme kuukautta ja katot sit et miten se tilanne lähtee siitä muuttuu.

fall

Hain aiheesta aikaisempaa keskustelua, mutten löytänyt. Joten jos olen vain toivottoman huono etsimään, niin siirtäkää toki. :)

Olen kärsinyt hyvinkin suurista mielialanvaihteluista ehkä siitä lähtien kun olin noin 9-vuotias, mutta viime aikoina (noin viimeisimmän vuoden aikana) tilanne tuntuu pahentuneen huomattavasti. En nyt siis puhu pelkistään yllättävistä itkukohtauksista tai raivonpurkauksista, vaan koen muuttuvani täysin eri ihmiseksi viikkoa ennen kuukautisia. Ajattelen siis asioita, joita en normaalisti ajattelisi ja jotka saavat minut jälkeenpäin suorastaan voimaan pahoin. Muutun myös väkivaltaiseksi, ja ollakseni vahingoittamatta muita ihmisiä (viime kuukautisten aikana, täysin ilman järkeenkäypää syytä, kävin käsiksi nuorempaan veljeeni, jota potkaisin niin lujaa kylkeen, että hän itsekin ihan säikähti) olen ajautunut vahingoittamaan itseäni. Hirveiden kohtausten vallassa tuhoan tavaroita ja raastan itseäni terävillä esineillä, hakkaan käsiäni ja jalkojani seiniin ja usein jopa huudan ääneen.
Kuukautisten kahden viimeisimmän päivän aikana paha olo katoaa täysin; tuntuu kuin jokin kiristävä lenkki olisi otettu pois takaraivosta ja tunnen taas olevani aivan oman itseni. Asia vaivaa, sillä alkaa jo itseänikin tympimään se, että lähes kahtena viikkona kuukaudessa koen itseni täydeksi hirviöksi (myös ulkonäöllisesti, sillä omakuvani vääristyy ja joskus myös näännytän itseäni kuukautisten aikana), enkä osaa lainkaan hallita itseäni. Tämä häiritsee myös arkielämääni, sillä esimerkiksi opiskeluni kärsii kun välillä vaivun aivan täyteen apatiaan ja menetän mielenkiintoni muuta mailmaa kohtaan.
Pelkään tämän myös kuluttavan seurustelusuhdettani, vaikka poikaystäväni onkin tähän asti ollut ymmärtäväinen. Itse en ainakaan jaksaisi näin ailahtelevaisen ihmisen kanssa pitkään oleskella. :?

(Lisäisin vielä, että näin äärimmäisenä tilanne on jatkunut vain vajaat puolisen vuotta.)

Tämän vuoksi olen kehitellyt itselleni pelon hormooneita kohtaan ja siksi aina myös siirtänyt ja siirtänyt e-pillereihin siirtymistä seurustelusuhteessani, mutta viimeaikoina olen miettinyt, että niistä saattaisi myös olla apua. Neuvoja? Ainakin fyysiset kivut pillerit kuulemma poistavat, eikö?

[size=9][color=darkred]Marimma// Heitin nyt tuon mahdollisen PMS:n tuonne otsikkoon ettei mene pillerien sivuoire keskustelujen kanssa liian samanlaisiks ja tule näin yhdistettyä väärään paikkaan :) [/color][/size]

tourniquet

Ei ole niinkään masennusta mulla tuo PMS. Ennen kun aloin syömään pillereitä, niin mahakivut oli aivan valtavia. Muistan kun joskus itkin ulkona kun mahaan sattui niin paljon, ja onhan niiden takia tullu oltua poissa koulustakin :? Nykyään kuitenkin esiintyy tätä maha turvotusta, rintojen arkuutta, mahaa pistelee, väsymystä, järjen seisomista, joskus tulee makeanhimoa ja joskus heikottaa niin, että lopuksi pyörtyykin :? Ja nämä saattavat kestää mulla jopa sen pari viikkoa(ennen tyhjennystä viikko ja sitten tyhjennyksen aikana). Mutta, kyllä näitten kanssa ollaan selvitty, kunhan vaan muistaa mikä maa ja mikä valuutta on :D Eniten iloinen siitä, että nuo mahakivut ovat tosiaan poissa! HALLELUJA! [-o<

Mites paljon ennen kuukautisia teillä esiintyy näitä PMS-oireita?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat