Maitoproteiiniallergia! - Terveys ja hyvä olo

kutikuti

Eli siis kenellä teistä on todettu maitoproteiiniallergia? Millaisia oireita oli ennen kuin todettiin? Millä ruoka-aineilla olet korvannut maitotuotteet?

Maitoproteiiniallergia on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi; maitoproteiiniallergiassa henkilö on kaikelle maidolle allerginen kun taas laktoosi-intoleranssissa henkilö voi syödä esim. hyla tuotteita.

Kävin keliakia ja laktoositestissä, kummastakin tuli negatiivinen vastaus. Laktoosittoman maidon juontia olen silti jatkanut, koska oireet ovat vähentyneet huomattavasti (muuteenkin olen pyrkinyt syömään laktoosittomia tuotteita). Epäilen siis nyt maitoproteiiniallergiaa. Testeihin pitäisi vissiin mennä ja aikaa alkaa tilaileen.. Jos ei maitoproteiiniallergiaa todeta niin .. jaa-a , sitten ilmeisesti minun pitäisi suunnistaa kunnon allergiatesteihin. Joku kuitenkin vatsassa on möyrinyt jo useamman kuukauden ajan, ja vessassa on tullut istuttua varmaan enemmän ku koko elämäni aikanan tähän mennessä :roll:

Ajattelin että olisi kiva lukea muiden kokemuksista sairaudesta, tieto auttaisi minua paljon!

(Ja kyllä olen googlettanut, mutta haluaisin kuulla omakohtaisia kokemuksia)

Kommentit (15)

enkelin

itselläni ei maitoproteeniallergiaa ole, mutta siskollani on, lisäksi hänellä on keliakia. maitotuotteet voi aika pitkälle korvata soijalla. jos haluaa juoda jotain maidon tapaista, on olemassa esim kaurajuomaa. mausta en sitten itse osaa niinkään sanoa. ruoanlaitossa siskoni käyttää ruokakerman sijaan joko soijasta tai kaurasta tehtyä vastaavaa sekoitusta, samoja ruokia olen syönyt, enkä huomaa maussa eroa. jogurtit on helppo korvata soijavanukkailla sun muilla. ja jos jätskiä tekee mieli, löytyy sitäkin soijasta valmistettuna. juuston korvaaminen onkin vähän pahempi, siskoni ei syö sen sijasta mitään.
eli kyllä maidolle korvikkeet löytyy, eiväthän ne tietenkään ihan sama asia ole kuin maitotuotteet, mutta ainakin osan niillä voi korvata.

toivottavasti tästä oli jotain apua.... :?

Miffy

Joo, erilaisia maitoja löytyy niinsoijasta, kaurasta kuin riisistäkin. Niitä löytyy niin kevyinä, maustettuina, makeutettuina kuin maustamattominakin. Esim. soijan proteiinit ovat erittäin laadukkaita, joten soijamaito pärjää kyllä lehmänmaidolle ravitsemuksellisestikin. Maku voi olla outo, jollei ole tottunut. Kauramaito on myös hyvää ainakin mun mielestäni, samoin riisimaito. Ikävä puoli sitten on, että nää tuotteet on aika kalliita ainakin lehmänmaitoon verrattuna :(

Kaikenlaisia kermoja on myös saatavilla näistä valmistettuina, niin ruuanlaittoon kuin vaahtoutuviakin. Soija- ja kaurajogurtteja löytyy monenmoisia, näissä mun mielestä harmillista on se, että niitä ei taida saada sokerittomina, paitsi tietty maustamaton soijajogurtti on sokeroimatontakin. Sarjoja on esim. Yosa ja Alpro ja Beneviva.

Löytyy myös maidottomia juustoja, tuorejuustoja jne, mutta ne saattavat tuntua oudoilta tavanomaisen juuston jälkeen - kokeilemisen arvoisia kuitenkin, tosin nääkin kalliita :(

SunLion

[url]https://secure.mawell.com/kysy/hyvis/answers.php?qid=5891 Googletit, mutta tutustuitko tohon? :) Siinä ainakin näyttäis et oireet on saman tyyppiset kun laktoosi-intoleranssissa, eli kannattaa kyllä tarkistuttaa. Se vaan että jos oireet lievitty hyla-tuotteilla, mietin et mikä siihen sit olis syynä. Samaa maitoproteiinia niissäkin on. Hyla-tuotteissahan on vain laktoosi (disakkaridi) valmiiksi pilkottuna (galaktoosi+glukoosi) koska elimistössä syntetisoituu tai erittyy liian vähän/ei ollenkaan laktaasia joka laktoosin normaalisti pilkkoo. Ripuli on siitäkin kurja, koska elimistö kuivuu siinä....pikimmiten vaan lääkäriin!
Mutta laktoosi-intoleranssiakin on eri vaikeusasteita. Mahdollisesti sulle sopii vain soija yms tuotteet...eli ei edes hyla.

Schneesturm

Mä olen syönyt hyla-ruokaa monta vuotta. Ei löytynyt laktoosi-intoleranssia eikä tuota maitoproteiiniallergiaakaan testissä. Eikä ole keliakiaakaan. Silti maha toimii vähän hassusti välillä. Ja hyla-maitoa juon tottumuksesta, ja jotenkin psykosomaattisesti mulla tulee paha olo tavallisesta maidosta.

Mimia

Multa ei ole koskaan tuota maitoproteiiniallergiaa testattu, mutta kovin vakaasti uskon siihen.

Minulla todettiin laktoosi-intoleranssi n.12v sitten, tosin ei kovin pahana. Siitä asti olen ollut oikeastaan syömättä laktoosia. Hyla-tuotteetkin tekivät minut kipeäksi, vaikka testien mukaan näin ei olisi pitänyt tapahtua.

Nyt "viimeaikoina" myyntiin on tullut kuitenkin täysin laktoosittomia tuotteita ja yllätyksekseni huomasin että nämäkin tekevät minut kipeäksi :o

Tosin en ole aina täysin maitoa, joskus "sorrun" syömään suklaata, jäätelöä ym. Tietoisena siitä että voin tulla hyvinkin kipeäksi, mutta välillä se on sen arvoista. :wink:
Tästä saan yhden syyn lisää epäillä maitoallergiaa. Toisinaan en tule lainkaan kipeäksi kun syön tuotteita jotka sisältävät maitoa, toisinaan kidun sängynpohjalla. Koskaan ei voi tietää kuinka paljon tulee koskemaan. Kipu ja mahan möykkääminen ei ole mitenkään johdonmukaista syödyn ruuan suhteen. Toisinaan tulen hyvin kipeäksi parista juustosiivusta(laktoositon) ja toisinaan ei tunnu missään vaikka söisin ihan tavallista jäätelöä. Jäätelö voi tehdä minut todella kipeäksi yhtenä päivänä, toisena päivänä samasta määrästä samaa jäätelöä ei tule mitään oireita.

Tuon kivun vaihteluiden lisäksi maitoallergiaan viittaa se, että kuinka nopeasti/hitaasti kipu alkaa. Toisinaan huomaan jo syödessä, että söin vahingossa tuotetta jossa oli maitoa, toisinaan kipu alkaa monen tunnin kuluttua. Minulla myös oli todella paha koliikki vauvana, mikä voi myös liittyä maitoallergiaan.

En ole koskaan ajatellut kovin paljon millä korvaan maidon. :? Olen ollut niin kauan ilman, niin en näe sitä asiana, joka pitäisi korvata. Tuskin pitkään kasvissyöjinä olleet näkevät tarvetta korvata lihan jollakin. :wink: Lähes kaiken voi tehdä kuitenkin veteen ja onhan se terveellistä jos ei kermaa joka paikkaan lisää. Tähän hätään en keksi yhtään ruokaa, johon ihan välttämättä tarvitsisi maitoa ja mitä haluaisin syödä.

kutikuti

Nonniin eli uhmasin itseäni ja aloin juomaan taas tavallista maitoa. Tulos maha ihan sekaisin ja turvonnut. Nyt soittelen uusiin kokeisiin ajat eli maitiproteiinikokeeseen. Yks päivä söin suklaata, tunnin sisällä siitä istuin vessassa seuraavat 2 tuntia. Pakkausselosteessa oli n. 4-5 eri maitopitoista raaka-ainetta. Maitojauheet ovat kuulemma pahimmasta päästä ( keksit, suklaa yms.) laktoos tai maitoproteiiniallergiassa.

ei niin vakavaaa

4-v pojallani todettin 2-v sitten maitoproteiini allergia verikokeella, koska hyla, laktoositon ja tav.maito tekivät vatsan löysääksi. Ensiksi oli täysin maidottomalla ruokavaliolla puolivuotta ja sen jälkeen aloitettiin hapanmaitotuotteilla ja sen jälkeen pienillä määrillä maidolla. Tänä päivänä

pystyy jo juomaan vähän tavallista kevyt maitoa.

Vierailija

Hei, minulla ei ole lääkärin toteamaa maitoproteiiniallergiaa, mutta kokemukseni kertoo siitä. Minulla oli sisäkorvatulehdus joskus 1958, ekaluokalla. Kuulo meni vasemmasta korvasta. Juotiin joka päivä maitoa, minulla oli maitorupea, mutta maitoa vain juotiin. Leikkaus 1962 paransi kuuloa vähän. Mutta aina silloin tällöin oli korvakipua vasemmassa korvassa ja kuulo huono. Kun sitten joksus 55 vuotiaana ryhdyin pohtimaan, mitä syön, juon ja mitä siitä seuraa. Huomasin, että kaikki lehmänmaitotuotteet, juustot, vähälaktoosittomat tuotteet jne aiheuttivat aina korvkipua.Kun nyt olen ollut käyttämättä lehmänmaitotuotteita, kuuloni on parempi kuin 50 vuotta on ollut eikä korvakipuja ole. Siis, mistä moinen paraneminen voi johtua? Joten en voi muuta kertoa, kuin ilman lehmänmaitotuotteita ei ole korvakipuja, kuulen paremmin eikä ihossani ole niitä oireita kuin joskus oli. Onko muilla samoja kokemuksia?

Eli siis kenellä teistä on todettu maitoproteiiniallergia? Millaisia oireita oli ennen kuin todettiin? Millä ruoka-aineilla olet korvannut maitotuotteet?

Maitoproteiiniallergia on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi; maitoproteiiniallergiassa henkilö on kaikelle maidolle allerginen kun taas laktoosi-intoleranssissa henkilö voi syödä esim. hyla tuotteita.

Kävin keliakia ja laktoositestissä, kummastakin tuli negatiivinen vastaus. Laktoosittoman maidon juontia olen silti jatkanut, koska oireet ovat vähentyneet huomattavasti (muuteenkin olen pyrkinyt syömään laktoosittomia tuotteita). Epäilen siis nyt maitoproteiiniallergiaa. Testeihin pitäisi vissiin mennä ja aikaa alkaa tilaileen.. Jos ei maitoproteiiniallergiaa todeta niin .. jaa-a , sitten ilmeisesti minun pitäisi suunnistaa kunnon allergiatesteihin. Joku kuitenkin vatsassa on möyrinyt jo useamman kuukauden ajan, ja vessassa on tullut istuttua varmaan enemmän ku koko elämäni aikanan tähän mennessä :roll:

Ajattelin että olisi kiva lukea muiden kokemuksista sairaudesta, tieto auttaisi minua paljon!

(Ja kyllä olen googlettanut, mutta haluaisin kuulla omakohtaisia kokemuksia)

[/quote]

Vierailija

Hei, jatkan edellistä viestiä. Soijatuotteet korvaavat lehmänmaidon, soijakerma ruokaan, soijamaito esimerkiksi uunipuuroon, vuohenjuusto muun juuston korvikkeeksi, tietysti lisää calsiumia ja koska en syö myöskään lihaa, B vitamiinia, voita ei tarvitse paistamiseen, luomuoliiviöljy korvaa sen, mahdollisuuksia on monia. Vielä 61 v mieskin on oppinut, kait te muut nuoremmatkin voitte tehdä omia ratkaisuja ja parantaa omma vointia ja kertoa siitä muille

Vierailija

Minulla juuri todettu. Maitoproteiiniallergiaa pricktesteissä, yllätyin kovasti sillä mitään oireita on ikinä ollut....onko jollakin käynyt näin? Testi otettiin kahteen kertaan ...

Vierailija

Oon nyt kyllä myöhässä tästä keskustelusta melkein kymmenen vuotta, mutta what ever, joku voi vielä etsiä tietoa täältä :D

Itselläni on ollut aina allergioita syntymästä saakka, kananmuna, viljat ja maitoproteini. Nykyään viljoista onneksi enää ruis. Maitoproteiniallergiahan on "sairaus", vaikka en sitä itse sairaudeksi laskisi, voi johtua siitä, että mulla on aina ollut allergia, niin on tottunut elämään sen kanssa. Maidon tilalla olen juonut alpro soya- soijapapu maitoa, todella hyvän makuista ja terveellistä. Sekä vegaanista! ;) maitotuotteita voi korvata vaikka millä!

-iida

Vierailija

Minulla todettu maidonproteiini allergia 11-2015. Oireina monet kuukaydet kestävä,jatkuvasti aftoja suussa kymmenenkin yhtäaikaa sekä katkuva nenän tukkoisuus koska limakalvot turpoavat. Toteamisen jälkeen aftat pysyy pois kun pidät tarkkaa ruokavalio kontrollia. Tässä yksi oire josta ei paljonkaa tietoa ole.

Vierailija

Mikä on, että maitoproteiiniallergiasta ei lääkäreillä tietoa sanovat jopa, että sitä ei aikuisilla ole. Kaikki ne oiret joista mpal. sairastava kärsii voisi elämä olla helpompaa kun ajoissa todettaisiin, verikoe siitä se selviää. Kaksi vuotta kauheaa elämää, lukuisine diaknooseineen jatkuva kauhea yskä, tukkoinen nenä , astman kaltaiset oireet, useat sairaala reissut ym. Ja kaikki tämä maitoproteiiniallergian takia eikä kenellekkään tullut mieleen. Siitä pitäisi puhua enemmän julkisesti. Radiosta tuli ohjelma jonka pohjalta osasin pyytää allergia testin., siitä lähti hiljainen toipumiseni.

Vierailija

Ihminen itse on itsensä paras tuntija. Ruoka on lääkkeemme, on vanha sanonta ja se pitää paikkansa. Lääkärit tuijottaa vain tieteeseen. On turhaa mennä lääkäriin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat