Rintasyöpäkö? - Terveys ja hyvä olo

Lukretia

Mulla ei ole kokemusta rintasyövästä, mutta pelkään sitä ihan kamalasti. Mua jotenkin ahistaa muutenkin se, että tunnistanko jonkun kyhmyn, jos sellainen tulee. Tai ehkä ne on sellaisia, että ne tunnistaa... Nytkin aina kokeilen rintoja ja mietin, onko siellä mitään ja onko se vaan sitä tavallista rintakudosta. Ja johonkin aikaan kuukaudesta mulla aina aristaa rintoja tosi paljon (varmaankin kuukautiskierrosta johtuvaa), mutta sit ajattelen aina, että onko tämäkin nyt merkki rintasyövästä.

Pitäisi varmaan seuraavalla gynekologikäynnillä pyytää tutkimaan rinnat, niin saisi mielenrauhan (luultavasti) ja tietäisi, että tältä tuntuu terveet rinnat ja jos ne ei enää tunnu tältä, on hyvä hakeutua varmuuden vuoksi lääkäriin.

Sivut

Kommentit (18)

Sipala

Kiitos kaikille vastauksista!:)

Tosiaankin, ensiviikon maanantaina on mammografia, olisi ollut jo tänään mutta siirsin sitä että ei mene lakkiais fiilis, JOS sitten jotain löytyisikin.Olen hyvin toiveikas, että siellä ei mitään ole, mutta inhottava tunne kun ikinä ei voi olla varma.

Se on typerää pelätä tämän ikäisenä jotain syöpää! Elän mielestäni terveellisesti; en tupakoi, juon n. kerran kuussa (onko se nyt sitten vähän :D?), liikun ja syön terveellisesti. Ei tämänikäisenä pitäisi pelätä rintasyöpää! Tästä eteenpäin, kävi miten kävi, tulen varmasti aina pelkäämään rintasyöpää ja syöpää yleensä. Luulenpa, että en koskaan saa asiasta täyttä mielenrauhaa.

Marika_

no espoossa me olimme sillon tuttavilla :D
en kyllä olisi halunnut lähteä juuri silloin mihinkään jorviin, mutta mies raahas melkeen korvista sairaalaan.
Sieltä sitten kyseltiin ja ne sanoi, että parempi tulla suoraan jorviin tutkimuksiin, niin täältä sitten voidaan ohjata toimenpiteisiin/hoitoon tarvittaessa.

aika hölmöltähän se kuulostaa, mutta näin on näreet.

Che

Mulla löyty keväällä molemmista rinnoista kyhmyjä. Menin tietenki lääkäriin ja siellä selvis että ne on hyvälaatusia kasvaimia. Ne on kuulema yleisiä nuorilla, eikä ees mitenkään vaarallisia. Niitä ei oo edes pakko leikata pois, mutta itse ainakin haluan ne pois mahdollisimman nopeasti! En voi kuvitellekaan että ne vaan jätettäis sinne. Syynä on luultavasti nuorena (15-vuotiaana) alotetut e-pillerit. Niin, ja nyt oon 19-vuotias. Sen kasvaimen nimi on fibroadenooma, jos joku haluaa aiheeseen perehtyä. :) Nyt vaan ootteleen että pääsis leikkaukseen...

Kepatäti

Lukretia, mä kävin just ehkäisyneuvolassa ja sain pitkät puheet tästä aiheesta. Kuulema kun säännöllisesti tutkii, niin sen kyllä sitten huomaa jos siellä on jotain ylimääräistä.

Rinnassahan on piialjon erilaisia kyhmyjä ja kuhmuroita, mutta ne on yleensä jonkun verra arkoja kosketukselle ja liikkuvat rinnan mukana, kun rintaa liikuttaa. Kasvain ei kuulema liiku mihinkään vaan on kuulema sellainen pieni kova pahkura, joka ei tosiaan liiku suuntaan eikä toiseen.

Mullte sanoi tämä e-neuvolan terkkari tosiaan, että sen kyllä sitten vaan tietää jos sieltä jotain oikeesti ylimäärästä tuntee.

SunLion
Marika_
kyllä minä meninkin heti jorviin, mutta neljän tunnin odotuksen jälkeen luovutin, ja nyt pääsen sinne uudestaan ensi viikolla...onhan tämä tyhmää vain odottaa, jos jotain vakavaa nyt löytyisikin.
hmm..jorviin? ja paikkakunta tampere? ot...:P

ai käsitin väärin..luulin että oot kauan pakoillut.

APUA. mä tuun hulluksi. pitää ruveta itekkin tsekkaileen tissejä useammin :(

Sharon

Rintasyöpä periytyy todella harvoin, sillä vain 2% syövistä on perittyjä. Syöpä johtuu yleensä karsinogeenien vaikutuksesta (esim. tupakka) tai sattumalta tapahtuneesta solumutaatiosta, jolloin solut alkavat kasvamaan päällekkäin villisti jakaantuen -> kasvain. Syöpää tavataan yleensä vanhemmilla ihmisillä, sillä solujen uusiutuminen on heikompaa ja mutaatioiden tapahtuminen todennäköisempää.

Minäkään en halua pelotella Marikaa, mutta olen Hoppulin kanssa samaa mieltä ettei kannata tuudittautua siihen uskoon, ettei syöpää voisi nuorella tulla. Kaverin isosiskolla todettiin muistaakseni 19-vuotiaana rintasyöpä, tällä hetkellä hänellä on molemmissa rinnoissa yhteensä 4 isohkoa kasvainta jotka tuntuvat selvästi.

Marika_

kyllä minä meninkin heti jorviin, mutta neljän tunnin odotuksen jälkeen luovutin, ja nyt pääsen sinne uudestaan ensi viikolla...onhan tämä tyhmää vain odottaa, jos jotain vakavaa nyt löytyisikin.

SunLion
Marika_
olen itse huomannut vasemmassa rinnassa, melko ylhäällä kyhmyn. olen 31 vuotias. isäni sairasti vuosi sitten syöpää...en tiedä onko se periytyvää.

viikon päästä pitäisi miehen kanssa mennä lääkäriin...mies patisti lääkäriin kyllä heti kun kerroin asiasta ja hän on luvannut että on mukana kaikessa jos käy huonosti. siitä on todella apua.

toivon että sinulla ei ole syöpää! olet vielä niin nuorikin... :(

hmmm..miten hermot kestää olla menemättä heti kun tollasen huomaat?

en usko että kaikki syövät keskenään olis periytyviä...mut rintasyöpä voi olla naisten puolella jne..

Marika_

olen itse huomannut vasemmassa rinnassa, melko ylhäällä kyhmyn. olen 31 vuotias. isäni sairasti vuosi sitten syöpää...en tiedä onko se periytyvää.

viikon päästä pitäisi miehen kanssa mennä lääkäriin...mies patisti lääkäriin kyllä heti kun kerroin asiasta ja hän on luvannut että on mukana kaikessa jos käy huonosti. siitä on todella apua.

toivon että sinulla ei ole syöpää! olet vielä niin nuorikin... :(

Hoppuli

En halua peloitella, mutta kyllä alle 25-vuotiaillakin on rintasyöpää todettu. Harvoin kylläkin, mutta ymmärtääkseni muutama tapaus vuosittain. Huono juttu on se, että mitä nuoremmilla todetaan, sitä ärhäkkäämpi tauti yleensä on.

Kannattaa siis jokaisen nuoren naisen tutkia rintansa säännöllisesti :)

Pennsylvania

Mulla oli suurinpiirtein sun ikäisenä patti rinnassa myös, mammografialähetteen laittoivat minullekin, vaikkei rintasyöpää vissiin oikeen koskaan alle 25-vuotiaalla ole todettukaan. Jonkunsortin rasvapallo se sitten oli, katosi melkein välittömästi tutkimisen jälkeen ihan itsestään.

Myöhemmin tuli pienempi samanlainen suurinpiirtein samaan kohtaan, mutta se hävisi niin nopeasti itsestään, että jätin tutkituttamatta.

Mitä suurimmalla todennäköisyydellä sulla ei ole mitään aihetta huoleen, mutta tietenkin tutkituttaminen huojentaa mieltä aina hirveästi. Älä suotta stressaa ennen sitä.

marimma

http://www.ultratut.hiisi.net/ultrasound_fin.htm RINTASYÖPÄ LÖYTYY ULTRAÄÄNITUTKIMUKSELLA - Jos rintarauhasessa on normaalia rauhaskudosta runsaasti tai rintakudos on mastopaattinen, tulisi aina suorittaa perusteellinen rintarauhasen UÄ tutkimus tähän tarkoitukseen sopivalla laitteistolla.

Ei tuoltakaan äärettömiä tietoja irtoa, mutta pieniä jotain sinne suuntaan olevia :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat