Fysioterapia - Terveys ja hyvä olo

skumppa
marimma
Oletko sinä käynyt fysioterapiassa? Mihin vaivaa? Millaisia ohjeita? Auttoiko?

N. vuos sitte menin lääkäriin alaselkäkipujen takia ja totesi että on yks nivelistä kiertynyt ja se aiheuttaa kipua reenatessa. Sain lähetteen fysioterapiaan ja kävin siellä joku 3 kertaa. Eka kerralla tutki ym. sen jälkeen teki mulle ohjelman ja sit käytiin se läpi, ja kolmas kerta oli ns. kontrolli käynti eli onko auttanut. Mulla ainakin auttoi. Ohjelmassa oli mm. syvien lihasten vahvistamista jne...

Sivut

Kommentit (17)

Taistelukääpiö

Voiks joku suositella HALPOJA paikkoja Helsingissä/Vantaalla? Ku munki pitäis käydä fysioterapiassa ku selkä on ihan paskana...

marimma

Ei ole vielä sopivaa liikuntalajia löytynyt :)
En enää tiedä paljonko nuo asteet on, mutta viimeksi kolme neljä vuotta sitten kun ne on mitattu niin oli 43 astetta.

Milla

"Koska en halua että sitä leikataan.
Lääkärikin sanoi ettei sillä mutkalla mitään väliä ole, kipu on ainoa."

Aika jännä että lääkäri noin sanoi. Itsellä mutka aiheutti jotain painetta sydämmeen ja keuhkoihin. tosin sulla taitaapi mutka olla lannerangassa suuri. Tiedäthän että, lihakset siellä kipuilee. Ja siihen auttaa liikunta! Tosin jos kivut ovat kovia kannataisi ehkä käydä lääkärin tykönä

marimma
Milla
Jos aloittajan rangan mutka on yli leikkaus rajan, niin miksi sitä ei sitten leikata? ittellä on selkä leikattu skolioosin takia....

Koska en halua että sitä leikataan.
Lääkärikin sanoi ettei sillä mutkalla mitään väliä ole, kipu on ainoa.

Milla

Fysioterapia maksaa käytännössä jokapuolella suomea 1€/minuutti.
JA suurin osa fysion vastaan otoista kestää 45min eli maksaa 45€ tästä kela korvaa osan ja itselle jää maksettavaksi reilusti 20€. Ja jos ei ole lääkärin lähetettä niin kela ei korvaa mitään....

Jos aloittajan rangan mutka on yli leikkaus rajan, niin miksi sitä ei sitten leikata? ittellä on selkä leikattu skolioosin takia....

marimma

mm. Olen tässä alkanut pohtimaan että pitäisikö käydä fysioterapiassa kerran pari tämän selän takia. Kyseessä siis skolioosi joka on yli leikkausrajan jo. Väliin kiukuttelee enemmän ja väliin ei muistuta itsestään juuri mitenkään. Mutta pahimpien päivien varallekkin olisi kiva saada jonkinnäköinen liike tms. jolla kenties joko ehkäistä tai lieventää kipua. Ainakin jotain sellaista olen kuullut että fysiolla saisi ohjeita pitää paikat kunnossa.

mietin tässä myös samalla sitä että miten tuonne nyt sitten lähetteen saisit. Ainakin jotkut puhuvat että lääkärin kautta saisi lähetteen, mutta mietin sitäkin että joudun kuitenkin kai maksamaan itteni kipeäksi noista :? Ei hajuakaan miten tämä lääkäriympäristö toimii edes :?

---

Oletko sinä käynyt fysioterapiassa? Mihin vaivaa? Millaisia ohjeita? Auttoiko?

Nannerl

Mä sain lukioiässä koululääkäriltä lähetteen fysioterapiaan, kun mulla oli hartiat niin pahasti solmussa. En tarkalleen tiedä kuinka paljon tuosta loppujen lopuksi tuli kuluja, kun porukat maksoivat. Lääkärin lähetteellä mennessä ei vissiin kuitenkaan mahdottomasti.

Tuo mun fysioterapia oli enimmäkseen hierontaa ja joskus laitettiin ultraääntä. Ihan mukavaa oli käydä, kun se hieroja oli semmoinen kiva ja mukavia höpöttelevä mies :D

marimma
Nannerl
Mä sain lukioiässä koululääkäriltä lähetteen fysioterapiaan, kun mulla oli hartiat niin pahasti solmussa. En tarkalleen tiedä kuinka paljon tuosta loppujen lopuksi tuli kuluja, kun porukat maksoivat. Lääkärin lähetteellä mennessä ei vissiin kuitenkaan mahdottomasti.

Tuo hinta mua kiinnostaa melko kovastikkin nyt. Varsinkin kun sitä rhaa ei hirvittävästi ole, mutta kuitenkin kun pitäisi ehkä saada käydyä fysiolla ennen töihin menoa että osais sitten "kuntouttaa" selkäänsä päivän rasituksista :?

Laura

Mä kävin iisalmessa fysioterapiassa, oli aivan loistava tyyppi se hieroja. Lääkäriltä sain lähetteen. Eihän se ilmasta ollut, mutta sitä pysty sopimaan että miten haluaa maksaa. Eli kaikki kerralla lopussa vai välillä osissa. Mikähän sen paikan nimi oli hmm.... Sinne mennään samasta ovesta kun Caveen.

marimma
Laura
Mä kävin iisalmessa fysioterapiassa, oli aivan loistava tyyppi se hieroja. Lääkäriltä sain lähetteen. Eihän se ilmasta ollut, mutta sitä pysty sopimaan että miten haluaa maksaa. Eli kaikki kerralla lopussa vai välillä osissa. Mikähän sen paikan nimi oli hmm.... Sinne mennään samasta ovesta kun Caveen.

En itekkään kyllä muista paikan nimeä :?
Jos se ei ihan ilmasta ollu niin oliko se hurjasti vai vähemmän hurjasti se maksuosuus? :?

Laura

Halvempaa kun oletin. Oisko tuntihinta olllut 30-35€ ja siitä saa sen kela-korvauksen. Ja mä maksoin vaan sen osan, joka jäi kela-korvausten jälkeen. Kelan sivuilta varmaan näkee paljon ne korvaa.

marimma
Laura
Halvempaa kun oletin. Oisko tuntihinta olllut 30-35€ ja siitä saa sen kela-korvauksen. Ja mä maksoin vaan sen osan, joka jäi kela-korvausten jälkeen. Kelan sivuilta varmaan näkee paljon ne korvaa.

oi. minä ajattelin että puhutaan yli 50€:stä :) huh. Voisin jo harkitakkin nyt kun ei tuon enempää kuitenkaan ole. Jos äiti haluais mulle tilapäiseen lainata sen verran :)

Laura

On niitä kalliitankin olemassa. Tuolla oli minusta yllättävän halpa tuo hinta. Ja on asiansaosaava nainen siellä. Mukavia rupatteluhetkiä oli aina käyntikerrat.

tiikeli

Mä oon kans joskus ollut saman vaivan (kiero selkä :) ) takia fysioterapiassa. Osaks oli sitä ultraäänihoitoa kun paikat oli jumissa, ja osaks kaikkia keppijumppa ym liikkeitä. Ihan kivaa se oli oikeastaan kun joku osas neuvoa mitä liikkeitä kannattaa tehdä jne. Mut sillon 16wee teininä en kovasti osannut arvostaa pakollista liikuntaa... :D

Loppujen lopuks siellä ei tarvinnut ees käydä kovin usein. Porukat maksoi silloin joten en yhtään muista paljonko se olis ollut...

Pee

Mä olen käynyt TK:n kautta fysioterapiassa juuri selän (ja käden...) takia. LÄhete lääkäriltä ja fysio maksoi 6€ kerta.Aika nopeasti tk hoidosta vaan nykyisin jatketaan omahoidolla, jolloin vastuu ja kynnys tehdä niitä liikkeitä on suuri. Kun on se tietty aika jolloin menet sinne ja kun siellä on joku joka valvoo ja kyselee sun tekemisiä, on jotenkin kotiohjeitakin paljon helpompi noudattaa. Tuon toisen jalkaleikkauksen jälkeen kävin sitten yksityisellä (Dextra/hki) fysioterapiassa, josta oikeasti todella nautin. Henkilökunta siellä on aivan mieletöntä ja kannustavia. Heillä myös on tarpeeksi aikaa potilaalle. Hinta oli muistaakseni sitten puolestaan 54€/kerta, mutta onneks se menee vakuutukseen. Oman edistyksen todella huomasi. Ainakin minulle fysiosta on ollut suuri apu.

Tuon selän takia (myös mulla lievä skolioosi...ja muita juttuja) tehtiin paljon syviä vatsalihaksia, jotka tukevat ryhtiä ja selkää. Parin viikon jälkeen jo huomasi, ettei selkä esim. väsynyt niin nopeasti kuin ennen. Suosittelen todella fysioon menoa, varsinkin kun on vielä nuori ja voi edes jotenkin vaikuttaa omaan kroppaan, tulevaisuutta ajatellen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat