Mikä on näkösi? - Terveys ja hyvä olo

apila

Oikeassa silmässä -2 ja vasemmassa -3 ja koen olevani sokea :roll:

Sivut

Kommentit (78)

Tii-ti

Tuomio oli, että jälleen kerran näkö huonontunut.. :( Tällä hetkellä -9.5 kummassakin silmässä. Toivottavasti ei tästä enää kovin paljoa huonone. 19-vuotias olen :)

indine

itsellä molemmissa silmissä n. -5 ja pelkään, että vielä huononee. Käytän kuitenkin laseja koko ajan, myös lukiessa. En sitten tiedä pitäisikö? Olen kuullut, että likinäköisen tulisi pitää laseja mahdollisimman vähän?

figaro
indine
itsellä molemmissa silmissä n. -5 ja pelkään, että vielä huononee. Käytän kuitenkin laseja koko ajan, myös lukiessa. En sitten tiedä pitäisikö? Olen kuullut, että likinäköisen tulisi pitää laseja mahdollisimman vähän?
Niin.. miinuslinssit on määrätty siihen, että et näe kauas. Toisaalta, jos on hajataittoa niin eipähän sitä paljon lueta ilmankaan. Itsellä ainakin rivit pomppii minne sattuu ja pitää lukea yhdellä silmällä, jos ei laseja ole päässä.

Miss Blood

Näkö vasemmassa silmässä -6.25 ja oikea on lähes sokea lievän cp-vammani vuoksi. Edellisestä tarkastuksesta aikaa jo reilut 4 vuotta ja tiiän että näkö on hieman huonontunut, muttei ole varaa tällä hetkellä käydä tarkastuttaa, kun jos mulla todella on näkö huonontunut, niin täytyis ostaa erikoisohennettujen linssien lisäksi uudet sangat, kun näistä nykyisistä on värit alkaneet lähteä kävelemään :roll: Mutta jospa tässä sais säästettyä rahaa, että sinne optikolle tän vuoden puolella pääsis...

Itsekin käytän laseja lukiessa, vaikka miinusta onkin. Mulla pitäis kirja/lehti/mitä nyt luenkaan olla ainakin 10 cm päässä nenästä että näkisin lukea... Mie meikkaankin lähes nenä kiinni peilissä, kun ei kauempaa näe ilman laseja :roll:

miss.

Mulla on molemmat silmät -2.75 ja oon pitäny itteeni ihan sokeena, mut nyt ku luin muitten vastauksia, ni määhän oon ihan kevytsarjalainen! :lol: Mut silti haluisin ehottomasti leikkaukseen, koska en tykkää käyttää laseja enkä piilareita. Lasit päässä en ikinä lähtis esim. baariin ja piilarit hankaa ja ärsyttää ja maksaa 50e/3kk :?.

Tuossa aiemmin oli jotain puhetta lasien käytöstä lukiessa.. mulle jäi vähän epäselväksi et oliko näillä kaukonäkö vai lähinäkö huono mut jäin vaan miettiin, et jos kyseessä oli huonosti kauas näkevät, niin pitäisikö miinuslaisten käyttää lukiessakin laseja? :o Minä nimittäin otan silmälasit aina pois, kun alan lukemaan, koska ei mulla ole mitään ongelmia nähdä lähelle.

amethystine

Molemmissa silmissä kaukotaitteisuutta +0.75. En siis näe kauas kovin hyvin. Vaikka lukemat ei oo suuret niin eron lasien kanssa ja ilman kyllä huomaa selvästi. Se että silmät taittaa kuvan väärin kuitenki vääristää sitä kuvaa inhottavasti. En kuitenkaan käytä laseja esim. autolla ajaessa vaan pelkästään mm. koulussa tai joskus koneella istuessa tai telkkua katellessa ettei tuu pääkipua. Vois olla tietystii ihan hyvä käyttää ratissakin, mutta lääkäri sanoi ettei se pakollista ole. Kesällä kun usein joutuu käyttämään aurinkolaseja ratissa ja niissä ei oo vahvuuksia ni sillon lasien käyttö ei onnistu.

Nebu

Ymmärrän kyllä, että -2 näölläkin tuntuu olevan sokea. Minusta se on vain hassua kun oma näkö pahimmillaan se -9 :D
Mutta siis totuus minusta on se, että ensimmäisten miinusten alkaessa näkö ei enää tramaattisesti muutu. Totta kai siinä on iso ero, mutta loppupeleissä oli miten paljon tahansa miinusta, tuntuu että olet sokea.

Koulu-uinnissa aina nauratti, kun yksi tuttuni huitoi täysin sokeana ilman laseja ja hänellä oli -1 silmät. Minä taas kuljin täysin luontevasti vieraassa paikassa vaikka ns. puolisokea olenkin.

Kai se on tottumiskysymys. Minulla on 11 vuoden kokemus kulkea paikasta A paikkaan B ilman kompurointia vaikken mitään kunnolla näe.

(niin ja onhan minulla tuossa verkkokalvossa reikiäkin eikä edes se ole vielä estänyt menoa :>)

marimma
Jomina
Okei. No ilmankos ei olekaan tullut vastaan, kun mulla on likinäköä, siis en näe kauas. Sä varmaan tarkotit kaukonäköä?

En edelleenkään muista nimityksiä mutta tarkotin "lukunäköä" :lol: Eli siis jos on lähinäkö (lukunäkö) huono niin sillon käytettiin noita tippoja jotka laajentaa silmät niin että kun katot kauas sitä taulua mistä luetellaan kirjaimet tai numerot niin se on verrattavissa siihen tilanteeseen että luet normaalisti jollon saadaan määriteltyä se että minkä vahvuiset lasit tarvii :D

Jomina
marimma
Jomina
Mä en edes ole kuullut tällasista tipoista :shock: Taisin käydä 5.lk:lla ekan kerran silmälääkärissä eikä se kovin kummoista ollut. Sen jälkeen aina optikolla ja se härveli on enemmänkin kun tuttu :D

Noi tipat oli tuohon lähinäköön jos se oli huono niin sillä ne saatiin sitten helpommin testattua kun se taulu oli siellä jossain mistä piti luetella numerot. Se kai asetti ne silmät siihen samaan suhteeseen lähilukutilasta, vaikka taulu oli kaukana

Okei. No ilmankos ei olekaan tullut vastaan, kun mulla on likinäköä, siis en näe kauas. Sä varmaan tarkotit kaukonäköä?

Ancela

Mun äiti sai silmälasit 6-vuotiaana.. ja hän on nyt 46v ja voimakkuutta yli -10 molemmissa, en tiedä tarkkaa lukua,eikä äiti kerrokaan.. ja hän pärjäilee kuitenkin vielä ihan hyvin.. oikealla silmällään ei näe sivuille,on vähän kuin "putkinäkö" koska äidin verkkokalvo on irronnut kaksikertaa ja leikkaukset on menny pieleen ni sen takia oikean silmän näkökenttä on melko huono :/
että ole huoleti, kyllä vielä hyvin näät, ja tuskinpa ne siitä kauheesti enää huononeekaan :wink:

marimma
Jomina
Mä en edes ole kuullut tällasista tipoista :shock: Taisin käydä 5.lk:lla ekan kerran silmälääkärissä eikä se kovin kummoista ollut. Sen jälkeen aina optikolla ja se härveli on enemmänkin kun tuttu :D

Noi tipat oli tuohon lähinäköön jos se oli huono niin sillä ne saatiin sitten helpommin testattua kun se taulu oli siellä jossain mistä piti luetella numerot. Se kai asetti ne silmät siihen samaan suhteeseen lähilukutilasta, vaikka taulu oli kaukana

Jomina
marimma
Mä en ole uskaltautunut sitten kuutosluokan optikolle. Johtuen ehkä siitä että sillon käytettiin niitä silmätippoja mistä sain hirveitä painajaisia. Nykyään ei kuulemma kai käytetä vaan pistetään suoraan siihen häkkyrään :lol: ?

marimma
kevlarsoul
mutten vaan uskalla mennä tuonne!! Oikeasti.

Mä en ole uskaltautunut sitten kuutosluokan optikolle. Johtuen ehkä siitä että sillon käytettiin niitä silmätippoja mistä sain hirveitä painajaisia. Nykyään ei kuulemma kai käytetä vaan pistetään suoraan siihen häkkyrään :lol: ?

kevlarsoul

Ihana tietää, etten ole ainoa huononäköinen! Itseä lähinnä ahdistaa, että näön huononeminen ei koskaan lopu ja lopulta sokeudun.. :( ! Luulosairas kun olen... Nyt viimeisestä optikkokäynnistä on 2 vuotta ja silmälääkärikäynnistä varmaan 10, mutten vaan uskalla mennä tuonne!! Oikeasti. Sinänsä olen kyllä ihan sinut lasieni kanssa, mutta saisi tuo näön huononeminen jo loppua. Lisäksi angstailen sitä, kun oikean silmän (-5,75) näkö on niin paljon vasemman silmän (-3,00) näköä huonompi, mutta näkyy sitä eroa oleavan muillakin.

ARRGGGHHHHHH!

Nykylasit on kyllä siitä hyviä, että ohennuksilla saa ihan kivat linssit huononäköinenkin :) . Tutullani on näkö -9 enkä ikinä olisi sitä päältä päin arvannut..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat