Verenluovutus - Terveys ja hyvä olo

marimma
corazon
Tietääkö joku näistä lääkityksistä jotain mitä ei saa syödä, jos haluaa mennä luovuttamaan verta? eihän esim. e-pillereistä ole mitään haittaa kun ovat kumminkin hormooneja sisältäviä ja noin?

Juuri tuolla vähän ylempänä on että e-pillerit ei haittaa mitään :)
http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=1457&VID=default&SID=28... Verenluovutus ja lääkkeet Katteleppa tuolta mitä lääkkeitä syöt ja että saako niitä syödessä luovuttaa :)

Sivut

Kommentit (171)

corazon

Tietääkö joku näistä lääkityksistä jotain mitä ei saa syödä, jos haluaa mennä luovuttamaan verta? eihän esim. e-pillereistä ole mitään haittaa kun ovat kumminkin hormooneja sisältäviä ja noin?

JJEMMY

Mäkin ajattelin et heti kun vaan täytän 18v niin menen luovuttamaan, jos vaan huolitaan luovuttajaks. Pari kertaa olen ihan pikku tyttönä ollu iskän mukana luovuttamassa ja ei se ainakaan sillon yhtään pahalta näyttäny :o Vaikka olin korkeintaan 10v sillon.

marimma

O- hätäverta tarvitaan – Myös yleisimmän veriryhmän (A+) punasoluista pulaa

O RhD negatiiviseen veriryhmään kuuluvia luovuttajia tarvitaan nyt normaalia enemmän; hätäverivarastot ovat olleet viime aikoina laskusuunnassa. O RhD negatiivinen on ns. hätäveri, jota voidaan tarvittaessa antaa kaikille potilaille veriryhmästä riippumatta.
--
A RhD positiivinen (A+) veriryhmä on puolestaan yleisin ja sitä kuluu sairaaloissa eniten, koska enemmistö potilaistakin on A -positiivista ryhmää. Erityisesti näiden veriryhmien verenluovuttajien toivotaan nyt aktivoituvan, jottei veritilanne huonone entisestään.

(http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=2&VID=default&SID=22074... veripalvelu)

Sann

Ajattelin mennä heti kun vaan täytän 18 (pari viikkoa enään).

En nää mitään estettä miksen voisi auttaa muita (ellei tietysti ole joku sairaus tms este). Kyllä ehdottomasti aijon mennä luovuttamaan! :)

marimma

Meillä ois ollu tiistaina ja keskiviikkona luovutus täällä päin, mut kun oon nuhassa :cry: pitäis olla n. 2 viikkoa oireettomana ennenkun sais luovuttaa..

Rasberry
Nan
Höh. Suunniteltiin poikaystävän kans, että oltais menty ens viikolla ekaa kertaa verenluovutukseen. Taitaapa tuoki suunnitelma sitte vesittyä. Painan 46kg ja kuulin, että sinne on painoraja 50kg (?) :o

Ne kattoo painon ja hemoglobiinin yhtälöä, ja arvuuttaa että miten kroppa kestää sen luovutuksen. Jos painat tuon 46kg ja hb olisi esim. 130 niin antavat kyllä luovuttaa. Antoivat minunkin viime kerralla, vaikka painan juuri ja juuri 50kg ja hb oli 127. (125 on raja) :wink:

2.8 ois taas luovutus! Toivottavasti hemoglobiini riittäisi, syön tällä hetkellä toista pillerilaattaa putkeen,niin eiköhän se tuon rajan ylitä :)

Mariel

Se 50kg on ohjeistus, painoon ei siis puututa ellet näytä todella hennolta. Ehkä sun kannattaa kuitenkin miettiä, sopiiko sellaisen verimäärän luovuttaminen sulle :)

Zuzannah

Kuinka moni täällä on käynyt luovuttamassa verta? Kuinka monta kertaa? Millaisia kokemuksia on verenluovutuksesta? Onko ollut jälkioireita?

http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=2&VID=default&SID=14699... Veripalvelu

itse oon käynyt kolme kertaa luovuttamassa verta ja parin viikon sisällä olen taas menossa luovuttamaan kun on kulunut kolme kuukautta edellisestä kerrasta. Mitään vakavia seuraamuksia ei oo kertaakaan ollu luovutuksen jälkeen, tosin viime kerran jälkeen huomasin että todellakin kannattaa syödä ja juoda ennen luovutusta.. tuli hieman heikko olo jälkikäteen..

elikkäs siis.. keskustelua aiheesta!!

Gwen

Olen luovuttanut kerran ja uskon meneväni uudemmankin kerran. Ekalla kerralla pyörryin luovutuksen jälkeen, kun en uskonut että kannattaa ihan rauhassa pötkötellä.. Hellekelillä oli myös osuutta asiaan. Ei kuitenkaan jäänyt mitään traumoja.

Eli ravitsemusasioihin kiinnitän seuraavalla kerralla huomiota jo ennakkoon, erityisesti nesteytykseen ja heti luovutuksen jälkeen pötköttelen siellä tarpeeksi kauan ennen eväisiin siirtymistä.

Trinity

Haluisin mennä kun hempparikin on yleensä liian korkea joten olisi ihan suositeltavaakin, mutta jokseenkin kammoa koko tilannetta. Verta, hrrr. *vilunväristyksiä*

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat