viisaudenhampaiden poisto - Terveys ja hyvä olo

satakieli

Minä pääsin varsin helpolla tässä suhteessa. Ensinnäkin minä olen sellanen luonnonoikku että minulle on kasvanut vain 3 viisuria, sitä neljättä ei löytynyt röntgenkuvistakaan. Toiseksi kaikki 3 saatiin poistettua kerralla ihan vetämällä (alunperin piti poistaa vain 2 mutta kun aikaa jäi niin napattiin se viimeinenkin samaan syssyyn). Kaksi ekaa lähtivät tosi kevyesti, kolmatta jouduttiin vähän kauemmin kiskomaan ja rutisi aika mukavasti mutta minä en tiennyt jännätä asiaa kun luulin että se kuuluu asiaan :lol:

Puudutusaineesta tuli vähän hutera olo muutamaksi tunniksi mutta muuten toivuin tosi pian, poski ei turvonnut lainkaan, särkyyn riitti yksi Burana ja itse asiassa tuon soseruokaohjeenkin unohdin tykkänään ja söin jo samana päivänä ihan normiruokaa. :D

Sivut

Kommentit (44)

marieh

olen menossa lähiaikoina poistattamaan viisaudenhampaani. haluaisinkin kuulla muiden kokemuksia tästä toimenpiteestä, ja erityisesti paranemisajasta.

paraniko poisto-/leikkausalueet teillä hyvin, vai tuliko ongelmia? vinkkejä hoitoon saa antaa, kiitos :D entä kuinka pian poiston jälkeen aloitte syömään "tavallista ruokaa" keittojen yms sijaan? itse ainakin olen käsittänyt, että viisaudenhampaiden poiston jälkeen pitäisi vähän aikaa olla tällaisella velli/keittolinjalla.
kertokaahan kokemuksianne :D

Nyytikki

Voi tuskan tuska. Viime kesänä minulta poistettiin leikkaamalla samalta puolelta ylhäältä ja alhaalta viisurit ja lupasin itselleni, että toisia kahta en mene ottamaan ikinä, oli se tuska niin järkyttävää sen jälkeen. Aika pitkäänkin jouduin syömään särkylääkkeitä (vahvoja!), keittoja jne. eikä ollut kivaa, sain ihan liian vähän sairaslomaa :evil: Ja pitkän pitkän aikaa leikkauskuoppaan aina hyppäsi murusia, joita sattui kaivella sieltä pois. Hrr, vieläkin kun ajattelen..

Kaverini sitten parani ihan hyvin ja hän joutui ottamaan vain pari särkylääkettä, eli hyvin tapauskohtaista miten käy.. tsemppiä nyt kuitenkin!

takethat

Omia kokemuksia ei ole mutta juuri kaksi isosiskoani kävin tässä kuussa poistattamassa kumpikin yhden viisaudenhampaan.

Toisella hammas oli päässyt jo tulehtumaan pikkaisen mutta ei ollut kasvanut täyteen kokoonsa, vaan sitä hammasta vain pilkistä ikenestä.
Hänellä sattui repiminen aivan helvetisti koska se hammas KAIVETTIIN ällösti ulos sieltä. Hän sain kahdet antibioottikuurit tulehdukseenkin vielä.

Toisella taas hammas oli kerennyt kasvaa jo jonkin verran ja hänellä ei sattunut ollenkaan. Vähän vain jomotti jälkeenpäin :)

Että kokemuksia on kaikenlaisia!

figaro

Varmasti riippuu kunkin kokemukset siitä, millaiset juuret hampaassa ovat ja toisaalta myöskin se, että leikataanko vai nyhdetäänkö. Ainoa kenkku asia oli ehkä se, että pihdit eivät meinanneet mahtua posken ja hampaan väliin, kun minulla on suun aukeamiskulma suht pieni ja hammas oli kääntynyt poskeen päin. Muuten parani ihan hyvin.

Itseltäni on ylhäältä nyppästy molemmat viisurit ja ovat lähteneet nätisti, kun juuret ovat olleet sumpussa. Alhaalta olen nyt menossa leikkaukseen. Eivät koskaan pääse kasvamaan ikenen läpi ja ovat tulehdusriski, joten pakko leikkuttaa pois.

MaiKai

Mä poistatin mun viisarit ennen ku alko oireilee ja meni ihan hyvin. YTHS:llä kävin. Yks hampaista piti leikata ja siihen laitettiin tikit. Puudutusainetta laitettiin kyl niin paljon et tunsin et ne ottaa irti mut ei sattunu yhtää. Leikkauspäivän makasin sängyssä ja söin buranaa ja jugurttia. Toisena päivänä pystyin jo tekemään asioita mut normaalin ruuan syöminen ei vieläkää oikein onnistunu ku suu aukes normaalia vähemmän. Johtu kai siitä et poistossa leukaluut tai nivelet tms oli ollu nii auki et nyt ne oli lukkiutunut.

Tikkien poisottaminen oli ihan hirveetä mut muuten kaikki meni hyvin. Inhottavaa oli kyl se et varsinkin alakuoppiin jäi aluks tosi paljon ruokaa ja niiden pois ronkkiminen oli hankalaa.

Mutta tosiaan. ite pääsin melko helpolla mut oon kyl kuullu ja nähny sellasii tapauksii mis poski on jalkapallon kokonen ja sattuu vielä seuraavalla viikollakin. Mulla ei siis edes poski juuri turvonnu. Itse poistamista ei kannata pelätä koska se ei itsessään satu ku puudutusainetta laitetaan niin paljon.

Viisareitten poistossa on se hyvä et sit ku ne on pois ni ei enää ikinä tarvi mennä sinne leikkaussaliin. Kyl sen muutaman päivän kivun kestää sillä tiedolla et ne on poissa ikiajoiks. Tsemppiä sulle!

Tähtisumu

Miulta poistettiin alhaalta viisaudenhampaat leikkaamalla, kummatkin leikattiin samalla kertaa. Pelotti AIVAN sikana! Mutta itse leikkaus ei sattunu yhtää, mistä olin yllättyny. Se leikkaava hammaslääkärikin tuntu niin asiansa osaavalta, että tiesin olevani hyvissä käsissä :) Kovia kipujakaan ei ollu, mutta pahimpana pidin sitä, kun koko alaleuka/posket turpos ihan kauheesti. Kunnolla ei saanu suuta auki. Mutta mitään onkelmia (esim. tulehdus) ei siis tullu, kaikki suju hyvin :) En muista, että miten pitkään olin "keittolinjalla". Ei ollu kauhea kokemus (:

Piperr

Multa poistettiin leikkaamalla vuosi sitten toisesta poskesta sekä ylhäältä että alhaalta. Eniten mä jännitin sitä puudutuspiikkiä, haha. Joskus aikoinaan multa leikattiin ylähuulijänne (tai mikä lie) pois ja ne puudutuspiikit sattuivat niin paljon, että mulle jäi hirveä kammo hammaslääkäristä.
No enivei, mulla paranivat ihan hyvin, eikä se loppupelissä ollut lainkaa kipeetä touhua.. Lähinnä harmitti se, että näytin muotopuoli-hamsterilta jonkun 5 päivää sen jälkeen, kun turvotus ei meinannu millään laskea :/

Ja siis juuri tän turvotuksen takia mä skippasin toisen posken viisaudenhampaiden leikkauksen, mihin mun olisi pitäny varata uus aika heti tikkien poiston jälkeen.. Huijasin hammaslääkärille ettei mulle mitään uutta aikaa pitänyt varata :roll: Nyt vähän harmittaa, koska silloin se olis ollu sit viikossa taas ohi ja nyt en halua mennä itse varaamaan aikaa! Mulla kun kuulemma on jotenki tosi hankalat juuret niissä..
[size=9]Mä en selkeästikään osaa kirjoittaa lyhyesti edes näin yksinkertaisesta aiheesta.[/size]

celia

Kaksi viisuria poistettiin tavalliseen tapaan vetämällä. Mitään ongelmia ei ollut (paitsi että toinen oli pikkasen tiukassa, ihana oli kuunnella kun hampaan reunat lähti murenemaan :? ), tokihan se oli sen päivän vähän kipeä mutta siihen auttoi särkylääkkeet. Niin ja menihän siihen hampaan paikalla olevaan koloon kaikki ruuat ym. :?

Kolmas viisuri poistettiin leikkaamalla. Oli sen verran kasvanu vinoon ettei saanu vedettyä. Sillon tuli viel hirvee ukonilma, valot vaa välkky :lol: Hammas ei meinannut puutua ja sattui ihan helvetisti ku rupes pilkkomaa osiks sitä hammasta. Kyyneleet vaan valu silmistä. Viisuri oli vielä kiinni jossain hermokanavassa joka venyi, hammaslääkäri sanoi "sun huuleen kyllä pitäis palata tunto" :shock: Kyllä se tunto sitten kuitenkin palautui mutta siinä vaiheessa kun alkoi miettimään että mitä jos puoli alahuulta jää tunnottomaksi. Sain V-Pen kuurin ja särkylääkettä. Tikkien poisto oli viikon päästä. Hampaita/ikeniä tosin särki sen viikon johtuen ilmeisesti siitä hermon venymisestä, särkylääkkeet ei auttanu ja oli helvetin hauskaa olla töissä. :roll:

-Caroline-

Minulta poistettiin kaksi viisaudenhammasta alhaalta eri aikaan. Ensimmäisellä kerralla menin terveyskeskuksen hammaslääkärille ja jännitin puudutuspiikkiä, jo neulan näkeminen pelottaa hiukan! Oikeastaan pistäminen ei tuntunut pahalta. Odotettiin, että suustani meni tunto. Tuntui oudolta, että poski ja kielen toinen puoli olivat ihan tunnottomia! :shock: Hammaslääkäri avasi ikenen, että voisi vetää hampaan pois. Kaikki kävi nopeasti ja helposti. Laitettiin tikit ja annettiin särkylääkkeet. Turvotus ja särky kestivät viikon! :evil: Söin pelkästään keittoa ja jogurttia...

Seuraavalla kerralla kävin yksityishammaslääkärin luona, koska en saanut ajan terveyskeskukselta. Siellä poistettiin toinen viisaudenhammas. Kaikki sujui samalla tavalla kuin viime kerralla. Hammas lähti helposti. Laitettiin tikit. Turvotus ja särky kestivät vain kaksi päivää :) Sen jälkeen voin syödä normaalisti.

marieh

kiitos kaikille vastanneille :D

nyt on sitten viisurit poissa. kaikki neljä otettiin kerralla, yksi leikkaamalla. ei se niin kamalaa ollut mitä alunperin ajattelin, vaikka enpä nyt kamalasti tuota jännittänytkään. turvotusta oli n. 3 päivää poiston jälkeen. kohta voisin varmaankin uskaltaa jo syödä hieman kovempaakin ruokaa :D

mitenkäs teillä on tikkien kanssa sujunut? minulle hammaslääkäri sanoi, että niiden pitäisi itsestään sulaa pois, mutta jos alkavat häiritsemään niin voi tulla poistattamaan.

entä hampaiden pesu, kun poistokohtien vieressä olevia ei saisi ainakaan viikkon pestä..? mietin vain kuinka ihmeessä hampaat kestävät tällaista.. :shock: mutta ei kai sitä auta pestä kun on kielletty.

brazen

Multa poistettiin kaikki neljä leikkaamalla syksyllä (toinen puoli kerrallaan). Ylhäällä eivät näkyneet ollenkaan ja alhaalla osittain. Alahampaat pistettiin tuhannen muruiksi, mutta ylähampaat pomppasivat kokonaisia pois. Ensimmäisellä kerralla sain poistettavat tikit ja toisella kerralla (juuri ennen joulua) itsestään sulavat, joiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Vähitellen hävisivät, oiskohan mennyt noin 1,5 viikkoa aikaa.

Kipua ei tuntunut ollenkaan, toiselta puolelta huuli ja alakulmahammas olivat tunnottomat viikon poiston jälkeen (hermo oli lähellä hammasta). Särkylääkettä söin n. 4-5 päivää (osittain varultakin, kun olen myyntityössä ja pitää pystyä puhumaan, sairaslomaa sain poistopäivän ja seuraavan päivän), viikkoon en nostellut mitään raskasta ja jo toisena päivänä söin normaalia ruokaa, kun en tykkää keitoista. Syöminen oli toki hidasta, mutta onnistui,kun pystyihän toisella puolella aina puremaan. Ekana päivänä pidin jääpussia ajottain posken päällä mahdollisen turvotuksen estämiseksi.

Minä käytin kaksi viikkoa poiston jälken Oral-B -suuvettä puhdistukseen ja kyllä jo muutaman päivän jälkeen pesin varovasti hampaita läheltä poistokohtiakin.

Kaiken kaikkiaan yllättävän positiivinen kokemus. Nyt onkin sitten oikomishoitoa tulossa kirurgisilla toimenpiteillä vielä, mutta se onkin sitten aivan toinen tarina :)

celia

marieh: Minun piti muistaakseni viikon päästä leikkauksesta käydä poistattamassa tikit. Sitten ne tunkin sinne hampaan sisään jonkun ihme jodissa (?) kastetun sideharson palasen (sisälsi muistaakseni jotain särkylääkettäkin kun sitä valitin) ja kivut loppui. Piti olla siel kolossa niin kauan kun pysyi, sain välineet poistoa varten kotiin. Kamala maku tosin oli suussa. :?

Minulla todennäköisesti ei neljäs (tai "viides") viisaudenhammas puhkea koskaan, hammaslääkärin mukaan siellä on geenivirhe ja siellä on kaksi viisaudenhammasta päällekkäin. :shock: :lol:

-Maya-

Mulle hammaslääkäri sano kun oli melkein 18, että kohta sulla puhkee viisaudenhampaat..no nyt oon melkein 22 ja nyt ne vasta alkaa puhkeemaan.. :lol: yks vähän pilkottaa ja muut tuntuu ikenen läpi..todennäkösesti joudutaan poistaa kaikki kun ei ne tuu mahtumaan tonne kunnolla..pelottaa vaan se poisto.. :( multa on yhen kerran poistettu rautahammas kun oli liian ahdasta muilla hampailla, mut se oli helppo poisto kun se ei lähteny tuolta ihan takanta..

tata

Mä tosiaan toivon, et multa ei tarttis hampaita (mitään niistä) lähtee poistelemaan. Sen verran huonoja kokemuksia hammaslääkäreistä, et meen sinne jos on vaan ihan pakko ja sillonki pitkin hampain ( :lol: ).

-Maya-
tata
Mä tosiaan toivon, et multa ei tarttis hampaita (mitään niistä) lähtee poistelemaan. Sen verran huonoja kokemuksia hammaslääkäreistä, et meen sinne jos on vaan ihan pakko ja sillonki pitkin hampain ( :lol: ).

ihan samoilla linjoilla oon.. :lol: nytkin ois muutama reikä paikkaa vailla, mut en oo jostain syystä saanu aikaa varattua.. :roll:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat