"kuin kurkussa olisi palllo" ? - Terveys ja hyvä olo

palikka
Tsi
Mulla on muutaman kerran tämä vaiva ollut. Taisin olla silloin tulossa kipeeksi. Ei se ainakaan silloin mitään vakavampaa ollut ja meni suht. nopeasti ohi. Lepäilet nyt vain,kyllä se siitä paranee! : D

ai..muistaakseni itsellänikin on joskus ollut tämä mutta se meni päiväs ohi...mut nyt kun sunnuntaista asti kestänyt niin alkaa huolettaa..no toivotaan että paranee..tää on tosi inhottavaa #-o

Sivut

Kommentit (22)

palikka

no tänään minäpä käväsin sairaanhoitajal mut ei se nähny kuulemma mitn vikaa mun kurkus...katto korvatkin mutta puhtaat olivat...ja sitten sinne tuli toinen lääkäri ja se sano et nyt on joku ihme virus liikkeellä joka tekee tälläst...et paljon vettä vaan juo ja lepäilee..sain pari päivää saikkuukin :P eipähän tartte töihin mennä :mrgreen: mut jos tätä viel on torstaina sitten siellä pitää kävästä uuestaa ja kattovat että mikä mua vaivaa...hohhoijaa :oops:

Tsi

Mulla on muutaman kerran tämä vaiva ollut. Taisin olla silloin tulossa kipeeksi. Ei se ainakaan silloin mitään vakavampaa ollut ja meni suht. nopeasti ohi. Lepäilet nyt vain,kyllä se siitä paranee! : D

Mimia
SunLion
walbu on lääkiksessä viidettä vuotta...luulen että walbu tietää kyl mitä kaikkea se voi olla :D

Sori, mutta mä en luule. :D Niin monet jo vuosia lääkäreinä toimivatkin tekevät ihan älyttömiä virheitä ja muita mokia, niin lääkkeiden määräämisessä kuin diagnooseissa, että suhteudun todellakin varauksella lääkäriksi opiskelevan tietoihin asioista.

(Henk. koht. olen hyvin huolissani siitä että ihmiset uskovat lääkärien sanaan kuin lakiin. Ihmiset tekevät virheitä ja lääkäritkin ovat ihmisiä.. :roll: )

Walbu

Joo, mua vaan täällä (ja yleensäkin nykyään maailmassa...) järkyttää se tietynlainen "nöyryyden puute" ija hysteria han tavallisia asioita kohtaan.

Tässä asiassa mun mielestä netti on pahasta, koska jos joku tulee sanomaan että kurkkuun sattuu, niin kukaan muu ei jaksa raportoida omasta flunssastaan paitsi se jolla sen kurkkukivun takana olikin nielusyöpä...ja sen jälkeen alkuperäinen kysyjä on ihan paniikissa. Medikalisaatioksikin sitä kai sanotaan.

Sorry, alkoi vaan ahistaa. Alkuperäinen itsekin arvelee että kyseessä on flunssa. Proput ei yleensä ole kivun ja ärsytyksen syy vaan seuraus, mononukleoosille ei mahda mitään, kilpirauhasen tulehdus on harvinainen ja nielutippuri vielä harvinaisempi. Kyseessä voi tietysti olla myös Post-Nasal Drip tai ruokatorven alasulkijan löysyys tai herraties mikä. Pointti on se, että jos kurkku on ollut karheana päivän, ei sille tarvitse mielestäni etsiä yhtään mitään syytä. Kyllä se kipu jatkuu jos se on jotain muuta kuin tavallista kurkkukipua. Ja vaikka lääkärit paljon mahtavatkin, tavalliselle flunssakurkkukivulle ei mahda mitään. Kukaan. Missään. Paitsi Burana :lol:

SunLion
Mimia
Walbu
Ei voi ku taas ihmetellä että miten te jaksatte arpoa jokaista pientä vaivaa mielettömällä stressillä!

Oikeesti...kurkkukipu on kurkkukipu...

Onhan se kurkkukipua joo mutta älä vähättele toisen huolta kuitenkaan. :o
Syynä kurkkukipuun voi olla esimerkiksi flunssa, limakalvojen ärsytys, allergia, kasvain, "proput", mononukleoosi, angiina, nielutippuri, kilpirauhasen tulehdus ja vaikka mitä muuta. Ei kurkkukipu ole aina yhtä kuin flunssa :?

walbu on lääkiksessä viidettä vuotta...luulen että walbu tietää kyl mitä kaikkea se voi olla :D, mutta koitti tuoda esille et aina ei kannata hermostua niin kovasti...vasta kun tulee muita oireita tai nykyinen pahenee kannattaa hätääntyä.

Mimia
Walbu
Ei voi ku taas ihmetellä että miten te jaksatte arpoa jokaista pientä vaivaa mielettömällä stressillä!

Oikeesti...kurkkukipu on kurkkukipu...

Onhan se kurkkukipua joo mutta älä vähättele toisen huolta kuitenkaan. :o
Syynä kurkkukipuun voi olla esimerkiksi flunssa, limakalvojen ärsytys, allergia, kasvain, "proput", mononukleoosi, angiina, nielutippuri, kilpirauhasen tulehdus ja vaikka mitä muuta. Ei kurkkukipu ole aina yhtä kuin flunssa :?

figaro

Lähinnä tulee mieleen närästys ja kilpirauhasvaivat. Kilppari voi oireilla niin, että tuntuu kurkussa outo tunne.. Närästys voi myöskin olla vain möykky kurkussa ilman, että polttelee rokkatorvea.

figaro
Walbu
Tässä asiassa mun mielestä netti on pahasta, koska jos joku tulee sanomaan että kurkkuun sattuu, niin kukaan muu ei jaksa raportoida omasta flunssastaan paitsi se jolla sen kurkkukivun takana olikin nielusyöpä...ja sen jälkeen alkuperäinen kysyjä on ihan paniikissa. Medikalisaatioksikin sitä kai sanotaan.
Tästä oli neuvolan tädin kanssa puhetta, miten on elämä mennyt siihen, että ihmiset ennemmin uskovat nettipalstoja tai kysyvät ensin niillä kuin lähtevät lääkäriin tms. En tiedä onko tämä sitten omalla tavallaan myös seurausta siitä, että lääkäreille saa jonottaa pitkiä aikoja vaivojensa kanssa, käynnit ovat sarjaa 'käsipäivää-tiedätkömikäsinuavaivaa-tuossaonresepti-näkemiin' ja ei vain viitsitä lähteä ensin lääkäriin vaan kuulostellaan muiden kokemuksia. Käytännössä pitäisi vain osata seuloa jyvät akanoista eikä uskoa kaikkea, mitä kanssaeläjät kommentoivat.
Itsellä on jonkinsortin skeptisyys kasvanut viimeisten vuosien aikana lääkäreitä kohtaan. Se, miten ihmisiä kohdellaan ja vaivoja vähätellään, saa todellakin aikaan vain sen, että mielellään ei sinne lääkäriin lähde..

JJEMMY

mulla on just tällähetkellä "pallo" kurkussa :D :S mutta siis, minulla se tarkoittaa vaan sitä että laitapas tyttö lämpimästi päälle ja juo teetä ;) ennen tällänen oli merkki angiinasta ja samantein oli lähettävä lääkäriin ettei pahene ja joka kertahan diagnoosini meni nappiin. mutta nyt ei pitäis angiinoita eikä muitakaan nielutulehduksia tulla kun sellaisessa pienimuotoisessa leikkauksessa käväsin ja makasin 5 päivää sairaalassa :D siitäkin on jo aikaa ja "palloja" on tullu kurkkuun mutta angiinaks ei oo kehittyny, pelkkää normaalia flunssaa vain.

palikka

ohoh ..tännehän on tullut keskustelua viime käynnistäni :wink: en oo vaan kerennyt paljoo netis olee kun on lääkäril pitänyt olla ja siinä töitäki tehdä jne... :roll: mut tänään sitten oli ihan lääkärille aikakin kun allergia-testeist kyselin... no ei hänkään osannut tarkalleen sanoa mutta sanoi että jonkin sortin virus se on..kun eka tuntu kurkus se *pallo* ja nyt sitten nenä on alkanut kirvellä kauheasti niin joko flunssaa,tai sitten joku allergia...mutta sain lääkkeet ja on tuntunut auttavan..no mitä vasta tänään sain :) mutta on se ihme tauti ollut..ensin kurkussa tuntui se *pallo* sitten sen jlk kieli oli aivan kipeä ei pystynyt aamulla kunnolla liikuttaa ja oli limakalvot vähän rikki ja sain siihenkin jotain imeskelytablettei jotka on khyllä auttanut...mutta on se kielikin vielä arka...ja sitten lämpöäkin taisi olla kun menin suoraan nukkumaan ja tuntu olevan lämpöä (kuumemittaria ei ollut,joten en tiedä onko sitten ollut kuumetta) ja olin aika kipeen olonen..nyt vähän parempi on mutta vieläkin kun nielasee tuntuu sellane pieni *pallo* ja sitten nenän kirvelyä... :( kummia tauteja nykyään :shock:

marimma
palikka
en tierä onko tästä aihetta kun en nytkerkiä selaamaan noita keskusteluja ja tietääkseni täällä ei ole hakua josta sitä etsisin..

On täällä hakutoiminto ;) Kattelehan tuonne keskustelualueen yläreunaan ja huomaa se haku nappi :)

--

Tuosta pallosta.. Sitten kun se kielekkeeksi muuttuu niin voin sanoa että se on nielutulehdus.

palikka
marimma
palikka
siis nielurisaleikkaus..hui kauheeta :o onneksi sitten selvisit ilman leikkausta:ko?

Juu kyllä se lähti antibiooteilla paranemaan. C-vitamiiniakin vedettiin poreena samalla että jos se vähän nopeuttais sitä toimimista :) Ehjänä ollaan ja pilkkomattomana.

Mutta mä en aina suostu uskomaan niitä nieluviljelyn tuloksia tuon tapauksen jälkeen :roll: Kerran kävin jälkeenpäin uudelleen kun tuntu ihan samalta kun sillon tuon ensimmäisen tulahduksen aikaan, sanovat ettei mitään ole, mutta ite varauduin siihen että on ja tutkiskelin joka päivä omaa tilaani kriittisesti että jos se nyt sittenkin taas uusii :lol:

niin, aivan ... on se ihme että joissakin sanotaan että ei sua mikään vaivaa ja toises ollaan heti että hoidot alotetaan justiinsa :idea: mutta täytyy mennä nukkumaan tästä ja huomisen seurailen jos on samanlaista niin pakko se on kai hakeutua lääkärille...

Mimia

Eipä ollut google minun lähteenäni vaan ihan samat tietokannat mistä Walbu & kumppanit tietoa kaivaa.

Ja kyllä walbu varmasti lähinnä "oikeaa" lääkäriä on, mutta hän on kuitenkin luultavasti vasta perusopiskelija. Minusta tulee näillä näkymin syksyllä [u]saman[/u] tdk:n jatko-opiskelija, joten en mäkään ihan tyhmä ole.. :wink:

palikka
marimma
palikka
en tierä onko tästä aihetta kun en nytkerkiä selaamaan noita keskusteluja ja tietääkseni täällä ei ole hakua josta sitä etsisin..

On täällä hakutoiminto ;) Kattelehan tuonne keskustelualueen yläreunaan ja huomaa se haku nappi :)

--

Tuosta pallosta.. Sitten kun se kielekkeeksi muuttuu niin voin sanoa että se on nielutulehdus.

oho en olekaan huomannut :) siellähän se haku onkin 8)
miten kuvailisit tuota "kiellekettä" ? ja onko tuo nielutulehdus pahakin ? kun ei ole kokemusta näistä ...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat