sydämen tykytys? - Terveys ja hyvä olo

lily

Mistä voisi johtua iltaisin makuulle mennessä alkava sydämen tykytys? Tuntuu, että pulssi on todella korkea ja tykytys tuntuu välillä niin ahdistavalta, että on pakko nousta hetkeksi istumaan.
Lääkäri ei sen kummemmin viitsinyt alkaa tutkimaan, käski ottaa propralia, niin johan helpottaa. Mua vaan kiukuttaa vetää lääkkeitä ilman tietoa siitä, että mistä vaiva johtuu :evil: Ja yksityiselle ei ole varaa tutkimuksiin mennä.
Eni aidiis?

Kommentit (13)

leeah

Oon huomannu itsellä samaa. Aina kun meen illalla nukkumaan, sydän tykyttää välillä niin että tuntuu kurkussa asti. On myös vaikea hengittää syvään, välillä saa ihan kunnolla haukkoa henkeä.. Mahallaan maatessani erityisen vaikeaa, joten pakko nukkua selällään.
En ole pahemmin asiaa ajatellut, toissailtana vaan tuli taas. Kiireistä en usko johtuvan, stressistä mahdollisesti.

Miffy

Kaikenlaisia tykytyksiä on mullakin sillointällöin. Lääkärissä koskaan tai EKG:ssä ei ole todettu mitään poikkeavaa. Mutta siis erikoislääkärillä tätä ei ole tutkittu, koska noi mun tykyttelyt on kivuttomia. Saattaa liittyä - todennäköistä onkin - psyykeen ongelmiin.

Lintu

Tutullani oli myös noita sydämen tykytyksiä ja ne tutkittiin perin pohjaisesti silloin, mitään elimellistä vikaa ei ollut, vaan nimenomaan juuri stressistä lääkäri epäili niiden johtuvan. Ja ne menivätkin ohi, kun elämän tilanne vähän helpotti. Eli toistan vaan samaa mitä näissä, todennäköisesti johtuu stressistä yms. kun stressihormonitasot ovat korkealla.

Nannerl

Haa! Tuli eilen luettua yöllä sydämen rytmihäiriöistä, kun en saanut unta, ja sieltä silmiin pomppasi palpitaatio-oire, jossa on just tollasta sydämentykytystä ennen nukkumaan menoa. Vaiva liittyy usein nimenomaan stressiin ja taustalla voi olla jopa sydämen lieviä rytmihäiriöitä. Mutta joka tapauksessa, vaiva on harmiton :D
Ajattelis että oireeseen vois auttaa jos yrittäis rentoutua mahdollisimman hyvin ennen nukkumaanmenoa.

taizu

Lakritsa, salmiakki ja muuten suolainen ruoka lisää tykyttelyjä.

Vaarattomia ne ovat, joskin varmasti kiusallisia. Ja jos tulee kipua niin sitten heti lääkärille!

malina

Poikaystäväni valittaa myös näistä olenkin ollut vähän huolissani. Ehkäpä ennen nukkumaan menoa voisi rauhoittua istuen ja henkitellen? Harrastatteko liikuntaa säännöllisesti? Jos liikunnasta olisi apua, voisin laittaa lenkille tuon miekkosen :D.

lily

Mulla nuo tykyttelyt meni ohi kun stressi väheni, eli stressistä varmaan johtuivat.
Nyt olen alkanut miettiä voisiko kahvi aiheuttaa niitä myös. En juo säännöllisesti kahvia, edelliskerrasta on monta kk. Muutama päivä sitten kaveri tarjosi kahvit ja illalla oli kauheat tykytykset, eikä unesta tietoakaan. Seuraavan yön nukuin ihan normaalisti. Eilen taas join kahvia ja illalla sama juttu. Se tuntuu oudolta, että nuo "oireet" alkavat vasta illalla, vaikka kahvin join molempina kertoina jo puolilta päivin.. En tiedä, mutta en oikeen muutakaan syytä keksi :roll:

miizu

miulla kans ollut noita sydämmentykytyksiä melkein joka ilta.. mut toisaalta miulla on just kirjoitukset ohi ja sit on kans just ennen nukkumaanmenoa pyöriny päässä kaikkee surullista ja masentavaa niin ehkä ne sit aiheuttaa kanssa.. ollu vähä perseestä täs viime aikoina perheasioiden kanssa..
Mut oli kyl ihan mukava kuulla ettei asia ole kovin vakava.. mie jo säikähin, että miulla kuulu ylimääräisiä tykytyksiä ja kaiken maailman sivuääniä.. ehkä mie kuvittelin. Pitäis varmaa alkaa liikkumaan ja vähentää kaikki epäterveellinen ylimääräinen ruoka pois :P

tintukka

uskomatonta :lol: Silloin kun mulla alko tykytykset,niin luulin, että on isokin sydänkohtaustulossa tai jotain sellaista. Turvallista tietää, että en ole ainoa, vaikka ei se ole kiva tunne, kun niitä on. Itte aloitin yliopisto-opiskelut ja seuraavana keväänä kun lukuvuosi loppu niin aivan sairaat tykytykset illalla...sit koitti saada rauhotettua itteesä, ja kun viimein sai unta niin heräsi sitten parin tunnin kuluttua samaan tykytykseen.

Sit kun ei tiennyt, että mistä se johtu, niin tulee paniikkioireet siihen päälle: ahdistaa, ei saa happea, adrenaliinia pumppaantuu syrämeen... KUOLENKO MÄÄ NYT? Sit menin lääkärille viikon päästä, kun en enää päivällä ollut kunnossa, koska en saanut unta. Se antoi jotain rytmihäiriöihin ja sanoi, että tämä johtuu stressistä. Ite olin ihan, että HÄ!!!! En siis tuntenut olevani stressaantunut. Kroppa vain ilmoitti, että nyt rauhotut kun pää ei sitä sanonu. Noo, muutamana iltana otin pillerinpuolikkaan, kun ei rauhottunut...mut siitä se meni sit ohi.

Nyt tiedän, että mitä tehdä, kun iskee pompotukset päälle: terkkaan ja propralia tulee. Sydänfilmiä on turha ottaa kyllä päivällä(niinku mulla otettiin), vaan se pitäis saada silloin, kun se kohtaus tulee. Mut kun ne tulee illalla, niin ei kyllä viitti soittaa ambulanssia ihan kaikkeen pikkupompotukseen. Siinä kyllä silloin näkyi sellainen sivukäyrä, joka lääkärin mukaan näkyy erityisesti nuorilla naisilla stressikäyränä.

Just tässä sitten nyt, kun olen jo neljättä vuotta yliopistolla ja sain sivuaineen tutkimuksen valmiiksi, niin stressi laukes ja pompotti. Menin heti lääkärille, joka antoi reseptin. Hain siis propralit, mut nyt ei tarvinnut ottaa. Se helpotti, että ties niiden olevan kaapissa varalla, jos on tarvis.

Alotan gradua syksyllä ja varaan kyllä kaappiin rauhottavat, ettei tarvi värkätä. Ei siis kannata ihan turhaan ottaa niitä, vaan silloin kun ei saa itteään rauhotettua. Mulla siis ne auttaa ihan vaan olemalla kaapissa :lol:

Ohjeena oiski, että ei kannata jäädä itte miettimään, että mikä mulla on. Lääkäriin vaan. Ne on varmaankin huomannu tään nuorten (varsinkin naisten) oireilun näihin nyky-yhteiskunnan pärjäämispaineisiin.

Muistakaa helliä ja huolehtia itsestänne \:D/

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat