Masu aina sekaisin/pipi.. - Terveys ja hyvä olo

flame86

Osaako kukaan auttaa?! Mulla on joku ihmeen ongelma siinä että masuni on tosi usein kipeä. Se reagoi ainakin jos on stressiä ja jos syön rasvaista ruokaa..
Lisäksi ruuansulatuksesta ei ole tietoakaan.. Tuntuu että kerään kaikki viikon ruuat sisääni, ja käyn isolla asialla 1-2 kertaa viikossa, vaikka oikeasti pitäisi käydä joka päivä. Vatsani on kova ja sinne muodostuu ilmaa. Se häiritsee, sillä pidättelen ilmaa toden teolla sisälläni koska olisi noloa jos joku saisi tietää että minulla olisi ilmavaivoja.. Olen ollut pitkään kahvilakossa, ja yksi päivä kun join kupillisen se helpotti hiukan.. Kävin vyöhyketerapeutilla, jolla olen käynyt jo muutaman vuoden. Hän sanoi että jokin sisäinen lihas painaa mahalaukkuani ja saattaa myös aiheuttaa kipua. Kamalinta on se että mikä tahansa työkään ei sovi minulle, sillä heti kun joudun stressaavaan tilanteeseen, vatsaani alkaa sattua. Viime kesänä olin puhelinmyyntityössä, ja jouduin sairaslomalle. Juoksin eri lääkäreiden luona ja ainoa vastaus jonka heiltä sain oli että kipu voi aiheutua stressistä. Samaa kipua ilmaantui seuraavassa paikassa, kun olin koulussa työharjoittelussa. Kun oikein alan miettiä, pystynkö edes elämään työmaailmassa? Olen luonteeltani todella herkkä ihminen, eikä minulla ole ammatillista koulutusta.. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Vatsani pakottaa minut valikoimaan töitä joita teen, sillä muuten sairastun, oksentelen, yms.
Masu on siis aina kova, ja ruuansulatus ei toimi, mutta jos teen stressaavaa työtä tai syön sopimatonta ruokaa, ongelma pahenee entisestään... Mikä ihme mua vaivaa???!!! :cry:

Kommentit (14)

siana

Vaihtoehtoja on useita, ihan Crohnin taudista haavaiseen paksusuolen tulehdukseen tai vain ärtyneeseen paksusuoleen. Nämä tulivat ensimmäisenä mieleen. Sinuna menisin kysymään asiasta lääkäriltä, sillä siellä ne voisivat asian tarkemmin tutkia ja pystyisit elämään vatsasi kanssa helpommin.

Minulla on ollut useilla tutuilla jotakin edellä mainituista. Esimerkiksi ärtyneeseen paksusuoleen, joka on ilmeisesti aika yleinen, saa kaiketi melko hyvän avun lääkkeistä jo.

*Sandy*

Hmm entäs keliakin mahdollisuus?
Kaveri kärsi tosi pitkään maha kivuista ja sitten kun meni lääkäriin niin heti epäiltiin keliakiaa.

flame86

Mutta kun mun masu vetää kauheet pultit jo pelkästä stressistäkin! Se on tosi outoa.. Viime kesänä kävin sisätautilääkäreillä ja kaiken maailman lääkäreiden luona, mutta ei varsinaista selvennystä oo vieläkään että mikä ongelmani nimi on.. :(

Rahel

Mulla oli parin vuoden ajan stressivatsaa tai ärtynyt suoli tms. Kävin kaikenmaailman testeissä, mutta niistä ei mitään löytynyt. Mulla ei tosin ollut maha kovana vaan päinvastoin, mutta ilmaa kertyi kanssa tosi helposti. Mulla auttoi ainoastaan maitohappobakteeritabletit ja ruokavalio. Sun tapauksessa kannattais varmaan kokeilla joitain ummetukseen auttavia ruoka-aineita, esmes pellavansiemeniä ja niitä maitohappobakteereja.

nakymaton_ninni

Mullaki on tosi herkkä vatsa, varsinkin jos joudun jännittävään tilanteeseen niin mahaan alkaa kertyä ilmaa ja sit on massu tosi kipeä. Ainoo konsti on mulla se, että en juo kahvia/teetä enkä syö mitään rasvaista. Oon vähän köyhä kun aina ravintolassakin syön jotain tosi kevyttä ja kuitupitoista kun muut vetää extra-kebabbii voilla. Massu on onnellinen kun se saa paljon maitoa, hedelmiä ja puuroa eli toisinsanoen perusruokaa. Ja kun massu on onnellinen niin olen minäkin.

Miffy
maneater
tää on tosi noloa mut pakko kysyä jos jokju osais auttaa..mulla on jo moinia kuukausia maha oireillu mut ei ole maitoallergiaa,laktoosi intoleranssia eikä keliakiaa...joo mut nyt tänään ja eilen on tullut mustaa ulostetta ja olen kuullut et se viittaa johonkin syöpään onko näin??? pitäiskö mennä lääkäriin ?
TuoTyttö

Minulla uloste tummuu aika tummaksi aina kun syön rautalisiä. Ja muutenkin vatsa pisti vähän hanttiin aluksi kunnes tajusin ottaa ne kapselit ruoan kanssa.

flame86

Maitoa kokeilin nyt juoda, mut vielä pahemmaks meni.. Kahvista alkoi kouristella.. Oon tällä hetkellä työtön, ja stressaan sitä että entä jos en saa töitä.. tunnenitteni niin hyödyttömäks ja masentaa kaikki.. Pienestäkin stressistä tai jännityksestä tulee kauheet kivut.. välillä jos nukkuu niin helpottaa.. Jauhot ja hiiva on kanssa paha masulle.. Mulla vissiin testattiin viime kesänä et oisko mulla laktoosi-intoleranssi, mut ei ollu.. Nyt tänään taas mietin että koska viimeks kävin isommalla asialla vessassa, niin ei oo neljään päivään tullu mitään.. Sen sijaan tuntuu ku masussa mädäntyis joku tai jotain.. Siellä on kauheesti ilmaa ja suolesta tulee välillä sellasta liman tapaista juttua.. :shock: Tosi ärsyttävää tällainen.. Oon koittanu syödä maitohappobakteereita, mut ei oo ainakaan vielä auttanu.. :roll:

Jecca

En kyllä osaa auttaa tuohon, itselläni todettiin laktoosi-intoleranssin mahdollisuus vuosi sitten.
Nykyään koko ajan maha päästelee jotain ääntä.
On todella häiritsevää, jos pitää olla hiljaa, ja maha murisee / inisee koko ajan. Mietin vain, että mistäköhän johtuu.

pikku-kata

Mulla on kanssas herkkä vatsa, mutta vatsa tulee sillon vain kipeäksi ku jännitän jostain... Samalla myös kura lentää! Ärsyttävintä tässä on se, että saatan alitajuisesti jännittää jotain...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat