Kuukautiset ja uiminen - Terveys ja hyvä olo

Powwi

Perheeni kylpyläreissu on sattunut juuri viikolle, jolloin ihanatkamalat menkkani ovat. En ole ennen tamponia käyttänyt, ja se vähän jännittää. Uitteko te tamponin kanssa? Jostain olen lukenut, että tamponi voi imeä itseensä kloorivettä ja näin tuottaa jonkinlaisen tulehduksen. Onko tämä vain pelottelua? Entä jos kesken uidessa sattuu ohivuoto?
Kiitos.

Kommentit (10)

Lizzie

Kuukuppi tuntuu aika monella falskaavan, joten sillä en lähtisi kylpylään harjoittelemaan.

Kyllä mä ainakin oon uinu monta kertaa tamponin kanssa, muistaa vaan heti ottaa sen pois kun tulee uimasta. Kyllähän kaikki kilpauimarit yms ui tamponien kanssa.

Mariel

kuukuppi on varmasti hyvä idea, mutta voi olla, että tamponin käytön oppii nopeammin.

mäkin olen uinut aina tamponin kanssa, ei ole ollut mitään ongelmia. kannattaa tosiaan vaihtaa sitten heti ennen ja jälkeen uinnin. tamponin kanssa tuskin sattuu ohivuotoa, ellet ui koko päivää putkeen :wink:

pikku-kata

Niin ja voihan sen tampoonin käydä vaihtamassa sitten useammin jos pelkää et se imee kloorivettä ja saa tulehduksen sitä kautta... Lizzien kanssa samaa mieltä kuukupista, et jos ennen ei oo sitä käyttäny niin saattaa tosiaan käydä niin, että pistää sen väärin ja tuleekin näitä ohivuotoja... Mitä oon lukenut kuukupin käyttäjien kokemuksia, niin moni sanonu et ekoilla kerroilla, kun sitä käyttää, niin on ollu vaikia pistää se ja vasta myöhemmin oppinu oikeat taktiikat.

Miffy

Joo ei varmaan kannat kokeilla kuukuppia ekaa kertaa kylpylässä. Muuten se onkin kyllä loistava uimisessakin. Mulla tosin oli kausi et sinne jotenki oudosti meni vettä uidessa, mut viimeks ku olin uimassa ni tätä ongelmaa ei taas ollutkaan. Tamponin kanssa en ikinä menis uimahalliin uimaan, mua jotenkin yököttää se ajatus ja mua myös yököttää se ajatus et siel joku ui tamponin kanssa... Tosin aika tehokkaasti sitä vettä puhidstetaan et ei kai siin mitään.

Zuzannah

se on kyllä totta, että kuukupin käytön opettelu voi olla työlästä.. ite oon ollu uimassa tamponin kanssa ilman ongelmia (joskus vuonna kivi ja kirves), mutta enää en pystyis.

SunLion
Lizzie
Kuukuppi tuntuu aika monella falskaavan, joten sillä en lähtisi kylpylään harjoittelemaan.

Kyllä mä ainakin oon uinu monta kertaa tamponin kanssa, muistaa vaan heti ottaa sen pois kun tulee uimasta. Kyllähän kaikki kilpauimarit yms ui tamponien kanssa.

entäs jos niillä onki kupit! :lol:

No eniveis, itsellä oli kerran kuppi kokeilussa. Paljon parempi vaihtoehto kuin tamponi!

Nannerl

Kyllä mä luulen, että tuo emätin pysyy aika hyvin kiinni uidessakin. Eihän emätin alapesullakaan käydessä täyty vedellä.

Itse olen uinut tamponin kanssa, eikä tullut mitään ohivuotoja eikä emätintulehduksia. Virtsatietulehduksista mä aina huolehdin enemmän, emättimessä kun on enemmän näitä luonnollisia suojamekanismeja kuin virtsateissä.

koeputkilapsi

Jotkui voivat oppia kupin käytön nopeastikin, riippuu ihmisistä.
Itselläni meni pari päivää, toisilla onnistui ensimmäisellä yrittämisellä toisilla ei vaikka mitä keksisi. Tilaa kuppi harjoittele ja osta tamponipakkaus varuiksi mukaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat