kummallinen ihottuma käsissä - Terveys ja hyvä olo

Neppari

laitanpa tänne selotuksen omasta ongelmastani siltä varalta, että joku tietäisi, mistä on kyse.

mulla oli joskus, ehkä 4 vuotta sitten käsissä tosi paha ja kummallinen ihottuma. se oli pääasiassa keskisormen ja nimettömän välissä ja siinä ympäristössä, molemmissa käsissä suunnilleen samassa kohdassa, ja levisi siitä sitten pikkuhiljaa vähän laajemmalle alueelle.
sitä kohtaa kutitti, siihen tuli pieniä näppylöitä, joista tuli läpinäkyvää nestettä, iho oli kuivan näköinen, punotti ja kuoriutuikin vähän. ja tosiaan kutitti ihan mielettömästi, ja raapiminen taas sattui.

juoksin ihotautilääkäreillä ja allergiatesteissä, mitään ei löytynyt. sain reseptinä jotain eri rasvoja lääkitykseksi, viimeisin jonka sain,tehosi. sain jonkun reilun kuukauden kuurin sitä, joka ilta nukkumaanmennessä rasvaa käsiin ja puuvillahanskat päälle. rasvan nimi ei oe muistissa, tietenkään. :x

nyt kiinnostaisi tietää, onko kenelläkään muulla ollut tällästä? omani pysyi poissa neljä vuotta, ja on nyt tekemässä comebackia. :cry: tismalleen samaan paikkaan kun viimeksi, nyt on kuivunut iho, ihan pieniä näppyjä ja kutitusta. pelkään että tästä tulee taas painajaismainen ongelma, teen kassatyötä ja niillä käsillä en voi kosketella ihmisten ruokia! ois ihana saada tietää mistä tämä johtuu, ei se nyt varmaan ihan tyhjästä ilmesty! :(

Sivut

Kommentit (42)

tintukka

Siskollani tämä on joka keväinen ilmiö! Ensin sitä ihmeteltiin ja sai kaikki rasvat siihen. Mut nyt kun se tulee joka kevät ja kestää koko kesän eri muodoissa, se on varma et se johtuu allergiasta. Siskoni ei voi esim. poimia/koskea mansikkapuskiin, kun tulee hirveet reaktiot käsiin. Kaikki väkevät (käsi)pesuaineet, sama juttu. Hanskoja pitää hankalissa tilanteissa ja rasvaa kovasti. Kyllä se siitä kun asennoituu siihen, että se tulee ja menee.

Siskoni on ollut pienestä asti allerginen siitepölyille, ja nyt vanhempana (n. 18 vee ja siitä eteenpäin) allergia on muuttanut luonnettaan, vaikka pärskii se siltikin.

Sen kädet on just tollei, kun kuvailit paitsi että ne pahimmassa vaiheessa vuotaa ns. visvaa. Se on kyllä inhottavaa siskon kannalta! Ei muuta kuin jaksamisia sinne. Voi myös olla että stressi tms. tilanne voi laukaista sen myös. Ja likahan vain pahentaa asiaa.

Bluegirl

Mulla myös samanlaisia vaivoja käsissä. Ne vaan ärtyy aina jostain, sitten tulee kutisevia rakkuloita, ne menee rikki ja sitten ne vasta arat ja punoittavat vasta onkin. Lääkäri sanoi että kyseessä on "vain" kosketus ekseema. Kädet on herkät ja voi ärtyä esim. nikkelipitoisista kolikoista! Aika hyvin ihottuman saa kuriin kun muistaa puhtauden, perusrasvauksen ja käsien suojauksen siivotessa, jopa pöytää pyyhkiessä ym.

Rahel

Tuttu ihottuma täälläkin... Ensin oli oikeassa kädessä ja sitten vasemmassa. Mulla auttoi lääkärin määräämä voimakkaampi kortisonivoide ja siihen päälle hajustamaton perusvoide. Aina välillä (varsinkin alussa) se tuppas uusiutumaan, nyt on ollut onneks aika pitkään poissa. Lääkärin mukaan on yksi yleisimpiä ihottumia. Tuo ei kuitenkaan kuulemma leviä ihmisestä toiseen, vaan se altistuminen ihottumalle tulee muualta; mun kohdalla epäili, että sain ihottuman entisestä työpaikasta kasvihuoneelta, sillä multa on kuulemma aika usein se altistava tekijä... Eläkää kysykö tarkempaa, mä en osaa selittää, toistan vaan lääkärin juttuja. :lol:

Viime kesänä sain varpaanväliin samantapaista ihottumaa. Sain siihen antibioottikuurin ja voidetta, jossa oli kortisonia ja myös jotain jalkasieneen tehoavaa ainetta.

Edit. Nyt vasta katoin nuo Walbun linkit ja tuo ei ainakaan kuvien perusteella ollut se, mikä mulla oli. Mulla oli enemmänkin sellaisia ihan pikkuisia vesikelloja vieri vieressä. Ne kutitti ihan sairaasti ja sen jälkeen kun kellot oli raapinut puhki ne kuivasivat pois ja joka kerta VAIKUTTI, et ihottuma katoaa pois, mutta hetken päästä niitä vesikelloja tuli uudestaan ja sama kierre...

Neppari
Rahel

Edit. Nyt vasta katoin nuo Walbun linkit ja tuo ei ainakaan kuvien perusteella ollut se, mikä mulla oli. Mulla oli enemmänkin sellaisia ihan pikkuisia vesikelloja vieri vieressä. Ne kutitti ihan sairaasti ja sen jälkeen kun kellot oli raapinut puhki ne kuivasivat pois ja joka kerta VAIKUTTI, et ihottuma katoaa pois, mutta hetken päästä niitä vesikelloja tuli uudestaan ja sama kierre...

juuri näin!
minunkaan ihottumaa ei no kuvat oikein vastanneet, mutta tämä sinun kuvailu kylläkin täysin!
paitsi, että mulla käsi on myös siitä ihottuman kohdasta, vesikellojen kohdasta tosi kuiva koppura kaikenlisäksi. hydrokortisooni auttaa, mutta ei ole tarpeeksi vahva poistamaan koko ihottumaa jos se pahaksi äityy. nyt kun tilanne ei vielä kovin paha ollut, muutama kortisoonirasvan levityskerta auttoi jo senverran, että kutina lakkasi ja vesikellot pysyivät poissa.

itsellä oli tätä vaivaa joskus sillon, kun mulla oli hamsteri. nyt kun sain marsuja, vaiva palasi. mutta marsutkin mulla on about puoli vuotta ollut ja vaiva iski nyt. samoin hamsteri oli 2.5 vuotta, vaiva kesti siitä ehkä puoli vuotta... joten en sitten tiedä, voiko näitä asioita yhdistää vai onko kyse sattumasta? allergiatesteissä tetsattiin marsu ja hamsteri, kummallekkan en ole allerginen. mutta voisikohan esim puru tehdä tämmöistä?

Snuffle

Itse olen kärsinyt ekseemasta. Mikään tietty asia ei laukaissut sitä, vaan se alkoi hitaasti kutiavana sormien välistä, kunnes loppujen lopuksi peitti kaikki sormet kämmeniä myöten. Kärsin vaivasta yli vuoden. Se oli suoraan sanottuna yhtä h*elvettiä. Yöllä joutui itkien hereilemään kun kutitti niin hemmetisti, ei vain voinut olla raapimatta.

Välillä käsiin sattui ja ne kuivuivat. Välillä kädet taas märkivät jatkuvasti ja kutitti vain. En voinut koskea oikeastaan mihinkään. Oli haavaumia ja vesikelloja. Sain eri lääkäreiltä vaikka minkälaisia kortisonivoiteita ja perusvoiteita, mutta ne auttoivat vain tiettyyn pisteeseen asti. Jouduin syömään kaksi antibioottikuuriakin, jotka auttoivat, kunnes tauti taas palasi.

Sain vihdoin rauhan kun kävin oikealla yksityisellä ihotautilääkärillä, joka määräsi minulle Protopic-nimistä kallista voidetta. Ainoastaan sen ansiosta käteni näyttävät nykyään normaaleilta ja voin elää niiden kanssa. En tiedä joudunko käyttämään voidetta koko loppuikäni, sillä muutaman voiteettoman päivän jälkeen kädet alkavat aina hiljakseen kutista. Suosittelen kuitenkin todella lämpimästi Protopicia, jos ette pärjää miedommilla aineilla. Lääke on ehdottomasti hintansa veroinen.

Pitäkää ihmiset hyvä huoli käsistänne ja hoitakaa pienetkin ihottumat heti alkuunsa pois. En toivoisi tuota kärsimystä edes pahimmille vihamiehilleni! :x

Seitti

Mulla tulee myös ihan samankaltaista allergiaa käsiin ja se johtuu pahasta siitepölyallergiasta. Ristiallergia oireina esim. perunan kuoret saavat aikaan tosi pahoja ihottumia/kutinaa, joten sen homman saa suosista jättää muille :lol: Kortisonivoide auttaa ainakin noihin ihan hyvin, kantsii kokeilla.

SunLion

[size=9]hmmm....tästä viestiketjusta on kadonnut ne viestit mitkä dubyamoa tähän yhdisti (kerto omasta ihottumastaan).
I wonder.... or actually I don't need to wonder.

Tosi kiva kun se koko toinen keskustelu on samalla kadonnut ja siinä olis muille ihmisille vinkkejä :([/size]

peppiina

Huomasin tässä muutaman viestin jossa tuskasteltiin epämääräistä ihottumaa... Vaihtoehtoja taudillehan voi olla moniakin mutta täsmäisi kyllä erittäin hyvin omaani joka on harvinaisempi ihosairaus Pustulosis palmo plantaris, kutsutaan myös yksinkertaisemmin nimellä PPP.
Ilmenee yleensä käsissä ja jalkapohjissa.
Juoksin itse monet kerrat eri lääkäreillä kunnes oikea diagnoosi saatiin.
Toivottavasti tästä olisi jollekulle apua :)

Ässä

Mulla myös ollut sellaista ihottumaa, jossa tulee vesikennoja, jotka sitten kutiavat ihan mielettömästi. Ihottuma rajoittui kämmeniin ja jalkateriin. Itkua vääntäen menin lääkärille hakemaan apua, kun se kutina oli melkoinen ja tietysti se ihottuma oli aivan kaameen näköistä. Heti kun se lääkäri oli nähnyt ne rakkulat, se sanoi, että se on virusperäistä ihottumaa eikä sitä tiedetä, mistä se saa alkunsa. Sitten se määräsi vahvaa kortisonia, muistaakseni Bemetson K -nimistä ja rakkulat oli parin päivän rasvailun jälkeen pois, tosin niin oli nahatkin! Tää lääkärikäynti tapahtui jo viitisen vuotta sitten ja sen jälkeen ihottuma pysyi muutaman vuoden pois, kunnes taas se on ilmennyt silloin tällöin parina vesikennona ja siitä ympäriltä kuivana ja koppuraisena ihona.

chey

hei neppari !

mulla on tälläkin hetkellä aivan samanlaista ihottumaa, mutta se on vaan joka sormessa, varsinkin toisen käden peukalossa todella paha.

Sitten se tavallaan kuivui pois,käytin basibactia siihen hanskojen kanssa, ja ulkomailla ihottuma lähti kokonaan pois. Sittenkun tulin takaisin Suomeen, ihottuma palasi.

Umpula

Minulla on kans yleensä oikeessa kädessä samanlaista ihottumaa. Itse juoskin n. vuoden ajan ihotautipolilla ja diagnoosi oli infektioekseema... Mutta mulla se tulee selvästi pesuaineista. En siis voi hipaistakaan käsiastianpesuaineeseen tai siivousaineisiin ilman kunnollisia kumihanskoja. Ja sitten kun ihottuma nousee, menee kauan, että se lähtee pois. Parhaiten mulla on toiminut Locoid-voide.

Asha

Mulla alko myös yhtäkkiä jalkapohjien iho muodostamaan rakkuloita ja kuivumaan. Iho myös kutisi, halkeili ja kuoritui pois.(käveleminen melko kivulista) Viikon päästä ihottuma levisi symmetrisesti molempiin kämmeniin. Kuukauden mä sinnittelin perusvoiteilla ja hydrokortisonivoiteella(joista ei ollut yhtään mitään apua) ennen ku menin lääkäriin. Ensimmäinen lääkäri arveli sen olevan bakteerin aiheuttama ihotulehdus ja määräsi antibioottikuurin ja antibioottivoidetta. Ihottuma ei ollut moksiskaan kummastakaan. Menin parin viikon päästä uudestaan eri lääkärille joka taas päätteli sen olevan infektioekseemaa, määräsi antibioottikortisonivoidetta. Sain samalla lähetteen ihotautilääkärille. Ihotautilääkäri katso ihottumaa ja sano ettei se voi olla kumpikaan edellisistä diagnooseista koska lääkkeet ei purru ja totes se olevan luultavasti Pustulosis Palmoplantaris=PPP. Määräsi pitkän antibioottikuurin(vähentää rakkuloiden muodostumista) ja kortisonivoidetta. Kehotti myös lopettamaan tupakoinnin koska sillä on todettu olevan yhteyttä taudin puhkeamiseen. Oireet saattavat helpottaa ja tauti voi jopa parantua kokonaan tupakoinnin lopettamisella. Antibioottikuuri on ainaki sen verran auttanu ettei uusia rakkuloita muodostu ja iho on vähän parantunut(oon siis syöny sitä jo kolme viikkoa). Kämmenissä iho on jo ehjä, punoittaa kylläkin ja kuivuu mutta ei enää halkeile. Ja jalkapohjissakin iho päässyt sen verran parempaan kuntoon ettei satu niin paljon ku kävelee. Iho on kyllä edelleen erittäin kuiva ja hilseilee mutta kait se on paranemaan päin. Tupakoinnin lopetin viikko sitten ni ei oo vielä ehtiny näkemään mitään suuria muutoksia mutta toivottavasti paranee...

Vesikello

Mulla ihottuma alkoi n. viisi vuotta sitten vasemman käden nimettömästä ja pysyi siinä n. vuoden ajan kunnes levisi pikkuhiljaa kaikkien sormien sivuihin ja sitten toiseenkin käteen.. Samanlaisia oireita kuin teillä, vesikellot sitten kun ne puhkeaa kädet kuivuvat älyttömästi ja nahkaa lähtee oikein liuskoina pois. Olen juossut monta kertaa lääkärillä ja eivät ole tienneet mikä on.. Vuosi sitten lääkäri määräsi vahvinta kortisooni voidetta mitä on, helpotti hetkeksi, mutta vaiva ei kadonnut. Hermot alkaa mennä, sillä lääkärit eivät tiedä mitä on ja herään toisinaan öisin siihen, että hankaan käsiäni yhteen koska kutittaa niin helskutisti. Tänään kävin lääkärissä ja sain lähetteen ihotautilääkärille, saa nähdä mitä siellä sanovat. Mullakin perunankuoriin tai perunoihin ei voi edes kuvitella enää koskevansa, epäilen, että perunassa oleva tärkkelys pahentaa ihottumaa. Oireet aivan samanlaisia kuin teidän kuvailemanne... Mietin myös tuota, vaikuttaisiko tupakan poltto käsien ihottumaan, muualla kuin käsissä ihottumaa ei ole ilmennyt. Allergiaa minulla on myös keväisin, mutta ihottuma on käsissä ympäri vuoden, ei vain allergia-aikaan. Hmm.. Ihotautilääkärin aikaa odotellessa... 

Tara

No niin, sama täällä..tänä kesänä tuli jo jalkoihinkin "pilkkuja" ei kuitenkaan vetisiä ja iho kuivuu.

Viime syksynä show alkoi käsistä, ensin huomasin tuntevani säteilyn kännykästä sekä tietsikasta ja yksi sormi näytti palovammaiselta (oikealla hiiri kädessä). Sen jälkeen tämä on ollut enemmän ja vähemmän ongelmallista, välillä molemmat kädetkin hajalla enkä tiedä mitä kaikkea tähän oikeastaan liittyy. On kokeiltu kaikkea mahdollista voidetta, jaloissakin sienikuurikin hiljattain. Välillä tämä kuitenkin taas ryöstäytyy hallinnasta ja alkaa alusta. Pesuaineet, käsien jatkuva peseminen ja kännykkä sekä tietokone pahentavat asiaa. Välillä tarvii rasvaa tolkuttamasti, kun kädet ovat koppurat, välillä pieniä vesikelloja ja pikku märkäpatteja, jolloin tuntuu, ettei kannata rasvaa näyttää. Merisuolassa liotus vetää nesteitä ja kuivattaa kelloja, mutta tietysti kirvelee hetken, jos kädet auki.

Kun ei käytä laitteita, eikä pahemmin kastele käsiä, pysyvät kutakuinkin aisoissa. Mutta, tää on tää maailma.....Huoah! :(

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat