Kystasta kyselisin - Terveys ja hyvä olo

Pirita_

Kertoisiko joku minulle vähän kystasta ? Millaisia oireita, miten hoidetaan ja onko vaarallinen ?

Kommentit (13)

marru

Eli tarkoittaa että sisäisiä nesterakkuloita kerääntyy alavatsan alueelle ja se aiheuttaa kipua ja paineen tunnetta alavatsalla.
Eli se on vaan kehon nestettä jota on kerääntynyt rakkuloiksi.

Pahimmassa tapauksessa se saattaa tukkia munanjohtimet tilapäisesti ja aiheuttaa kipua / painetta / vaikeuksia hedelmöittymisessä

Voidaan seurata pahaa tilannetta ulta äänellä.
Harvinaisemmissa tapauksissa niitä joudutaan puhkaisemaan.
Yleensä ne menee ohi itsestään.

Pillereillä tai hormonikierukalla saattaa olla vaikutusta, siten että oireet lievittyvät? Ainakin mulla.

Lania
marru

Pahimmassa tapauksessa se saattaa tukkia munanjohtimet tilapäisesti ja aiheuttaa kipua / painetta / vaikeuksia hedelmöittymisessä

Tai kiertää vartensa munanjohtimen ympärille ja kiristyä siinä niin paljon että loppujen lopuks poksahtaa rikki ja valuu vatsaonteloon :? se sattuu aika jumalattomasti.

Lizzie

Hei Nannerl, nythän pääsen uteleen. :D

Eli mulle sano gyne ultrassa, että mulla on kaks pientä hormonirakkulaa toisessa munasarjassa. Onko nämä siis kystia??

Ja se lääkäri sanoi, että ei pitäis vaikuttaa lasten saantiin, että jos käytän e-rengasta ja pudotan painoa, niin noi todenn. häviää itekseen.

Mutta, voiko noi siis vaikuttaa kuiteski lastensaantiin? Ja mitä sitten jos kystat ei häviäkään neuvotuista asioista huolimatta, vaan esim. lisääntyis vaan?

Lania
Lizzie
Ja mitä sitten jos kystat ei häviäkään neuvotuista asioista huolimatta, vaan esim. lisääntyis vaan?

Sit ne voi leikata tähystyksenä pois, naps vaan. Sanoko se että kuinka isoja ne oli?

Ja älä oikeesti ressaa kun niitä tosissaan on "kaikilla" :)

Nannerl

No moi Lizzie!

Duokkarin naistentautien kirjan mukaan munasarjan hyvälaatuisia hormonirakkuloita on ei-raskaana olevalla kahta lajia: follikkelikystoja ja luteiinikystoja. Veikkaan vahvasti, että sinulla on tuo follikkelikysta, koska se on paljon yleisempi ja muutenkin gynen sanomiset sopivat juuri follikkelikystaan.
Follikkelikystat syntyvät siten, että kypsynyt munarakkula ei puhkeakaan, vaan munasarjaan jää nesteen täyttämä granuloosasolujen (eli niiden jotka osallistuvat estrogeenisynteesiin) ympäröimä rakkula. Follikkelikysta on yleensä täysin oireeton ja häviää itsestään. Joskus harvoin vartensa ympäri kiertyminen, kystassa tapahtuva verenvuoto tai sen puhkeaminen saattavat aiheuttaa äkillisen vatsakivun.
Tuo ehkäisyrenkaan kystaa hävittävä vaikutus perustuu todennäköisesti siihen, että normaalisti aivolisäkkeen erittämä FSH stimuloi granuloosasolujen kasvua ja hormonituotantoa, mutta hormonaalista ehkäisyä käyttävillä FSH tasot laskevat, jolloin myöskään kystan kasvua ei enää stimuloida.

Minä en omien tietojeni pohjalta keksi mitään syytä, miten follikkelikystat heikentäisivät hedelmällisyyttä, mikäli ne pysyvät pienikokoisina. Jos niiden koko kasvaa huomattavasti, niin ne voidaan joutua poistamaan kirurgisella operaatiolla, mikä tietenkin sisältää omat riskinsä. Käsittääkseni follikkelikystoja joudutaan kuitenkin leikkaamaan hyvin harvoin

:D

Msuh

Minulla oli viime syksynä kysta oikeanpuoleisessa häpyhuulessa. Paisui aivan järkyttävän kokoiseksi ja oli todella arka :shock: Ei ollut tästä aikaisempia kokemuksia, joten lähdin hädissäni päivystykseen :roll: Siellä komea lääkärisetä sitten pisteli ohutta piikkiä muutaman kerran häpyhuulen ihon lävitse, jotta enimmät nesteet valuisivat pois. Kipeää se teki, oli huuto lähellä :lol: Sain antibiootit. Niillä meni, eikä ainakaan toistaiseksi ole takaisin tullut...

Veera

Mulla oli tuossa vuosi sitten oikein kunnon kysta viidakko kohdussa :( . Kipu oli ihan järkyttävää ja lamaannutti kokonaan.
Tämä taka vaan mulla sitten meni kierto ihan sekaisin ja men ipuoli vuotta että teroluteilla saatiin kierto takaisin toimimaan.

Jonkun aikaa sitten kävin varhaisultrassa ja vauvan vierellä köllöteli kysta :shock: . Arvatkaa minkä itku vollotus paniikki kohtauksen sain?
Lääkäri sai sitten rauhoiteltua ettei tuosta kystasta ole mitään vaaraa ja poistuu sieltä vauvan kasvaessa.
Niinhän tuo oli nyt poistunut kun käytiin np-ultrassa.

Mutta jotenkin tuntuu että jos tuolla tavaroissa on mitään ylimääräistä niin se saa vauhkoksi. No vauva tietty kuuluu sinne :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat