Vitamiineista ja niiden puutoksista - Terveys ja hyvä olo

nakymaton_ninni

Mulla halkeili ennen ihan hirveästi suupielet ja ei auttanu mitkään vitamiinilisät. Lopetin Pepsodent-hammastahnan käytön ja siirryin Elmex-tahnaan, joka ei sisällä jotain.. hmm Lauryl Sulfaattia... Ei oo kertaakaan halkeillu suupielet sen jälkeen.

Sivut

Kommentit (36)

Anee

Elikkäs. Miten erilaiset vitamiinipuutokset ilmenevät, ja minkä vitamiinin puutoksia ovat? Muistan, että jonkun puute aiheutti haavaumia suupieliin, joku kynsien "kuoppaantumista" ja toiset vaikka mitä. Itsellä ei kuitenkaan mitään käsitystä siitä, mikä aiheuttaa mitäkin.

((Tähän väliin sen verran, että itsellä kynnet ovat pitkittäisesti "juovittuneet", osittain juovut tuntuvat, osittain vain näkyvät. Joskus lääkäriltä kysyin, kuulemma joku vitamiinipuutos, ei vian mitään muistikuvaa mikä. Tietäisikö joku täällä?))

Kuinka moni täältä käyttää lisävitamiineja, ja jos käyttää, kuinka paljon? Onko vitamiinilisien käyttäjillä jotain syytä käyttämiselleen (lääkäri suositellut tms.)? D-vitamiinia minulle on hyvin usein suositeltu syötäväksi talviaikaan, marraskuusta huhtikuuhun, mutten ole koskaan saanut aikaiseksi niitä ostaa, vielä vähemmän varmaan muistaisin syödäkään päivittäin. Tai mistä sitä tietää.

Mutta siis keskustelua vitamiineista, niiden käytöstä ja puutoksista. [muoksmuoks] Myös kaikesta muustakin vitamiineihin liittyvästä saa puhua ihan vapaasti, nämä nyt sellaisia kysymyksiä, jotka itseä ovat jonkin aikaa häirineet. :)

Norma Jean

Noihin kynsiin voisi kalsiumin lisääminen auttaa?

Itse otan silloin tällöin B-vitamiinikuurin juuri tuohon suupielten halkeiluun. En oo vielä jäljittänyt, että mikä B-ryhmän vitskujen puute sen aiheuttaa, leipää ja muuta B-vitamiinin lähdettä kun syön ihan normaalisti :?. Joka tapauksessa joku B-vitamiineista se on, sillä kuuri tepsii aina. Bevitat, Beroxit ym. on vaan pirun kalliita, onneksi löysin S-marketista jotain halpis-merkkiä, 5 euroa / 100 kappaleen purkki, riittää hamaan tulevaisuuteen.

Parina talvena oon vetänyt kuurin Omega3/D-vitamiini-kapseleita, koska niiden hyödyistä on puhuttu niin paljon. Vaikeeta vaan on muistaa niiden ottaminen päivittäin.

Toisaalta kyllä vierastan ottaa vitamiineja purkista, kaiken a ja o on kunnollinen ruokavalio.

satuuh

Mie otan joka aamu yhen monivitamiini poretabletin, möllerin kalanmaksaöljy kapselin (A, D ja E vitamiineja) sekä B-vitamiinia.
Vitamiineja otan purkista siks, koska en luota siihen että saan ruoasta kaiken tarpeellisen, kun syömiset on välillä mitä on. :? Lisäks treenaan salilla sen verran kovaa että se omalta osaltaan heikentää vastustuskykyä mitä yritän purkkivitamiineilla tukea.
Lisäksi käytän magnesiumia silloin tällöin, jos lihakset tuntuu kramppaavan normaalia enemmän.

Kalsiun on hyödyllistä niin luuston kuin kynsien kannalta, ellei syö maitotaloustuotteita reilusti.

Normaalista ja monipuolisesta ravinnosta TÄYTYISI saada KAIKKI tarvittavat vitamiinit :D

PinkPanther

Mie söin aiemmin monivitamiineja, ja rautaakin, mut nykyään otan kerran kahdessa viikossa kalanmaksaöljykapselin. Veriarvot on loistavat ja muutenkin jaksaa loistavasti, jos on nukkunut tarpeeksi :D Mut heti jos alkaa tuntua siltä, etten jotain vitamiinia tai hivenainetta saa tarpeeksi, käyn apteekissa. Thaimaassa ainakin ruokavalio on kohdallaan monipuolisuudesta nyt enää erikseen mainitsemattakaan 8)

Zuzannah

yliopistolla elintarvikekemian lehtorit ja proffat on niin paljon paasannu vitamiinilisien turhuudesta joten mä en ainakaan aio niitä suuhuni pistää. ne kun ei imeydy niin helposti elimistöön tableteista kun miten ne ruuasta imeytyy, samassakin pillerissä olevat vitamiinit voi kumota toistensa imeytymisen jne jne. ainoostaan D-vitamiinia tarvitaan talvisin, ja sitä saa maidosta. normaalista ruuasta pitäis saada ihan riittävästi kaikkia vitamiineja.

ainoa lisä mitä syön on rauta ja senkin sain veripalvelusta verenluovutuksen yhteydessä, että saan veriarvot taas normaaliks ennen seuraavaa luovutusta.

marimma

B-vitamiinit auttaa unissakävelyyn ainakin.

------

Sinkin vajaus voi ilmetä monin tavoin: huono iho (akne), heikot kynnet ja hiukset, makuaistin häiriöt, infektioalttius, allergiataipumus, huono yleiskunto, sairastelualttius. Imeskeltävä sinkki tarjoaa apua erityisesti kurkun ja nielun tulehdustiloissa, sillä sinkki imeytyy suoraan suun ja nielun limakalvoille, jossa se vaikuttaa suoraan viruksiin ja bakteereihin.
Lähde: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/sinkki_syvallinen_katsaus.html

Lizzie

Mä syön joka aamu vitamiinitabletin, nyt ostin tänne Multivita-purkin, jossa on lisättynä D-vitamiiniakin. Kalsium- ja rautalisiä vois harkita, niitä tuskin saan tarpeeksi.

Mimia

Minä yritän nyt taas alkaa syömään Multi-tabs Special-tabletteja. Niissä on vitamiineja, niin jaksais kevään paremmin. Tosin pääasiallinen syy, miksi yritän niitä syödä on kalkkilisä. En käytä maitotuotteita lähes lainkaan, joten kalkin puutetta voi olla ja nuo on ainoita kalkkitabletteja mitkä on mahdollista nielaista tukehtumatta. :roll:

Anee

Hmm. Ainakin A-vitamiini (tai siis se yhdenlainen sellainen) yhdistettynä tupakkaan lisää keuhkosyövän riskiä, ja ilman tupakkaakin varsinkin naisilla riskiä osteoporoosiin. Yleensä tämän A-vitamiinin tätä muotoa sisältävissä vitamiineissa lukee kyllä sitten varoitus tuosta. Joku äffällä alkava se taisi olla.

emilyplay

Minulla tulee multivitamiinipillereistä ihan hirvee sirisevä hedari...eli en ota. Silloin tällön otan kalanmaksaöljykapselin, talvisin, koska se auttaa myös masennukseen :roll:
Onko kellään muulla tullut vitskuist päänsärkyy?

pikku-kata
Zuzannah
yliopistolla elintarvikekemian lehtorit ja proffat on niin paljon paasannu vitamiinilisien turhuudesta joten mä en ainakaan aio niitä suuhuni pistää.

Joo, sama homma täällä, koulussa joka välissä toitotetaan et vitamiinilisät on turhia, joten en ota mitään ellei erikseen esim. lääkäri määrää.

Rautatabletteja oon kyl joutunu kaks kuuria syömään, tahtoo tuo hemoglobiini olla niin alhaalla et anemiaks vois jo sanoo...

Walbu

A, D, E, ja K-vitamiinit on rasvaliukoisia eli NE VARASTOITUU! eli noita ei saisi syödä liikaa. muille vitamiineille on ihan se ja sama vaikka vähän liikaa tulisikin, eivät varastoidu. Esim. liiallinen a-vitamiinin saanti voi aiheuttaa ongemia maksan kanssa. Jos jotakin vitamiinia haluaa popsia purkista niin kannattanee hommata joku monivitamiinivalmiste ja syödä vaan sitä yhtä ettei tule päällekkäisyyksiä.

marru

D vitamiini on todella tärkeä!

mm.
Estää masennusta.

Vaikuttaa solujen uusiutumiseen. eli siis koko kroppaan.

Puute saattaa aiheuttaa jopa lihassärkyä ja lihakset ei palaudu normaalisti.

D- vitamiini suojaa suuta ientulehduksilta ja vaikuttaa immuunipuolustukseen.

Eli jos haluat kasvattaa lihaksia tai olet raskaana, niin erityisen tärkeää turvata D vitamiinin saanti. Muistakaa myös antaa kasvaville lapsillenne.

Vaikuttaa myös aivoihin.

Eli pysyt terveempänä ja hyväntuulisempana.

******
Kiitti Ninni.
Pitää kokeilla elmexiä.
Layrul sulfaatti saa hammastahnan vaahtoutumaan paremmin.
Se saattaa aiheuttaa rakkoja tai aftoja suuhun.
Oon aikaisemmin ostanut apteekista kallista hammastahnaa.
*************

Itse käytän kalaöljykapseleita
- estää masennusta
Hyväksi jos ei tule syötyä 3 kertaa viikossa kalaa! mikä on suositus.

**********

Sitten mulla on vitamiinijauhe tarvittaessa, joka sisältää psylliumia (kuitua), auttaa myös kovalle vatsalle, kova vatsa saattaa olla imeytymishäiriö, jolloin vitamiinitkään ei imeydy normaalisti.

Susette

Mä olen jo parin vuoden ajan syönyt joka päivä Multi Tabs Special -tabletteja, jotka sisältävät aika monipuolisesti kaikki vitamiinit. Samoin Kalanmaksaöljy-tabletteja syön, joista Omega 3 -rasvahappoja. Rasvahapot vaikuttavat ainakin positiivisesti aivojen toimintaan, muistiin, ehkäisevät masennusta jne. En ole ollut kipeä aikohin, ja flunssaakin on ollut tosi harvoin, ja samoin kaikki veriarvot ovat hyvät.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat