Vatsa turpoaa - Terveys ja hyvä olo

Rahel

Turpoaako vatsa niin, että sinne tulee ilmaa? Mulla oli parin vuoden ajan stressivatsaa ja tuo oli iltaisin riesana. Vaivat lähti vasta pitkällisen maitohappokuurin ja tiukan ruokavalion avulla. Ja stressi mitä ilmeisemmin poistui eron myötä... :roll:

Kommentit (7)

Lukretia

"Turpoaako vatsa niin, että sinne tulee ilmaa? "

Hmm, en osaa sanoa. Ei mulla mitään ilmavaivoja ainakaan ole erityisesti, siitä vaan tulee jotenkin sellainen pallo. :o

Lukretia

Huh, mielenkiintoista. :shock: Se kun olisikin, että pitäisi jatkossa syynätä kaikki tuoteselosteet tarkasti läpi. :o Toivottavasti tää on vaan joku ohimenevä juttu.

Mut kiitos vastauksista. :)

Mimia

Minulla käy ihan samalla tavalla jos maitoa juon tai sitä jossain ruoassa on.
Kannattaa testata itse tuota laktoosin/viljan sietokykyä. Jätä ensin toinen pariksi viikoksi kokonaan pois ja katso miten mahan kanssa käy.
Mutta oikeasti jätä sitten kaikki laktoosia sisältävät jutut. Voit yllättyä miten erikoisissa paikoissa laktoosiin voikaan törmätä (keksit, murot ym) joten lue pakkausselosteet tarkasti :wink:

Cobaye

Oletko testannut voisiko sinulla olla keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia? Ainakin jälkimmäinen turvottaa vatsaa varsin tehokkaasti. Muita pömppiksen aiheuttajia ovat esim. tuore ruisleipä ja pulla, pavut, herneet, kaalit (ilmaa!), sipulit, makeutusaineet esim. ksylitoli (ja purkkaa syödessä ihminen nielee muutenkin ilmaa), hotkiminen...

Itselläni vatsa turpoaa ihan hirveästi jos juon "normaalia" maitoa. Laktoositon maito auttoi vaivaan :D

Cobaye

Lukiossa ollessani (eli useampi vuosi sitten) katselin kerran illalla televisiota ja söin jotain suklaajuttuja ja join kaakaota (suklaa on ihanaa!). En ollut ennättäny mitenkään hirveästi mässäilemään kun vatsaan alkoi koskea ja se turposi. Olin miten päin tahansa, niin oli jotenkin ähky olo. Onneksi olo meni kuitenkin jonkin ajan kuluttua ohi. Aloin kiinnittämään huomiota maitoon, sillä sitähän kaakaossa ja maitosuklaassa on. Huomasin, että lasillinen tavallista maitoa alkoi tehdä turvotusta ja vaihdoin lemppari ruokajuomani veteen. Helpotti. Vuosien myötä olen tottunut veteen niin hyvin etten edes kaipaa enää pahemmin maitoa muussa kuin kahveissa. Nykyään jos ei ole tarjolla muuta kuin "normaalia" maitoa ja otan sitä, mahaan alkaa nipistää ja ilmavaivat alkavat. Eli pöntölle ja sassiin niin olo helpottuu. Helppo tapa saada suolentyhjennys :wink:. Minulta ei ole testattu laktoosiprobleemaa, mutta sen voi testata hyvin itsekin: juo pari lasia tavallista maitoa äläkä syö tai juo mitään muuta ja katso miten käy :). Pari lasia siksi, että aluksi vaiva todennäköisesti on melko lievä, mutta omalta osaltani se on pahentunut ajan kuluessa.

Lukretia

Huh, ei ole tullut mieleenkään, että voisi olla kyse noinkin vakavasta kuin keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista! Toivottavasti ei! Olen syönyt mielestäni niin kuin ennenkin, mutta tosiaan viime viikon aikana vatsasta on tullut välillä iso. Täytyypä kiinnittää huomiota tuohon syömiseen.

Lukretia

Mulla on viime aikoina vatsa turvonnut välillä niin, että näytän siltä kuin olisin raskaana. Vatsasta tulee sellainen iso kiinteä pallo. :o Tämä häiritsee todella, koska oikeasti vatsani on ainoa osa itsessäni, johon voin oikeasti olla tyytyväinen. Osaako kukaan sanoa, mistä tuollainen ilmiö johtuu? Ärsyttävää!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat