Hiilihydraattien imeytymisen esto? - Terveys ja hyvä olo

antagonismi

Onko kenelläkään kokemusta niistä tableteista, joita mainostetaan tv:ssä? Siinä mainoksessa puhuttiin, että ne estävät hiilihydraattien imeytymisen kehoon :shock: Sehän sopis mulle!
Niitä saa ilmeisesti apteekista ilman reseptiä, mutta onko kukaan teistä kokeillut niitä? Jos on, toimiiko?

Sivut

Kommentit (17)

Lucrezia

Olisko helpompaa olla syömättä ylettömästi hiilihydraatteja, kuin vetää jotain kemikaalinappeja naamaan? Laihduttaminen alkaa kuiteski ruokatottumusten muuttamisesta, oder wie?

figaro

Ei ole kokemusta. Olen oikeastaan samoilla linjoilla kuin edellinen vastaaja. Vaikka ne toimisivatkin, et voi käyttää niitä kuitenkaan loputtomiin. Moiset tuotteet ovat väliaikaiseen käyttöön eikä loppuelämäksi.

Ennemmin vältä sokeria, vähintääkin vaaleita viljoja ja muita hitaita hiilareita. Vaatii totuttelua, mutta kun oppii niin menee kuin vettä vain..

Nannerl

Hah, haluaisinpa tietää, miten nuo pillerit toimivat! Veikkaisin, että ne eivät toimi, sillä jos ne toimisivat, niin ne olisivat reseptillä kuten muutkin oikeasti toimivat "laihdutuslääkkeet". Ja nekin toimivat ainoastaan dieettiä ja liikuntaa täydentävästi.

figaro

On. Niille jotka vaikeasti ylipainoisia ja ei paino putoa. Jotain aineenvaihduntaan vaikuttavia kai. Sen tarkemmin en tiedä. Lääkärin seurannassa käytettäviä.

Mimia

Itse en kyllä keksi yhtään syytä, miksi tuollaisia ostaisin.

Jos ne eivät toimi, rahat menevät hukkaan.

Jos ne toimivat (eli estävät hiilihydraattien imeytymisen jopa kokonaan) on terveys vaarassa, joten tämä on vielä huompi juttu. Aivojen energia tulee hiilihydraateista, enkä todellakaan ole valmis laihuuden takia uhraamaan aivotoimintaani... :roll: Tosin jos on valmis tekemään tuon, niin kovin suurta vahinkoa voi tapahtua enää. :wink:

antagonismi

Haha :P

Mä en tiennyt edes tuollaista faktaa :shock: Enpä taida sit itsekään mennä moisia ostamaan. Heräs vaan mielenkiinto sen mainoksen takia :lol:

tiikeli

Juu jos ne toimii, niin täytyyhän niiden olla elimistölle jotenkin vaarallisia. Ja huom, myös luontaistuotteissa on rajoituksia, ei ne kaikille sovi vaikka oon joskus kuvitellut että ne olis ihan vaarattomia kun ovat "luonnosta"...

Ja niitä reseptillä saatavia laihdutuslääkkeitä ei saa esim johonkin 10-15kg ylipainoon. En muista tarkalleen kuin paljon painoindeksin piti olla, mutta TOSI paljon se oli ennenkuin noita saa.

Nannerl

"Laihdutuslääkkeitä voidaan käyttää merkittävän lihavuuden hoidossa, mikäli painoa ei ole saatu muilla keinoin laskemaan ja mikäli ylipainoon liittyy aineenvaihdunnallinen tai toiminnallinen haitta.

Lääkehoito toteutetaan aina lääkärin valvonnassa. Tällä hetkellä Suomen markkinoilla on kaksi laihdutuslääkettä. Toinen sisältää orlistaatti-nimistä lääkeainetta ja toinen sibutramiini-nimistä lääkeainetta. Molemmat valmisteet ovat reseptilääkkeitä. Tietyissä tapauksissa lääke on KELA:n korvaama.

Orlistaatti vähentää rasvojen imeytymistä ruoansulatuskanavasta noin 30 %. Lääkekuurin aikana tulee myös kiinnittää huomiota ruokavalioon, erityisesti rasvojen määrään, sillä runsas imeytymätön rasva voi aiheuttaa haittavaikutuksena rasvaripulia. Orlistaatti ei imeydy ruoansulatuskanavasta. Painon pudotukseksi orlistaattihoidolla ja siihen liitetyllä vähärasvaisella ruokavaliolla on saatu keskimäärin 10 kg. Se alentaa myös veren kokonais- ja LDL-kolesterolipitoisuuksia. Pitkäaikaisessa käytössä saattaa ilmetä rasvaliukoisten vitamiinien, A-, D- ja E-vitamiinin imeytymishäiriöitä.

Sibutramiini estää serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinoton, jolloin kylläisyydentunne lisääntyy."

Liitin tuon tekstin Yliopiston Apteekin sivulta. -Nanne-

Miffy

Hei mahtavaa, mä todellakin otan puheeks lääkärillä :) Mä eilen googlasin aiheesta ja löysin viel jonkun lääkkeen mikä ei vissiin ollu mikään noista...

tiikeli

Mä en taida olla sopiva kandidaatti tuollaisen lääkkeen käyttöön, kun sitä ylipainoa ei ole niin kovin paljon. Itse asiassa olen vaan lievästi ylipainoinen, just siitä normaalipainon ylärajalta menty ohi... Ylipainoa ei taida siis painoindeksin mukaan olla kuin päälle 5kg. Vaikka mulla normaalipaino onkin ollut aina jotain 60kg, nyt vasta paino on noussut, varmaan osittain masennuksen syytä, luulisin. :?

Hassua että jotain serotoniinin/noradrenaliinin takaisinoton estäjää käytettäisiin laihdutuslääkkeenä... Mulla on just tuollainen lääke masennuslääkkeenä. Mutta ehkä annoksen määrä on sitten hiukan eri tms. Mua SNRI-lääke ei ole laihdutanut, taitaa melkeinpä olla päinvastoin.

Tää on muuten mielenkiintoinen aihe!

Miffy, kuin paljon sun pitäis pudottaa painoa, ja mitä kaikkea oot kokeillut?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat