Sydämen sivuääni...?!?! - Terveys ja hyvä olo

vihollinen

okei kiitti kaikille paljon :) Lohdutti kuulla, ettei se todellakaan ole aina vakavaa :) Hieman ainakin rauhoitti mieltä..

ANZCU!!
Mainitsit,että voisin sulta kysellä, jos tulee jotai asioita mieleen.. Niin tuota, semmosta ajattelin, et onko sulla koskaan mitään "tuntemuksia" sydämessä ton sivuääni jutun takia? et tuntuuko koskaan mitään pistoa/ahdistusta/sydämen tykytystä, tms tms..?!

Kommentit (12)

miss nurse

Heips.

Sydämen sivuääni voi tosiaan olla ihan viaton tai sitten kertoa jostakin viasta sydämessä. Itselläni siis on tytär (4.v) jolta neuvolan lääkäri löysi muutaman viikon vanhana myös kuuntelemalla sivuäänen. Saatiin lähete sydänpoliklinikalle, ja siellä tytöltämme löydettiin reikä sydämestä. Vika oli "hyvänlaatuinen" mutta kuitenkin suuri. Kävimme kontrolleissa muutamien kuukausien välein, kunnes neitimme viime syksynä leikattiin. Ensin odoteltiin reilut 2 vuotta että meneekö reikä itsestään umpeen.

Kardiologi kertoi meille että tälläiset sydänviat kuten tyttärellämme (ASD) jäivät usein löytymättä aikaisemmin. Eli tällä hetkellä tuolla on monia aikuisia joilla on reikä eteisten tai kammioiden välissä, mutta ihminen ei välttämättä edes itse sitä tiedä. Aikaisemmin sydänviat löydettiin paljon myöhemmin kuin nykypäivänä, esim. koulussa ala- tai yläasteella saatettiin kiinnittää huomiota siihen ettei lapsi jaksa juosta liikuntatunnilla yhtä hyvin kuin muut, ja kappas! löydettiinkin reikä sydämestä.

Elä huolehdi turhia, usein sivuäänet ovat vaarattomia. Ja jos jotain sattuisi löytymään, suomessa on euroopan parhaimpia kardiologeja ja muita sydänvaivoja hoitavia lääkäreitä!

vihollinen

Ok..
en tiedä johtuuko tää nyt sit tästä mun tän tilanteen panikoimisesta vai oonko tullut ihan yliherkäks pienillekkin tuntemuksille, mut oon tuntevinani aina välil ihmeellistä tunnetta sydämestä.. voihan olla että se on vaan normaalia sydämen toimintaa, mutta en ole aiemmin kiinnittänyt sydämeeni huomiota, niin en ole sitä huomannut, mutta nyt tuntuu että olen jatkuvasti sydäntäni kuuntelemassa..

Ja mikä pahinta meillä on kotona semmonen vanhan mallinen verenpaine mittari missä on se stetoskooppi, ni se on kyllä ollut ahkerassa käytössä nyt.. aina täytyy kuunnella miltä sydän kuulostaa..
tuun kohta ihan sekopääks tän kans xD eh..
No joo..

Täytyy nyt vaan yrittää olla kärsivällinen ja odottaa sitä että voi tilata sen lääkäri ajan.

Sleepingangel

Minulla todettiin sydämen sivuääni jo lapsena. Kuitenkaan asiaan ei sen tarkemmin koskaan oo puututtu, joten kaipa se sitten on ihan ok.

Anzcu
vihollinen

Niin tuota, semmosta ajattelin, et onko sulla koskaan mitään "tuntemuksia" sydämessä ton sivuääni jutun takia? et tuntuuko koskaan mitään pistoa/ahdistusta/sydämen tykytystä, tms tms..?!

Rehellisesti sanottuna, en ole koskaan tarkkaillut sydäntäni "sillä silmällä". :) Mutta näin tarkemmin ajateltuna kyllä mulla joskus harvoin on tuntunut pientä pistämistä (tarkoitan tällä semmoista nopeaa pientä pistoksen tunnetta, joka häviää yhtä nopeasti kuin ilmestyykin), mutta en ole koskaan ajatellut, että sillä voisi olla mitään yhteyttä tuohon läppävikaani. Eikä lääkärinkään kanssa ole ollut puhetta, että sydämen tykytyksiä, ahdistusta tai pistoa kuuluisi tähän vaivaan.

Toivottavasti tuo vastasi jotenkin kysymykseesi. :) Multa voit kysellä näistä jutuista, jos vain jotain tulee mieleen. Yritän sit vastailla parhaan osaamiseni mukaan. :D

Anzcu
vihollinen
Elikkä.. onkos täällä ketään muuta, jolla olis joskus todettu kuuluvan sydämestä sivuääntä? Jos, niin mitä sen jälkeen tapahtui? todettiinko siellä sydämessä jotain vakavaa?

Tosiaan, kun satuin tossa käymään joku aika sitten lääkärissä ihan muista syistä, niin lääkäri sit kuunteli sydämen, ja kuuli sieltä sivuääntä.. Oon ihan järkyttyny :? Nyt pitäis 2kk odotella uutta lääkäriaikaa, ku lääkäri kuuntelee sen uudestaan, et onko pahentunut, jne... Tää on ihan hirveetä tää odottaminen, kun ei yhtään tiedä mitä siellä on, jne..

Itselläni sydämen sivuääni todettiin terveystarkastuksessa viitisen vuotta sitten ja sain lähetteen ultraäänitutkimukseen. Tuon ultraäänen jälkeen sain kuulla, että minulla on mitraaliläpän prolapsi, eli siis vasemman kammion ja eteisen välissä oleva läppä antaa hieman periksi ja siihen liittyy pieni vuoto (ja tuosta vuodosta aiheutuu se sivuääni).

Tuo vaiva on ihan vaaraton, eikä minun tarvitse suuremmin rajoittaa tekemisiäni ja normaalia elämääni. Lääkkeitä en myöskään tarvitse, kun kyseessä ei ole mikään vakava sairaus. Varmuuden vuoksi kuitenkin käyn viiden vuoden välein sydämen ultraäänessä tarkistuttamassa, että kaikki on hyvin, eikä vuodosta ole tullut vakavampaa.
Huomioitavaa tuossa on se, että esim. hammaslääkäriin mennessä joudun ottamaan kaksi antibioottitablettia tulehdusten estämiseksi ja pitää joitain tavallisia lääkkeitä valitessa tarkistaa, että ne sopivat myös läppävikaisille (esim. e-pillerit).

Voit ihmeessä vihollinen kysellä multa lisää, jos tarvitset lisätietoa. :) Tuossa nyt oli (ehkä) tärkeimmät pähkinänkuoressa. :)

Nannerl

Kyllä varmaan jokaisella terveelläkin ihmisellä sydän "muljahtaa" silloin tällöin, johtuen hetkellisistä epäsäännöllisyyksistä sydämen sähköisessä toiminnassa. Samoin sydämen lähellä olevien lihasten nykäyksiä ym. voi erehtyä luulemaan sydänperäisiksi. Helposti käy myös niin, että kun oikein tarkkailee sydäntään, niin alkaa tuntea kaikkea epämääräistä...
Tietääkseni sydämessä tuntuva kipu (ainakin hapenpuutteesta johtuva) tuntuu puristuksena ja säteilee mahdollisesti vasempaan hartiaan ja käsivarteen. Pistävä kipu taas on yleensä merkki jostain muusta.

vihollinen

Ahaa.. ok..

Sehän siinä onkin,että se lääkärikin sano, että lapsilla, jotka kasvaa vielä, sydämensivuääni ei oo mitenkään huolestuttavaa, että usein menee kasvun jälkeen ohi.. mutta.. nyt kun mä olen siinä tilanteessa, että en kasva enään.. :S

Nannerl

Älä nyt murehdi itseäsi hermoraunioksi!
Sydämen sivuääniä on periaatteessa kahta tyyppiä: systolisia, eli supistumisvaiheen aikaisia ja diastolisia, eli lepovaiheen aikaisia. Systoliset sivuäänet ovat niitä harmittomampia ja johtuvat esim. eteis-kammioläppien ahtaudesta. Samoin terveessäkin sydämessä saattaa kuulua turbulentistä virtauksesta (eli veren pyörteilystä) johtuvia sivuääniä.
Kun pääset sinne lääkäriin uudestaan, niin hiosta lääkäriä niin kauan kunnes saat tyydyttävät vastaukset kysymyksiisi. Tiedän, että on olemassa sellaisia lääkäreitä joilta on vaikea kysyä yhtään mitään, mutta ihan "lain potilaan oikeuksista" mukaan lääkärin täytyy selittää potilaalle hänen terveyttään koskevat asiat ja niiden syyt ja seuraukset niin, että potilas ne ymmärtää.

TuoTyttö

Mulla on joskus pienenä (n.5v) todettu sydämmessä sivuääniä. En muista tarkalleen mistä johtui mutta lääkäri totesi ultraäänen jälkeen että se ääni häviää kunhan tyttö ja siinä mukana sydän kasvavat. Nykyään ei ole enään mitään sivuääniä.

Sen verran mitä ultraääni toimenpiteestä muistan niin se homma hoidettiin samalla tavalla kun esim sikiötä katsellaa tosta vatsan läpi. Laitetaan hieman sellasta ainetta (mitälie sit onkaan) tuohon sydämmen kohdalle ja sit sillä ultraääni laitteella etsitään hyvä "kuvakulma".

Mulla on siitä reissusta mun sydämmen kuva vauvakirjan välissä.

vihollinen

Elikkä.. onkos täällä ketään muuta, jolla olis joskus todettu kuuluvan sydämestä sivuääntä? Jos, niin mitä sen jälkeen tapahtui? todettiinko siellä sydämessä jotain vakavaa?

Tosiaan, kun satuin tossa käymään joku aika sitten lääkärissä ihan muista syistä, niin lääkäri sit kuunteli sydämen, ja kuuli sieltä sivuääntä.. Oon ihan järkyttyny :? Nyt pitäis 2kk odotella uutta lääkäriaikaa, ku lääkäri kuuntelee sen uudestaan, et onko pahentunut, jne... Tää on ihan hirveetä tää odottaminen, kun ei yhtään tiedä mitä siellä on, jne..

taizu

Sivuääniä on monenlaisia.
Se voi johtua jonkun läpän viasta, jolloin sydämen sykeäänen kuulee eri tavalla.

Melko usein tuo ääni on vaaraton, mutta kuuntelemalla ja sydämen ultaäänessä sekin selviää.

Ei kannata panikoida. :)

vihollinen

Joo, no niin se mun lääkäri sanokin, että toi mun sydämen sivuääni on "hyvän kuulonen".. mut kyl se silti huolestuttaa ihan älyttömästi, et jos se onkin sit joku sydämen vika, tms.. :s

Mitenköhän toi sydämen ultraääni käytännössä tehdään? ei oo osunu netissä silmään, vaikka oon tosta sivuäänestä paljon lukenut juttuja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat