Helikobakteeri...?!? - Terveys ja hyvä olo

figaro

Minulta on tutkittu, mutta ei löytynyt. Tähystys on inha, mutta nopeasti ohi.

Kommentit (5)

vihollinen

Kiitoksia oikein paljon :)
Tuosta oli paljon apua.. Kun netistä oon paljon yrittänyt tietoa löytää, niin se on usein niin täynnä kaikkia semmosia vaikeita sanoja, minkä tarkoitusta en tiedä :D Joten koko tekstin idea jää usein selvittämättä :D mutta nyt selkis aika hyvin..

Mulla on nimenomaan todella kovaa ylävatsa kipua ja nyt tullut sekin, että alaselkä on koko ajan kipeä jos seisoo tai kävelee vähänkin kauemmin.. :S särky on ihan mieletön.. ei tota maha kipua ihan joka päivä oo, mut liian usein kuitenki.. Ja sit tosiaa, kuten kerroin, niin kun viimeks ihan oksensin, niin oli joukossa pieniä "pisaroita" verta.. ajattelin kyllä sen johtuvan siitä, että kurkkuun sattu kun oksensi, joten ajattelin ulos tulleen ruoan rikkoneen kurkkua.. Mutta, jos helikoonkin liittyy kerta verta oksennuksessa, niin toi sitten ainakin lisää varmuutta, että mulla se on..
Mutta.. sain tosiaan lääkäriltä reseptillä jotain lääkettä, minkä pitäis helpottaa just näitä kipuja, ja kyl koenkin niitten helpottaneen, et niiden avulla pitäis selvitä nyt johki reilu kk päähän, kunnes selvitetään paremmin tätä :S

Ellijee

Itsellä oli heliko ja ehdin jo syödä yhden kuurinkin siihen.

Itse kuuri oli paljon pahempi kuin koko bakteeri oireineen.

Maha, varsinkin ylävatsa, oli pitkään kamalan kipeänä ja oksetti ja oli kuin olisi närästänyt tosi pahasti koko ajan. Sitten lopulta terveyskeskuksessa osasivat testata helikon (verestä, eikä luojan kiitos tähystyksellä) ja sain kuurin.

Kuurin ajan oltiinkin sitten viikko syömättä, kun mikään ei pysynyt sisällä vaan tuli ylös ja nukutti vaan koko ajan, sen verran vahvoja ne lääkkeet.

Ja sitten tietty kontrollissa ilmeni, ettei se hiivatin bakteeri mihinkään ole hävinnyt, joten saan syödä uuden kuurin ja koko lysti uusiksi. :D Tällä kertaa älysin sanoa jo etukäteen lääkärille, että kirjoitatko sitten saikkua kuurin ajaksi, töissäolo ei ole kauhean hauskaa sen kuurin aikana.

Sen kyllä huomasi kun googlasi ja koitti selvittää ekan lääkärikäynnin jälkeen että mistä siis oli kyse (no kun en niistä lääkäritermeistä oikeasti tajunnut mtn) niin tosi köyhästi löytyi tietoa.

...Sen kyllä haluaisin tietää, mistä tämän olen saanut. Google ja terveyskeskuslääkärit veikkasivat vanhempia tai isovanhempia ja mahdollisia suukontakteja. Ihmettelin vähän, mutta kai sekin sitten on onnistunut.

Ja se vaivaa vähän, ehdinkö tartuttaa tämän jo eteenpäin, jos tämä vaikka suun kautta leviää? :D

vihollinen

No voi herranjumala..
Mä just puhuin lääkärin kans puhelimessa ja ku se alko mulle höpiseen tähystyksestä, ni sanoin, että en halua siihen, et eikö olis eka joku muu tutkimusvaihtoehto.. sit lääkäri vaan sano, että ei oo olemassa vastaavaa tutkimusta.. :S vaikka mäki oon netistä kuinka lukenu verikokeista, tms.. millä sen vois selvittää..Hmph.. ja nyt se on jo sit laittanut lähetteen tähystykseen.. voi elämä mikä idiootti..
Tokihan mä sen ymmärrän, että tähystyksestä selviää varmasti paremmin kaikki ne mitä vikaa siellä on, ja näkee suoraan että kuinka vakavaa on.. mutta silti.. :s että ärsyttää..

Nannerl

Yleensä helikobakteeri-infektion mahdollisuus tutkitaan, kun potilaalla on mahahaavaan viittaavia oireita, eli keskellä ylävatsaa tuntuvaa kipua, joka voi säteillä muualle vatsan aluelle ja selkäänkin. Kipu pahenee usein ruokailun jälkeen ja oksenteluakin voi esiintyä. Pahoissa tapauksissa oksennuksessa voi näkyä verta.
Tuo tähystystutkimus tehdään nimenomaan ruokatorven, mahalaukun ja pohjukaissuolen limakalvon kunnon tarkistamiseksi. Riippuu valtavasti potilaasta miten tuon tutkimuksen kokee. Joillekin saattaa tulla voimakas oksennusrefleksi, kun taas jotkut eivät ole letkusta moksiskaan. Kipua ei pitäisi tuntua ja nielu puudutetaan tutkimuksen ajaksi suuhun suihkutettavalla paikallispuudutteella. Ennen tutkimusta pitäisi olla 8 tuntia syömättä ja juomatta, että mahalaukku olisi tutkimuksen aikana mahdollisimman relaksoitunut. Tupakointia ei myöskään suositella ennen tutkimusta. Itse toimenpide ei yleensä kestä muutamaan minuuttia kauempaa. Omaa mahalaukkuani ei ole koskaan tähystetty, mutta olen ollut klinikalla seuraamassa toimenpidettä. Ei se kovin mukavalta näyttänyt potilaan kannalta, mutta on sitä epämiellyttävämpiäkin tutkimuksia nähty.
Mahalaukun tähystyksen yhteydessä voidaan ottaa tarvittavat näytteet mm. helikobakteeridiagnostiikkaa varten, mutta helikobakteeri voidaan todeta myös erityisellä hengitystestillä tai veriseerumista tai ulosteesta. Helikobakteeri häädetään antibioottiyhdistelmähoidolla.
Mielenkiintoista on, että noin puolella suomalaisista on helikobakteeri vakituisena alivuokralaisena mahassa. Oireita se aiheuttaa kuitenkin vain pienelle osalle.

Tulipas pitkä viesti, toivottavasti tästä on edes jotain apua :)

vihollinen

Onko täällä kellään ollut tai on parhaillaan helikobakteeria mahassa?
Jos, niin minkälaisia oireita? Miten tutkittiin? Jos tähystyksellä, niin minkälaista se oli?

Kertokaahan jos on kokemuksia asiasta.. kun mulla epäillään olevan helokobakteeri.. Ihan älyttömän mahakivut jatkuvasti ja maha sekaisin.. Eilen jopa oksensin sen sietämättömän kivun takia.. :S tää on todella ikävää..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat