Proteiini - Terveys ja hyvä olo

eia

Voi kiitoksia paljon vinkeistä! enpä erityisemmin pidä maitorahkasta, mutta lisäänhän voi lisätä mansikoita ja makeutus ainetta. Ja raejuusto on nam :D lihaa en syö, mut kananmunia pitää vissii vähä lisätä!

Sivut

Kommentit (31)

Maaria

Varsinkin laihduttajalle hyviä protskun lähteitä on maitorahka (maustettuna esim. fun light -mehulla), vähärasvainen raejuusto ja tonnikala..

eia

Elikkäs, kertokaahan hyviä proteenin lähteitä laihduttajalle! Itse olen ihan pihalla, että missä on paljon proteiinia ja missä ei. Kiitos :D

cosmo85

minkälaisissa kaupoissa myydään proteiini jauhetta? ja minkä hintasta se on?ja jos vaihtoehtoja on monia,niin mitä kannattaa laihduttaja/kuntoilijan vetää?

Maaria
cosmo85
minkälaisissa kaupoissa myydään proteiini jauhetta? ja minkä hintasta se on?ja jos vaihtoehtoja on monia,niin mitä kannattaa laihduttaja/kuntoilijan vetää?

Proteiinia myydään luontaistuotekaupoissa, mutta halvemmalla yleensä saa ihan tavarataloista. Vajaan kilon säkki maksaa noin 20-25 euroa. Tietysti enemmänkin voi maksaa laadukkaammasta tuotteesta ja jos haluaa jotain erityisen maukasta jauhoo :).

Palautukseen kuntosalin jälkeen käytän itse heraproteiinia se imeytyy nopeasti ja on siis sen takia hyvä urheilusuorituksen jälkeen. (siihen tietty sitten jotain hiilaria sekaan.) Aamupuuroon sekoitan Fastin Maito90 maitoproteiinia se imeytyy hitaasti ja on varsinkin iltapalalla hyvä lisä, kun imeytyy hitaasti yötä vasten.

Kaloreita on aika turha miettiä, sillä noista jauhoista saa niin paljon proteiinia verrattuna kalorimäärään. Tietty kannattaa laskee noista saadut kalorit päivän kokonaiskaloreihin, mutta noi on tosissaan aika hyvä apu esim. laihduttajallekin, kun protskua saa suht. vähällä kalorimäärällä.

Miffy

Rupesin muuten miettimään, et mistä se jauhojen proteiini tulee? saako sitä kasvisperäsenä? Kyl ny luulis ku soija on yks parhaista protskulähteisät muutenkin.

Maaria
Miffy
Rupesin muuten miettimään, et mistä se jauhojen proteiini tulee? saako sitä kasvisperäsenä? Kyl ny luulis ku soija on yks parhaista protskulähteisät muutenkin.

Kyllä esimerkiksi soijaproteiini on aika yleisesti käytössä kuntoilijoilla. Itse en ole tutustunut tuotteeseen, mutta esim Ari Kokkosen sivuilla on kerrottu seuraavaa. (http://www.arikokkonen.com/2006/index.php?action=4)

Soijaproteiini
Kauan sitten ennen nykyaikaisten proteiinilisäravinteiden esiinmarssia soijaproteiinilla oli merkittävä rooli proteiinilisäravinne markkinoilla. Soijaproteiini ei ole mitenkään huonoa, vaan sen aminohappokoostumus ei ole kaikkein ideaalisin. Soijaproteiini sisältää kuitenkin paljon glutamiinia ja se pitää kilpirauhasen toiminnan aktiivisena, joka on hyvä asia kaikille niille, jotka dieettaavat.

Myös Pauliina Taluksen Elämäntapana Fitness -kirjassa on kehuttu juuri tuota soijaproteiinin kykyä pitää kilpirauhasen toiminta aktiivisena ja tämän pitäisi auttaa diettaamisessa.

Itse pidän kyseisiä lähteitä luotettavana (menestyneitä kehonrakentajia), mutta tietty netistä löytyy varmasti paljonkin tietoa kyseisestä tuotteesta. Ja kun ottaa huomioon muitakin tutkimustuloksia soijan hyvistä ominaisuuksista, niin uskoisin, että kyseessä on hyvä tuote.

Niin ja proteiinituotteet kuten hera sekä kaseiini ovat maidon sisältämiä proteiineja. Lisäksi on olemassa munaproteiinia. Noi mainitut on eläinkunnan tuotteita. Muista itselläni ei ole tietoa.

Miffy

Joo... Soijasta kyllä saa kaikki amonot mitä ihminen tarvii... Tota kyllä ihmettelen, että pitää kilpirauhasen aktiivisena, kun itelläni on kilpparin vajaatoiminta ja soijaa ei kannattais kauheesti syyä. No joo... Juon nykyään maitoakin että kaippa sitä voi kokeilla vaikka jotan maitoprotskupohjastakin :) Houkuttais koittaa tasapainottaa ruokavaliota tollasilla... Varsinkin yliopiston ruokalan ruuat on niin vähäproteiinisia et itkettää.

Maaria

Tuo onkin jännä tuo kilpirauhas-juttu. Itse en ole asiaan perehtynyt, joten en osaa mitään neuvoa antaa. Kannattaa varmasti olla varovainen uusien tuotteiden kanssa ja kysyä joltain asiantuntijalta neuvoa..

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että koulun ruokailussa ei tosiaankaan proteiinia saa tarpeeksi. Ehkä jos juo monta lasillista maitoa, niin se voi auttaa ;)

Itse opiskelijana olen kyllä tykännyt siitä, että noilla jauhoilla saa sitä proteiinia ruokavalioon edullisesti. Tietysti sitä kannattaa ottaa myös "oikeasta" ruuasta, en usko että kenenkään mielestä on järkevää elää pelkän lisäravinteen varassa. Jos vaan pystyy/haluaa eläinkunnan tuotteita syödä, niin niistä löytyy myös edullisia vaihtoehtoja kuten kananmunat, rahka (ehrmann = hyvää ja halpaa) ja raejuusto sekä maito.

Lania

Mä oon jotenkin niin epäluulonen kaikkia tollasia lisiä kohtaan, että jos niitä alkasin käyttään ni vaatisin kyllä ihan jonku ravintoterapeutin tai asiaan perehtyneen lääkärin ohjeen siihen, että paljonko käytetään ja mitä ja millon, ja erityisesti huomioon ottaen sen paljonko kukin muuten jo saa proteiini ym ja mistä päästä kannattaa alkaa vähentään/lisään.

Jimmy KImmel
cosmo85
minkälaisissa kaupoissa myydään proteiini jauhetta?
Isommista marketeista (ainakin Prismasta & Cittarista) löytyy helposti.

cosmo85
ja jos vaihtoehtoja on monia,niin mitä kannattaa laihduttaja/kuntoilijan vetää?
Tavallista ruokaa... :wink: Hiukan ronskimmin vaan lihaa.

Minkä takia haluat lisätä proteiinia ruokavalioosi? :?

Miffy
Jimmy KImmel
Tavallista ruokaa... :wink: Hiukan ronskimmin vaan lihaa.

Tai sitten kasvikunnan proteiinipitoisia tuotteita (terveellisempiäkin ;) ). Rasvaan tietysti kannattaa myös kiinnittää huomiota.

Jimmy KImmel
Miffy
Jimmy KImmel
Tavallista ruokaa... :wink: Hiukan ronskimmin vaan lihaa.

Tai sitten kasvikunnan proteiinipitoisia tuotteita (terveellisempiäkin ;) ).

Yksi koulukunta tuokin... :wink:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat