Taukojumppaa takapuolelle..? - Terveys ja hyvä olo

Gwen
PinkPanther

Toinen liike on tuttu koiranpissitysliike. Eli, käy kontallesi lattialle, pidä selkä ja vatsa tiukkana. Nosta ensin toista jalkaa koukussa sivulle, kuten koirat pissiessään puun juurelle. toista liike taas n. 10 krt. ja vaihda jalkaa.

Näen sielunisilmin itseni tonne laitoksen ATK-luokkaan taukojumppailemaan.. :lol: Voisi saada myös piristystä muiden päivään.. Mutta ei, hyviä vinkkejä ainakin kotikäyttöön.. :D

Kommentit (13)

PinkPanther

Miffy ehdotti pakaroiden yhteenpuristusta istualtaan, ja mie kokeilin, hyvältä tuntuu kun puristaa pitkään ja tiukasti pakaroita yhteen. sit päästää rennoksim, ja taas tiukkaa. Kivaa, mutta tuossa tulee jano!! :shock: (vai johtuukohan jano hörppimästäni kahvista...) Toinen tapa tehdä tuo, on seisaallaan sama puristelu. :wink:

Chilli

Yliopisto-opiskelijana teen paljon "istumatyötä" eli luen ja kirjoitan tietokoneella. Ongelmana on kuitenkin se, että jonkin ajan istumisen kuluttua takapuoli alkaa puutua ja samalla menee keskittymiskykykin ulos ikkunasta. Nyt kun suunnittelen gradua (joka varmaan sisältää pelottavan paljon istumista!), ajattelin kysyä teiltä, olisiko teillä varastossa jotain takapuolenvirkistysliikkeitä? :lol: Voisi vähän jumppailla aina välillä niin sitten jaksaisi taas istua. Käyn salilla, mutta nyt olisi haussa ihan sellaiset liikkeet joita voisi tehdä vaikka n. 10 min ajan ja palata virkistyneenä takaisin kirjoituspöydän ääreen! Samoin niska/hartiavinkit tervetulleita.

Ideoita kehiin! :D

Amalia

Minäkin tahdon vinkkejä! Gradun pitäis valmistua keväällä, ja sit mä oon luultavasti jo ihan jumissa, koska työasento koneella ei kai oo ergonomisin mahdollinen :roll:

PinkPanther

Tää on testattu: Istumisrupeaman välissä nouse seisomaan, ja ota tukea esim seinästä. Nojaa kaksin käsin seinään, hieman etunojassa asennossa. Pidä jalat vierekkäin. Nostele toista jalkaa suorana taaksepäin niin, että samalla puristat pakaralihasta liiotellusti, kuin nostaisit jalallasi isoakin painoa. Toista esim 10 kertaa, ja hellitä takamuslihasten uristus aina laskuvaiheessa. Tee sama toiselle jalalle/pakaralle. kokeilin itase juuri äsken, ennen kuin aloin tätä kirjoittaa, ja tuntui hyvin pakaralihaksissa, jotka ovat toissapäiväisestä saliharjoittelusta vielä kipeät. Joten, kyllä tjuo liike ainakin verenkiertoa vilkastuttaa. Ja saat samalla timmin takapuolen ;)

Toinen liike on tuttu koiranpissitysliike. Eli, käy kontallesi lattialle, pidä selkä ja vatsa tiukkana. Nosta ensin toista jalkaa koukussa sivulle, kuten koirat pissiessään puun juurelle. toista liike taas n. 10 krt. ja vaihda jalkaa.

Tuo ensimmäinen voisi ehkä olla parempi jossain konttorissa työskentelevälle, ei tarvitse kontalleen mennä lattialle. Kotona tuota pissiliikettä kannattaa tehdä ihan pyllylihasten treenin vuoksi. Mitä enemmän takamuslihakset saa työajan ulkopuolella treeniä, sitä kauemmin jaksaa istua.

Chilli
Miffy
Pakaroiden yhteen puristelu ihan istuallaan? :)

Joo, tätä olen kokeillut, mut mun peppuun ei jostain syystä tehoa! Harmi, se olis niin helppo ja vaivaton jumppaliike!

naxpox

Nojaa seinää vasten ja laskeudu kuin istuisit tuolille (et kuitenkaan istu, vaan pysyttelet asennossa niin kauan kuin jaksat). Staattista reeniä niin pyllylle kuin reisillekin :D

Ite kyl olen opiskelemassa seisomatyöammattiin, joten ei ole kovin ollut tarvetta istumalihaksia treenata.

Venice Queen

Poikaystävä teki mulle treeniohjeet, ja ainakin ekan treenin jälkeen oli peppu kipeenä, siinä treenissä oli 3*15 askel eteen -liikettä ja sitten 3*15 kyykkyä...

marimma
Venice Queen
Poikaystävä teki mulle treeniohjeet, ja ainakin ekan treenin jälkeen oli peppu kipeenä, siinä treenissä oli 3*15 askel eteen -liikettä ja sitten 3*15 kyykkyä...

Eikös tässä puhuttu pepun [u]taukojumpasta[/u] eikä peppu treenistä vai menikös multa joku ohi :lol: ?

Venice Queen
marimma

Eikös tässä puhuttu pepun [u]taukojumpasta[/u] eikä peppu treenistä vai menikös multa joku ohi :lol: ?

Chilli
Käyn salilla, mutta nyt olisi haussa ihan sellaiset liikkeet joita voisi tehdä vaikka n. 10 min ajan ja palata virkistyneenä takaisin kirjoituspöydän ääreen!

Itse ainakin oon noita tehnyt tässä koneen ääressä istumisen välissä, mutta ehkä Chilli sitten tarkoitti jotakin muuta...

marru

Suosittelen kävelyä eli kulje kävellen aina kun mahdollista.
Ota sauvat mukaan niin hartiat saavat liikettä ja yläselän kiertoliike lisää hartioiden liikkuvuutta.

:arrow: Kulje rappusia älä käytä hissiä.
:arrow: Kyykkyyn ylös hypyt on helppoja ja tehokkaita.
:arrow: hyppynarulla hyppely.
:arrow: Paikallaan tallaat maata niin nopeesti kun ikinä pystyt.
:arrow: Nosta jalat pöydälle aina kun mahdollista.
:arrow: Potkukelkkailu ja luistelu on hyvää pakaroille.
:arrow: Hytkyttele jalkoja istuskellessasi, saa veren kiertämään(saattaa ärsyttää vierustoveriasi)
:arrow: Aamulla aloita päivä polkupyöräilemällä, eli sängyllä maaten kuin polkisit polkupyörää. Veri lähtee liikkeelle.
:arrow: Muista venytellä. Kireät lihakset aiheuttaa suonenvetoa.

Jooga tai Pilates rentouttaa ja kiinteyttää mukavasti ja auttaa stressiin. stressi saa hartiasi jäykistymään. vältä siis stressiä ja pyri liikkumaan mahdollisimman paljon mieli liikuntasi merkeissä.

Että et tule pääsemään helpolla! Kiire se on meidän kaikkien pahin vihollinen täytyy yrittää päivän mittaan nipistää pieniä hetkiä liikunnalle ja hyötyliikuntaa on käytettävä hyväksi.

marru

Ai niin kaipasit myös hartia vinkkejä.

:arrow: nostele hartioita ylös alas reippaaseen tahtiin. Se saa veren kiertämään.
:arrow: nostele käsiä vuorotellen ylös kauniisti ja sulavasti ja hitaasti, kuin tanssijat tekevät. Siten että liike lähtee olkapäästä asti.
:arrow: Tarkista ryhti ja pään asento, pää painuu usein liian eteen ja aiheuttaa niskakipua.
:arrow: Selän kiertoliikkeet on hyviä. esim. Sauvakävely
:arrow: Venyttele rintalihaksiasi aina tilaisuuden tullen

Itselläni paras ja hauskin keino on ollut vatsatanssi.
Olen kärsinyt niska ja hartia ja selän jäykkyydestä.
Jo muutaman vatsatanssi tunnin jälkeen osaat joitakin perusliikkeitä joiden avulla voit jatkaa harjoittelua kotona.

Itselleni kävi vain niin että jäin siihen koukkuun ja mun on aivan pakko päästä vatsatanssiin 2 kertaa viikossa. Hartioita alkaa kiristää jos jätän tunnit väliin. Mikäpä siinä, se on niin kivaakin kaiken lisäksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat