Terveys, kauneusihanteet, laihdutus ja ruokavalio! - Terveys ja hyvä olo

agentti
sopuli
Onneks olen voinu lopettaa ton stressaamisen, on paljon terveempi ja parempi olo.

Tosi hyvä juttu sopuli! :) Toivottavasti mäkin pystyn... :(

Sivut

Kommentit (19)

agentti
jeijei
Only on nuortenvaatenliike, jossa asioi jo 13-vuotiaat tytöt. Myös he tarvitsevat vaatteita. Mä ihmettelen aina et miks niitä isoja kokoja tehdään niin paljon kun niitä jää aina yleensä kauppoihin, 36 ja 38 taitaa olla ne jotka menee nopeiten.

No ensinnäkin Onlyn vaatteita käyttää muutkin kuin 13-vuotiaat. :roll: En tosin minä.. Mutta silti. Toiseks on isokokoisia 13-vuotiaitakin, niin mistäs heille vaatteet?
Kolmanneks, 40/42 ei ole todellakaan niin kauhean iso koko, niinkuin tuossa annoit ymmärtää, että sitä muka ei kannattais tehdä ja ei suurinosa suomalaisista todellakaan oo kokoa 36/38. Jakautuu aika tasaisesti tuo 36-42 välille.
Neljänneksi on muitakin liikkeitä, esim. vero moda, jotka tekee pieniä vaatteita ja se ei ainakaan ole mikään pikkuteinien liike, vaan siellä shoppailee ihan kaikenikäiset. Sieltä nyt jonkin verran vaatetta löydän, mutta ei mua isommat kyllä usein löydä....

jeijei
Mä taas on huomannu sen et jos on naisellinen, suhteellisen leveä lantio, niin housut on yleensä tehty turhan leveiksi reisistä.

Tätä samaa just sanoin tuossa aloituksessani. Sä varmaan heti ajattelit, että mulla on niin isot reidet, mut ei, minulla nimenomaan on laihat pitkä jalat, kiinteä pylly ja pituisekseni kapea lantio, mutta iso maha ja jenkkikset. Eli mulla on suht. vaikea sen takia löytää housuja. Mulle menee jaloista 2 kokoa pienemmät housut kuin vyötäröltä. Eli sellaiset housut, jotka taas menis vyötäröltä jää törkeän isoiksi jaloista, kun mulla niissä ei ole tippaakaan ihraa... :roll:

jeijei
Taitaa olla vaateostovaikeuksia kaikilla kroppatyypeillä, mutta ei vaatteet tosiaankaan sovi mitenkään täydellisesti hoikillekaan, tai varsinkaan laihoille, esimerkiksi ystäväni jolla oli anoreksia oli aina hyvin vaieka löytää itselleen housuja jotka istuisivat.

En oo väittänytkään, että muilla ei ois vaikeeta löytää vaatteita. Puhuin itsestäni ja syistäni laihduttaa...
Mun pointti oli, että KAIKENKOKOISILLE, pitäisi tehdä vaatteita. Ja eniten sellaisia, jotka on yleisiä vaatekokoja esim. 34-44. Sen ei pitäis rajoittua 34-38, varsinkin, kun 34 rupeaa jo olemaan tosi pieni koko ja harva aikuinen nainen enää on sen kokoinen. Kaikki vaateliikkeet ei voi olla suunniteltu pikkutytöille.

jeijei
Miks pitää sanoa mikä vartalotyyppi on kaunein? Just koska mun ihanalla ystävällä on ollut anoreksia inhoan ajatusta että pyöreät naiset ois jotenkin kauniimpia kuin laihat. Se ei tunnu anorektikosat kivalle. Kuitenkin jos sanoo että laihat olisivat kauniimpia, saa kuulla olevansa suunnilleen moraaliton anorektikko. Toiste tykkää äidistä toiset tyttärestä. Mun kaveri oli kuitenkin anorektikkonakin tuhat kertaa kauniimpi kuin useat ihmiset minkä kokoisina tahansa :).

Jos nyt anorektisia ystäviä ruvetaan listaamaan, niin oli mullakin sellainen ja tunnen useampiakin. Anoreksia on sairaus, johon voi kuolla, ja mä en alkais selittämään, että voi kun ne on kauniita. Joo, ihmisinä ne on kauniita ja niillä voi olla kauniit kasvot tms. Mutta oikein riutunut anorektinen ruumis on todella ihmisruumin irvikuva! Oletko nähnyt sellaista? Mun mielestä anoreksiaa ei pitäis tollai kannustaa... :shock: Se ei ole kauhean tervettä. Ja mun mielestä tätä anoreksiaa ei olis ees pitänyt vetää koko juttuun mukaan, koska mä puhuin nykypäivänä vallitsevasta kauneusihanteesta, että pitäisi olla laiha! Vai väitätkö, että paksuus on ihannoitua nykyään? Mieti, että miksi sun ystävälläsi ja monilla muilla on anoreksia. No just sen kauneusihanteen takia... Ne saa kuvan, että ne on läskejä (vaikka olisivat hoikkiakin), koska näitä terveen rajamailla olevia malleja esitellään jokapuolella!
Ja tää on asia mihin pitäis puuttua ja se on syy, miksi otin asian esille. Niin monella ihmisellä on paha olla sen takia, että on hirveät paineet olla laiha ja se P*RKELE sentään väärin!
Luulenpa, että ystäväsi oli paljon kauniimpi, silloin kun hän ei ollut sairas ja hänellä oli hyvä olla, vai mitä luulet?

Ja mä oon samaa mieltä. Ei mitään vartalotyyppiä pitäis sanoa kauniimmaksi kuin toista. Laihuutta nyt vain satutaan ihannoimaan vähän turhan paljon. Toisin oli aiemmin.. Ja veikkaanpa, että harvempi silloin sairasti anoreksiaa.
Ja tää mun kommenti, "Mun mielestä kaikkein nätimpiä on kivasti pyöreät naiset, joilla on kunnon pylly ja poskipäissä lihaa!", oli mun henkilökohtainen mielipide. Enkä tarkoita tolla pyöreitä ihmisiä vaan normaalipainoisia, oli ne sitten hoikkia tai vähän pyöreämpiä, mutta terveenoloisia naisia. Ja sama pätee myös miehiin.

jeijei
Liikua pitäis ihan muutenkin kuin laihtuakseen :) mutta ehkä lenkkeilet ym. muutenkin ja tarkoitat tolla hikiliikuntaa :).

Ja joo, mä olen koko pienen elämäni harrastanut kunnon hikiliikuntaa, mutta silti lihosin, koska söin huonosti. :) Eniten laihtumiseen vaikuttaa nimenomaan ruokavalio ja sen olen saanut melkein kohdalleen. Kysyinkin, että millä saisin vatsan kiinteämmäksi. Eli tarvitseeko joka päivä vetää jotain vatsalihaksia? :)

jeijei
Mikä on PCO?

PCO on sairaus: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=694&posti...

Toi on joku juttu, jonka löysin netistä, mutta siinä kerrotaan aika hyvin. Täälläkin ollaan siitä puhuttu.

Lumi~

rautaa on ainakin kuulemma tuorekurkussa ja sitten maksamakkaroissa, -pasteisjoissa jne..

apteekissa osaavat varmaan sanoa joitakin halpoja monivitamiini valmisteita..

jos joku tosiaan tietää hyvän konstin tuon vatsan pienentämiseen niin minäkin haluan kuulla.. se ylimäräinen kun näyttää kertyvän siihen.. vatsalihakset mulla on hyvässä kunnossa ja teenkin niitä aika usein mutta ei näytä auttavan :(

sopuli

Mä stressasin ennen syömisistä kauheena, en voinu käydä ulkona syömässä, ja jos ostin jotain, kaikki piti mättää kerralla tai sit oli kausia, etten sallinu itselleni mitään hyvää ym sairasta.
Nyt on syömiset muuttuneet normaalimmaksi ja itseasiassa ennen söin tosi huonosti ja yksipuolisesti. Nyt syön paljon enemmän ja monipuolisemmin, enkä silti oo lihonut yhtään. Ja liikuntamääräkin on pudonnut. Ihme juttu, mut oisko keho sit vaan ollu niin sekaisin tollasesta veivaamisesta.

Onneks olen voinu lopettaa ton stressaamisen, on paljon terveempi ja parempi olo.

agentti
Lucky Lady
Höpöttely-threadissa jo harkitsin sen Dr.Philin laikkarikirjan ostoa. oppisikohan sitä sen avulla itsehillintää tjtn?

Joku saattaa oppia, joku ei. Mä en ainakaan oppinut mistään olla syömättä karkkia, ennenkuin otin itseäni niskasta kinnii. :) Tosin nyt onkin sitten niin, ettei mua huvita syödä ollenkaan... :?
Voikohan olla niin, että se on joku psykologinen juttu? Et kun en saa syödä kaikkea hyvää mitä haluaisin syödä, niin en sit halua syödä ollenkaan? Aivot kertoo ruumiille, että olisin muka täynnä, vaikka en olekaan?

Joo, agentti koittaa olla fiksu! :lol:

tanjazuzanne
Lucky Lady
Mulla kans on ruokavalio-ongelma. Silloin harvoin kun onnistun syömään suht. normaalisti, syön liian vähän. Laskeskelin kaloreita tällaisista päivistä ja keskimäärin niitä tuli n. 1500. Onko ihmekään ettei laihdu ikinä mihinkään kun normaalistikin elää tosi tiukalla kalorimäärällä? Ja kun liikunkin aktiivisesti, niin totta kai kroppa pitää kynsin ja hampain kiinni niistä ihroista.

Lisäksi olen tosi perso herkuille. En osaa syödä hyvää silleen pikkasen kerrallaan, jos päätän ostaa jotain hyvää niin sehän syödään kaikki, ja koko päivä menee mässytykseen. Se on mulla aina jokotai, on/off. Tooosi tervettä!

Sama juttu täälläkin päin. Pitäisi löytää se kultainen keskitie, kun minä aina roikun ääripäissä tai "siellä päin". :-s

Abigail

Minusta nykyajan kauneusihanteen perimmäinen ongelma ei ole laihuus vaan epärealistinen kuva siitä, minkälaiselta täydellisen vartalon tulisi näyttää. Laihoilla naisilla ei yleensä ole kovinkaan suuria rintoja tai muutenkaan kurveja kropassaan. Kuitenkin kauniiksi naiseksi määritellään yleisesti laiha nainen, jolla on ainakin c-kupin rinnat ja jenniferlopez-takamus. Tämä yhtälöhän ei tosielämässä ole mahdollista. Kun mediassa esitetään tämän näköisiä vartaloita, unohdetaan aina mainita, että kyseinen unelmakroppa on plastiikkakirurgin tekosia eikä siis tavallisen maijameikäläisen normien mukainen.

P.S Rautaa saa muistaakseni myös pinaatista.

agentti
jeijei
agentti

Joo, länsimaissa syödään liikaa. Olen hyvin tietoinen tästä. Minä kyllä mieluusti lahjoittaisin osan ruoastani afrikan aids-orvoille.
En mää oo hirveän monta pulleaa naista nähnyt Doven mainoksissa, vaan aika normaalipainoisia, hoikkia, runsaita. :D Ja Victorias Secret mallit näyttävät myös saavansa syödäkseen, mutta laihoja hekin ovat, ja jos en lue väärin, niin sanot, että heillä on täydelliset vartalot?
Sanopas vielä ton kommentin jälkeen, että eikö se laihuus ole ihannoitua? :wink:

Ei, ei heillä ole täydelliset vartalot koska he ovat laihoja, vaan koska he ovat hoikkia mutta silti muodokkaita :). Onhan Dovella näitä kampanjoita joihin on tarkoituksella valittu erilaisia ihmisiä, myös pulleita, enkä oel keneltäkään kuullut inhonkiljaisua. Kuitenkin tällaisia nuoret laihat mallit saavat aikaan. Sitä paitsi musta tuntuu ettei ihmiset oikeasti oel huolissaan niiden mallien painosta, vaan siitä etteivät ne itse ole yhtä hoikkia kuin ne mallit vaikka haluaisivat olla.

Eivätkä kaikki Miss Suomet tosiaankaan ol laihoja :). Ei se Ninni simerkiksi ole ollenkaan laiha, ihan tavallinen nätti naisen vartalo sillä on :).

Niin, eli hoikka (laiha on sama asia) ja muodokas on täydellinen! Mutta ei olisi, jos olisi pömppömahainen ja muodokas.
Miksi niitä Doven mainoksia pitäisi kritisoida? Eikö ole hyvä, että mainoksissa näytetään myös normaaleja ihmisiä (joista suurinosa ei todellakaan ole ees pulleita, vaan heillä saattaa olla isot rinnat, pieni pömppis, isot reidet tms)?

Niin susta tuntuu, että ihmiset haluaisivat olla yhtä laihoja? Eikö se tarkoita, että laihuutta ihannoidaan? :wink:
Mä en ole huolestunut itse malleista (vaikka en yhtä laiha haluaisikaan olla) vaan siitä, että normaalit kauniit tytöt (pulskia tai ei pulskia) saavat hirveitä ulkonäköpaineita kun näitä malleja näkyy joka puolella!

Ja mä tarkoitan laihalla sellaista, jolla on sutjakka vartalo, jossa ei ole ylimääräisiä löllöjä. Ja myös Ninni on tällainen.

Puhut itseäsi pussiin koko ajan.

agentti
sopuli
Tai sit sä Agentti vaan liioittelet ja kuvittelet mahasi isommaksi, kuin se oikeasti on :)

No voi hyvinkin olla. :)
Mutta on siinä silti mistä nipistää... :D

agentti
jeijei
En itse asiassa ajatellut :) oisko lantiohousut ratkaisu? Tosin ainakin talvella sellaiset ei ole kivat, liian kylmät.

Lantiohousut on kesällä ihan jees, mutta talvella tosiaan aivan liian kylmät! :)

jeijei
Mutta kun kaikkia kokojahan on kaupoissa? Yritin sanoa että kaupoissahan on tosi paljon juuri niitä isoja kokoja. Yleensä viimeisiksi jäävät pienimmät ja isoimmat koot. 38 ostajilla on varmaan vaikeinta.

Jos on niin mulla on sitten tosi huono tuuri. :? Kai se sitten on niin, että aina kun mä käyn shoppaamassa, niin kaikki 36 isommat koot on loppu! :roll: :lol:

jeijei
Milläköhän lailla anorektikon vartalo olisi vähemmän kaunis kuin jonkun tosi ylipainoisen? Mun mielestä väärin on just se, että anorektikon vartalon kuneutta edes lähdetään arvioimaan. Eikä tietenkään sellaiset joilla näkyy kaikki luut ihon alta ole kauniita vartaloltaan, mutta ei muiden kuuluisi sitä kommentodia koska pidetään epäeettisenä sanoa, että läskit vartalot eivät ole kauniita. Nykyään on kaikkialla näitä: yök, laihat ovat niin rumia mutta ihailen naisia jotka kantavat kilonsa kunnialla! Jos alipaino on rumaa, on sitä myös alipaino. Tai sitten voi sanoa ettei kumpikaan ole rumaa, mutta normaalipaino on paras terveyden kannalta.
Ei ihannoitua, mutta suuret massat pitävät paksuutta sallittavampana kuin laihuutta, koska kaikkialla puhutaan siitä kuinka pyöreät muodot tekevät naisesta kauniin ja alipainoisia taas syyllistetään huonon esimerkin näyttämisestä nuorille. Ja ystäväni ei sairastunut koska olisi ollut kateellinen joillekin malleille. Ei se noin yksinkertaista ole. Sitäpisti Suomessa esimerkiksi missit ovat todella terveissä mitoissa, osa ei edes ole laihoja ollenkaan. Hyvä niin.

Enpä usko, että sanoin, että anorektikon vartalo olisi vähemmän kaunis kun tosi ylipainoisen? :wink:
Ei mun mielestä äärimmäisen laihat tai paksut ole kauniita kummatkaan. Nää on tietenkin mielipide asioita. :)
Mut jos puhutaan ihan nyt näistä suht. normaaleista vartaloista niinkuin aloituksessani ajattelin, niin laihat (ei anorektikot) ovat yleensä näitä "suosittuja" tyttöjä koulussa ja muutenkin maailmassa (paitsi joissain afrikkalaisissa heimoissa :lol:) laihuus monesti määrittelee sen, että ihminen on kaunis. Sitä ei voi kukaan kieltää. Kun miettii hollywoodia ja julkisuuden henkilöitä, niin suurin osa on laihoja. Jos ylimääräisiä kiloja on vähääkään, niin silloin ei ole hot! Ja en mä kyllä hirveen moneen tyyppiin ole törmännyt, joka sanois, että "hyi laihat on rumia"! :wink: Jos sun mielestä laihuus ei ole ihannoitua, niin miksi sitten ihmiset ostavat kuntosalikortteja ja käyvät spinningissä? Miksi ihmiset ovat jatkuvasti dieeteillä? Miksi tv-ohjelmissa harvemmin näkee ylipainoisia ihmisiä? Miksi tienposkessa aina näkee mainoksia puolialastomista laihoista tytöistä? Laihuus on meidän kulttuurissamme (ja monissa muissa) hyvinkin paljon ihannoitua!!!
Enkä muuten sanonut, että ystäväsi olisi kateellinen malleille, vaan että kulttuurimme, jossa laihat naiset nostetaan jalustalle, luo paineita niin nuorille naisille kuin miehillekkin!!!
Ja suomalaiset missit eivät ole liian laihoja, mikä on hyvä, mutt laihoja silti. Jos sinne menisi joku jolla on kunnon pömppis, niin tuskin häntä äänestettäisiin voittoon!

jeijei
Mun mielestä esimerkiksi toi Madridin malleilta vaatima painoindeksi 18 on todella epäreilu! Olisivat sitten samalla pistäneet yläpainoindeksinkin. 18 on aika paljon jollekin nuorelle mallitytölle, jos tämä on luonnostaan laiha. Sitäpaitsi vartalotyypit ovat eri maissa erilaisia, monessa maassa tytöt ovat luonnostaan hyvin hyvin hoikkia.

Niin no sitten he ovat hyvin hoikkia. Kyllä koko mun suku on luonnostaan hoikka, mutta minäpä en ole, koska sairaus sai mut lihomaan! Kyllä mun unelma oli pienenä olla malli (olin hyvin pitkä ja laiha), mutta enpä voi olla kun lihoin. Musta ei ylipäätänsä pitäis olla rajoituksia siitä, että kuka voi olla malli ja kuka ei. Mutta, koska kauneusihanne on se, että on laiha, niin ainoastaan laihat (tai ainakin hoikat) saavat olla malleja. Ellei sitten ole kyseessä jonkun katalogin XL-malli... :roll:

jeijei
Ei, hän oli uskomattaman kaunis koko ajan ja on sitä edelleen. Olen iloinen että hän on parantunut hänen terveytensä vuoksi, mutta sama upeannäköinen tyttö hän oli myös anorektikkona.

Ok, ja hyvä niin. :)

jeijei
Rehellisesti sanottuna totuus on että länsimaissa ihmiset syövät liikaa ja liian epterveellisesti. En tarkoita sinua, vaan yleisesti ottaen. Jos osa heidän ruuastaan jaettaisiin maailman köyhille, ei lapsia kuolisi niin paljon kehitysmaissa nälkään. Toki ylipainolle voi olla muitakin syitä, kuten terveydellisiä, jolloin asialle ei mitään voi eikä ylipainoisia sen vuoksi pidäkään syyllistää tai haukkua. Mutta myös alipainoon voi olla monia syitä. Jostain syystä kukaan ei valita kun Doven mainoksessa esiintyy pullea nainen, mutta vaikkapa jotkut Victorias Secretin mallit saavat arvostelua oskseen vaikka heillä on täydelliset vartalot.

Joo, länsimaissa syödään liikaa. Olen hyvin tietoinen tästä. Minä kyllä mieluusti lahjoittaisin osan ruoastani afrikan aids-orvoille.
En mää oo hirveän monta pulleaa naista nähnyt Doven mainoksissa, vaan aika normaalipainoisia, hoikkia, runsaita. :D Ja Victorias Secret mallit näyttävät myös saavansa syödäkseen, mutta laihoja hekin ovat, ja jos en lue väärin, niin sanot, että heillä on täydelliset vartalot?
Sanopas vielä ton kommentin jälkeen, että eikö se laihuus ole ihannoitua? :wink:

Jzzu
jeijei

Milläköhän lailla anorektikon vartalo olisi vähemmän kaunis kuin jonkun tosi ylipainoisen? Mun mielestä väärin on just se, että anorektikon vartalon kuneutta edes lähdetään arvioimaan. Eikä tietenkään sellaiset joilla näkyy kaikki luut ihon alta ole kauniita vartaloltaan, mutta ei muiden kuuluisi sitä kommentodia koska pidetään epäeettisenä sanoa, että läskit vartalot eivät ole kauniita. Nykyään on kaikkialla näitä: yök, laihat ovat niin rumia mutta ihailen naisia jotka kantavat kilonsa kunnialla! Jos alipaino on rumaa, on sitä myös alipaino. Tai sitten voi sanoa ettei kumpikaan ole rumaa, mutta normaalipaino on paras terveyden kannalta.

Mielipideasioita nuo.
Miunkin mielestä ylipainoinen on useammin kauniimpi kuin vastaavasti alipainoinen.
Indeksin mukaan ylipainoinen ei välttämättä edes näytä siltä että on liian lihava toisin kuin useimmat alipainoisen puolella olevat jotka näyttävät selvästi laihoille ei normaalivartaloisille, ja nyt en siis puhu sairaalloisen laihoista tai lihavista, noissa molemmissa tapauksissa kun se lihavuus/laihuus on jo riski terveydelle.

agentti

Onneks mullakin on tuo mies, joka vahtii, että syön kunnolla. :)
Tosin silloin se ei voi, kun se on töissä...
No tänä aamuna olin kunnon tyttö ja vetäsin naamaan muroja maidon kanssa ja jogurtin. :P :D

No pyllyyn selluliitin kai pitäis mennä, mut ei mullakaan siellä oo.. :lol: Mut ei oo mahassakaan vaan se on vain iso ja pyöreä... :? Jenkkakahvat on kaikkein rumimmat. Kai sitä pitää sit vaan jaksaa odottaa (normaali liikunta ja syöminen) ja sit se siitä pikkuhiljaa katoaa...

sopuli

Ei kai vatsa oikein vatsalihaksilla katoa :) Kun lihaksethan siel kyllä kasvaa, mutta läski siitä päältä ei lähde! Mullakin on ongelmana vatsa, koska siihen kertyy selluliittia. (Mikä on aika kumma, koska perseessä sitä ei pahemmin ole. Eiks sen sinne pitäs yleensä kertyä? :D) Ei kai se auta, kuin liikunnalla yrittää sitä kadottaa.

Enkä oikein edes tiedä, miten oon pystynyt ottaa tän vähän realistisemman kannan ruokaan, liikkumiseen ja terveyteen. Kai se on ollu tuon mun miehen vika, kun se ostaa niin hyviä ruokia ja sit olen huomannu, ettei mitään pahaa tapahdu, vaikkei koko ajan tarkkailisi itseään. :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat