Gynen tutkimus peräaukon kautta - Terveys ja hyvä olo

satusadu
figaro
Jos lapsia meinaa hankkia, kannattaa tottua ajatukseen, että se sormi siellä perseessä joskus käy.. Minulle tehtiin polilla ensimmäisen ultran yhteydessä eikä edes etukäteen varoitettu. Kohtua ja yleensäkin rakennetta sillä tunnustellaan.

Sen tiedän minäkin että jos meinaa lapsia hankkia, kohtua tunnustellaan raskauden aikana tai ennen sitä peräaukon kautta. Mutta minulla kun kysymys ei ollut siitä. Sen takia tätä ihmettelin.

Kommentit (13)

Suzanne

Oon käyny gynellä ehkä viitisen kertaa ja joka kerralla on tutkittu paikkoja myös peräsuolen kautta. Ekalla kerrallahan se yllätti, koska en ollu ennen kuullu että näin tehdään. Ei se kyllä mitenkään pahalta tuntunu, ainakaan pahemmalta kuin emättimen sörkkiminen! Eikä se pidä sitä sormea siellä kuin ehkä 5 sekuntia...

Nannerl

Duodecimin naistentautien ja synnytysten oppikirja sanoo, että rektaalinen tutkimus voi korvata vaginaalisen tutkimuksen, jos on neitsyt tai immenkalvo n aukko kovin ahdas. Rektaalitutkimukessa lekuri pääsee syvemmälle pikkulantioon, joten esim. kasvaimista ja endometrioosista saa usein paremman kuvan "takakautta".

Jzzu
tiikeli
Eipäs, sieltä kautta yleensä tutkitaan ainakin jos on vielä neitsyt. En oo kuullut että muuten tutkittais, mutta ehkä se halusi olla perusteellinen...tai jotain. :roll:

Ei sillä neitsyydellä ole mitään tekemistä asian kanssa.
Käsittääkseni sormi laitetaan peräaukkoon kun tunnustellaan munasarjat jos ne ei vatsan puolelta tunnustellessa muuten tunnu.

Ihan normaalista jutusta kyse tuollaisissa tapauksissa.

Itselläni ei ole koskaan tarvinnut tehdä noin mutta täällä on käynyt muissa gyne- keskusteluissa ilmi ettei kyseessä ole mitenkään tavattomasta asiasta ja että ei todellakaan vain neitsyyteen liittyvä juttu.

PinkPanther

miunkin olis taas mentävä tutkittavaks.. kun ekaa kertaa kävin, olin silloin 13, ja neitsyt tietenkin, niin gynen aloittaessa sisätutkimuksen sanoin au, jonka jälkeen gyne suoritti sisätutkimuksen kakkosen kautta... Oli kyllä kamalan kovakouranen, vaikka sanoin että en oo ikinä ennen käyny ja olen todellakin neitsyt. hitto, 13-vuotiaana leikin vielä barbeilla ja sit joudun menee runnottavaksi sellaiselle tädille joka ilmeisesti oletti, että miun sisälle menee milla nen halko tahansa :shock: Mut siis.. peräaukon kautta se tutkimus ei sit tuntunut pahalta, mut enpä siitä kyllä nauttinutkaan :D

dani

Voi jösses, gynellä käynti on muutenkin ihan kamalaa, ja nyt kun vielä kuulin että siellä tuommostakin saatetaan tehdä niin uskallankohan mä enää ikinä sinne mennä. :x

Lumi~
satusadu

Ihmettelin vain, koska tehtiin minulle ensimmäistä kertaa enkä ole kuullut muillekaan ikäisilleni tuota toimenpidettä tehdyn, paitsi tietysti näiden keskustelupalstojen välityksellä.

ellei vaikka ihan parhaita kavereita oteta lukuun niin ei suurin osa ihmisistä varmaankaan halua tuollaisista asioista tutuillekaan puhua.. tää foorumi on vähän eri juttu koska täällä suurin osa ihmisistä ei oo ikinä nähny eikä tuu näkemään toisiaan..

figaro

Jos lapsia meinaa hankkia, kannattaa tottua ajatukseen, että se sormi siellä perseessä joskus käy.. Minulle tehtiin polilla ensimmäisen ultran yhteydessä eikä edes etukäteen varoitettu. Kohtua ja yleensäkin rakennetta sillä tunnustellaan.

satusadu
Jzzu
Ihan normaalista jutusta kyse tuollaisissa tapauksissa.

Itselläni ei ole koskaan tarvinnut tehdä noin mutta täällä on käynyt muissa gyne- keskusteluissa ilmi ettei kyseessä ole mitenkään tavattomasta asiasta ja että ei todellakaan vain neitsyyteen liittyvä juttu.

Ihmettelin vain, koska tehtiin minulle ensimmäistä kertaa enkä ole kuullut muillekaan ikäisilleni tuota toimenpidettä tehdyn, paitsi tietysti näiden keskustelupalstojen välityksellä.

tiikeli

Niin siis korjaukseksi sen verran että jos on neitsyt ja immenkalvo on ahdas, niin lääkäri ei lähde "repimään" sitä enempää auki vaan menee sitten toista kautta tunnustelemaan paremmin. :) Sillain siis sanottiin ainakin mun siskolle. Mulla ei tuota ongelmaa sit ollutkaan. :roll:

Mutta hyvä tietää että sieltä kautta saatetaan kokeilla muutenkin.. *välttää gynellä käyntiä seuraavat pari vuotta* :wink:

tiikeli

Eipäs, sieltä kautta yleensä tutkitaan ainakin jos on vielä neitsyt. En oo kuullut että muuten tutkittais, mutta ehkä se halusi olla perusteellinen...tai jotain. :roll:

satusadu

Onko teillä muilla gyne tutkinut käynnin yhteydessä myös peräaukon kautta? Olen 23-vuotias, seksiä harrastanut ja pillereitä käyttävä nainen. Eilen käydessäni tarkastuksessa gyne kertoi tehtyään sisätutkimuksen, että tutkii vielä peräaukon kautta. Olin aika järkyttynyt kuultuani mitä on tapahtumassa. Hermoilessani en pystynyt rentoutumaan ja siksi siitä jäi vähän huonot fiilikset. Kysyin syytä, mutta gyne kertoi sen olevan vain ihan normaalia. Jälkeenpäin ihmetytti, miksi hän halusi tutkia sieltä, kun itse olen ymmärtänyt että peräaukon kautta tutkitaan vasta paljon vanhempana.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat