Psykiatrilla - mitä ja miksi? - Terveys ja hyvä olo

Mariel

psykologilla (nuorisopsykoterapeutti) istuskelin 45 min

Sivut

Kommentit (16)

Jzzu
Miffy
Mulla on aina ollut tasan tunnin, joka paikassa.

Mulla sama, tasan tunnin oon käyny aina juttelemassa, sekä psykologilla että psykiatrilla.

Sasuska

Varasin nyt sitten ajan, vaikka tuntuu, että ihan turhaan (olo on jo parempi... mutta kun lupasin lääkärille). Jäin miettimään, että mitenkäs pitkiä aikoja nuo yleensä ovat? Olettaisin kuitenkin, että pidempiä kuin esim. tavalliselle lääkärille eli 20 minuuttia. Ehkä jotain 45 minuuttia?

Pitänee soittaa (varasin ajan netin kautta) ja varmistaa tuo ajan pituus, mutta noin yleensäkin kiinostaa, että minkä pituisia sessioita muut viettävät psykiatrin kanssa...

Miffy

Joo kyllä se useimmiten ONNEKSI etsitään itse... Luulisin et se ,e ttä valitaan valmiiksi liittyy enemmä juuri lapsiin ja alaikäisiin...

Jzzu
Mariel
Jzzu
Terapia on tosiaan sit ihan eri juttu ja sinne pääsy hiukka hankalampaa kuin pelkkä lähete kouraan, joutuu itse etsimään terapeuttinsa jne.

ei välttämättä, jos on hakenut apua kunnallisesti, niin ainakin alaikäisille tämän terapeutti etsitään, eikä tarvitse itse vaivautua.

Täällä ei ole terapia mahdollisuutta kuin yksityisen sektorin kautta ja näinollen joutuu itse etsimään ja valitsemaan terapeuttinsa, itse en myöskään ole enää alaikäinenkään.

Mariel
Jzzu
Terapia on tosiaan sit ihan eri juttu ja sinne pääsy hiukka hankalampaa kuin pelkkä lähete kouraan, joutuu itse etsimään terapeuttinsa jne.

ei välttämättä, jos on hakenut apua kunnallisesti, niin ainakin alaikäisille tämän terapeutti etsitään, eikä tarvitse itse vaivautua.

ja Sasuska, piirtämiset liittyvät ihan omanlaiseensa taideterapiaan, johon voi myös hakea, jos ei perinteinen psykoterapia kiinnosta

Abigail
Sasuska
Mutta ilmeisesti vasta terapiassa on jotain piirtämistä tai vastaavaa, jolla siis puretaan niitä asioita, jotka vaivaa.

Terapioitakin on erilaisia. Olen käynyt keväästä asti psykoterapiassa, enkä kyllä ole kertaakaan mitään testejä tehnyt tai piirrellyt :shock:. Omasta elämästä ja tunnoistani siellä on keskusteltu.

Lumi~
nora

Kovasti olin menossa uudestaan, mutta kutistajalta tuli viesti että hän on kipeä ja soittaa uuden ajan. Taisi unohtua.

:shock: no voi jeesus

Miffy
Sasuska

Juu, tätä juuri mietinkin, että onko se terapiaa vai ei. Mutta ilmeisesti vasta terapiassa on jotain piirtämistä tai vastaavaa, jolla siis puretaan niitä asioita, jotka vaivaa. No, täytynee käydä ainakin kokeilemassa psykiatria, kun kerran lupasinkin... :roll:

Juu, ei siis ole terapiaa - terapia eroaa monin tavoin noista keskustelukäynneistä. Voihan, psykiatrista jne riippuen, noillakin käynneillä puuhata kaikenlaista, siitähän vois itse esittää toivomuksiakin :) Mene ihmeessä kokeilemaan!

nora

Mie kävin kanssa jokunen vuos sitte. Siel myö juteltii ja syötii pipareita. Nainen kyseli että mitä kuuluu, jonka jälkeen jäi tuijottamaan ja odottamaan vastausta..Hyvin kiusallista.

Sain myös joskus tehtäväksi laittaa suvun ihmiset tärkeysjärjestykseen :shock: En vielläkään ymmärrä että miten se liittyy mihinkään.

Kovasti olin menossa uudestaan, mutta kutistajalta tuli viesti että hän on kipeä ja soittaa uuden ajan. Taisi unohtua.

Jzzu

Miekin oon käynyt sekä psykologilla että psykiatrilla eikä siinä oo mullakaan ollu eroa, samanlaista keskustelua ja pohdiskelua ollut molempien luona.
Ekan kerran kun psykiatrin luo menin se teetti jotain testejä mm. jonkun masennustestin. Psykologi testasi kans alkuun mm. persoonallisuutta ja työkykyyn vaikuttavia asioita.

Sasuska
Miffy
Sasuska

Onkos täällä ihmisillä kokemuksia psykiatrilla käynnistä? Onko käynneillä ollut joku teema tai keino käsitellä asioita vai onko siellä vain keskusteltu?

Mä olen käynyt psykiatrilla sekä psykologilla. Se on ollut sellaista keskustelua aina. Ei se sinänsä oikein muuta voi ollakaan, varsinkaan, jollei käy terapiassa. Mun käynneillä ei ole ollut mitään teemoja tai sen kummempia keinoja, vaan ueimmiten mä olen aloittanut puhumisen jostain mitä nyt mieleen on tullut, ja sitten sitä on ruodittu eteenpäin.. Mä olen jotenkin kokenut, että mitenkään kovin radikaalisti nuo keskustelut eivät ole mua auttaneet, ja siks harkitsenkin terapiaan hakeutumista...

Juu, tätä juuri mietinkin, että onko se terapiaa vai ei. Mutta ilmeisesti vasta terapiassa on jotain piirtämistä tai vastaavaa, jolla siis puretaan niitä asioita, jotka vaivaa. No, täytynee käydä ainakin kokeilemassa psykiatria, kun kerran lupasinkin... :roll:

Miffy
Sasuska

Onkos täällä ihmisillä kokemuksia psykiatrilla käynnistä? Onko käynneillä ollut joku teema tai keino käsitellä asioita vai onko siellä vain keskusteltu?

Mä olen käynyt psykiatrilla sekä psykologilla. Se on ollut sellaista keskustelua aina. Ei se sinänsä oikein muuta voi ollakaan, varsinkaan, jollei käy terapiassa. Mun käynneillä ei ole ollut mitään teemoja tai sen kummempia keinoja, vaan ueimmiten mä olen aloittanut puhumisen jostain mitä nyt mieleen on tullut, ja sitten sitä on ruodittu eteenpäin.. Mä olen jotenkin kokenut, että mitenkään kovin radikaalisti nuo keskustelut eivät ole mua auttaneet, ja siks harkitsenkin terapiaan hakeutumista...

Sasuska

Hei!

Sain yleislääkäriltä kehotuksen tilata ajan psykiatrilta. Nyt olen miettinyt, että mitäs siellä psykiatrilla tehdään? Sen tiedän, että psykologin ja psykiatrin ero on siinä, että psykiatri on lääkäri eli voi määrätä lääkkeitä. Mutta onko muuta eroa? Eli menenkö "vain" juttelemaan ja keskustelemaan psykiatrin kanssa kuten menisin psykologillekin?

Olen joskus nuorempana käynyt jossain keskustelemassa asioistani jollekin tädille (en tiedä hänen koulutustaan), mutta koska hän ei koskaan regoinut mihinkään (se oli kai tarkoituskin, ettei hän vain vahingossakaan johdattelisi keskustelua), en kokenut saavani siitä hirveästi apua. En haluaisi mennä psykiatrille kokemaan tätä samaa. :roll:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat