Silmäluomien ihottuma - Terveys ja hyvä olo

MiuMiu*

Ei mulla mitään haavaumia ole ollut ( vielä ainakaan...), ainoastaan tuo ihottuma muuten ja silloin vesipesukin sattuu jonkin verran...pitää kokeilla noita mitä täällä on ehdotettu ja jos ei auta niin mennä sinne yksityiselle puolelle...vieläkin suututtaa, kun julkiselta puolelta ei apua saa :evil:

Sivut

Kommentit (21)

mtc_crazy

mulla on niin paha ihottuma silmäluomissa (atooppinen iho ja erilaisia ihottumia) että en voi nukkua tuntiakaan ilman että laitan silmäluomiin vaseliinia. ilman tota en pärjäis. toi vaseliini on ihan lääkärin suosittelemana. pahimpina aikoina ku mul on ihottumaa on silmäluomet ihan punaiset kulmakarvoihin asti, ja niissä on haavaumia joihin ei voi laittaa edes vettä ilman että kirvelee. mutta ei aloittaja ihan tällaista meinannut?

Shirleyh

Samoja silmäoireita ollu ja viimein löysin apteekista täydellisen, mutta kalliin rasvan oireiden hoitoon. eau thermale, Avéne. Suosittelen.

Sann

Mulla on nyt toisessa silmäluomessa ollut n. kuukauden verran kahdessa kohtaa erittäin kuivaa ja halkeilevaa ihottumaa. Todella pienet ne kohdat ovat, mutta kuitenkin.
Luulen tämän johtuvan eye lineristäni ja ajattelin jo tänään mennä ostamaan uuden ettei vaan pahene tuo...
Ovatkohan nuo Body Shopin ainoita, joita herkkäihoiset voivat käyttää? Tiedättekö muita merkkejä?

MiuMiu*

[size=9](Kaipa tästä ei vielä aihetta ole, jos on niin saa siirtää)[/size]

Elikäs, mulla on nyt koko tän vuoden ollut ongelmaa silmien kanssa, luomiin tulee kutiavaa ihottumaa, silmät vuotaa varsinkin aamuisin ja se taas ärsyttää ihoa entisestään, kutina on pahinta iltasella ja yöaikaan...lääkäri määrää antibioottista silmävoidetta/tippoja ja niillä se lähtee yleensä vähäksi aikaa pois, mutta jonkun ajan päästä tulee uudestaan.

Mullahan on ennestään allergia meikkiaineosalle, mutta mun mielestä tää ei allergiaa voi olla, koska sillä ei ole merkitystä käytänkö meikkiä vai en-ihottuma tulee silti ( kesän aikana testasin)

Nyt oon sitten netistä hakenut vinkkiä ja itse epäilen joko "kuivia silmiä" tai "atooppista ihottumaa" aiheuttajaksi.
Onko täällä siis ketään joka olis kokenut yhtään samanlaisia oireita? Mistä tuo vois johtua? Eniten huolettaa se, että lähteekö tuo ihottuma koskaan lopullisesti pois, koska just nyt tilanne näyttää toivottomalta...silmälääkärillekin pääsen vasta jonkin ajan (=ainakin pari kk) päästä :?

Ladybird

Itselläni oli viime kesänä samanlaisia ongelmia. Silmänympärysiho meni todella huonoon kuntoon, luomet melkein halkeilivat ja silmän alta iho oli kuiva ja kirvelevä. Menin ihotautilääkärille ja sain silmävoidetta, muistaakseni Ultracortenol-nimistä. Se auttoi, mutta kävi samoin eli ihottuma tuli uudestaan, kun olin lopettanut lääkkeen käytön. Hain uuden kuurin ja se taas rauhoitti ihon ja muistaakseni paransi lähes lopullisesti.
Epäilen itse, että minulla on atooppinen iho, sillä huomasin muuallakin kehossa kuivia kohtia, joita hoidin kortisonilla ja tavallisella kosteusvoiteella.
Jännä juttu oli se, että tuolloin käytin e-pillereitä (Diane Nova/Cypretyl). Kun pidin taukoa pillereistä, ihon palautui normaaliksi ja silmänympärys "ihottuma" katosi. Tietenkään en voi varmasti sanoa, johtuiko ihon kuivuminen noista pillereistä, mutta ainakin osasyyksi epäilen niitä. Tosin lääkäri väitti että ei voi johtua. (käytän nykyäänkin pillereitä, mutta merkki on eri).
Toivottavasti saat apua ongelmaasi, sillä ymmärrän miten inhottavaa tuo on, mutta kyllä se varmasti ohi menee. Minullakin meni, vaikka se vaati monta mömmöä ja paljon kärsivällisyyttä.
Ennaltaehkäisevästi kannattaa käyttää silmien ihon alueelle kosteusvoidetta aamuin ja illoin (itse käytän silmänympärysvoidetta jota ostin apteekista).

lemon
MiuMiu*
[size=9](Kaipa tästä ei vielä aihetta ole, jos on niin saa siirtää)[/size]

Onko täällä siis ketään joka olis kokenut yhtään samanlaisia oireita? Mistä tuo vois johtua?

Aapua, mulla on lievempiä, mutta samantapaisia oireita ilmennyt kesän aikana..Luomiin ilmestyy ihmenäppyjä, silmät kutiaa ja on kipeät.. Ja nyt kun luin tuossa sinun jälkeesi kirjoitetun tekstin, niin tuli mieleen, että kesän alussa vaihdoin Diane Novat Cypretyleihin... Mut ei kai se nyt tosta voi olla kiinni? Kävin miettimään, josko elämäntavat olisivat muuttuneet, tai pesuaineet tai meikit, niin ei kyllä ole. Suurin muutos on tuo DN:n rinnakkaisvalmisteen käytön aloittaminen..

*muoks* Ja Diane Novaa käytin pari vuotta ennenkuin vaihdoin Cypretyliin, DN:n kanssa ei ikinä ollut ongelmia simmujen kanssa!

SunLion

kokeile vaihtaa silmämeikki...koita välissä esim bodyshop-tuotteita tjsp
mulla yks luomiväri on tehny sen että luomen iho kuivu.

Lumenen joku silmänympärysseerumi auttaa muuten tohon....se sama jota voi käyttää tummiin silmänalusiin.

MiuMiu*

Olen kyllä kokeillut noita meikittä olemista ja jonkin meikkijutun pois jättämistä, mutta eroa en ole silti huomannut, myöskään e-pillereitä en syö, joten vika ei voi olla siinäkään :roll:

Nyt luomien iho on miltei taas parantunut...siihen mulla auttaa ainoastaan Oftan silmägeeli...mutta eipä se paljoa auta, kun olen miltei satavarma, että ihottuma tulee taas uudestaan muutaman viikon päästä...mulle tää on tosi vaikee ongelma, koska en muutenkaan voi olla ilman meikkiä ja meikkaaminenhan ei tietystikään edes onnistu pahimpana ihottuma aikana...ei kai tässä muu auta, kun odottaa sinne silmätautilääkärille ( vai mikä se oli...) pääsyä, kun ei edes tavalliset lääkäritkään keksi mikä mun silmiä vaivaa :?

MiuMiu*

Nonni! Pitihän tää arvata...ei ole kuulema resurssia auttaa mua, eli en pääsekään sinne silmien tutkimukseen :x
Antoivat taas uutta voidetta ja jos se ei auta niin pitää mennä uudestaan tavalliselle lääkärille...joku täällä Suomessa nyt mättää oikeesti tossa terveydenhuollossa!!! Pitää nähtävästi alkaa kohta varaileen aikaa yksityiselle puolelle, kun julkiselta ei apua saa edes näinkään pieneen ongelmaan ( voi kilinperse :x )

cumulus

Mulla esiintynyt ja itseasiassa tälläkin hetkellä saman kuuloista ihottumaa mm. silmäluomissa ja varsinkin silmäluomien sisänurkissa. Nyt paranemaan päin, välillä pahempaa.. Terveydenhoitaja suositteli apteekista ostettavaa Bepanthenia (perus "jokareiän rasvaa"), ja luomet olleet paljon paremmat. Illalla nukkumaan mennessä levitän reilusti, että varmasti kosteuttaa ja ilmeisesti se myös toimii :) (tepsii myös nuhan aikana nenän alle ilmestyvään ihottumaan)

MiuMiu*

Mullakin pahin ihottuma löytyy ja alkaa silmien sisänurkilta ja sitä on myös ulkonurkissa, siitä se sitten leviää vähän ylöspäin...aluksi mäkin käytin Bepanthenia, mutta mulla se ei auttanut, ainoa millä saan tuon pois on tuo Oftan...mutta siltikin se tulee sitten jonkin ajan päästä takaisin.

Nyt taas kauhistuin, kun se lääkärin määräämä uusi voide on Elideliä ja siitä on melkosen ikäviä kirjoituksia netissä ( saattaa aiheuttaa ihosyöpää :shock: ) en taatusti uskalla tai halua tuota kokeilla...eli nyt kun nuo silmät on melkeinpä parantuneet ja jos (eli kun) se tulee uudestaan menen suosiolla yksityiselle lääkärille, jospa siellä osattais ja suostuttais paremmin auttaamaan...

loo-ta

Mulla on ollut nyt parin kuukauden ajan samanlaisia ongelmia: silmät kutisevat ja aristavat ja luomiin ilmestyy haavaumia ja kuivia alueita.

Aluksi luulin, että vika oli itse silmissä, esim silmätulehdus tai muu, kun silmiä niin kamalasti kutitti. Nyt kuitenkin epäilen, että silmien arkuus johtui nimenomaan siitä että hankasin ja hieroin silmiäni esim unissani, kun luomet kutisivat.

Onneksi ongelma on nyt paranemaan päin, ainakin mulla tuntui ihan Bepanthen auttavan. Nyt olen jopa voinut taas käyttää silmämeikkiä normaalisti, mikä ei jokin aika sitten vielä onnistunut. Mutta ärsyttävä ja kivuliaskin vaiva tämä on, seuraavan kerran jos alkaa oireilla niin marssin kyllä heti alussa lääkäriin.

Ladybird

Kirjoitin tuolla aikaisemmin, että epäilin silmäluomien ihottuman alkaneen e-pillereiden myötä, mutta nyt olen ollut ilman hormonaalista ehkäisyä puolisen vuotta. Tänä aamuna piti laittaa taas silmäluomille kortisonia kun ne olivat kuivuneet, punoittavat ja kutisevat. Että näin.
Eli ilmeisesti silmäluomet eivät tykkää minkäänlaisesta meikistä/joku muu allerginen oire.

heksu

itse kärsin atooppisesta ihottumasta jota on kasvoilla. Lääkäri määräsi ihon punoitukseen ja kutinaan juurikin tuota elidel -voidetta. Mutta siinä on ikävänä sivuvaukutuksen aihon kuumotus.. ? :/ Joka ei ole kiva. Mutta se tosin auttaa... joten kait se kuumotus on kestettävä, niinkuin lääkäri sanoi: "sille emme voi mitään"

Minullakin on joskus ollut luomet niin pahana että on ollut haavaumia... Mutta aikanaan ne paranee, kun yrittää olla ilman meikkiä ja huolehtii rasvauksesta. Käytän tavalista apobase perusvoidetta kun aika moni voide "hilseilee" ihollani ja aiheuttaa kiristävän, kuivan tunteen kasvoille...

Pee

TUohon silmäluomien ihottumaan voi pyytää lääkäriltä juuri silmiin tarkoitettua kortisoni voidetta (muuta kortisonia ei silmien lähelle kannata lätkiä!...) VOIde on nimeltää Ultra Cortenol. Ainakin minulla ja monella muulla atoopikolla toiminut, käytetään 5 päivän jaksoissa. Niin kuin yleensäkin kortisonien kanssa, taukoa on pidettävä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat