Tyttöni rajoittunut ruokavalio - Terveys ja hyvä olo

lugosi

Kyselenpä teiltä kommentteja ja/tai neuvoja tällaiseen pikku ongelmaan...
Tyttöystäväni ruokavalio on TODELLA rajoittunut, ja olen miettinyt useasti, miten saisin hänet syömään vähän monipuolisemmin ja "normaalimmin". Homman nimi on se, että hänen ruokatottumuksensa rajoittuvat kalapuikkoihin (ja ranskalaisiin/uuniperunoihin/perunoihin/riisiin), kalakeittoon, hernekeittoon, BigMac-ateriaan, makaronilaatikkoon, vaaleaan leipään ja maksamakkaraan/kalkkunaleikkeisiin, joskus kanasalaattiin, sekä jonkinlaisiin kasviksiin (kurkku, ruukkusalaatti). Karkki, sipsit yms kelpaa myös. Mielestäni tuollainen pieni ruokavalio ei toimi kuitenkaan alkuunkaan, ja olen hyvin hyvin huolissani hänen terveydestään. Ei hän voi pärjätä noin suppealla valikoimalla! Pelkään myös sitä, kun allergiatesteissä on ilmennyt hänen olevan allerginen laktoosille, rukiille, tomaatille, appelsiinille ja muutamalle muullekin asialle, niin että mitä hän ylipäätään voisi syödä..
Hän on aika nirso, ja valittaa vatsansa menevän sekaisin kaikesta muusta, kuin mitä hän on tottunut syömään (eli nuo edellisessä kappaleessa mainitsemani). Hän ei pidä esim. yhdestäkään kastikkeesta, ei edes jauhelihakastikkeesta. Hän maustaa ruokaansa vain ketsupilla. Hän ei ollut ikinä käynyt edes ravintolassa ennen kuin raahasin hänet sellaiseen keväällä! :shock: Joten mitkään grillipihvit tai pizzat tai kiinalainen/japanilainen/meksikolainen/intialainen tai mikään eivät mene alas, kuten eivät esim. pastaruuat tms moni muu "perusruoka". :?
Mitä ihmettä voin tehdä asialle? Itse pidän kovasti kaikesta edellä mainitsemastani, ja rakastan erityisesti hyvin maustettua ruokaa. Onko hänen ruokavalikoimaansa edes mahdollista yrittää laajentaa?

Sivut

Kommentit (20)

agentti

Koita saada hänet innostumaan yhdessä kokkaamisesta. Itse innostan siihen poikaystävääni, joka myös on erittäin nirso.
Etsikää ja kokeilkaa eri reseptejä ja koittakaa piristää niitä ruokia, mitä hän syö esim. uusilla mausteilla ja salaateilla. Pikkuhiljaa ja varovasti.

Kerro hänelle, että olet hänen syömisestään oikeasti huolestunut. :)

Mutta muista, että tyttöystäväsi on kuitenkin iso tyttö ja osaa huolehtia itsestään, eikä kannata alkaa pakottamaan muuttamaan ruokavaliota.. Muuten saattaa tulla kriisi! :?

Famous

Tiedätkös,että ex-poikaystävälläni oli vähän sama homma.Se oli ärsyttävää!Tuntui ettei mikään terveellinen ruoka kelpaa ym.Esim.Kaikki vihannekset ja hedelmät olivat mukamas kamalia.Vähän luulen,ettei poika ollut ikinä edes maistanut niitä.Heillä nimittäin syötiin erittäin epäterveellisesti:Kaikki ruoka paistettiin/tehtiin voista,ei vihanneksia,hedelmiä.. :roll:
Tuskailin jo itsekseni,että miten siiten jos suhde kestää niin kauan että samaan asuntoonkin joskus vuosien päästä ehdittäisiin,miten siellä syötäisiin..Suunittelin sellaistakin,että minä teen omat safkat,jos ei kelpaa hoitakoon ukko omansa.

Mutta nyt asiaan.Kuinka pitkään olette olleet yhdessä ja miten hyvin tunnette toisenne?Pystyisitkö mitenkään hienovaraisesti sanoa hänelle,että olet huolissasi hänen tulevasta terveydestään.Ja luulet ettei hän saa monipuolisesti kaikkia vitamiineja ym.Suosittelen kyllä,ettet mainitse tässä yhteydessä maailmalla vallovasta lihavuusongelmasta.Pahimmassa tapauksessa naisena hän voi käsittää asian niin,että mielestäsi hänen olisi syytä laihtua ym..Riippuen nyt toki itsetunnosta ja sähän sen parhaiten tunnet,joten etköhän osaa sanoa ne oikeat sanat. (:
Tee itse jotain kasvisruokaa?Tai jotain muuta ravitsevaa ja terveellistä.Voit toki myös houkutella makuuhuoneeseen mansikoiden ja muiden hedelmien kera.. :wink: (joille ei siis ole allerginen :D )

lugosi

Kiitos avustanne. :)
Olemme olleet reilun vuoden yhdessä, ja tunnemme toistemme mieltymykset ja muutkin asiat hyvin. Olen yrittänyt pari kertaa rohkaista häntä edes maistamaan muunlaista ruokaa, mutta ei toimi. Ja hän väittää pärjäävänsä paremmin kuin hyvin nykyisine ruokatottumuksineen. :?

Famous

No aika harvoin lihavatkaan (epäterveeellisesti syövät) ihmiset näkevät mitään väärää ruokavaliossaan.^.^ Onhan kalapuikot kumminkin aika lailla peruskotiruokaa ja vaalea leipäkin voivat olla kuitupitoisia.Esim.Täysjyvävehnäleivät.Mutta jos ei vihanneksia + muita syö,jää kaikki keholle tärkeät aineet saamatta.
En tiedä tuohon oikein ratkaisua.Miten hän on reagoinut noihin huomautuksiisi?

Kokkaa itse jotain kevyttä (naiset tykkäävät 8) ) -vain ja pelkästään essu päällä- sitten voittekin itse päättää mitä tulee jälkiruuaksi.. :wink: Voit jo syömisen alussa vihjaista pikkuisen mitä tuleman pitää,luulisi naisesikin jo arvostavan kaunista elettäsi ja olemaan kitisemättä ruuasta.

Mutta älä pakota tätä syömään mitään mitä ei halua,pyydä kuitenkin edes maistamaan. :> Ja jos ruoka ei maistu niin jättkää väliin ja siirtykää heti jälkiruuan pariin.

lugosi
Famous
NoKokkaa itse jotain kevyttä (naiset tykkäävät 8) ) -vain ja pelkästään essu päällä- sitten voittekin itse päättää mitä tulee jälkiruuaksi.. :wink:

Hyvä vinkki! :D Voisihan tuota kokeillakin, jahka kämppä tyhjänä (ei siis asuta yhdessä, vaan molemmat vielä vanhempiensa luona).
Aika välinpitämättömästi on reagoinut jo holhoamista lähentelevään huolenpitooni... Ajattelin aiemmin tehdä kierosti, ja piilottaa esim. jonkin salatin sekaan jotain hyvin hyvin mietoa kastiketta ja lisää vihanneksia, mutta pelkään hänen suuttuvan sellaisesta. Siispä se jäi vain ajatukseksi. Mutta joo, täytyypä kokeilla kokata jotakin, mistä hän saattaisi jopa pitääkin. :) Harmi vain, ettei minulla ainakaan vielä ole aavistustakaan, mitä se voisi olla.

Famous

No miten olisi joku kasviswokki (+kanaa) ja riisiä?Joku keitto?Sitten tietysti teemaan kuuluvat kynttilät ym. :lol: Yksi,josta itse tykkään on sieni-paprika kastike perunoille tai muusille.

Mimia

Tuosta tuli mieleen serkkuni muutamanvuoden takainen poikaystävä, jonkinlainen elämäntapa intiaani, hän ei syönyt muuta kuin riisiä ja kokista. Mahtoi olla puutoksia hänellä :roll:

Mutta. Minä itse myös nirsoilen ruuan suhteen, ehkä liikaakin. Suostun kuitenkin maistamaan lähes kaikkia ruokia, paitsi niitä joita en suuhuni laita (sisäelimet, veri, sienet paitsi herkkusieni..). Lempiruokani ovat tulleet yhdistelemällä hyviä ruokia. Kokeile sinäkin tuota. Tee seidistä (vai mikä se nyt on.. :roll: ) ja jostakin muusta vaikka jonkinlainen paistos. Luultavasti hän pitää siitä koska kalapuikot ja -keitto on samaa tavaraa.
Toisaalta voit kokeilla myös tehdä noita ruokia mistä hän pitää vähän eri tavoin.

Lohkoperunoita löytyy maustettuna ja ranskanperunasuolaan jää koukkuun. Opeta tyttöystäväsi syömään sitä ranskalaisten kanssa käytä sitä mausteena muihinkin ruokiin.
Jos hän syö kanasalaattia, hän saattaa myös syödä kanafilepihvejä.
Voithan tehdä salaattikastiketta laittamalla oliiviöljyä ja jotain maustetta, ei ole kamalan voimakas ja maun saa itse määrätä.

Lizzie

Pakota Ms. Lugosi syömään esim. kalaöljykapseli per päivä ja Multitabs, niistä tyttösi saisi edes tarvittavia hivenaineita ja vitamiineja.

Sofia K
Famous
No miten olisi joku kasviswokki (+kanaa) ja riisiä?Joku keitto?Sitten tietysti teemaan kuuluvat kynttilät ym. :lol: Yksi,josta itse tykkään on sieni-paprika kastike perunoille tai muusille.

Ihan kiva, mutta en ehkä ensimmäiseksi lähtisi hyvin nirsolle ihmiselle valmistamaan mitään sieni-paprikakastiketta.

Lugosi, mites olisi jo kokkaisit tyttöystävällesi jotain ihan perusruokaa jonkun perussalaatin kanssa? Siis tyyliin kanaa ja riisia kera porkkanasalaatin. Siis pyytäisit tytön luoksesi ja tuskin hän kehtaisi kieltäytyä syömästä jos olisit varta vasten tehnyt ruokaa hänelle. Usein noi nirsoilutkin on vain asennekysymyksiä. Minäkin olin pienempänä tosi nirso, en siis suostunut edes maistamaan mitään, koska olin päättänyt että se on pahaa. No, sitten kun jotain maistelin, niin huomasin että "kappas, täähän onkin hyvää".

satuuh

Mie kannatan tuota maistamista. Tehkää sopimus, missä tyttöystäväsi maistaa edes kerran jotain uutta/mistä ei tähän mennessä ole pitänyt. Yksi suupala tuskin laittaa mahaa sekaisin ja eihän sitä tiedä mitä yllätyksiä löytyy :D Älä kuitenkaan painosta..
Myös purkkivitamiinit saa suuren suosion miun suunnalta.

kivi

Mun exän pääasiallista ravintoa oli karkit ja cokis! Ja jätkä oli laiha kuin kukkakeppi!! Söi se joskus myös ranskalaisia + lihapullia ja voileipää, mutta siinä se sitten olikin...

Sori off topic, varsinaiseen aiheeseen mulla ei ole mitään lisättävää. Yhdessä kokkaaminen tai se, että kokkaat hänelle, kuulostaa hyvältä. Mites, eihän tyttösi suutu, kun puutut hänen syömisiinsä?

Kepatäti

Kerkesin hetken jo epäillä, että oma poikaystävä on tänne eksynyt kun tuon syömättömyys ongelman luin, mutta mun ruokavalio on sentäs vähän erilainen. Meillä on siis tuo sama ongelma, minun ruokavalioni on myös kovin kapea. Ennen poikaystäväni kuvioihin astumista en oikeastaan syönyt mitään muuta lihaa kuin jauhelihaa ja kanaa hyvin hyvin satunnaisesti. Kalaa en ole syönyt n. 15 vuoteen enkä tule syömäänkään, minulla on tähän kuitenki hyvät perusteet enkä niitä tässä jaksa nyt alkaa selittelemään.

Syön kuitenkin terveellisesti (okei, jos miinustetaan ne karkit ;) ) tavallisia kotiruokia kuten jauhelikastiketta, lasagnea, kanakastiketta, makkara/jauhelihakeittoa yms. Kuitenkaan en kovin mielelläni esim. "köntti"liha/lihasuikalekastikkeisiin koske, pihvejä en syö jos niitä ei ole nuijittu ihan ohuiksi ja esim. kanankoipia.

Syy, miksi näihin en koske, on se, että ne ihan oikeasti ällöttävät minua. Eikä ole kiinni siitä, etteikö se maistuisi hyvältä, sillä kyllä se maistuu. Kuitenkin juuri tuollaisessa lihassa oleva kaikki "ylimääräinen" jänteiden jäänteet/rasvalöllöt yms. kammottavat minua. Kanankoivista/rintapaloista tykkään ihan hirveästi (maistuvat siis todella hyvältä) ja niitä syönkin, mutta sitten jonkun pitää "purkaa" se valmiiksi minulle lautaselle (niin kuin pikkulapselle), sillä itse en kykene lihaa koivesta irroittamaan. Muutaman kerran yrittänyt ja oksennus ei ole ollut kaukana.

Pikku hiljaa tässä kokoajan yritän opetella syömään hieman monipuolisemmin, silloin tällöin hieman lihasuikalekastiketta, kanafilettä yms.

Minua poikaystäväni syömiseni vahtaaminen ahdistaa hirveästi. Ymmärrän, että rakkaani on vaikea sopeutua minun ruokavaliooni, mutta hänen jokapäiväiset tiuskaisunsa "hitto, kun sä et syö mitään" päivän ruokaa miettiessämme eivät ainakaan helpota oloa! Varsinkaan kun syömättämyyteni ei ole varsinaista nirsoilua tyyliin "hyi yök pahaa" vaan ihan totuttu tapa ja jostain ihmeellisistä psyykkisistä patoutumista johtuvaa. Yritän kuitenkin kokoajan parhaani opetella syömään monipuolisemmin ja sitten kun toinen kokoajan vaan huomauttelee ja muistuttelee ja valittaa aiheesta, niin siitä tulee itselle tosi paha mieli. En tätä tahallani tee! Sitten vielä kun tuo poika jaksaa vahtia syömisiäni myös ihan terveellisyys/painonhallinta mielessä ja jokaisesta herkusta saa vähintään tuomitsevan katseen, niin siinä ei tule kovin rakastettu olo. Nykyään yritänkin vältellä kaikkien herkkujen syömistä kultani seurassa ja tunnen tarvetta piilotella syömisiäni, ei tämä ihan tervettä ole.

Enenmpää en nyt tähän hätään jaksa selitellä, mutta saa kysellä jos jotain tulee mieleen ja muuta.

Sen verran nyt vielä sanon, että vaan rupea piilottelemaan mitään toisen ruokaan! Poikaystäväni kerran laittoi iltapalapatonkitäytteeseen salaa hyvin vähän valkosipulia (siitä en pidä ihan maun takia), koska ei suostunut hyväksymään, että en siitä pidä ja yritti sitä juuri pakkosyöttää, kun "ei se kuitenkaan huomaa, kuhan vaan nirsoilee". Huomasin sen kyllä ja siitä se vasta sota syntyi. Loukkaannuin siitä pahasti, kun toinen ei voinut kunnioittaa mielipidettäni ja vielä kun erikseen pyysin, että ei minun patonkiini laita vaikka omaansa laittaisikin. Voit toki esim. makaroonilaatikon joukkoon lisätä vaikka porkkanaa joukkoon tai tehdä vaikka kanasalaatin pastaan, mutta salassa älä yritä mitään. Äläkä pakko tuputa!

Rahel

Mahtaiskohan mehumuodossa maistua vihannekset ja hedelmät? Esim. porkkana-monihedelmämehu saattaisi mennä alas. Ja jos tyttöystäväsi pitää kalasta, voi siltä suunnalta alkaa laajentaa: lohta, siikaa, kuhaa... Ehkä jopa silakkapihvejä? Ja vitamiineja saa myös purkista.

nakymaton_ninni

Hmm..mun ex-avomies söi pelkkiä pihvejä ja joi pelkästään limsaa. Yritä siinä sitten kannattaa terveellisiä elämäntapoja kun toinen jättää kaiken syömättä - paitsi ne pihvit. Sain vuoden yhteiselon aikana hänet maistamaan ranskiksia. Nyt kun asutaan taas erillään, hän on siirtynyt takaisin pihvi-linjalle.

Cadillac

Kehota tyttöäsi maistamaan, ei hän siihen varmaan kuole! Ehkä jopa yllättyy positiivisesti. :)
Itse kyllä kasvistenvastustajana inhoan terveellisen ruuan tuputtamista.. :wink:

Meillä on vähän samansuuntainen ongelma toisinpäin.. tai jotenkin... :?

Mä olen tottunut syömään mälsää perusruokaa, kuten pastaa, jauhelihaa, riisiä, ilman mitään hienouksia. Enkä siis muuta osaa kokatakaan kuin tuollaista perussafkaa.

Miekkonen taas osaa tehdä aika hienojakin ruokia ja käyttää paljon mausteita ja vähän oudompiakin aineksia. Tekee melkein ainoastaan tulisia ruokia. Ukkeli on suoraan sanonutkin tavallisen ruuan olevan pahaa.

Ongelma on se, että minä en uskalla enkä halua tehdä hänelle mitään mälsää basicruokaani, kun ei mies kuitenkaan tykkäisi yhtään. Enkä viitsisi ruokamieltymyksiäni/kokkaustaitojani muuttaa tuohon miehen malliin, sillä en pidä tulisesta ruuasta, vaikka mielelläni syönkin mieheni kokkauksia. :roll:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat