Mahkipu:( - Terveys ja hyvä olo

blaah:)

Mulla on nyt ollut noin kuukauden melkein joka päivä maha kipeänä.. Kaikki alkoi ihan yhtäkkiä Belgiassa mäkkärilounaan jälkeen, tosin en tiedä voiko sitäkään nyt tästä sitten syyttää :roll:

Eli kaikki alkoi närästyksen tapaisella kivulla, mutta pian homma meni siihen että jopa veden juontikin oksetti ja sattui. Kivun kohta vaihtelee koko ajan, milloin alavatsa on kipeänä tai milloin sattuu sitten ihan tuohon pallealan tienoille. Kipu on usein pistävää ja/tai "kuplivaa" ei kuitenkaan närästä

Lääkärissä oln käynyt kerran ja sanoi että mitä ilmeisemmin vatsahaava :shock: vois varmaan muuten ollakkin, mutta kahvin juonti ja tupakointi eivät satu sen enempää kuin mikään muukaan ja mä oon kuitenkin vasta 20 eikä tämä elämäkään nyt niin stressaavaa ole. Mahan kanssa ei ole ennen ollut ongelmia.

Maitoallergiaa en usko tämän olevan, mutta mites sitten esim Keliakia? En oikein tiedä millaiset oireet siihen kuuluvat? Ja kun en ole osannut paikallistaa tätä kipua mitenkään aina niihin tilaisuuksiin, jolloin leipää tai muita viljatuotteita syön.

Ongelma vain on se, että oma lääkärini täällä ei ota mua kovin tosissaan ja ei laita jatkotukimuksiin :evil:

Onko kellään koemuksia jostain samantyypisistä kivuista??? Kun on kuukausi aika pitkä aika kärsiää ainaisista kivuista, mutta sitten kun taas menee lääkäriin niin tuntuu jotenkin että itkisi turhasta :roll:

Niin ja raskaana en ole jos on menkkoihin luottamista

Kommentit (10)

Maruchka

Nooh, mulla ollut tuota jo parin vuoden ajan tässä. Joskus enemmän ja joskus vähemmän.

Vatsakatarria ja -haavaa luultavasti, oireitten perusteella siis, mutta lääkäri ei sitä ole kyllä diagnosoinut. Laittanut vaan keliakia-testiin ja laktoosi-kokeeseen, sekä määrännyt liudan erilaisia happolääkkeitä.

Ainut, mikä auttaa joskus, on Alsucral-tabletit ja erittäin tarkka ruokavalio.

Sasuska

Olisko mahdollista, että olisi joku tulehduksellinen suolistosairaus? Esim. http://www.crohnjacolitis.fi/cms/ Chronin tauti ja Colitis ulcerosa on hyvä saitti, vilkaise myös http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl keskustelupalstaa, jossa on hyviä vinkkejä.

Eikä se vatsahaavakaan mahdoton ole 20-vuotiaalla. Tosin ei kai se haava vielä ole, jos ei kerran mitään tehty (käsittääkseni haava ihan vuotaa sisukaluihin ja silloin ei enää kyllä kävele kipujen ja muutenkin huonon olon takia).

Toivottavasti jotain selviää!

Kiitos paljon kaikesta avusta:)

Varaan lääkäriin huomenna ajan ja keskustelen sitten noista erilaisista sairauksista, jotka oireisiin sopisivat, niin ehkäpä sitä sitten pääsisi jopa testeihin asti :roll:

Maruchka
Sasuska
Eikä se vatsahaavakaan mahdoton ole 20-vuotiaalla. Tosin ei kai se haava vielä ole, jos ei kerran mitään tehty (käsittääkseni haava ihan vuotaa sisukaluihin ja silloin ei enää kyllä kävele kipujen ja muutenkin huonon olon takia).

Silloin vatsahaava on puhjennut, eli paljon vakavampi vielä.

jeijei

Lääkärissä oln käynyt kerran ja sanoi että mitä ilmeisemmin vatsahaava :shock: vois varmaan muuten ollakkin, mutta kahvin juonti ja tupakointi eivät satu sen enempää kuin mikään muukaan ja mä oon kuitenkin vasta 20 eikä tämä elämäkään nyt niin stressaavaa ole. Mahan kanssa ei ole ennen ollut ongelmia.

Ongelma vain on se, että oma lääkärini täällä ei ota mua kovin tosissaan ja ei laita jatkotukimuksiin :evil:

Epäilee vatsahaavaa eikä ota tosissaan? Mene uudestaan tosiaankin sinne terveyskeksukseen käymään ja sano että vaadit apua etkä jaksa enää aianisat kipua. Vatsahaava on vakava asia.

Maruchka

No, millä sitä vatsahaavaa sitten hoidetaan?
Lääkkeillä siis, mutta kun ei niistä ole apua, niin millä sitten :roll: Olen käynyt itse läpi aika läjän lääkkeitä, ja kaikki olleet ihan turhia. Maksaneet vaan maltaita.

Ja ei se nyt niin vakava asia ole enää nykypäivänä. Ennenhän se toki vaati leikkauksenkin, muttei enää aikoihin. Tarkoitan, ettei siinä hengenhätää ole.

Blaah, onks sulla perheessä ollut vatsakatarria tai -haavaa? Se kun on erittäin periytyvä. Ja onko sulla kipua jossakin kohtaa vatsaa? Et, jos olis pohjukaissuolihaavauma, tai jokin vastaava.

Maruchka

Blaah, onks sulla perheessä ollut vatsakatarria tai -haavaa? Se kun on erittäin periytyvä. Ja onko sulla kipua jossakin kohtaa vatsaa? Et, jos olis pohjukaissuolihaavauma, tai jokin vastaava.

Isällä on aina ollut ongelmia mahan kanssa, varmaan siltä tullut tämäkin ongelma... Juuri vatsakatarri häntäkkkin vaivannut...

Eilen kävin apteekissa ja ostin jotain maitobakteerivalmisteita mahalleni. Kokeilen ensin niillä että saisiko mahan rauhoittumaan ja jos ei auta niin sitten lääkäriin (kerrankin en oo heti jo lääkäriin jonossa... Ei aina kehtaa mennä sinnekkään valittamaan vaikka lääkäriin on musta aina ihan älyttömän kiva mennä... Tosin apteekissakin vierailen melkein kerran viikossa tutustumassa tuotteisiin:))

Maruchka

Käytä ihmeessä myös lisänä mahdollisimman paljon Gefilus-tuotteita, ne on tosi hyviä ja hyvänmakuisiakin. Ne autto mulla jonkun aikaa alussa, ennenku tää paheni, mut se nyt johtu vaan mun ruokailutottumuksista. Et niitä kannattaa tarkkailla ja syödä mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti.
Toivotaan, että kotihoito auttaa! :)

SakaRisto

Jos oireet ovat hiukkaakaan samanlaiset kuin laktoosi-intoleranssissa, kokeilepa jättää kaikki xylitolilla tai muilla makeutusaineilla makeutetut karamellit tms. pois. Jos esim. pureskelet xylitol-purkkaa joka aterian jälkeen, vatsa ei ehdi toipua liika-annostuksesta.

Macin hampurilaisissa on jotain makeutusaineita, jotka aiheuttavat joillekin vatsavaivoja. :!:

oranssi
SakaRisto
Jos oireet ovat hiukkaakaan samanlaiset kuin laktoosi-intoleranssissa, kokeilepa jättää kaikki xylitolilla tai muilla makeutusaineilla makeutetut karamellit tms. pois. Jos esim. pureskelet xylitol-purkkaa joka aterian jälkeen, vatsa ei ehdi toipua liika-annostuksesta.

Oho! Tuokohan sitten syynä, kun mullakin on vuosikaudet ollut vatsavaivoja, joihin ei selitystä ole löytynyt. Hampaat myöskin paskakunnossa ja siksi mässytän ksylitolia ja fluoria minkä kerkiän, hammaslääkärin määräys. Tässähän on suorastaan kahden tulen välissä. :) Pitänee kokeilla jättää ksylitolit vähäksi aikaa pois.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat