missä vaiheessa hiivatulehdus pitäisi hoitaa? - Terveys ja hyvä olo

kolmiolääke

Olen syönyt nyt 2 antibioottikuuria putkeen ja kolmas on jo menossa. Minulle on tullut kerran aiemminkin hiivatulehdus antibioottikuurista ja hoidin sen emätinpuikoilla kuurin jälkeen, mutta..

Oireita alkoi tulla nyt jo ensimmäisen kuurin jälkeen.. kutinaa ja kokkareista valkovuotoa. Apteekissa käydessäni minua käskettiin ostamaan GynOcaps-kapseleita jotka tasapainottavat emättimen bakteerikantaa. Ne auttoivat jonkin aikaa, mutta nyt on varsinkin ulkosynnyttimiin tullut kutinaa, punoitusta, kipua, poltetta ja kirvelyä.. lisäksi ehkäpä myös haavaumia.

Bakteerikapselitkin ovat kohta lopussa ja antibioottikuuria on jäljellä vielä 8 päivää. Mietin missä vaiheessa hiivatulehdus pitäisi hoitaa? Tuntuu että on turhaa hoitaa sitä jo tässä samalla, kun altistun antibiooteille vieläkin.. mutta oireet ovat melko kamalia.. lisäksi pelkään että tulehdus vain pahenee :( Onko kellään kokemuksia tai tietoa tästä asiasta? Kiitos jo etukäteen vastauksista :)

Sivut

Kommentit (21)

sopuli

itsekin tulehduksista kärsineenä hoitaisin sen varmaan heti, koska se on niin hemmetin inhottava ja kivulias! Voihan se sit tulla uudelleen, mut jos käytät niitä gynokapseja niin voihan se olla, että jättää tulematta.

kivi

Kyllä minä ainakin välittömästi hankkisin lääkevoidetta, jos hiiva tulisi, mutten ole kyllä mikään asiantuntija, yhden hiivatulehduksen olen kokenut.

Kannattaa syödä luonnonjogurttia, juoda piimää tai vetää maitohappotabuja antibioottikuurin aikana, niin ei niin helposti hiiva iske.

kolmiolääke

kiitokset neuvoista :) soitinkin juuri lääkärille ja hän käski aloittaa heti. Toivottavasti ei uusiutuisi.. gefilus-tuotteita olen ostanut..

figaro

Eikö se lääkäri jo tarjotellut sitä suun kautta otettavaa hiivalääkettä, jos kerran on tiedossa, että tulee ja uusii aina kuurin aikana? :(

kolmiolääke
figaro
Eikö se lääkäri jo tarjotellut sitä suun kautta otettavaa hiivalääkettä, jos kerran on tiedossa, että tulee ja uusii aina kuurin aikana? :(

sitä mäkin olen miettinyt :S .. lisäksi en oikein luota tähän lääkäriin, koska hän antoi minulle väärät ohjeet mm.polvessani olevan haavan hoitoon, minkä sitten eräs toinen lääkäri korjasi paljon myöhemmin. Antibiootteja olen sen vuoksi nimenomaan joutunut syömään pitkään, että polvi ei ole parantunut. Mutta toivottavasti kaikki menee nyt hyvin.. pitänee vielä kysyä siltä "paremmalta" lääkäriltä lisäohjeita huomenna, minulla on nimittäin lääkäriaika varattuna.. polven takia alunperin.

SunLion

kokeile sitä 500mg (vahvin) emätinpuikkoa..Vaikka se on kallein ja niitä tulee pakkauksessa vain yksi, sillä saa sen helpoiten kuntoon.

Muistathan myös että seksipartneri kannattaa myös lääkitä...eli voidetta meisseliin : ) Tartutatte sen muuten toisillenne edes takaisin.

kolmiolääke
SunLion
kokeile sitä 500mg (vahvin) emätinpuikkoa..Vaikka se on kallein ja niitä tulee pakkauksessa vain yksi, sillä saa sen helpoiten kuntoon.

Muistathan myös että seksipartneri kannattaa myös lääkitä...eli voidetta meisseliin : ) Tartutatte sen muuten toisillenne edes takaisin.

noh, mulle määrättiin se kolmen puikon paketti gyno-daktarinia. Ja en seurustele, joten ei oo (onneksi) tuota partneriprobleemaa..

kolmiolääke

nyt on sitten uus ongelma :( ..tuntuu kipua koskettaessa, poltetta ja kirvelyä emättimen aukon ja peräaukon välisellä alueella.. lisäksi iho on mennyt omituisesti " rypylle" tältä kohdin ja häpyhuulten kohdalta :shock: Mikähän oisi kyseessä?? Samaa hiivatulehdustako, ja miten tässä tätä nyt hoitaisi.. ?

taizu

Hiivatulehdus tekee ihosta aran.
tai sitten kyseessä on joku muu tulehdus. Itse olen sairastanut emätintulehduksen, jonka oireita en itse edes havainnut. Onneksi kuitenkin olin käynyt papa-testeissä, joten sain siihen kuurin.

kolmiolääke

nyt tämä tuntuu parantuneen :) ..ihanaa, toivottavasti pysyisikin poissa, kun antibioottikuuri jatkuu vielä kuus päivää. Olen aloittanut sokerittoman ja vähähiilihydraattisen ruokavalion, toivottavasti siitä olisi jotakin apua. Voidetta en ostanut erikseen, vaan tuo puikon sisältö ilmeisesti on valunut myös alemmas ja parantanut tuon ulkosynnyttimienkin probleeman.. ainakin hetkeksi :?

Santtu

Kannattaa myös kokeilla ilman alushousuja nukkumista (ellet sitten tee jo niin). Itselläni se auttaa kaiken muun ohella eikä ole tulehdusta hetkeen ollut ollenkaan.

Suosittaisin muuten samaan syssyyn lääkärin vaihtamista.

eloavaloa

Terve!
Olen tässä toista viikkoa hiivadieetillä ja olo senkuin paranee!!
Pää on kirkastunut, olo kevyempi ja ah, siitä saan intoa ja motivaatiota jatkaa!! Se hirvittävä sokeririippuvuuskin alkaa hellittää otettaan!
Tässä jakaisin muutamia vinkkejä joilla saa hyvin ravintoa ja puhtia:

- Tofua ja tofua ja vielä kerran tofua! Minusta on tullut varsinainen proteiinisyöppö kun en sokeria syö!
Huikopalana vaikka siivu suoraan marinoidun tai savustetun tofun paketista ja ruokaan kuin ruokaan. Tofussa on yhtä paljon kalsiumia kuin maidossa ja hyviä rasvahappoja. Se on myös hyvää ruoansulatukselle. Samoin herkkua on pehmeä tofu, johon sauvasekoittimella puolukkaa ykkösvaiheessa ja sitten myöhemmissä vaiheissa kaikkia kotimaisia marjoja. Nam! Tofua voi murskata ja kuutioida ja siivuttaa jne jne.Tuhansia reseptejä netistä.
- Seesaminsiemenissä on hurjat määrät kalsiumia. Kokeile tahinia ( seesaminsiemen tahnaa, suosi tummempaa, sillä siihen on jätetty kuoret ja siten hurjasti ravintorikkaampaa!!). Tahiniin voi sekoittaa vaikka haaleaa vettä, valkosipulia ja yrttejä, merisuolaa, aurinkokuivattuja tomaatteja jne. Niistä tulee tosi hyviä levitteitä riisikakun päälle, siihen lisäksi salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua jne. Herkkua!
Samoin tahinia voi laittaa ruoanlaitossa patoihin, kastikkeihin ja oikeastaa ihan mihin vain. Tulee täyteläisempää, pähkinäisen makuista ja kalsiumrikasta ruokaa. Tämä varsinkin on hyvä muistaa jos pelkkä tahini tuntuu vieraalta. Laita siis ruokiin :)
-sitten noista maidoista, soijamaitoa on myös sokerittomana. Kokeile myös mantelimaitoa ja II- vaiheessa riisimaitoa. :) HYVIÄ!! Luomuna ainakin löytyy. OK, vähän kalliimpaa, mutta olen itse ajatellut että koska oloni on näin paljon parempi ja en maksa muusta kuin ruuasta, niin olen valmis panostamaan!! Ja huomioi kotikuntasi yliopiston luomuruokapiirit!!
-Suosittelen Quinoaa!!! Se on siemen, jota käytetään viljan kaltaisesti. Siinä on kalsiumia myös hurjat määrät, ravinteita, rautaa ja magnesiumia! Varsinkin II-vaiheeseen suosin sitä, sillä minulle tämä "vilja" sopii todella hyvin. Ei hirssi eikä tattari tunnu yhtää samalta. Se on niin hyvää!
-Maailmassa on niin paljon pähkinöitä ja mantelia ja siemeniä , joita voi paahtaa kuivalla pannulla. Helpommin sulavat myös vatsassa!
- Kokeile myös idämistä! Siitä saa paljon viherenergiaa myös näin talvella ja puhdestaa sekä vahvistaa! Se on helppoa kun saa otteen siitä rytmistä.
Tarvitset lasipurkin ja harsoa tai hyttysverkkoa kanneksi. 1. Laita siemenet tai pavut purkkiin veteen likoamaan yön yli. 2. aamulla kaada vesi pois. lisää vähän vettä ja heiluttele eli huuhtele ja kaada vesi pois. 3. Pistä lasipurkki astiakaappiin 45 asteen kulmaan aukko alaspäin, jotta vesi pääsee valumaan pois. Purkin tulee olla huoneenlämmössä ja pimeässä. 4 Huuhtele vedellä aamuin illoin ja pistä jälleen huuhtelujen välillä astiakaappiin.
Idätysaika on 2-4 päivää, riipuen siitä mitä idätät. Helppoa!
-Suoliston putsaukseen suosittelen
* Aloeveraa! -pesee suoliston seinämiä ja on tosi ravintorikasta!
* olen kuullut että kookos; hiutaleet, maito ja rasva, ovat hiivaa tappavia (itse olen tykännyt mutta en ole lukenut tästä kirjoista..)
* Maitohorsma-tee tappaa hiivaa
* Valkosipulia
*molkosan -) maitohappoa
* ja jos ei idätä niin joku viherjauhe on hyvä juttu sen sijaan! kts. esim.Pure Planet
* Greipinsiemenuute, todella vahva luonnon oma "antibiootti", joka auttaa moniin viruksiin.
Tämä on eräs taiston malli, ota tai jätä :)

I-VAIHEEN HIIVADIEETTI (1-2 viikkoa):

Sallitut ruoka-aineet:
Vihannekset: kaalit, salaatit, kurkku, tomaatti, paprika, porkkana, punajuuri, lanttu, nauris, idut (3 kertaa päivässä hyvin huuhdeltuina), parsilja, tilli, yrtit, merilevä, sipulit, avokado
Marjat: puolukka
Soijatuotteet: soijapavut -ja jalosteet kuten soijapyörykät, -nakot, tofujuusto, soijajauho (mikäli ei allergioita)
Siemenet, pähkinät: auringonkukan ja seesaminsiemenet, mantelit, cashew-pähkinät, parapähkinät (ei maapähkinät ja kastanjat)
Maitotuotteet (hyla): sokerittomat jugurtit, viilit, asidophiluspiimät, myös vaihtoehtona itse tehdyt siemenmaidot
Liha, kala, muna: lammas, kana, kalkkuna, riista, poro, kananmunat ja kalat (ei sianlihaa)
Ruokarasvat: voi ja kasvisöljyt
Mausteet: suola, pippuri ja maustekasvit (ei sitruunamehu, valmis sinappi eikä ketsupit)
Juomat: vesi, mineraalivesi, yrttiteet, (miel. kofeiiniton) kahvi

II-VAIHEEN HIIVADIEETTI (3-8 viikko):

I-vaiheen ruokien lisäksi sallitaan:
Palkokasvit: linssit ja pavut
Viljatuotteet: gluteenittomat viljat: hirssi, luonnonriisi, tattari, maissi (miel. puuroina)
Vihannekset: peruna. kaikki pavut, oliivit
Marjat: kotimaiset marjat
Hedelmät: tavalliset hedelmät sallittuja, kuivatut edelleen kiellettyjä
Juustot: vuohenjuusto, tuorejuustot (raejuusto, rahka)

III-VAIHEEN HIIVADIEETTI

Sallittuja edellisissä vaiheissa mainittujen lisäksi:
Viljatuotteet: kotimaiset kokojyväviljat (miel. puuroina). Aluksi näkkileipä, myöhemmin hapanjuureen leivottu leipä
Maitotuotteet: kaikki sokerittomat maitotuotteet ja juustot
Hedelmät, marjat: kaikki hedelmät ja marjat ja myös sokerittomat tuoremehut. Kuivattuja hedelmiä hyvin vähän.
Makeutusaineet: maa-artisokkajauhe, hunaja pieninä määrinä, vaahtera-, demeter- ja riisisiirappi

KAIKISSA VAIHEISSA KIELLETTYJÄ:
- sokeri ja piilosokerivalmisteet
- valkojauhotuotteet ja roskaruuat
- olut, viini ja muut alkoholit
- purkki- ja säilykeruuat

Joo ja sitten kirjallisuutta:
http://koti.mbnet.fi/jenni3/hiivas.htm
Mäkelä, Rauli: Hiivasyndrooma
Marianne Kiskolan ja Sanna Miettusen Tofu- keittokirja, IHANIA tofu reseptejä! ohjeet varustettu myös viljattomilla maidottomilla ja kananmunattomilla vaihtoehdoilla. Ja mitä HERKKUJA!
Aurinkoista ruokaa Niemi, Merja, tässä mm. hyviä ravitsemus vinkkejä ja reseptejä ja idätyksestä.
Paula heinonen: Hiivaongelmat
www.violetlight.fi/Ravinto%20ja%20terveys/hiivasyndrooma.htm

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat