Virtsaputkentulehdus! - Terveys ja hyvä olo

fortyfckntwo

joo, vettä on tullu juotuu nyt kolmisen litraa päivässä, ja tänään ostin (viisastuneena, kun olin täällä käyny lueskelemassa) litran karpalomehuu.

mutta juu, voisihan sitä soitella.

kiitos. :D

Sivut

Kommentit (246)

Jomina

Taas tässä kuuria popsitaan. Jos tästä tulee mulle kunnon vaiva niin ärh. Viimeks tulehdus oli helmikuussa. Nyt ne sitten otti sen viljelyjutunkin ja näiden lääkkeiden (mitä mulle siis aina on annettu) pitäis siihen bakteeriin auttaa mikä siellä oli kasvanut. Lääkäri oli käskenyt tulla sitten vielä kontrollikäynnille kun kuuri on loppunut. Olis vaan niin kiva palata siihen aikaan, kun tulehduksia ei ollut mailla halmeilla. Nyt viimeisen 10kk aikana näitä on ollut 4, jos oikein muistan. Todella rasittavaa!

Janetten

No minulla oli virtsatieinfektio... Alkutalvesta oli virtsaputkentulehdus, mutta tässä alkukesästä oli sitten vähnä syvemmälle levinnyt joku ihme pöpö... Hämmentävintä tässä jutussa on, ettei minua missään vaiheessa kirvellyt tai ei pitänyt käydä vessassa tavallista useammin. Oli vain aivan helvetin kipeä vatsa, sitä jatkui kaksi viikkoa, ennen kuin menin lääkäriin. Aluksi epäilin olevani raskaana, mutta se oli hyvin epätodennäköistä, joten loppujen lopuksi kipujen ollessa todella pahat suunnistin terveyskeskukseen ja sieltä sain kuulla tämän kivan yllätyksen. Sain siihen viiden päivän kuurin Nitrofur-c:tä. Kovimmat kivut lähtivät, mutta mahaan silti sattui päivittäin. Nyt on onneksi loppunut kivut lähes kokonaan, mutta silti tulee varottua liikkeitä (ja hygieniastakin olen huolehtinut vähän paremmin... :oops: )

Jomina

Jos on kyseessä virtsanäyte pissatulehduksen diagnosointiin, niin sillon kiitettävää olisi, että olisi käymättä vessassa 4tuntia! Kyllä, aivan kamalaa. Jos oikein kunnon oireet on niin kai sitten se kaksi tuntiakin riittää...

Ambrel

Kärsin ite tuosta joskus 9lk. Ei tosin mennyt munuaisiin asti.
Mutta todella tuskallista oli. Kammottavaa ravata koulussa koko ajan vessassa, onneksi sitten aika nopeesti lääkäristä annettiin resepti lääke.
Heti kun yhden lääkkeen otin, niin oireet loppui siihen.
Ja onneksi ei ole uusiutunut. :-)

k87

mulla oli kyseinen tauti penskana. silleen kroonisena. en tiiä leviskö munuaisiin mutta munuaistulehduskin on kärsitty. virtaputkentulehduskiere lähti äitin mukaan heti pois kun äiti ja isä eros. en tiiä mistä johtuu. aim nou saikoolotsist! :)

Jomina

Heksu, labraan sitten tarkistuttamaan asia!

Onko kukaan muuten kuullut karpalokapseleista? Mistä niitä saa, apteekista vai luontaistuotekaupasta? Onko hyviä?

[size=9]Itse tuota tiedän näistä vain, koska selailin BB-Piian tavaralistaa läpi ja sillä on mukana siellä talossa karpalokapseleita[/size] :oops:

heksu

nyt kun luin noita teidän kirjotuksianne, niin epäilen itsellänikin tulehdusta... oireina tiheä virtsaamistarve ja virtsaamisen aikana vihlova kipu jossain vatsassa. :/

Nannerl

Ilmeisesti toistuvat pissatulehdukset muuten terveillä naisilla eivät vaadi kuvantamista tms. ellei epäillä jotain rakennepoikkeavuutta. Ainakin Käypä hoito -suositus sanoo niin.

Jomina
Nannerl
Mua ihan kiinnostaa tietää, että onko teille jatkuvista tulehduksista kärsiville koskaan tehty virtsaelinten tähystystä, röntgeniä tms.?

En ole edes kuullut moisesta :o tai sellaisesta ei ole edes ehdotettu. Mielenkiintoista.

Mulla on nyt parin viikon ajan sattunut alaselkään... Pelottaa josko joku oireettomampi tulehdus päällänsä, kun välillä kirvelee ja välillä ei. Plaah. Soitan heti maanantaina lääkäriajan ja menen taas valittamaan. Perkele jos ei taaskaan tiedä, mikä mua vaivaa niin :evil:

Suziette

Minulla on ollut varmaan onnea matkassa, kun ei ole näistä vaivoista ennen tarvinnut huolehtia, mutta kerta se on ensimmäinenkin.. Miehen kanssa petipuuhissa oltua kävin pesulla ja tyhjentämässä rakon, kuten yleensäkin. Silloin jo kirveli ja sitä kirvelyä on nyt jatkunut pari päivää. Tänään sitten kysyin työterveyslääkäriltä puhelimessa tuosta ja sain heti antibioottireseptin apteekkiin. Kuulemma tuo kirvely yksistään jo riittää oireeksi, virtsanäyte pitää antaa sitten, jos 5 päivän lääkekuurin jälkeen on vielä oireita. Muita oireita ei ainakaan vielä ole, vessassakaan ei tarvi käydä useammin kuin yleensä.

Muuten jäin sitten vain miettimään, että jotenkin helpolla sain tuon lääkekuurin. Ei sillä, minun kannalta tuo oli kovasti vaivatonta, yksi puhelu ja apteekkiin, mutta mietityttää vain. Kaipa minulla tosiaan tuo tulehdus on ja lääkkeet on siihen tarpeen. Ilman kunnon syytä kun ei haluaisi antibiootteja syödä, kun niistä yleensä aina on jotain vähemmän mukavia seuraamuksia (vaikka tokihan antibiootit ovat usein välttämättömiä ja jos ne vievät tuon kirvelyn pois, niin hyvä).

Miss X
Jomina

En ole edes kuullut moisesta :o tai sellaisesta ei ole edes ehdotettu. Mielenkiintoista.

Mulla on nyt parin viikon ajan sattunut alaselkään... Pelottaa josko joku oireettomampi tulehdus päällänsä, kun välillä kirvelee ja välillä ei. Plaah. Soitan heti maanantaina lääkäriajan ja menen taas valittamaan. p*****e jos ei taaskaan tiedä, mikä mua vaivaa niin :evil:

Mulla kans on välillä tommosta. Et esim rajumman seksin jälkeen limakalvot on ihan ärtyneet ja saattaa kirveltää, sen vielä ymmärrän. Mut samaan tuntuu liittyvän tulehdusmainen kiire vessaan ja pidätellessä tulee selkäkipu. Kuitenki noita virtsatulehduksia ollu eikä oo samanlaista eikä vaikuta yhtä vakavalta, mut ihmetyttää vaan...

Miss X
keiju
Minullakin on ollut molemmat siis hiiva- ja virtsatietulehdus. Molemmat ollut vain kerran, ONNEKSI! Ensinnäkin virtsatietulehdukseni meni niin pitkälle että yhtenä päivänä en voinut enää olla. En voinut olla poistumatta vessasta, sinne täytyi päästä vähintään 10 minuutin välein ja sekin oli tuskaa kun yritti olla menemättä. Onneksi isosisko vei minut lääkäriin.Kiitos hänelle <: Mutta ei minulla kyllä tullut mitään verta tai muutakaan. Se vain virtsarakkoa paino ihan vietävästi, helpotti vain kun istuit pöntöllä.. Oliko se että kahteen tuntiin ei sais käydä vessassa kun pissanäyte otetaan, mutta hullu kaksi tuntia! olin korkeintaan sen 10 minuuttia pois vessasta ja ilmiselvä virtsatietulehdus oli..

Ei vissiin edes vielä niin paha mitä mulla on ollu. :roll: Piti melkein samantien juosta takas vessaan ku sieltä oli tullu ja sitten tuli pelkkää verta. On se vaan niin kivaa sitten itkeä vessassa ja suurinpiirtein pyörtyä siihen pöntölle. Mä en kyllä koskaan oo mitään kahta tuntia pystyny odottamaan. Viimeks oli tuskaa olla autossa vartti että pääsi terveyskeskukseen ja siitä oli pakko juosta suoraan vessaan vaiks tiesin et ois pitäny odottaa näytteeseen asti. Sit sainki lääkkeen ilman näytettä, koska lääkärillä oli kiire kotiin, melko ammattimaista :shock:

Jomina
Miss X
Jomina

Mulla on nyt parin viikon ajan sattunut alaselkään... Pelottaa josko joku oireettomampi tulehdus päällänsä, kun välillä kirvelee ja välillä ei. Plaah. Soitan heti maanantaina lääkäriajan ja menen taas valittamaan. p*****e jos ei taaskaan tiedä, mikä mua vaivaa niin :evil:

Mulla kans on välillä tommosta. Et esim rajumman seksin jälkeen limakalvot on ihan ärtyneet ja saattaa kirveltää, sen vielä ymmärrän. Mut samaan tuntuu liittyvän tulehdusmainen kiire vessaan ja pidätellessä tulee selkäkipu. Kuitenki noita virtsatulehduksia ollu eikä oo samanlaista eikä vaikuta yhtä vakavalta, mut ihmetyttää vaan...

Mä kävin tästä mun jatkuvasta kirvelystä lääkärillä. Eipä siellä mitään selvinnyt. Otti kaikki tulehdusarvot, munuaisarvot, klamydia-testi uudestaan, ja ties kuinka monta virtsanäytettä annoin, valkovuotonäyte otettiin, mutta ei mitään löytynyt.

Lääkäri veikkas jotain bakteeritasapainon heittelyä, joka SAATTAA mennä ajan kanssa ohi. Alkukesästä kokeilin niitä maitohappobakteereita, mutta ne ei vaikuttaneet suuntaan tai toiseen.

oranssi

Argh! Iski tosi pahana tänään toi tulehdus, ehkä pikkasen oireili tässä pari päivää mutta en ollut ollenkaan varautunut siihen, mikä piina ja kipu alkoi heti töihin tultua. En pystynyt keskittymään mihinkään, hädin tuskin pystyin istumaan paikoillani. Olin jo 11 aikaan lähdössä kotiin, kun tuntui että olo vaan paheni vaikka kittasin monta litraa vettä siinä parin tunnin sisään. No, soitin sitten lääkärille ja sain puhelinreseptillä antibiootit, jotka hain töiden jälkeen. Ja sitten se olo tosiaan parani ja jaksoin töissä loppuun asti.

Mutta siis tosiaan ennaltaehkäisyssä karpalomehu auttaa vähän, tai sitten yksi C-vitamiinitabletti päivässä. Silloin kun tulehdus iskee niin pahana ettei kestä olla, voi ottaa kaksi tai kolme kerralla niitä 1000mg:n tabuja, vaikka paketissa lukeekin että vain yksi päivässä. Tai näin mä kuulin yhdeltä sairaanhoitajalta kerran. Se tekee rakkoon niin happaman tilan että bakteerit kuolee, ainakin osa niistä niin että hetkeksi helpottaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat