Nokkosihottuma - Terveys ja hyvä olo

olematon

mä oon nyt ottanu tyylii joka toinen päivä allrgialääkkeen -siis ihan tavallisen - ku aina ilmaantuu takas ihottumaa, etenki jalkoihin :roll: ei kiva. Mulla on ollu joskus pari vuotta sitte kas tällasta mut siihen en ottanu edes mitään lääkkeitä. Sais nyt jo alkaa mennä ohi. Hermo alkaa mennä pikkuhiljaa tällaseen. :x

Kommentit (8)

Gwen

Lähipiiristä löytyy kyseistä "vaivaa".. Ihan erillisiä lääkkeitä lääkäri määräsi, tai siis nekin on kyllä allergiaan, mutta erityisesti kehitetty kai tuota nokkosihottumaa varten.. Merkkiä en nyt muista. Tälle mun tuntemalle tyypille ihottuma puhkeaa usein stressin seurauksena, eikä varsinaisesti yhtä syytä voi sanoa.. Lieksassa joutui hakemaan apua yksityiseltä, kun yritti tuota syytä tarkemmin selvittää, muttei sieltäkään mitään varsinaisia tuloksia selvinnyt.. Ihottuma puhkeaa edelleen säännöllisen epäsäännöllisesti, eka tapaus taisi sattua 5-6 vuotta sitten..

En tiedä onko tästä sinulle mitään apua, mutta ajattelin kuitenkin valottaa käytännön puolta.. Toivottavasti sinulla olo paranee!

Laura

Mulle tulee aina aika ajoin allergiasta johtuen nokkosihottumaa. Otan sillon allergialääkettä ja jos ei mene ohi, niin lääkäriltä olen hakenut vähän vahvempaa lääkettä. Mä raapisin itteni verille, jos en sais allergialääkettä tuohon.

Vanilja

Mulla tuommonen nokkosihottuma on menny pois yleensä itellään. Jos se on kauheesti kirvelly tai kutissu niin sitte oon laittanu jotain rasvaa siihen.

Mä luulin että se johtuu nimenomaan siitä jos osuu nokkoseen :shock: Ei mulla ikinä flunssasta ole ihottumaa tullu.

olematon

Mulla ilmaantu inhottavan kutisevaa nokkosihottumaa tässä taannoin. Sille en keksi mitään syytä mistä se olisi voinut aiheutua muuta kuin flunssan jälkeen. Kävin kyselemässä koulun terkkarilta, ja hänkin sanoi että voi olla ihan mahdollista että johtuu flunssasta. Onneksi sain haettua allergialääkkeitä etten raapinut öisin itseäni ihan riekaleiksi... ei-kivaa! :evil: Reisissä on vieläkin kynnen jälkiä tai "pilkkuja" ihon pinnassa kun olin unissani raapinut. Eilen aamulla huomasin taas, tosin lievempää ihottumaa ja otin allergialääkkeen (vaikutus kestää 24h).. nyt ei ole vielä ainakaan näkynyt ihottumaa... Jos nyt kamalan kauan ilmaantuu takaisin niin taitaa tulla lääkärikeikka... :roll: Kellään muulla kokemuksia?

JJEMMY

Epäilen et miulla on tätä. Esiintyny on jo ihan liian kauan ja ihan hävettää etten oo hakeutunu lääkärii :oops: Miulla tää ajoittaen on aika pahana. Pitäiskö eka kokeilla ihan allergialääkkeitä joita saa ilman reseptiä vai suoraan lääkäriin?

celia
JJEMMY
Epäilen et miulla on tätä. Esiintyny on jo ihan liian kauan ja ihan hävettää etten oo hakeutunu lääkärii :oops: Miulla tää ajoittaen on aika pahana. Pitäiskö eka kokeilla ihan allergialääkkeitä joita saa ilman reseptiä vai suoraan lääkäriin?

Siis millaista se ihottumasi on? Urtikaria eli nokkosihottuma on sellaista paukamaa ja menee yleensä ohi suht nopeasti. Suosittelisin lääkärille menoa. Tai ensin kouluterveydenhoitajalle joka tarvittaessa laittaisi lähetteen lääkärille.

Itselläni oli pari vuotta sitten aika ajoin ihme urtikaria-kohtauksia. Lähdin työharjoittelusta bussilla ja ihmettelin miten naamaa kuumottaa/kutittaa. Puoli naamaa oli sitten urtikarian peitossa. Oli myös käsivarsissa ja jaloissa. Syy ei koskaan selvinnyt. :shock:

JJEMMY

^ Miulla on nyt jatkuvasti ollu iso tumma läntti sääressä mikä aina punoittaa kun tulee näitä ihme "kohtauksia." Eli siis punaisia kutiavia/kuumottavia jälkiä jotka tuntee sormenpäillä. Enimmäkseen jaloissa (reisissä,polvissa hiukan myös säärissä mutta reidet ovat pahimmat) ja käsivarsissa (lähinnä kainalon yläpuolella). Oon nyt tarkkaillu ja havainnu et usein treenin/hikoilun jälkeen alkaa kutittamaan ja kirvelemään pirusti jalkoja ja kainaloita, sit kun katsoo niin kas kummaa joka paikka punoittaa niistä ihme länteistä :? Noin 15-20 min niin kaikki on hävinny tai ainakin väri alkaa laskemaan. Luin netistä että nokkosihottumaa voi esiintyä hikoilun/fyysisen rasitteen aikana/jälkeen. Eli miulla on nyt vahva epäilys tästä. Joululomalla iho oli parhaimmillaan enkä sinä aikana tainnut käydä treenailemassa kun 2-4 kertaa.

Otin nyt antihistamiinilääkkeen, aion kokeilla tätä seuraavan viikon ja sitten palaankin takaisin kouluun ja menen terkkarin juttusille.

celia

Ok. Kuvailemasi perusteella voi hyvinkin olla urtikariaa. Mutta käy nyt sillä terkalla kuitenkin :) Ihme kyllä itselläni sitä ei enää ole :shock:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat