Näärännäpyt - Terveys ja hyvä olo

olematon

Mietin vaan, että mistä ne johtuu et jos niitä voi ennaltaehkästä jotenkin :o

Sivut

Kommentit (16)

dyingbride

luin kerran yhdestä terveys lehdestä, että mistä ne johtuu, mutta en nyt tarkalleen muista miten se meni. jotenkin siinä oli kyse jostain kyyneleen aiheuttamasta jutusta...
kun isäni oli pieni, sille sanottiin, että jos katsoo vessanpönttöön, eikä hiero silmiään sen jälkeen, saa näärännäppyjä :lol:

SunLion

siis en tarkkaan tiedä mistä johtuu...joku väitti että jos saa vetoa...en osaa yhtään sanoa.

Ne menee itestään nopeesti pois, ei pidä mennä näpelöimään niitä!

olematon

Siis... voisko joku sivistää mua ja kertoa että mistä nää johtuu? ja miten ne saa pois? siis tää tällanen ihme pallo joka ilmestyy joillakin silmäluomen sisäpuolelle...

figaro

Minulle ei tule muuta mieleen kuin rasvanäpyt ja toisaalta sitten ihon omat muutokset. Minulla niitä on myös. Joskus typeryyttäni nypläsin yhtä paukamaa, jonka sain auki.. Sisus oli kova ja tulos kipeä. En suosittele.

Jos sisäluomessa on todella häiritseviä näärännäppyjä, kannattaa käydä näyttämässä lääkärillä. Osaa olla ihan pelkkä "finnikin".

PinkPanther

Miul on myös välillä silmän ala- ja yläluomessa siellä vähän sisäluomen puolella tuollasia valkosia pikkunäppyjä. Ne tuntuvat roskalta silmässä, mutta menevät nopeaan ohi.. en tee niille mitään erityistä, odotan vain että häviävät. Kullalla on niitä myös silloin tällöin.. Eipä olla tähän mennessä sairaalaan jouduttu :D

Isabella

Samantyyppisiä mullakin oli muutama vuosi sitten. Ensimmäinen oli alaluomella ja se sitten kirurgisesti leikattiinkin. Toinen tuli vuosi sen jälkeen toiseen silmään jolle tehtiin sama juttu. Se on ihan paikallispuudutuksessa tehtävä (myös terv.kesk. voi tehdä) pieni operaatio, lähinnä viilto siihen pattiin ja sitten kaikki töhnät ulos ja pari tikkiä päälle. Ei sinänsä sen kummempaa. Itse kärsin niistä vaan tosi kauan. Tuon toisen patin aikoihin ravasin useasti eri silmälääkäreillä näyttämässä silmääni. Kolmas tuli parin vuoden päästä, tosin se tuli yläluomelle, aiheutti myös alkuun sen että mun silmäluomi turposi mahtavasti. Kyllä se siitä laski mutta kivaahan se ei ollut. Sen jälkeen sama toistui toiseen silmään myöskin yläluomelle. Ja taisi se vielä yhdenkin ellei kahden kerran tulla. Eli turhankin monta kertaa mun silmäluomia on viillelty auki noiden pattien takia. Mutta minkäs teet, silmätipat ja voiteet ei auttaneet yhtään. Eikä edes antibioottikuuri kuin vissiin kerran. Sitten siitäkin meni teho. Nyt niitä patteja ei ole pariin kolmeen vuoteen ollut ja olen tosi iloinen siitä. Ne oli rasittavia, etenkin ulkonäön kannalta. En tiedä mistä johtuivat, eivätkä tienneet lääkäritkään. Itse joskus mietin että samoihin aikoihin mulla oli finnien kanssa ongemia, mulla oli niitä leuka ja nenä täynnä melkeinpä useamman vuoden. Jälkeen päin olenkin miettinyt että mitä jos siinä on vaan käynyt niin että olen saattanut hipelöidä noita finnejä ja sen jälkeen sen enempiä ajattelematta sattunut hipaisemaan silmäänikin. Ja siitähän se sitten lähtee syntymään. Ei kovin mukava ajatus mutta...se on aika järkeenkäypä kun ajattelee että kun finnejä ei enään leukaan tai nenään tullut, niin eipä ole niitä patteja luomissakaan näkynyt.

nakymaton_ninni

Mulle tulee niit joskus tosi harvoin, yleensä huomaan ne siinä vaiheessa kun ovat vielä pieniä ja surkeita. Desinfioin siis pienen silmäneulan ja poksautan... Ei ehkä se kaikkein paras tapa mut eivätpähän haittaa.

KataTheBlondi

Siis nääränäppy on usein se kirvelevä näppynen silmän sisäluomilla, tai kuitenkin niin että koskettaa silmämunaa jotenkin. Ainakin näitä tälläsiä näppyjä mummo sanoo nääränäpyksi. Mulla pienenä on ollut useinkin.

Taas mulla on silmissä ns. luufinnejä, jotka on kovia sisältä ja jotka ei lähe pois muulla kuin puhkasemalla tai ihan kirurgisesti.

Pitää käydä tarkistamassa käsitteet. *menee googlettamaan*

KataTheBlondi

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00311... Näärännäppy ja luomirakkula

Tuolla mm. näärännäpyn määritelmä.

[color=darkred][size=9]Marimma// Siistin linkin[/size][/color]

kiitti. en ois ite tota vielä osannu tehä... opettelen kyllä vielä...kun tossahan ne ohjeet on kun vie hiiren URL:n päälle mutta enpä ole sitä vielä opetellut.

Niin toi mun aiemmin mainitsema luufinni on sitten varmaan tuo luomirakkula.

cayenna

Mulla on joskus ollut noita näärännäppyjä ja äiti neuvoi keittämään veden kiuhuvaksi ja kastamaan vanulapun kuumaan veteen. Ja sitten vain painelemaan näppyä. En tiedä onko tää joku lääketieteellinen hoito vai mitän, mutta kyllä ne ainakin lähti. O:) ja kannattaa antaa sen veden hieman jäähtyä, ihan kokemuksella sanon. :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat