HUULIHALKIO - Terveys ja hyvä olo

Embo

Mä oon terveydenhuoltoalan ihmisiä ja täytyy tunnustaa, että en ollut ikinä aiemmin tiennyt tai kuullut huuli- ja suulakihalkioista ennenkuin viimeisessä harjoittelussani olin sellaisessa sairaalassa harjoittelussa, jossa oli heitä varten oma hoitoyksissö. Kattelin siellä vähän kirjoista kuvia ja ne halkiot oli joillain vauvoilla aika pahankin näköisiä, mutta niitähän on erilaisia. Joillain on vissiin koko suu ja toisilla vaan osittain.. ja kaikilla ei oo kitalakihalkiota..?

Onneksi leikkausten myötä aika paljo saadaan vissiin korjattua, vaikka onhan se rankkaa puuhaa pienille ihmisille ja perheille.

Kommentit (15)

Japy

Elikkäs, etsiskelen kohtalotovereita. Tarkemmin sanottuna ihmisiä joilla on/on ollut (miten sen tahtookin ajatella) huulihalkio.

Jossain Yahoossa huulihalkiolle on olemassa omakin keskustelupalsta, mutta mitä olen tutkaillut niin sen toiminta on lähes autiota ja ihmiset siellä enimmäkseen huulihalkiolasten vanhempia. Täällä taas ihmisiä käy, vaikka miten paljon, joten päätin kokeilla täältä :)

Itse olen 19-vuotias ja minulla on molemmin puoleinen huulisuulakihalkio. Olisi siis mahdottoman mukavaa vaihtaa kokemuksia kaikesta mahdollisesta aiheeseen liittyvästä. Joten löytyisikö täältä ketään?

KataTheBlondi

10 leikkausta :shock: rautanen mimmi. En mä varmaan jaksais sitä vaikka vaan sen nukutuksen pahoinvoinnin takia mikä mulle tuli mun ensimmäisestä leikkauksesta (joka oli alle kuukaus sitten).

Nyt pitää googlettaa niin sun ei tarvii selittää niin paljon...

MUOKS: no niin... nyt en enää ihmettele niin paljon leikkausten määrää kun otin selvää asioista :D Kannattaa googlettaa mutta tässä yksi http://www.tohtori.fi/?page=6625671&search=huulihalkio linkki

Japy

Totta kai voi kaikki osallistua keskusteluun ketä aihe kiinnostaa. En ole itse ainakaan nähnyt/kuullut aiheesta puhuttavan paljoakaan missään ja siksi monetkaan ei siitä tiedä paljoa.

Monesti olen joutunut uusille tuttavuuksille selittämään halkiosta, kun he eivät ole kuulleet siitä koskaan ennen. Ei muutenkaan ole mukavaa jos jotkut tuntemattomat kumastelevat hiukan erilaista puheääntä tai huulessa olevia arpia, kun eivät ymmärrä mistä ne johtuvat.

Joskus ennen vanhaan lapset joilla oli halkio saattoivat kuolla, koska siihen aikaan ei vielä "oltu keksitty" näitä nykyajan hoitomuotoja tai ne eivät ainakaan olleet kaikkien saatavilla. Nykyäänhän halkio pystytään korjaamaan todella hyvin ja esimerkiksi puhetta voidaan korjata puheterapialla yms. Joskus näkee vanhempia ihmisiä, joilla halkion erottaa välittömästi, koska heidän nuoruudessaan ei olla vielä osattu korjata sitä yhtä hyvin kuin nykyjään. Toki leikkauksia tehdään myös aikuisiässä.

Itse olen käynyt läpi reilut kymmenen leikkausta ja jotkut kaukaisemmat sukulaiset ja tutut eivät meinaa enää tunnistaa :D Niin paljon on ulkonäkö vuosien mittaan muuttunut. Voi sanoa että nykyaikana pystytään ihmeisiin :)

KataTheBlondi

Voisiko samalla keskustella yleisesti huulihalkiosta. ei vain ne jolla sellainen on/on ollut? Kaikki eivät välttämättä tiedä mikä se on? Voiko sen "paikata" yms niin voitas saada hieman laajempaa ja mielenkiintoista keskustelua.

Itse en ole nähnyt huulihalkiolasta, mutta kun pikkuveljen kanssa oltiin vauvateholla, viereisessä huoneessa oli huuli/kitalakihalkiolapsi ja sen kuuli. Siis hengitys sillein vinkui. Onneksi halkiot saa nykyään leikkauksella kuntoon, ei ihmisten tarvitse kärsiä. Ja mielenkiintoista olisi kuulla tosiaan sinun, ja muiden huulihalkioihmisten kokemuksia ja ajatuksia siinä määrin mitä haluatte kertoa.

Cosmic angel
KataTheBlondi
Kyllä kai ne arvet huomaa tarkkanäköinen vaikka arvet ois miten pieniä. Muistakaa että jos joku pyytää toistamaan sanoja, ei välttämättä aiheudu sössöttävästä puhetavasta vaan siitä ettei OIKEESTI kuullut kunnolla. :D
Totta. Ei kaikkia pidä ottaa henk.kohtaisesti, vaan on annettava mahdollisuus myös erehdyksille. :)
Ystävien kanssa vaan naureskelen kömmähdyksille ja ne kuitataan sillä.

Japy

Juu, halkiostahan on monia eri "versioita". Voi olla molemminpuoleinen tai vaan jommalla kummalla puolella. Voi olla pelkkä huulihalkio tai huulisuulakihalkio tai sit myös ienhalkio. Joillakin saattaa myös olla piilohalkio mikä sit todetaan vasta vanhempana eikä heti maailmaan putkahtamisen jälkeen.

Onhan se ollut rankkaa käydä läpi kaikki leikkaukset ja varsinkin murrosiässä oli kauheat tuskat oman erilaisen ulkonäön takia. Varsinkin kun kaikki nuoret ei ole kovin suvaitsevaisia toisen erilaisuuksien suhteen. Ehkä se on sit tehnyt musta ainakin vahvemman ja etenkin suvaitsevaisemman ihmisen :)

KataTheBlondi

Kyllä kai ne arvet huomaa tarkkanäköinen vaikka arvet ois miten pieniä. Muistakaa että jos joku pyytää toistamaan sanoja, ei välttämättä aiheudu sössöttävästä puhetavasta vaan siitä ettei OIKEESTI kuullut kunnolla. :D

Japy

Moi Cosmic angel :) Itsekkään en yleensä ajattele puhuettani, mutta jos joku tuntematon joutuu pyytämään mua toistamaan sanomani tai muuta vastaavaa alan heti keilailemaan ääntäni.

Ulkonäköänikään en enää niin paljon murehdi (toisin kuin pahimmassa murrosiässä:D ) mutta viime viikolla työhaastattelussa työnantaja kysyi ihmeissään et: oletko sä ollut jossain onnettomuudessa vai mistä nuo arvet johtuvat.. Se jäi hiukan mietityttämään, että noinko selvästi sen sittenkin huomaa. :roll:

Cosmic angel

Heippa japy! :) Itselläni on korjaamaton suulakihalkio. Onneksi lääketiede on mennyt näissä halkiokorjauksissa huimasti eteen päin, mutta "ennen vanhaan" korjaukset katsottiin tapauskohtaisesti.
Itse kieltäydyin murkkuna korjauksesta, koska sillä ei välttämättä olisi saavutettu kovin suurta hyötyä.
Sukulaiset ja ystävät tietävät, mistä on kyse, kun puhe on vähän epäselvää,
mutta joskus toivoisin tuntemattomilta ihmisiltä enemmän suvaitsevaitsuutta ja aikaa. Mutta tulen toimeen, enkä kiinnitä puheeseeni itse juurikaan huomiota, ellei joku muu siihen takerru.

Cadillac

olen ollut mukana monissa huuli-suulakihalkiopotilaiden korjausleikkauksissa.

Mutta eikös iki-ihanalla Joaquin Phoenixillä olekin ylähuulessä nähtävissä aavistus arpea, eli ainakin toispuoleinen huulihalkio hällä ollut....

mintsku

Moikka!
Itse liityin tänne varta vasten tämän keskustelun vuoksi!
Itselläni on huuli-ien halkio ja uudessa koulussani on tullut paljon puhetta halkioista yleensä. Yksi tyttö 40 hengen luokallamme tiesi suurin piirtein mistä on kyse ja aloin googlettamaan mitä netistä saa selville.

Olisi kiva tosiaan jutustella kokemuksista muiden kanssa! Itselläni ei ole kuin 3 leikkausta takana, viimeisin omasta tahdosta.
Oma halkioni oli vain toispuoleinen, ei ole haitannut puhumista eikä kuulemma syömistäkään :D
Olen nyt 22- vuotias.

nostars

mun yhdellä kaverilla on halkio, en edes tiedä siitä paljon mitään kun ei olla siitä hirveesti puhuttu. tutustuttiin lapsina ja ekaa kertaa kun leikittiin niin en minä edes mitään "vikaa" huomannut hänessä :) äiti vaan sanoi jälkeen päin että mikähän sillä on käynyt nenään/huuleen tai jotain vastaavaa. ei pikkulapset sellasista välitä! yhdessä leikkauksessa se kävi, mutta en mie mitään eroa huomannut entiseen. ei oo tullut ajateltua edes koko asiaa piitkään aikaan, ei siihen kiinnitä huomiota.

Japy

Hmmm, enpä ole pitkään aikaan käynyt katsomassa onko täällä keskustelussa tapahtunut mitään ja nyt olikin uusia viestejä ilmestynyt tän vuoden puolella :)

Muuten ite olen lukenut Joaquin Phoenix itse ainakin kiven kovaan medialle on väittänyt että kyseessä ei ole huulihalkio vaan syntymämerkki ja jostain muualta luin että joku kertoi arven olevan lapsuusajoilta sattuneesta onnettomuudesta. Mutta ei ole hän myöntänyt arven olevan huulihalkion jäänteitä. Suomalaisista varmaan tunnetuin halkion "omistava" on PaleFace. Se on siitä ihan avoimestikin jossain puhunut. Yksi viikonloppu huomasin I Want Candy leffaa katsoessani, että toisella päänäyttelijllä oli halkio. Netistä löysin varmistuksen. Olikohan nimi Tom Burke, brittinäyttelijä kuitenkin. Ja jostain netistä kaivoin sellaisen hauskan tiedon että Tutankhamonilla sillä faaraolla olisi ollut huulihalkio :D Et löytyy näitä.

-64 syntynyt

Täällä toinen samanmoinen, paljon on leikelty ja vieläkin ulkonäössä näkyy sekä puheessa kuuluu, mutta elämää tämä vain on ja se mikä ei tapa se vahvistaa. Ja olen sitä mieltä, että jos olisin ollut "syntyessäni terve", saattaisin olla luonteeltani tosi kurja ja ikävä ihminen, tunnistan itsessäni täydellisyyttä tavoittelevan puolen, mutta kun en voi tavoitella ns. täysin täydellisyyttä koska en ole täydellinen, niin olen luonteeltani kasvanut ymmärtäväisemmäksi ja ehkä olen ihan ok tyyppi. Eli antaa kaikkien kukkien kukkia. Ne jotka eivät ymmärrä, ymmärtävät ehkä joskus ja jos eivät koskaan niin eihän sillekkään mitään mahda. Ei kun tsemppiä elämääsi. Me ollaan oman elämämme prinsessoja sekä prinssejä. Ja mikä on ihanaa mitä halkiolapsista sanotaan, meillä on kauniit silmät.  

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat