Luupiikki - Terveys ja hyvä olo

rudie

Anteeks et oon ihan pöllö, mut mikä toi luupiikki oikeasti on? :lol: Siis johtuuko se kipu oikeasti siitä luusta vai mitä ihmettä? Onko se luu siis jotenkin rikki, vai onko toi nimitys vaan jotenkin harhaanjohtava? :D

Kommentit (9)

marru

Hei!
Anopilla on ollut pitkään sitä vaivaa...

Jos se nyt on alkanut ekaa kertaa niin kannattaa toivoa että menisi ohi.

Kannattaa kuitenkin ottaa asia vakavasti!
Jatkossa pitää huolen siitä että käyttää kunnon kenkiä.
Erityisesti lenkkikengät on syytä ostaa kunnolliset ja vaihtaa niitä riittävän usein.

Voit myös käydä ostamassa erityiset pohjalliset (esim. instrusta.)
niissä on kantapäässä askeleita pehmentävä "iskunvaimennin".

Näillä toimilla saat ehkäpä estettyä sen kehittymisen isommaksi ongelmaksi.

Ehkäpä käynti jalkahoitajalla olisi myös paikallaan.
Sieltä saat varmasti lisää hyviä vinkkejä.

PinkPanther

Miula oli kans kantapään siinä "päädyssä", ei siis kantapään alla. Nyt on mennyt koko kipu pois, kumma juttu... No, hyvä vaan :D

Kepatäti

Minulla joskus oli samanlainen ongelma, tosin se oli tuossa ihan kantapään "alussa" ei ihan varsinaisesti kantapäässä. Hieman siis tuossa kaareutuvassa osassa enempi. Minulle lääkäri teki diagnoosin jostain lihastulehduksesta tjtn vastaavaa ja käski vain vetämään lääkkeitä vaivaan ja lepuuttaa sen minkä pystyy! :)

PinkPanther

Kertokaa miule omia kokemuksianne tästä vaivasta. Siis jos täällä edes on kellään tämä ongelma ollut.. Nimittäin miul on nyt muutaman viikon ajan ollut kantapäässä, siinä kovan luun kohdalla kipu, kun sitä tiettyä kohtaa painaa. Siihen sattuu kuin mustelmaan, mutta siis iho on ihan vauriottoman näköinen. Myös portaiden kävely ja pidemmät lenkit sattuvat siihen.. epäilen että se olisi luupiikki.. mutta kun en ihan varma ole :D Mutta jos on samanlaisia oireita jollakin, niin tell me..

Ada

Anopin tekeleellä sama ongelma. Lääkärit epäilleet just luupiikkiä syyksi koviin kipuihin. Hän on joutunut myös ottamaan kipupiikkejä, kun vaiva yltyy joskus niin pahaksi. Lääkärit ovat sanoneet, että leikkausta voidaan harkita jossain vaiheessa mikäli kivut jatkuu ja vaiva pahenee.

satakieli

Rudie: nimitys on hieman harhaanjohtava. Kyseinen vaiva on itse asiassa kantapään sidekudoskalvon kiinnityskohdan tulehdus jonka syynä on tavallisimmin rasitus. Nimitys "luupiikki" johtuu siitä, että osalla potilaista nähdään röntgenkuvassa kipukohdassa luun uudismuodostumaa jota kansanomaisesti kutsutaan luupiikiksi. Tämä "piikki" ei kuitenkaan ole kivun aiheuttaja eikä sen poistaminen yleensä hyödytä mitään.

kivi
satakieli
Rudie: nimitys on hieman harhaanjohtava. Kyseinen vaiva on itse asiassa kantapään sidekudoskalvon kiinnityskohdan tulehdus jonka syynä on tavallisimmin rasitus. Nimitys "luupiikki" johtuu siitä, että osalla potilaista nähdään röntgenkuvassa kipukohdassa luun uudismuodostumaa jota kansanomaisesti kutsutaan luupiikiksi. Tämä "piikki" ei kuitenkaan ole kivun aiheuttaja eikä sen poistaminen yleensä hyödytä mitään.

Niin just, eli luupiikki on eräänlainen rasitusvamma.

Mulla oli joskus molemmissa kantapäissä ko vaiva, tai siis pistävä kipu, johon lääkäri käski hankkia kenkiin laitettavat luupiikkipohjalliset (sellaiset geelijutut, maksoi jotain 30e Instrussa), jotta itse luupiikkiä ei pääse tulemaan! Parissa vuodessa vaiva meni kokonaan ohi, enkä joutunut ottamaan mitään kortisonipiikkejä onneksi.

Kannattaa siis todella panostaa hyviin kenkiin kun liikkuu ja varmistaa, että muoto on sopiva ja iskunvaimennus riittävä. Ja varsinkin akuuttivaiheessa voi rasituksen välttäminen olla hyvä juttu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat