Mikä aurinkosuojakerroin ulkomaille? - Terveys ja hyvä olo

aada

Olen lähdössä juhannuksen jälkeen viikoksi bulgariaan ja nyt tarvisi ostaa uutta aurinkorasvaa.. Mikä suojakerroin olisi hyvä siellä, kun olen kuitenkin jo saanut vähän rusketusta täälläkin?

Sivut

Kommentit (21)

Laura

Se riippuu ihan siitä miten helposti palat ja miten ihos kestää aurinkoa muuten. Varmaan ainakin 20 tulisi olla, eikä se haittaa vaikka olisi korkeampikin suojakerroin. Etelässä aurinko kuitenkin porottaa ihan eri tavalla.

Amalia

Suojakerroin miljoona vois olla tehokkain... Mä en oo ikinä ollut reissussa niin, että en olis polttanut itseäni vaikka olis ollut mitä tahansa tököttiä nahassa :roll:

miima

Brasiliasta sai ainaki suojakerrointa 70:mmentäkin.. Jos suomesta ei semmmoista löydy ja helpostipalava olet, mut meillä oli ainakin mukana suojakerrointa 50 ja 30 itte käytin 30:mppistä.
Ja ei palanu äitikään, vaikka palaa aina.

PinkPanther

Hei, eikös iho rusketu vaikka käyttää korkeita suojakertoimia, vai estääkö esim sk 60 jo ruskettumisenkin... tai peräti jo 30? Ku mie oon kuullu näistä vähän ristisiittoista tietoa...

*Sandy*
PinkPanther
Voisiko olla mahdollista, että se sitten hidastaisi sitä... :D

Kyl se taitaa vähän hidastaa sitä, mutta ei silti ainakaan ulkomailla kannata sen takia jättää rasvaamatta. Ettei sitten pala ja mene koko loma plörinäksi. Ja eihän se palaminen muutenkaan terveellistä ole.

denise

Mä oon kans lähössä ulkomaille heinäkuun puolella ja aattelin että otan mukaan suojakerroin 4, mutta kaveri varotti että kannattaa ottaa kunnon suojakertoimet koska etelän auringon alla palaa tosi helposti ja mun iho on muutenkin aika herkkä palamaan... Että onneks varotti, mähän oisin punanen ku rapu sen matkan jälkeen!

Hawana

kyllä se on ihan totuus, että se suojakerroin häiritsee rusketumista. mulla tuli sellainen kunnon läiskä hartioille joka ei ruskettunut niin hyvin kun heitin aikoinaan (juuri bulgariassa) aurinkorasvaa hartioille. alaselkä rusotti ja punotti, yläselkä oli siihen nähden suht kalpean näköinen. kyllähän se siitä äkkiä tasottui..

mutta kyllä senkin läpi jonkinverran ruskettuu, toki.

Sarah

Suomessakin suositellaan 20, vähintään 15, omasta ihosta riippuen. 30:hän sen pitäisi etelänmaihin olla :wink: Joku viisas ihminen kerran sanoi, että 30:stä ylöspäin se kerroin ei oikeasti paljon enempää suojaa, eli on periaatteessa sama onko se enää 60 vai 30 :D Siksi kai noita suojakerroinmerkintöjä paljon päälle kolmekympin ei yleensä käytetäkään, mitä nyt joskus olen nähnyt lasten aurinkovoiteessa kertoimen 35.

kivi

Kysymykseni sopinee tälle palstalle, eli;

Tietääkö kukaan hyvää aurinkorasvaa, jossa olisi ihan reipas suojakerroin (50->) ja joka imeytyisi HYVIN eikä olisi tahmaista?

Kemiallisen filtterin sisältävä voide varmaan olisi parempi, kuin fysikaalisen, koska fys. suoja jää ihon pinnalle suojaamaan, kemiallinen imeytyy ihoon. Mutta kun noi korkean suojakertoimen voiteet on yleensä juuri lapsille ym herkkäihoisille, jolloin niissä kai melkein aina on fysikaaliset filtterit pääosassa, koska niiden ajatellaan ärsyttävän ihoa vähemmän. Eikä niissä purnukoissa (joita olen vertaillut) ikinä lue, minkalaisesta filtteristä on kysymys.

On ollut käytössä Garnierin SK30 kids, mutta mielestäni se jättää tahmean olon. Nyt ajattelin ostaa L´orealin voidetta (Solar expertice tms) SK50, koska Hyvä Terveys-lehden mukaan se imeytyy hyvin. Onko kellään kokemusta??

Vielä aiheesta: Jos etelän lämpöön suuntaa, kannattaa tosiaankin hommata reippaat suojakertoimet! Kyllä siellä vaan helpommin kärähtää, kuin Suomessa ja täälläkin toi aurinko on paljon polttavampi, kuin 15v sitten. Terveisin "tuleva melanoomatapaus"

PinkPanther
Sarah
Suomessakin suositellaan 20, vähintään 15, omasta ihosta riippuen. 30:hän sen pitäisi etelänmaihin olla :wink: Joku viisas ihminen kerran sanoi, että 30:stä ylöspäin se kerroin ei oikeasti paljon enempää suojaa, eli on periaatteessa sama onko se enää 60 vai 30 :D Siksi kai noita suojakerroinmerkintöjä paljon päälle kolmekympin ei yleensä käytetäkään, mitä nyt joskus olen nähnyt lasten aurinkovoiteessa kertoimen 35.

Heh, miul on itellä sk60 ja sitä käyttäessä tuntuu että ei pala eikä paistu :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat